Kulutukset värilliset hulluuspäivät ja kärsämarkkinat

Seuraa 
Viestejä7195
Liittynyt9.9.2005

[size=150:3q0fnsnw]Markkinatalouden kärsä- ja värilliset hulluusjuhlat[/size:3q0fnsnw]

[ ... tutkijat ovat löytäneet nykyihmisille yhteenkuuluvuutta ja joukkohenkeä markkinatalouden kilpailuviettisestä kulutukseen houkuttelemisesta - kuluttajat joukkomanipuloivat toisiaan ostamaan sellaistakin, mitä ei ollut tarkoitus hankkia ... ]

Pari kertaa vuodessa eräs tavarataloketju kirjaintunnuksensa alta lanseeraa kärsämarkkinat äänitrumpetisoiden merkin, että on aika rynnätä notkuvien tarjouslaarien kimppuun. Myöskin pari kertaa vuodessa tunnettu tavaratalo iskostaa mieliin värillistä hulluutta joukkovoimailmiönä rynnätä alennustuotteiden sekaan - näistä ominaisuuksista tutkijoiden mukaan syntyy joukkohenkeä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Yhteiskunta toimii kuluttamisella. Jo pienestä pitäen meidät valmennetaan mainonnalla ostamaan kaikkea sellaista, mistä kokisimme iloa, näyttämisen halua, tarpeellisuutta tavarasta ja lopuksi osassa tuotteissa ja palveluissa on sitä välttämättömyyttäkin.

Kaupunkilaistunut kuluttaja on vieraantunut siksi runsaasti jatkuvaluonteisesta työstä, että hänelle on pitänyt keksittämän ajanvietettä. Suureksi ajanvietteeksi kutsutaan myös shoppailemista. Markkina- ja mainosgurut ovat oivaltaneet, että joukkoliikkeet aktivoivat ihmisiä liikkeelle, pitää vain saada innoke. Innokkeeksi riittää aiheutettu huoli, ettei sitä/ niitä riitä kaikille - tästä syntyy ryntäys.

Ihmiset jonottavat puolihintaisia kaukomatkoja tunnetun tavaratalon ovien takana jo kaksi tuntia ennen avausta. Huoli riittämättömyydestä, siis niukkuuden tunnistus on herättänyt kuluttajat ennen normaalia aamukukonlaulantaa. Pelko jäytää mieliä, ... ehdinkö. Odotus palkitaan ja sinnikkäimmät asiakkaat/ kuluttajat saavat matkansa. Joukkovoima teki tehtävänsä - matkalle lähtijät lippuinensa ovat kuin yhtä perhettä ja hotellien nimiä jo pohditaan.

Mielenkiintoiseksi tekee asian tutkijoiden toteamus alennussirkuksien joukkohengestä ja yhteenkuuluvuudesta. Massakuluttaminen, pelko loppumisesta (siis kokonaiseliöstön ikuinen niukkuus) ja samaistusreaktiot synnyttävät urbaaniin kulttuuriin reviiriytymistä, joukkohenkeä ja jakaantumista meihin "fiksummin valinneisiin ja noihin ajattelemattomimpiin". Osaamme harrastuksena erinomaisen hyvin arvioida toisten "älyttömiä" ostoksia ja omia perustellusti hyödyllisiä hankintoja.

Mikä tekee värilliset hulluuspäivät tai kärsämarkkinat meille niin yhdistäviksi? Sen tekee ahneus "halpaan" hintaan. Pelko loppumisesta ja niukkuudesta ajaa eläinkuntaakin jatkuviin ponnisteluihin, koska perustarpeiden löytäminen on jatkuvaa taistelua kilpailuna saannosta. Eläinkunnalla ei kylläkään ole halpuutta, ainoastaan välillä hiukan helpompaa metsästystä.

Täytyy muuten todeta, että esim. tämän kevään kulutuksen ja alennushulluuspäivien ovien takana jonottajat olivat 70-80%:sti naisia (mm. Itäkeskus - Hki) - kotirouvia, vapaapäiväläisiä, mutta yllättävän vähän miehiä, vaikka alennuslaareissa oli myös miehisiä hyödykkeitä työkaluista partavesiin (miehet saattavat käyttää vapaa-aikaansa sitten mm. sohvilla loikoiluun . Tutkijoille riittää sarkaa tässä ilmiössä vielä tämän yhteenkuuluvuus- ja joukkohenkeä parodioineen analyysivipraation jälkeenkin.

Kuluttamisen mandra iskee alitajuntaan jo imeväisiässä tahteina, sävelinä, kuvina ja merkkeinä. Meille urbanisoituneille luonnosta vieraantuneille kulutusobjekteille riittää niin kauan vertailevaa ostoskäyttäytymistä, kun ympärillämme oleva luonto jaksaa yhteisiä koko luomakunnan voima- ja raaka-ainevaroja tuottaa 1%:lle elävästä kokonaisbiomassasta, mitä ihmiskunta kaikkinensa edustaa.

[size=75:3q0fnsnw][kuivakkaalla huumorilla, mutta vakavuudella kestävän mielellisen ja aineellisen kehityksen puolesta][/size:3q0fnsnw]

Ilkka Luoma

ilkka.luoma@keskipiste.fi
http://ilkkaluoma.blogspot.com

--------------------------------------------------------------------------------

[size=75:3q0fnsnw]Kuva 1.--- http://www.flickr.com/photos/ilkkaluoma/441661729/ ---

Kuvateksti:
Kattojen alle vietyä kulutusjuhlaa niin värillisinä hulluuspäivinä kuin kärsämarkkinoina - tärkeintä on se, että ostotottumuksia markkinaohjatusti päästää tekemään vapaasti, ilman turhia ulkoisia häirinnän lähteitä. Ainut este kuluttamiselle massiivisissa alennusmyynneissä on toinen kuluttaja, sillä parhaat alelaatikot ovat vähissä ja tavara niukkuuden kukittamaa. Niukkuudessa koko eliökunta on jatkanut vuosimiljoonaista kehitystään - niin myös niukkuuden uhan parhailla aletempuilla hysterisoidaan kuluttajat hankkimaan sellaista, mitä me emme juurikaan tarvitse.

Kuva 2.--- http://www.flickr.com/photos/ilkkaluoma/441661725/ ---

Kuvateksti:
Markkinataloudessa on kuumenemisen merkkejä, lämpö on noussut jo järkevän huoneenlämmön yläpuolelle. Nyt on havaittu, että kulutusmandra ja teematempaisupäivät hulluuspäivinä nostavat joukkojen yhteishenkeä ja blokittavat kuluttajia eri kulutusryhmiin. Markkinatalous ohjailee toimiamme innostaen mihin milloinkin, yleensä normaalia elämää tarvitsemattomalle puolelle. Kuvassa nuoriso miettii tarvitseeko vai ei.[/size:3q0fnsnw]

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Kommentit (10)

Vierailija
tiäremiäs
Eka nostetaan hintaa, sitten alennetaan niin tule siitä alennuspäivät, myöskin nykyään laiskat laittaa suoraan tuotteen alennukseen mutta hinta ei muutu mihinkään suuntaan.

On halpaa ja edullista.

kyseinen menettely on suomessa kuluttajansuojalain vastaista, ja jos moisesta jää kiinni, siitä tulee oikeusjuttu.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Tuo hysteria vaikuttaa sairaalta. Itselläni on sen verta paniikkihäiriöö, että en tavarataloissa muutenkaan paljoa kykene olemaan. Ottaa päähän aivan julmetusti ne keski-ikäiset ämmät jotka pää seonneena heiluu sinne tänne joku heille itselleenkin tuntematon turhanpäiväisyys tavoitteenaaan. Niitä pitää sitten tavallisen sukkahousunostajan väistellä. Stna.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
MVLT
tiäremiäs
Eka nostetaan hintaa, sitten alennetaan niin tule siitä alennuspäivät, myöskin nykyään laiskat laittaa suoraan tuotteen alennukseen mutta hinta ei muutu mihinkään suuntaan.

On halpaa ja edullista.




kyseinen menettely on suomessa kuluttajansuojalain vastaista, ja jos moisesta jää kiinni, siitä tulee oikeusjuttu.

Ei kun sen takia hintoja nostetaan vähän ennemmin että ne voidaan alentaa, kyllä sillä pystyy kiertään.

Vierailija
tiäremiäs
Eka nostetaan hintaa, sitten alennetaan niin tule siitä alennuspäivät, myöskin nykyään laiskat laittaa suoraan tuotteen alennukseen mutta hinta ei muutu mihinkään suuntaan.

On halpaa ja edullista.

Ei se mene ihan noinkaan.
Liiketoiminassa vain on sellainen taipumus, että pääomat sitoutuu varastoihin, eli myymättömiin tavaroihin.

Nämä pääomat tarvitaan käyttöön, jotta voidaan ostaa uutta tavaraa myyntiin ottamatta velkaa.

Silloin varastot kannattaa realisoida vaikka tappiolla, koska yrityksen velkaantuminen on aina vaarallista pitemmän päälle.
velat voi upottaa koko "laivan" ...

Rahankiertonopeus on yksi kannattavan liiketoiminnan perusteista, ei se kate vaan se kuinka monesti sen katteen kuukaudessa saa.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7195
Liittynyt9.9.2005
tiäremiäs
Eka nostetaan hintaa, sitten alennetaan niin tule siitä alennuspäivät, myöskin nykyään laiskat laittaa suoraan tuotteen alennukseen mutta hinta ei muutu mihinkään suuntaan.

On halpaa ja edullista.

...............

Ihmisen ahneusmomentti kasvaa logaritmisesti lähestyttäessä nollaa....

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7195
Liittynyt9.9.2005

Kesko aloitti omat hulabaloo -kärsämarkkinat vedoten halpoihin hintoihn, jotta kulutus lisääntyisi, "kauppa se on se, joka kannattaa..."

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7195
Liittynyt9.9.2005

Onnellisuus kasvaa vaurauden myötä, onko sittenkin niin, että markkinatalous lisää henkistäkin hyvinvointia? Tieteessä Tapahtuu nrossa 3/2007 käsitellään markkinatalousjuoksun/vaurauden vaikutusta onnellisuuteen, tai arvostellaan aiheesta kirjoitettu kirja.

Kulutus onkin kivaa ja tuottaa hyvää mieltä

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7195
Liittynyt9.9.2005

Kun keltaiset haamut ja Cittarin norsut ovat kaikonneet, alkavat aikaisemmin kuin koskaan kesäinen vaateale. Markkinatalouteen kuuluu myynti puoleen hintaan, koska vaatteiden katteet ovat huimat. Mm. Kiinasta tuotu T-paita maksaa rajalla noin alle euron, mutta sinulle se myydään normaalisti 12-15 euroa, alennuksessa saatkin se sitten -50% eli bruttovoittoa jää vielä kaupalle runsaasti. Tästä katerakenteesta johtuen ja kun meille ei kaikki kelpaa "kalliilla", me saamme armon ostaa jopa -75%, ja vielä senkin jälkeen kauppias saa yleensä omat pois, jos on osannut hoitaa liiketointa normaalien hintojen aikana.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7195
Liittynyt9.9.2005

Tänä kesänä alennusmyynnit ovat kestäneet pidempään kuin koskaan suomalaisessa kesämarkkinataloudessa, huoli ylisuurista varastoista vai taseiden kaunistus, jopa tappioiden uhalla?

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Uusimmat

Suosituimmat