Kiina ja Intia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kiina ja Intia ovat väkiluvuiltaan ne valtiot, joiden väkiluku on yli miljardin.

Ne on myös toistensa kilpailijoita ja myös naapureita.

Kiina on valinnut taloutensa kehitämiseksi satsaamisen bulkkituotantoon ja matalan palkkatason maksimaalinen hyödyntäminen, kehitys tule sitten perässä.

Intia on valinut toisin, siellä on heti alusta lähtien satsattu myös sisältöihin, eli Kiina kasaa tietokoneet ja Intia oghjelmat niihin.
Kiina kasaa TV:t, radiot jne... ja Intia ohjelmat niihin ...

Tosin on Intiassakin paljon tuotantoa ja tulee koko ajan lisää, mutta Intia on valinnut pidemmän tien mansa kehittämiseksi.

Olen miettynyt sitä, että onkohan Intia sittenkin valinnut viisaammin.
Sillä Intialaisten elinkeinoelämä ja tietotaitotaso on paljon monipuolisempi ja tasoltaan korkeampi, molemmilla mailla on myös omat avaruusohjelmat, satelliitit, jne ...

Meneekö Intia Kiinan ohi, miten Kiina ratkaisee ne valtavat ongelmat mitkä syntyy kun osa väestöstä rikastuu ja osa jää totaaliseen köyhyyteen.

Kommentit (6)

Vierailija

Eikö kuitenkin tällä hetkellä, juuri Intiassa ole köyhyyserot suurempia kuin Kiinassa? Ainakin mitä katukuvia olen esmes Delhistä nähnyt.

Kiinan kommunistinen hallinto pitää kai jonkinlaista sosiaalista tasa-arvoa yllä edelleen?

Vierailija
K. K.
Eikö kuitenkin tällä hetkellä, juuri Intiassa ole köyhyyserot suurempia kuin Kiinassa? Ainakin mitä katukuvia olen esmes Delhistä nähnyt.

Kiinan kommunistinen hallinto pitää kai jonkinlaista sosiaalista tasa-arvoa yllä edelleen?

Kiinan sosialistisesta hallinnosta on luotu kuva eurooppalaisten sosialistimaiden mukaan, näin asiat ei kumminkaan Kiinassa ole.
Köyhyyserot on samaa luokkaa, ero on vain siinä että Kiina on sosialistien ja Intia kapitalistinen maa.

Kiina on tähän asti kasvanut nopeammin, mutta kuten totesin, niin luulen että Intian kasvu jatkuu paljon pidempään, koska se on satsannut nimenomaan osaamiseen ja sen kasvattamiseen enempi.

Kun Kiinan kasvu taantuu ja ongelmat tulevat esiin, niin silloin alkavat poliittiset vaikeudetkin ja maan erittäin paha korruptoituneisuus vain pahentaa asiaa ...

Vierailija

Intialaiset yrityksen ostavat Suomesta yrityksiä, eli ne ostavat samalla tietoa ja osaamista, sekä asiakkaita.

Jotenkin tuntuu, etei tämä globalisaatio olekkaan niin yksipuolista kuin on väitetty ...

Vierailija
tiäremiäs
Ei oo maapalloistuminen yksipuolista

Ei ole, ei niin ...
Tosin kirjoitukseni aihe oli, että onko Intia sittenkin fiksumpi valtio kuin Kiina ???
Uskon, että Intialaiset on valinneet oikein.

Vierailija
K. K.

Kiinalaisista vain 25 %:tia kuuluu yleisen koulujärjestelmän piiriin, samajuttu terveydenhuollossa ja eläkejärjestelmissä, USA vastaava luku on 75 %:tia.

Uusimmat

Suosituimmat