Energian säästöä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tällast:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007033 ... 7_uu.shtml

Noi tempaukset alkaa yleistyy. Kuinkahan paljon enemmän energiaa vie sammuttaa bout koko tienoo tunniks ku antaa olla vaa päällä? Osaako joku arvioida?

Sivut

Kommentit (72)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
skOh
Kuinkahan paljon enemmän energiaa vie sammuttaa bout koko tienoo tunniks ku antaa olla vaa päällä? Osaako joku arvioida?

Varmaankin säästyy energiaa, kun valot on pois päältä. Jos kytkettäisiin pois muitakin systeemeitä, niin sitten varmaan kuluisi enemmän energiaa kuin säästyisi.

Kommentoinkin tätä jo toiseen keskusteluun, että onhan tällaiset muistutukset ihan hienoja, mutta vielä hienompaa olisi tehdä pysyviä muutoksia kuin pientä, hetkellistä kasvojenkohotusta muiden silmissä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Mitään energiaa ei säästy, jos voimalaitoksia ei ajeta alas suhteessa kulutuksen laskuun. Tätä tuskin tehdään, sillä silloin verkko tilttaa, kun aletaan laittaa sähkölaitteita takaisin päälle.

Yhtä typerä tempaus kuin se hehkulamppujen kieltokin.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
ilesoft

Yhtä typerä tempaus kuin se hehkulamppujen kieltokin.

Aliarvioit kampanja-arvon.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
ilesoft
Mitään energiaa ei säästy, jos voimalaitoksia ei ajeta alas suhteessa kulutuksen laskuun. Tätä tuskin tehdään, sillä silloin verkko tilttaa, kun aletaan laittaa sähkölaitteita takaisin päälle.

Yhtä typerä tempaus kuin se hehkulamppujen kieltokin.

Luultavasti ratkaisu on laskea höyryä taivaan tuuliin tuon tunnin ajan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Kyllähän se on hyvä, kun ihmiset ajattelee energian kulutusta ja sen säästöä. Mutta tunnin mittainen katko ehkä ei tuo minkäänlaista säästöä. Mene ja tiedä.

Tai, jos ne koittaa päästä vuotuiseen päästötavoitteeseen halvalla... vähentämällä energiankulutusta katkomalla sähköt. Jaetaan prosentin verran vuodessa energiaa vähemmän, ja päästöt laskee ...

Vierailija
Aweb
skOh
Kuinkahan paljon enemmän energiaa vie sammuttaa bout koko tienoo tunniks ku antaa olla vaa päällä? Osaako joku arvioida?



Varmaankin säästyy energiaa, kun valot on pois päältä. Jos kytkettäisiin pois muitakin systeemeitä, niin sitten varmaan kuluisi enemmän energiaa kuin säästyisi.

Kommentoinkin tätä jo toiseen keskusteluun, että onhan tällaiset muistutukset ihan hienoja, mutta vielä hienompaa olisi tehdä pysyviä muutoksia kuin pientä, hetkellistä kasvojenkohotusta muiden silmissä.

Tempaukseen on lähteny isoja yrityksiä mukaa, sammuttappa isoja sarjoja 400W-2000W lamppuja kyllä se vaan vie sitä energiaa enemmän sammuttaa se tunniks ku pitää päällä. Eli puhuin lähinnä näiden osallistujien hetkellisestä kulutuksesta. 2000W suurpainenatriumhehkun sytytysvirta lienee likelle 11A ja se syttyy pitkään

Vierailija
Paul M
Luultavasti ratkaisu on laskea höyryä taivaan tuuliin tuon tunnin ajan.

Taloudellisesti järkevämpää taitaa kuitenkin olla säätää vesi- ja kaasuvoimaloita. Kaasu kun maksaa paljon, ja säätämällä vesivoimalan turbiineja säästyy vettä, joka voidaan hyödyntää myöhemminkin... Siis olettaen ettei allas ole täysi, siinä tapauksessa kun virtaaman pienentymistä voimalan läpi pitäisi kompensoida hukkaluukkuja avaamalla.

Vierailija

Miksei edes kevyen liikenteen väylillä voisi käyttää liiketunnistimia. Valot palaisivat vain siellä, missä niitä tarvitaan eli joku liikkuu. Lamppujen täytyisi tietysti olla nopeasti syttyviä ja liikkeen tunnistimen pitäisi reagoida riittävän kaukaa.

Vierailija
skOh
Tällast:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007033 ... 7_uu.shtml

Noi tempaukset alkaa yleistyy. Kuinkahan paljon enemmän energiaa vie sammuttaa bout koko tienoo tunniks ku antaa olla vaa päällä? Osaako joku arvioida?

tuosta tulikin mieleen että miksi ei suomessa voisi tehdä edes jotain "tempauksia" energian säästön kannalta.

esim. kuluttaja saa ilmaiseksi energiasäästölampun, jos hän tuo tilalle normaalin toimivan hehkulampun.

eli kaikkein suomalaisten hehkulamput energiansäästölampuiksi niin siitähän tulisi paljon säästöä!!

Mut se on eriasia että kuka maksaa?

Vierailija
Ertsu
Miksei edes kevyen liikenteen väylillä voisi käyttää liiketunnistimia. Valot palaisivat vain siellä, missä niitä tarvitaan eli joku liikkuu. Lamppujen täytyisi tietysti olla nopeasti syttyviä ja liikkeen tunnistimen pitäisi reagoida riittävän kaukaa.

Mietitäänpä mitä vaihtoehtoja katuvalaistuksen toteuttamiseen on?

Hehkulamppuja käytettiin joskus vuonna 1 ja 2, ja näkee niitä vielä joitain jossain, mutta sielläkin niiden käyttö on lähinnä huvittavaa. Korkeaan tolppaan nostettu 60 watin hehkulamppu kun antaa valoa suurinpiirtein sen verran että näkee että siellä tolpan päässä on lamppu. Vastaavasti 50 watin elohopealamppu valaisee tehokkaasti jo aika ison alueen, mutta hitaan sytytyksen vuoksi se pitää sytyttää ennakkoon, eikä se sammuttamisen jälkeen edes yritä syttyä ihan heti, vaan uudelleen syttymistä saa odotella hetken.

Energiansäästölamput toki kuulostavat mielenkiintoisilta, mutta pakkasessa ei kannata edes toivoa pikaista syttymistä.

Mitä siis jää jäljelle? Ensimmäisenä tulee mieleen halogeeni, mutta jonkin 150 watin purkauslampun korvaamiseen tarvitaan noin 2000 watin halogeeni, jolloin sammuttelun hyödyt taitavat loppujen lopuksi jäädä aika vaatimattomiksi, ja pahimmassa tapauksessa valojen vilkutus vain syö enemmän energiaa kuin perinteinen katuvalaistus.

Ja entäpä sitten kaikki tunnistimet ohjauskaapelointeineen? Kattavan tunnistinverkoston rakentaminen edellyttänee vähintäänkin yhtä tunnistinta joka tolppaan, ehkä jopa kahta. Ja sittenkin, jotta ohjaus olisi tehokasta pitäisi tolppia voida ohjata käytännössä yhtä kerrallaan, mikä tarkoittaa suomeksi sanottuna melkoisen järeää ohjainjärjestelmää ja sitäkin massiivisempaa kaapelointia, koska se pitäisi varmaankin toteuttaa tähti-periaatteella, eikä kilometrien pituisina linjoina kuten nykyään... Tietysti voitaisiin ajatella että laitetaan pieni ohjausyksikkö joka tolppaan, ja sitten jonkinlainen verkko niiden välille... Tässä kohtaa eivät välttämättä enää yksinkertaiset releet ja kontaktorit enää riitä, vaan helposti pitääkin ohjainyksikössä olla elektroniikkaa, ja koska logiikkayksiköt eivät yleensä ohjaa suurempitehoisia laitteita tarvitaan väliin releitä... Kun otetaan vielä huomioon, että jos alueella esiintyy vähäistäkään liikettä noin 5 minuutin välein, ovat valot käytännössä jatkuvasti päällä, ja kuluttavat monta kertaluokkaa enemmän kuin perinteiset kellon ja hämäräkytkimen ohjaamat järjestelmät.

On varmaan sanomattakin selvää, että harvaan asutuille alueille ei katuvalaistusta kannata rakentaa ensinkään.

Eli ajatus on hyvä, ja mielenkiintoinen, mutta nykytekniikalla se vain ei taida olla kovin toteuttamiskelpoinen.

Vierailija
Unterseeboot
Ertsu
Miksei edes kevyen liikenteen väylillä voisi käyttää liiketunnistimia. Valot palaisivat vain siellä, missä niitä tarvitaan eli joku liikkuu. Lamppujen täytyisi tietysti olla nopeasti syttyviä ja liikkeen tunnistimen pitäisi reagoida riittävän kaukaa.



Mietitäänpä mitä vaihtoehtoja katuvalaistuksen toteuttamiseen on?

Hehkulamppuja käytettiin joskus vuonna 1 ja 2, ja näkee niitä vielä joitain jossain, mutta sielläkin niiden käyttö on lähinnä huvittavaa. Korkeaan tolppaan nostettu 60 watin hehkulamppu kun antaa valoa suurinpiirtein sen verran että näkee että siellä tolpan päässä on lamppu. Vastaavasti 50 watin elohopealamppu valaisee tehokkaasti jo aika ison alueen, mutta hitaan sytytyksen vuoksi se pitää sytyttää ennakkoon, eikä se sammuttamisen jälkeen edes yritä syttyä ihan heti, vaan uudelleen syttymistä saa odotella hetken.

Energiansäästölamput toki kuulostavat mielenkiintoisilta, mutta pakkasessa ei kannata edes toivoa pikaista syttymistä.

Mitä siis jää jäljelle? Ensimmäisenä tulee mieleen halogeeni, mutta jonkin 150 watin purkauslampun korvaamiseen tarvitaan noin 2000 watin halogeeni, jolloin sammuttelun hyödyt taitavat loppujen lopuksi jäädä aika vaatimattomiksi, ja pahimmassa tapauksessa valojen vilkutus vain syö enemmän energiaa kuin perinteinen katuvalaistus.

Ja entäpä sitten kaikki tunnistimet ohjauskaapelointeineen? Kattavan tunnistinverkoston rakentaminen edellyttänee vähintäänkin yhtä tunnistinta joka tolppaan, ehkä jopa kahta. Ja sittenkin, jotta ohjaus olisi tehokasta pitäisi tolppia voida ohjata käytännössä yhtä kerrallaan, mikä tarkoittaa suomeksi sanottuna melkoisen järeää ohjainjärjestelmää ja sitäkin massiivisempaa kaapelointia, koska se pitäisi varmaankin toteuttaa tähti-periaatteella, eikä kilometrien pituisina linjoina kuten nykyään... Tietysti voitaisiin ajatella että laitetaan pieni ohjausyksikkö joka tolppaan, ja sitten jonkinlainen verkko niiden välille... Tässä kohtaa eivät välttämättä enää yksinkertaiset releet ja kontaktorit enää riitä, vaan helposti pitääkin ohjainyksikössä olla elektroniikkaa, ja koska logiikkayksiköt eivät yleensä ohjaa suurempitehoisia laitteita tarvitaan väliin releitä... Kun otetaan vielä huomioon, että jos alueella esiintyy vähäistäkään liikettä noin 5 minuutin välein, ovat valot käytännössä jatkuvasti päällä, ja kuluttavat monta kertaluokkaa enemmän kuin perinteiset kellon ja hämäräkytkimen ohjaamat järjestelmät.

On varmaan sanomattakin selvää, että harvaan asutuille alueille ei katuvalaistusta kannata rakentaa ensinkään.

Eli ajatus on hyvä, ja mielenkiintoinen, mutta nykytekniikalla se vain ei taida olla kovin toteuttamiskelpoinen.

Ratkaisu on tietysti läppä joka menee lampun eteen kun ei ole liikettä lähistöllä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Norppa
Unterseeboot
Ertsu
Miksei edes kevyen liikenteen väylillä voisi käyttää liiketunnistimia. Valot palaisivat vain siellä, missä niitä tarvitaan eli joku liikkuu. Lamppujen täytyisi tietysti olla nopeasti syttyviä ja liikkeen tunnistimen pitäisi reagoida riittävän kaukaa.



Mietitäänpä mitä vaihtoehtoja katuvalaistuksen toteuttamiseen on?

Hehkulamppuja käytettiin joskus vuonna 1 ja 2, ja näkee niitä vielä joitain jossain, mutta sielläkin niiden käyttö on lähinnä huvittavaa. Korkeaan tolppaan nostettu 60 watin hehkulamppu kun antaa valoa suurinpiirtein sen verran että näkee että siellä tolpan päässä on lamppu. Vastaavasti 50 watin elohopealamppu valaisee tehokkaasti jo aika ison alueen, mutta hitaan sytytyksen vuoksi se pitää sytyttää ennakkoon, eikä se sammuttamisen jälkeen edes yritä syttyä ihan heti, vaan uudelleen syttymistä saa odotella hetken.

Energiansäästölamput toki kuulostavat mielenkiintoisilta, mutta pakkasessa ei kannata edes toivoa pikaista syttymistä.

Mitä siis jää jäljelle? Ensimmäisenä tulee mieleen halogeeni, mutta jonkin 150 watin purkauslampun korvaamiseen tarvitaan noin 2000 watin halogeeni, jolloin sammuttelun hyödyt taitavat loppujen lopuksi jäädä aika vaatimattomiksi, ja pahimmassa tapauksessa valojen vilkutus vain syö enemmän energiaa kuin perinteinen katuvalaistus.

Ja entäpä sitten kaikki tunnistimet ohjauskaapelointeineen? Kattavan tunnistinverkoston rakentaminen edellyttänee vähintäänkin yhtä tunnistinta joka tolppaan, ehkä jopa kahta. Ja sittenkin, jotta ohjaus olisi tehokasta pitäisi tolppia voida ohjata käytännössä yhtä kerrallaan, mikä tarkoittaa suomeksi sanottuna melkoisen järeää ohjainjärjestelmää ja sitäkin massiivisempaa kaapelointia, koska se pitäisi varmaankin toteuttaa tähti-periaatteella, eikä kilometrien pituisina linjoina kuten nykyään... Tietysti voitaisiin ajatella että laitetaan pieni ohjausyksikkö joka tolppaan, ja sitten jonkinlainen verkko niiden välille... Tässä kohtaa eivät välttämättä enää yksinkertaiset releet ja kontaktorit enää riitä, vaan helposti pitääkin ohjainyksikössä olla elektroniikkaa, ja koska logiikkayksiköt eivät yleensä ohjaa suurempitehoisia laitteita tarvitaan väliin releitä... Kun otetaan vielä huomioon, että jos alueella esiintyy vähäistäkään liikettä noin 5 minuutin välein, ovat valot käytännössä jatkuvasti päällä, ja kuluttavat monta kertaluokkaa enemmän kuin perinteiset kellon ja hämäräkytkimen ohjaamat järjestelmät.

On varmaan sanomattakin selvää, että harvaan asutuille alueille ei katuvalaistusta kannata rakentaa ensinkään.

Eli ajatus on hyvä, ja mielenkiintoinen, mutta nykytekniikalla se vain ei taida olla kovin toteuttamiskelpoinen.




Ratkaisu on tietysti läppä joka menee lampun eteen kun ei ole liikettä lähistöllä.

LED tulee.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Jos ajatellaan jotain suurta tuotantolaitosta, jossa tilaa valaistaan vaikkapa 1000W natikalla, onko sellasta mahollista korvata ESL:llä? Näin niinku valaisuteho suht säilytettynä.

Kyllä se varmaan säästäis ihan tuntuvasti energiaa, jos Suomeenki saatais vaikka muutamaan sataan tuhanteen kotitalouteen säästölamput. Ite käytän moisia.

Vierailija

Skoh kirjoitti:

Kyllä se varmaan säästäis ihan tuntuvasti energiaa, jos Suomeenki saatais vaikka muutamaan sataan tuhanteen kotitalouteen säästölamput. Ite käytän moisia.

Minulla ei ole mitään tarvetta es-lampuille. Valoisaan aikaan en tarvitse myöskään lämpöä, joten hehkulamput eivät tuota hukkalämpöä kesällä, eivätkä näinollen kuluta energiaa lainkaan.

Vierailija

Unterseeboot kirjoitti:

Ertsu kirjoitti:

Miksei edes kevyen liikenteen väylillä voisi käyttää liiketunnistimia. Valot palaisivat vain siellä, missä niitä tarvitaan eli joku liikkuu. Lamppujen täytyisi tietysti olla nopeasti syttyviä ja liikkeen tunnistimen pitäisi reagoida riittävän kaukaa.

Mietitäänpä mitä vaihtoehtoja katuvalaistuksen toteuttamiseen on?

Hehkulamppuja käytettiin joskus vuonna 1 ja 2, ja näkee niitä vielä joitain jossain, mutta sielläkin niiden käyttö on lähinnä huvittavaa. Korkeaan tolppaan nostettu 60 watin hehkulamppu kun antaa valoa suurinpiirtein sen verran että näkee että siellä tolpan päässä on lamppu. Vastaavasti 50 watin elohopealamppu valaisee tehokkaasti jo aika ison alueen, mutta hitaan sytytyksen vuoksi se pitää sytyttää ennakkoon, eikä se sammuttamisen jälkeen edes yritä syttyä ihan heti, vaan uudelleen syttymistä saa odotella hetken.


Tarkoitin lähinnä sellaista ratkaisua, joka toimisi pihoilla ja kevyen liikenteen väylillä. 500 wattisia halogeenilamppuja, jossa liiketunnistin on integroituna samassa paketissa. Ne olisivat tietysti matalammalla kuin katulamput ja syttyisivät vain silloin, kun joku liikkuu lähellä ja sammuisivat n. 4 sek. viiveellä.
Ei tarvitsisi polttaa valoja siellä, missä ketään ei satu liikkumaan juuri silloin. Esim. ei pitkin yötä.

Sama koskee kerrostalojen porraskäytäviä. Jos joku tarvitsee valoa jossain kerroksessa, pitää koko käytävä valaista ylhäältä alas. Miksi ?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat