tiivis akselin läpivienti?

Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Vaihteeksi ketju jossa ei nähtävästi ole tarve vääntää kättä mistään ydinvoimaan liittyvästä. Tämän aavistuksen kuluneen aiheen sijaan esittäin kysymyksen jota joskus on tullut luontodokkareita katsellessa pohdittua:

Ihmiset ovat muutaman vuosikymmenen tehnyt kaikenmaailman sukellusrobotteja/veneitä. Laitteissa tuppaa olemaan jonkinlainen ropelaattori vetta vatkaamassa ja luonnollisesti ropelaattorin akselia pyörittää moottori. Moottori nähtävästi ei tykkää savisesta merivedestä joten jonkinlainen tiivistys lienee lähes pakollilnen. Ja nyt sitten itse kysymys, eli miten moottori on suojattu ympäristön olosuhteilta? Tällaisiin vaihtoehtoihin olen sitten tullut:

-Magneettinen läpivienti, eli moottori on hermeettisessä kotelossa ilman mekaanisia läpivientejä. Miinuksena vain ainakin kompassin vikaantuminen.
-Hydrauliikasta tuttujen tiivisteiden käyttö jotka tiivistyvät paineen kasvaessa. Kestävät satojen baarien paineen mutta tiivisteen jäykkyys kasvaa paineen kasvaessa.
-Moottorikammio paineistetaan kaasulla ja pidetään sama paine kuin ympäristöllä. Hapen osapaineen kasvun pelossa inertin kaasun käyttö lienee turvallisinta.
-Moottori on öljykylvyssä ilman kaasuja. Vaatii moottorin jonka kierrosnopeus ei ole kummoinen.

Vaan olisiko kellään ihan oikeaa tietoa asiasta?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Kommentit (8)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
vihertaapero

-Magneettinen läpivienti, eli moottori on hermeettisessä kotelossa ilman mekaanisia läpivientejä. Miinuksena vain ainakin kompassin vikaantuminen.



Kyllähän staattorin voisi koteloida tiiviisti ja jättää roottorin laakerointeineen veteen. Materiaalien korroosionkestoon pitäisi kyllä panostaa tosissaan. Ei moottorin hajakenttä kovin kauas kompassia häiritse. Miten kompassi muuten toimii teräsrunkoisessa sukellusveneessä? Onko se anturi rungon ulkopuolella.


-Hydrauliikasta tuttujen tiivisteiden käyttö jotka tiivistyvät paineen kasvaessa. Kestävät satojen baarien paineen mutta tiivisteen jäykkyys kasvaa paineen kasvaessa.



Voisin arvata, että tämä on paras valinta.


-Moottorikammio paineistetaan kaasulla ja pidetään sama paine kuin ympäristöllä. Hapen osapaineen kasvun pelossa inertin kaasun käyttö lienee turvallisinta.
-Moottori on öljykylvyssä ilman kaasuja. Vaatii moottorin jonka kierrosnopeus ei ole kummoinen.



Vaikuttavat hieman eksoottisilta ja monimutkaisuudessaan vika-alttiilta ratkaisuilta.

Vaan olisiko kellään ihan oikeaa tietoa asiasta?

Ei, arvaan että potkurin- ja ohjainlaitteiden akseleilla on tiiviste tai useampia, ja mahdollisesti läpi tihkunut neste pumpataan takaisin mereen.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Neutroni

Kyllähän staattorin voisi koteloida tiiviisti ja jättää roottorin laakerointeineen veteen. Materiaalien korroosionkestoon pitäisi kyllä panostaa tosissaan. Ei moottorin hajakenttä kovin kauas kompassia häiritse. Miten kompassi muuten toimii teräsrunkoisessa sukellusveneessä? Onko se anturi rungon ulkopuolella.




Tässä tarkoitin lähinnä sitä että moottori on omassa tiiviissä kotelossa ja akseli pyörittää magneettia ja kotelonulkopuolella olevassa akselissa on vastaavasti magneetti jne.

Luulen, että magneettianturin sijoittaminen rungon ulkopuolelle ei ole ongelma, noissa suurissa sukellusveneissä.

Neutroni

Vaikuttavat hieman eksoottisilta ja monimutkaisuudessaan vika-alttiilta ratkaisuilta.




Painesäätö ei loppupelissä ole mikään hankala asia, onhan noita tehdastekoisena ollut jo kauan. Yksi käytännön sovellus on sukeltajien hengitysregulaattorit jotka hyvin yksinkertaisella ja toimintavarmalla mekanismilla huolehtivat että sukeltaja saa keuhkoihinsa aavistuksen ylipaineista ilmaa. Periaatteessa riittäisi muutaman sadan metrin syvyyteen asti pieni paineilmasäiliö jossa paineenalennin ja normaali regulaattori modattuna oikeanlaisin liittimin moottorikammioon.

Neutroni

Ei, arvaan että potkurin- ja ohjainlaitteiden akseleilla on tiiviste tai useampia, ja mahdollisesti läpi tihkunut neste pumpataan takaisin mereen.

Voi olla että suuremmissa sukellusveneissä kyllä tällainen mahdollisuus on olemassa, voihan vuotoja tulla muuallekin. Eniten kiehtoisi kuitenkin miehittämättömän robotin rakenne jossa moottorit ovat omina yksikköinään. Tällainen siis:

http://www.ncsu.edu/coast/research/rov/rov.jpg

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

En kyllä ymmärrä, miksi sukellusveneessä luotettaisiin (ulkopuoliseenkaan) magneettikompassiin. Ainahan se veneen massiivinen runko tai koneisto häiritsee sitä kompassia ja paljon parempia systeemeitä on olemassa.

Inertial navigation system kertoo, että Nautilus oli ensimmäinen INS:sää käyttänyt sukellusvene alittaessaan Pohjoisnavan peittävän merijään v. 1958.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
vihertaapero

Tässä tarkoitin lähinnä sitä että moottori on omassa tiiviissä kotelossa ja akseli pyörittää magneettia ja kotelonulkopuolella olevassa akselissa on vastaavasti magneetti jne.

Kyllä tuokin on mahdollista, mutta en näe siinä mitään hyötyä verrattuna siihen, että sitä vedessä pyörivää magneettia tai häkkikäämittyä roottoria pyöritetään suoraan staattorin kentällä.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Neutroni
vihertaapero

Tässä tarkoitin lähinnä sitä että moottori on omassa tiiviissä kotelossa ja akseli pyörittää magneettia ja kotelonulkopuolella olevassa akselissa on vastaavasti magneetti jne.



Kyllä tuokin on mahdollista, mutta en näe siinä mitään hyötyä verrattuna siihen, että sitä vedessä pyörivää magneettia tai häkkikäämittyä roottoria pyöritetään suoraan staattorin kentällä.

Kuinka helposti saatavia on sähkömoottorit jotka voidaan upottaa sellaisenaan suolaveteen?

On muuten melkoisen arvokkaita tällaiset ROVit:

http://www.jwfishers.com/frames.htm

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
vihertaapero

Kuinka helposti saatavia on sähkömoottorit jotka voidaan upottaa sellaisenaan suolaveteen?

On muuten melkoisen arvokkaita tällaiset ROVit:

http://www.jwfishers.com/frames.htm[/quote]

Tuskin niitä lähisähköliikkeen hyllyssä on. Luulen kuitenkin, että syvän meren sukelluslaitteissa komponenttien helppo saatavuus ei ole ensisijainen suunnittelukriteeri. Kyllä tuollainen magneettinen kytkinkin jouduttaneen tilaustyönä tekemään, jos sellaista käytetään.

Mutta muistutan vielä, että en tiedä mitä noissa oikeasti käytetään, ja arvelen vain. Minulla on hyvin hatara käsitys syvänmerentoiminnan asettamista vaatimuksista.

Vierailija

Vihertaapero kirjoitti:

Ihmiset ovat muutaman vuosikymmenen tehnyt kaikenmaailman sukellusrobotteja/veneitä. Laitteissa tuppaa olemaan jonkinlainen ropelaattori vetta vatkaamassa ja luonnollisesti ropelaattorin akselia pyörittää moottori. Moottori nähtävästi ei tykkää savisesta merivedestä joten jonkinlainen tiivistys lienee lähes pakollilnen. Ja nyt sitten itse kysymys, eli miten moottori on suojattu ympäristön olosuhteilta? Tällaisiin vaihtoehtoihin olen sitten tullut:

Kyllähän kaikkien akseleiden läpivienneissä tarvitaan n.s. stefatiiviste. Myös pinta-aluksissa, mutta myös autojen vaihdelaatikoissa.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Lieneekö kellään niin paljoa hydrauliikan tuntemusta että jos akselin tiivistää stefalla niin paljonko paine-ero aiheuttaa kitkaa? Tämä lähinnä siksi että matalalla ilmiöstä ei liene haittaa mutta jos robotti sukeltaakin kilometrien syvyyteen, niin toimiiko paketti enää tuolloin vai pitääkö olla nestetäytteiset moottorit?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Uusimmat

Suosituimmat