Äidin sienien syönti yhteydessä autismiin?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kanadalainen tutkijaryhmä vertaili raskauden aikana runsaasti luonnonvaraisia sieniä nauttineita verrokkiryhmään, joka käytti ruokavaliossaan sieniä vähän tai ei ollenkaan. Tulokset olivat yllättäviä: autismia ja varsinkin Aspergerin syndroomaa esiintyi kaksinkertaisesti sieniä syöneiden lapsilla. Tutkijat arvelevat syyksi joissakin syötävissä
sienilajeissa, etenkin tateissa esiintyvien Gyrophaenina lajin toukkien
eritteitä. Niiden sisältämää keskushermostomyrkkyä saattaa pieninä
jääminä huonosti ryöpätyistä sienistä kertyä äidin verenkiertoon ja vaurioittaa kehittyvää sikiötä. Mielenkiintoinen yksityskohta tutkimuksessa oli se, että aspergereiksi diagnosoidut lapset olivat yhä mieltyneitä juuri niihin sieniin, joita äiti oli raskauden aikana syönyt.
Yhteys ilmeni voimakkaimmin herkkutattien ja korvasienen kohdalla.
Yksi tutkimusryhmän lapsista oli erityisen kiinnostunut sienten harrastamisesta. Aspergerin syndroomaa pidetään häiriönä, jota sairastaville on tyypillistä pakkomielteiset harrastukset ja kiinnostuksen kohteet. Lapsen äiti uskoi poikansa sieniharrastuksen kuitenkin alkaneen
tutkimuksen aiheuttamasta innostuksesta. - Hän innostuu aina uusista
asioista, kommentoi äiti Toronto Starin haastattelussa.

Suomen kansanterveyslaitos ei ole ottanut tuoreeseen tutkimukseen vielä kantaa, mutta korvasienet suositellaan keitettäväksi kunnolla ennen
nauttimista. Myös hyvästä tuuletuksesta keitettäessä kannattaa huolehtia.

Kommentit (8)

Vierailija

hymm, itse olen epäillyt asbergia itselläni, kun nettitestikin antoi lähes maksimipisteet, mutta kotonani ei kovin paljoa sienistä erityisesti pidetä. Tiedä sitten jos vaikka yksikin kerta raskauden aikana riittäisi. Minä yleensä en oikein kykene kasvotusten sosiaalisen kanssakäymiseen muiden ihmisten kanssa. Minun ajatusmaailmanikin on yleensä hyvin omalaatuinen ja tekninen. Suurinta osaa ei kiinnosta esim. akkutyyppien erot.

Vierailija
väläys
Nettitestit ei ole kovin luotettavia, oikeasti diagnosointi kuuluu lääkäreille.

Totta, ei vain kiinnostaisi mennä munaamaan itseään lääkärille.

Vierailija

Kello on yli kaksitoista, joten on aika tunnustaa: Tämä oli keksimäni
aprillipila! Aprillia ! Kuinka moni meni lankaan?

Vierailija

Kukaan ei kehtaa tunnustaa.. Tuppu L taisit mennä?
Epäilen itse joutuneeni aprillipilan kohteeksi, nimittäin uusimmassa Kuukausiliitteessä väitettiin "Kapteeni Euro" nimistä EU propagandaa
sisältävää sarjakuvalehteä levitetyn Suomen kouluihin. Yhdessä 1998 ilmestyneessä Sota vadelmajäätelöstä albumissa buffattiin eurovaluuttaa koululaisille. Ärsyynnyin jutusta sen verran, että meinansin kirjoittaa tänne, kunnes iski epäilys.. Jutussa ilmoitetut lehden nettisivustot
http:// http://www.captaineuro.com kyllä löytyivät. En ole vaan aiemmin kuullutkaan moisesta, miksi asiasta kirjoitettaisiin vasta nyt?
Olihan se aprillipila, jos ei ollut: . EU on oikeaa aprillipilaa
suurempi pila.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
väläys

Suomen kansanterveyslaitos ei ole ottanut tuoreeseen tutkimukseen vielä kantaa, mutta korvasienet suositellaan keitettäväksi kunnolla ennen
nauttimista. Myös hyvästä tuuletuksesta keitettäessä kannattaa huolehtia.

Lehtokorvasieniä ei tarvitse ryöpätä - erinomaisia. Lajin määrittelyssä pitää kyllä olla sitten ehdottoman varma.

Uusimmat

Suosituimmat