UNEN TODENTUNTU - MISTÄ PERÄISIN?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Monet uneksijat ovat lentäneet unissaan ja se tuntuu uskomattoman aidolta, mutta mistä aivot voivat tietää, miltä lentäminen tuntuu, jos ihminen ei ole koskaan lentänyt omin avuin?

Toisena esimerkkinä toimii korkealta putoaminen; ainakin allekirjoittanut on nähnyt unta putoavansa pilvenpiirtäjän katolta alas ja sekin tuntui aidolta, vaikken ole koskaan sänkyä korkeammalta pudonnut.

Kommentit (14)

Vierailija

Itselleni tuottaa suuria vaikeuksia lentää unissa yhtään korkeammalla, kuin vajaassa 2 metrissä. Jalat kyllä ovat irti maasta, mutta pää pysyy siinä, missä se oli kävellessäkin.

derz
Seuraa 
Viestejä2431
Liittynyt11.4.2005

Tänään koin juuri lucid-unen ja siinä sitten lentelin n. 10 metrin korkeudella. Parin seinänkin läpi kävelin... oli ihan hauskaa.
En tiedä mistä aivot sen tunteen repäisevät... todennäköisesti ihmisellä on alitajuisia oletuksia siitä, miltä lentäminen tuntuisi. Eikä aina se edes tunnu kovin "aidolta" (ilmanvastusta ei ole ym).

∞ = ω^(1/Ω)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Minä lensin viikko sitten n. 20 sentin korkeudella lattiasta. Yksi jännimpiä unia, mitä olen koskaan nähnyt. Olin silleen puoliunessa, eli kuulin oman hengitykseni ja puolittain tajusin, että pää on tyynyssä. Unen ja valveen rajamailla tunsin hiissautuvani sivuttain vuoteen päätyyn. Siitä nousin asentoon, jossa jalat sojottivat kohti kattoa ja pää lattiaa. Edelleen kuulin oman kuorsaukseni ja tietoisuuden tunne oli hyvin selvä. Liuin 20 sentin korkeudella lattiasta muutamilla rintauintia imitoivilla liikkeillä kohti suljettua ovea ja kaakeliuunia. Uni tuntui hyvin todelliselta, oletettavasti siksi, koska olin unen ja tietoisuuden rajamailla, en kunnolla unessa enkä kunnolla valveilla. Tästä kuitenkin nukahdin syvempään uneen, en enää kuullut omaa hengitystäni ja siirryin vanhempieni taloon, josta lensin yläkerrasta alakertaan, pitkin käytävää olohuoneeseen ja olohuoneesta ruokailuhuoneeseen, ja sitten heräsin. Olin pökkyrällä päästäni koko päivän. Kokemus oli melko fantastinen.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Entäpä unet, joissa olet joku aivan muu? Itse näen epäsäännöllisen säännöllisesti unia, joissa olen joku eläin tai esim. toista sukupuolta kuin olen. Hämmästyttävän luonnolliselta tuntui olla ryhävalas tai hiiri.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Minä lennän usein unissani. Minua ajetaan takaa ja yllätän takaa-ajajani nousemalla lentoon. Itse lentoonlähtö on yhtä hankalaa kuin esimerkiksi joutsenilla: pitkä kiihdytys juoksemalla ja käsillä täytyy räpytellä lujaa. Mutta kun irtaantuminen maasta on tapahtunut niin pystyn nousemaan korkealle puiden latvojen yläpuolelle.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005
Punakuono-123
Monet uneksijat ovat lentäneet unissaan ja se tuntuu uskomattoman aidolta, mutta mistä aivot voivat tietää, miltä lentäminen tuntuu, jos ihminen ei ole koskaan lentänyt omin avuin?

Toisena esimerkkinä toimii korkealta putoaminen; ainakin allekirjoittanut on nähnyt unta putoavansa pilvenpiirtäjän katolta alas ja sekin tuntui aidolta, vaikken ole koskaan sänkyä korkeammalta pudonnut.

Minusta tässä on looginen ristiriita. Mistä tiedät että se tuntui aidolta kun et kerran ole oikeasti lentänyt tai pudonnut? Eivätköhän ne aivot sittenkin vain käyttäneet tietojansa siitä miltä luulet korkealta putoamisen tuntuvan.

Unet ovat kyllä mielenkiintoisia, niistä on hauska keskustella. Harmi että muistan nykyään niin huonosti näkemiäni unia.

Vierailija

Päivi Parhi-Riikola kirjoitti 03.11.2006 Tiede-lehteen artikkelin unista ja neuvoi unien muistamisessa mm. seuraavasti:

" Unien muistamista helpottaa jo kunnollinen kahdeksan tunnin yöuni ja halu muistaa unia nukkumaan mennessä. Pidä yöpöydällä unipäiväkirjaa ja kirjoita siihen heti herättyäsi kaikki muistikuvat unestasi. Lue päiväkirjaa ennen nukkumaanmenoa ja virittäydy unennäköön. Myös unien pohdinta psykoanalyytikon tai ystävän kanssa auttaa unien muistamista. "

Kokeilin kerran itse unipäiväkirjaa, mutta aamuäreinen luonne pakotti luopumaan ajatuksesta.

luxlapis
Seuraa 
Viestejä553
Liittynyt3.4.2007
Punakuono-123

Hei, Voisiko se johtua siitä. että meillä on vain yksi mieli, johon tajunta heijastuu. Tajunta on joko ns. päivätajuntaa tai yötajuntaa, mutta tajunnan sisällön tiedostaminen tapahtuu yhdellä ja samalla funktiolla.

Koska minun mielestä se ei olisi mielekästä olettaa ihmismieleen päällekkäisyyttä, eli esim. kahta projektoria

Semmoista tällä kertaa

Vierailija

Mielikuvituksella on rajansa unissakin, mutta yksilökohtaista varmaankin. Veikkaan että väittämä että "unet ovat mustavalkoisia" kertoi enemmän tutkijan unikokemuksista kuin muusta. Mulla on ainakin aina väreissä kaikki. Joskus näyttelevät tärkeää rooliakin.

Välillähän sitä unessa epäilee, että tämä taitaa kyllä olla unta, mutta 100% varmuus siitä tulee tosi harvoin. Eli jos alan arvata kokemaani uneksi, lhäden usein lentelemään, mutta luottamukseni vahvuudesta riippuen lento sujuu vaihtelevasti. Välillä ei tule mitään, vaan ajautuu tuulen mukana tai ei pääse siihen suuntaan mihin haluaa, joskus taas onnistuu paremmin.

Itse lennän usein kymmenissä tai sadoissa metreissä, ja siellä alkaa mielikuvitus horisontin suhteen tulla vastaan, eli ei kuitenkaan usein "näe" edessä olevaa kovin tarkasti, tai sitten se vaihtuu jatkuvasti.

Kokeilkaapa onnistutteko lentämään niin ylös kuin haluatte. Siinä tulee mukaan se luottamustekijä sitä uneksi epäilemistä kohtaan. Mitä epävarmempi tosiasiassa on, sitä hankalampaa on lentää korkeammalle.

Ja mulla tulee aina jokin katto vastaan, joko läpäisemätön pilvipeite tai sitten kerran oli sellainen punainen teräsrakenne, jonka läpi kiivettyäni olin jälleen maan pinnalla.

Valitettavasti unet ovat elämän suola. Niiden pitäisi olla arkea eikä unta.
Unissa asiat menee paljon enemmän kuten toivoisi, painajaisia lukuunottamatta.

Ehkä unet kertovat piilotajunnan kokemuksista satumuodossa.

Älkää silti luottako unikirjoihin, sillä jokaista varten tulisi räätälöidä oma unikirjansa, sillä jokaisella saattaa olla omanlainen merkitys eri symboleille, mitä unissa näkee. Freud näki peniksiä joka paikassa, joku muu ehkä voisi tulkita ne joksikin muiksi. Kaikki unta koskeva symboliikka on hyvin henkilökohtaista. Saatte olla eri mieltä, mutta näin uskallan väittää. Aivan kuten horoskoopitkin. Pitäisi olla jokaiselle omansa, ei 1/12-osalle kaikista ihmisistä aina sama. Sellainen on hölynpölyä, mutta ei ehkä se ajatus siellä taustalla, eli mahdollisuus arvailla ja ennustaa ihmisen syntymähetken vaikutuksia hänen elämäänsä.

Kaikki psykologiaan liittyvä on monta kertaluokkaa kompleksisempaa, kuin alan ihmiset haluavat myöntää, koska silloin puhuisivat itsensä pois siltä alalta. Ainoa keino on painaa ihmiset muottiin, jolloin voidaan helpommin löytää syitä ja yhteneväisyyksiä eri ihmisten välillä. Mielestäni se on turhan kova hinta maksettavaksi.

Haluan olla oma sekopäinen itseni.

En mikään yhteiskunnan nujertama kloonipersoona.

Pitäkää varanne! Tänä päivänä yhteiskunnat kovasti painavat alas omaa ajattelua. Muistakaa itsenne, ettette vahingossa kadota sitä, koska sitä ei välttämättä enää saa takaisin. Muistakaa myös vanhempienne kasvot. Muuten nekin katoavat. Näinä aikoina persoonallinen ihmisyys on uhanalaistettu. Taistelkaa vastaan, tai kadotatte itsenne, ja siten eksytte ja sokeudutte. Ajatelkaa itsenäisesti! Saarnaan taas...

Vierailija
Pikku Gen
Entäpä unet, joissa olet joku aivan muu? Itse näen epäsäännöllisen säännöllisesti unia, joissa olen joku eläin tai esim. toista sukupuolta kuin olen. Hämmästyttävän luonnolliselta tuntui olla ryhävalas tai hiiri.

Okei, hiiren voi vielä ymmärtää, mutta aika harva uneksii joskus olevansa valas... Itse olin kylläkin kerran koira. Ihme unia...

Vierailija

Lentäminen on itse asiassa aika yksinkertaista.
Pitää vain kaatua niin ettei osu maahan (eikä muihinkaan esteisiin)

Sitten kun on kunnolla ilmassa, ei pidä vilkutella ihmisille tai putoaa.

Tiedot Douglas Adamsin kirjasta The Restaurant at the End of the Universe ja kun ne kerran on kirjasta, tartteehan niiden olla totta.

Intialainen pyhä mies Sai Baba lentelee hänkin. Kovasta maksusta tosin ja mieluimmin ilman skeptikoiden läsnäoloa.

Ja muistaakseni Marquezin kirjassa Sadan Vuoden Yksinäisyys oli pappi joka levitoi käyttäen polttoaineenaan kaakaota.

Ei pidä antaa periksi. Viitteitä on että homma voi onnistuakin.
Flaka flaka.

Vierailija

LENNÄ ja paneksi..eiku uneksi !

LAPSENA lentelin kerran, otti oikein voimille nousu kun käsiä
läpsytin !

MYÖHEMMIN ilmeni, että olin syönyt pilaantuneita sieniä ...

OSUUKO "Armi" lentoyösi yksiin päivittäisen LSD:n käytön
kanssa ?

Vierailija
Hannibal the kannibal
LENNÄ ja paneksi..eiku uneksi !

LAPSENA lentelin kerran, otti oikein voimille nousu kun käsiä
läpsytin !

MYÖHEMMIN ilmeni, että olin syönyt pilaantuneita sieniä ...

OSUUKO "Armi" lentoyösi yksiin päivittäisen LSD:n käytön
kanssa ?

Suotta sinä ummikkouttasi täällä julistat.

Vierailija
Armitage
Valitettavasti unet ovat elämän suola. Niiden pitäisi olla arkea eikä unta.
Unissa asiat menee paljon enemmän kuten toivoisi, painajaisia lukuunottamatta.

Ehkä unet kertovat piilotajunnan kokemuksista satumuodossa.

Lentounia tuli nuorempana nähtyä, niitä näkee jokainen.
Nyttemmin unissa saatan "ponnahtaa" korkealle tai "lentää" muutaman metrin eteen päin, mutta yrittäessäni uudelleen ei onnistu.

Unissa voi myös "tuntea" kosketuksen.
Näin taannoin usein toistuvaa painajaista, jossa näkymätön "olio" uhkasi läsnäolollaan ja "heitteli/nosteli" minua.
Muutamia kertoja samaisissa unissa "suutuin" ja "huusin" että hyvä on, anna tulla. Ne olivat niitä viimeisiä sitä sarjaa .
Painajainen ei ollut enää painajaista ja olin jopa pettynyt kun vastaavissa unissa "vaistosin" näkymättömän läsnäolon mutta mitään ei tapahtunutkaan.

En ole tulkiskellut tuota unta verraten siihen, mitä elävässä elämässä on tuolloin tapahtunut sen enempää kuin mahdollisia muutoksiakaan ja niiden vaikutusta unen kulkuun.
Sittemmin se painajainen jäi pois valikoimasta.

Isäni kuoleman jälkeen näin unta kuinka olin lapsuuden kodissani, mummolassa sillä mummomme meitä hoiti. Mummolassa oli sisävessan lisäksi myös ulkohuusi ja sen takana oli ovet jotka avattiin tyhjennystä varten.
Unessa noiden ovien takana olikin kaksi joutsenta joista toinen oli kuolemaisillaan.
Niiden vieressä oli koira myötäelämässä.
Kuva vaihtui ja olin mummolani suihkutilassa, jossa oli myös ovi "pannuhuoneeseen" (lämmitys). Sieltä tuli samainen koira jota olin koko ajan ollut etsimässä. Se oli apean oloinen ja luukkasi toista takajalkaansa, jossa näin ammottavan, verisen reiän. Koira joi sille laitettua vettä ja oli kääntymässä pois päin sen oloisena, kuin olisi ajatellut tulleensa vain näyttäytymään kun kerran etsittiin, mutta ettei siitä sen enempää välitettäisi.

Kutsuin koiran luokseni, olin unessa taas pieni ja "kuva" vaihtui keittiöön. Halasin koiraa ja olin erittäin huolissani sen voinnista. Pyysin jotakin unessa soittamaan apua koiralle.
Katsoessani koiraa silmiin sanoin sille pienen lapsen tavoin "rakastaa sinua". Koiran silmät sumentuivat kyyneliin ja katse näytti onnelliselta, taustalla olin havaitsevinani sen heiluttavan häntäänsä.

Heräsin voimakkaaseen ikävään, itkin hervottomasti sillä mielestäni tuo koira oli isäni.
No, unelle löytyy selitys.
Ilman omaani (ja isäni) valintaa emme toisiamme enää koskaan tavanneet, vanhempani erosivat ja isäni siirtyi pois kuvioista kuten minutkin siirrettiin (5-vuotiaana) kahden nuoremman sisaruksen jäädessä mummolaan.

Kyseessä oli siis unen muodossa jätetyt "hyvästit" jotka olisin toivonut oikeassa elämässä tapahtuvan. Elämä kuitenkin tempaisi taannoin mukaansa... sinne laveammalle tielle eikä se tie ollut kovin kullattu. Isäni etsiminen ei siis tapahtunut kovin ponnekkaasti ja se kaduttaa. Tuossa unessa kyse taisi olla myös itsesäälistä?

Elävästi se on kuitenkin mieleen jäänyt, johtunee tunnepurkauksesta jonka se aiheutti.
Onhan noita mielestä lähtemättömiä unia muutama muukin, kaikkiin niihin liittyy voimakkaat tunteet.

Uusimmat

Suosituimmat