IR-vastaanotin eli infrapuna vastaanotin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En löytäny mistään, missä sen toiminnasta kerrottaisiin ja ihan aloittelija opiskelijoille vaan, eli mistä löytyisi tietoa englannikis tai suomeksi miten se toimii? Onko kellään täällä tietoa miten se toimii? Mistä pitäisi lähteä rakentelmaan omia kytkentöjä ja mihin mennä vai onko liian vaikeaa?

Toiveena olisi joskus oppia tekemään:

-infrapuna/infrapuna laser/laser varashälytin
-infrapuna ohjattu laite
-infrapuna ohjain vaikka oman television taajuudelle viritettynä

yms...

Kommentit (3)

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

asiaa liipaten, yläasteella tein teknisissä töissä rakennussarjasta infrapunalla toimivan murtohälyttimen... Homma meni muuten hyvin mutta tulin juottaneeksi itse ir-anturin lähelle levyä ja katkaisin jalat juottamisen jälkeen, jolloin anturin eteen tulevan linssin sovittaminen laitteen koteloon, siten että linssi olisi oikealla etäisyydellä itse anturista, oli hieman haastavaa... ja laiska kun olin niin en viitsinyt edes yrittää anturin jalkojen jatkamista

itse anturi on vähän kuin ledi 'väärinpäin' eli kun siihen osuu sopivalla taajuudella oleva fotoni aiheuttaa se aukko-elektroni-parin synnyn puolijohteen tyhjennysalueella ja puolijohteen douppauksesta johtuvat sähkökentät kuljettavat nuo varauksenkuljettajat eri puolille liitosta, jolloin päiden välille syntyy sähköinen potentiaali, mikä sitten jollain anturin ulkoisella piirillä havaitaan ja tehdään sitten mitä halutaan

Vierailija
nuclear
onko liian vaikeaa?

Ei ole vaikeaa ja valmiita kytkentöjä löytyy varmaan netistäkin pilvin pimein. Opettele perusteet ensin itse, niin sitten on parempi keskustella. Jonkun ir-linkin voi tehdä parilla opparilla, transistorilla ja tietysti ledillä/detektorilla.

Uusimmat

Suosituimmat