Nopeat junat

Seuraa 
Viestejä553
Liittynyt3.4.2007

Nouseeko sydämen lyöntitiheys kahteen sataan, jos juna kulkee yli viittä sataa?

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija
sinenmaa
Ertsu
Ei. Eihän sydämen lyöntitiheys nouse lentokoneessakaan 500:aan vaikka kone kulkee 900km/h.



Siis --maan pinnalla? Nopeus on sentään pari kertaa Formulan nopeus. Ei juurikaan katseltavaa ikkunasta...
Siinähän sitä vasta katseltavaa onkin.
Rautatieden alkuaikoina pelättiin, että ihmisen pää menee sekaisin jos liikkuu pitkään yli 20 km/h. Maratoonarit jouksevat nykyään tuota vauhtia. Niin se maailma muuttuu.

Vierailija

Vieläkö, sinenmaa, asut siellä maakellarissa keskellä metsää?

Tiesitkö muuten, että tuo kävijäennätys (431 käyttäjää paikalla 5 minuutin sisällä) on siltä ajalta, kun sinusta esitettiin viimeisin dokumentti televisiossa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
sinenmaa
Nouseeko sydämen lyöntitiheys kahteen sataan, jos juna kulkee yli viittä sataa?

No ei. 300 km/h ranskalaisella TGV:llä on huomattavasti miellyttävämpää kyytiä, kuin VR:n 160 km/h tai 200 km/h Turku-Hki välillä. Lahden oikoradan pitäisi olla parempi, mutta ei ole tullut testattua.

TGV:ssä ei vauhtia huomaa, paitsi, kun katsoo ikkunasta ulos tai jos vastaan tulee toinen TGV.

Vierailija

Tähänkö on tultu... tyhmät kyselevät toisilta tyhmiltä tyhmiä kysymyksiä...

Vastaus on, että sydämen lyöntitiheydellä ei ole mitään tekemistä nopeuden kanssa, ellei tapaukseen liity emotionaalisia tekijöitä. Jotkut pelkäävät suuria nopeuksia, jotkut eivät.

Vierailija
sinenmaa
Nouseeko sydämen lyöntitiheys kahteen sataan, jos juna kulkee yli viittä sataa?




Scores killed in high-speed train crash in Germany
June 4, 1998
Web posted at: 5:55 a.m. EDT (0955 GMT)
ESCHEDE, Germany (CNN) -- Trained dogs helped rescuers search twisted mounds of steel early Thursday after Germany's worst rail disaster in half a century. As many as 120 people were feared dead after a high-speed passenger train derailed and slammed into a bridge when the lead locomotive broke loose.

At least four children were expected to be among the victims from Wednesday's crash. Authorities said they had retrieved 89 bodies and could see more corpses trapped in the wreckage.

The crash occurred when the Inter City Express (ICE) train, traveling 125 mph (200 km/h), derailed.

Car after car slammed into an overpass, bringing the bridge crashing down on the wreckage and victims. Just 150 feet (46 meters) away, houses were unscathed, protected by the embankment.

At least 30 people were seriously injured, and there were still two rail cars buried beneath the collapsed bridge and other wreckage the workers had not yet reached.

The Munich-to-Hamburg train, which was carrying mostly business people, was approaching the Eschede station in northern Germany when the accident happened at about 11 a.m.

The accounting of dead and injured was hampered by the severity of the mangled wreckage. Police could not confirm reports that a group of schoolchildren was still trapped in the wreckage.

A rattle and then a crash
Passengers felt a rattle just before the jarring crash, one survivor said.

"I held on and ducked down because you had the feeling you'd be thrown through the air and then, thank God, it came to a standstill," Wolf-Ruediger Schliebener, a passenger from a rear car, told SAT 1 TV.

"When I saw what had happened, I realized how lucky I had been to get out at all," he said.

The locomotive driver survived the crash because the locomotive uncoupled from the train and passed under the road bridge, rail officials said at a news conference.

Oblivious to the catastrophe behind him, the driver kept driving through the small train station at Eschede, 25 miles (40 km) north of Hanover. The station master finally hit the emergency brakes, bringing the engine to a halt more than a mile (1.6 km) from the overpass.

Federal investigators interviewed the driver, who was in shock.

"The train engineer felt a tug which automatically released the brakes, and then he looked out the window and noticed he no longer had a train behind him," investigator Gisela Luening said.

"The train split in two," added Peter Muenchschwander, a German Railways official. "The first half went under the bridge and the second half rammed the bridge, which then collapsed."

The accident was the worst in Europe since 1974, when 153 people were killed in Zagreb when a train bound for Germany from Belgrade derailed.

It was the worst in Germany since June 1945 when 102 people were killed after an American troop transport train crashed into a train carrying German war prisoners near Munich.

Shocked survivors
All the train's cars and the rear engine derailed, and splintered glass covered the scene. Luggage was piled next to the wreckage, and residents watched survivors wander away in shock.

Survivors were taken to hospitals throughout the region. The Red Cross chartered six buses to take most of the uninjured to Hamburg, spokesman Harald Krueger said.

Hundreds of people, moved by the tragedy, gathered at Red Cross stations across the country to donate blood.

The cause of Germany's worst train accident since World War II remained unclear late Wednesday. Officials were even unsure how many people were aboard Hamburg-bound ICE 884.

The account of the lead locomotive decoupling, given by chief regional rescue coordinator Klaus Rathert at a news conference, conflicted with earlier reports suggesting that an automobile had plunged into the train from the overpass.

Police said an automobile was crushed beneath the wreckage, but it was unclear where the car was parked at the time of the wreck. They said it probably was sitting along the tracks and not on the overpass.

Tangled wreckage hampers rescues
Rescue workers picked through the wreckage with a crane, and used blow torches to pry open metal siding.

"This shakes me to the core. I had to collect body parts, legs and arms of men, women and children," said fireman Walter Stroetmann, one of more than 1,000 rescuers. Among them were trauma surgeons.

Survivors were found among the tangle of metal -- including a 10-year-old girl pulled out 11 1/2 hours after the crash.

The accident brought condolences from world leaders.

Chancellor Helmut Kohl, informed of the tragedy after arriving in Italy for meetings with Premier Romano Prodi, appeared shaken by the news and cut his visit short to return to Germany.

"So many dead ... It's a tragedy," Kohl, his face tight, said in Bologna with Prodi at his side. "Excuse me, but I must return home right away."

The train belonged to the ICE class, which is the pride of German Railways and was introduced in 1991 to rival air travel. The ICE train travels up to 175 mph (280 km/h) and requires 1.7 miles (3 km) to come to an emergency stop at top speed.

Vierailija

Kyllä nousee ottaen huomioon, että Suomen rautatieverkosto on Venäjän vallan aikainen. Vähän on sieltä täältä kursittu. Näin kelirikkoaikaan onkin hyvä kokeilla, josko rata pitää, tai ei. Pakkasiinhan ne Pendoliinot eivät ole vieläkään tottuneet. Täytyy odotella kasvihuoneilmiötä.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
liis@
Kyllä nousee ottaen huomioon, että Suomen rautatieverkosto on Venäjän vallan aikainen. Vähän on sieltä täältä kursittu. Näin kelirikkoaikaan onkin hyvä kokeilla, josko rata pitää, tai ei. Pakkasiinhan ne Pendoliinot eivät ole vieläkään tottuneet. Täytyy odotella kasvihuoneilmiötä.

Kysymyksessä on vain raideväli. Tottakai, silloin kun Suomi oli Venäjän Suuriruhtaskunnan osa, raideväli rakennettiin emämaan mukaan. Rautateitä muilta osin on kyllä paranneltu tarpeen mukaan, Mm sähköitys ja raiteiden hitsaus.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Jos hiuksia halotaan, niin Suomen ja Venäjän raideväli ei enää ole sama. Nimittäin Neuvostoliitto siirtyi 1950 luvulla kiskoja sisäänpäin kallistamalla 1520 mm raideväliin, joka oli lähempänä SI-järjestlemää kuin Suomessa edelleen käytössä oleva 5 tuuman (1524 mm) raideleveys. Ero on niin pieni, että se hukkuu vaunujen akseliston välyksiin.

Vierailija
lierik
liis@
Kyllä nousee ottaen huomioon, että Suomen rautatieverkosto on Venäjän vallan aikainen. Vähän on sieltä täältä kursittu. Näin kelirikkoaikaan onkin hyvä kokeilla, josko rata pitää, tai ei. Pakkasiinhan ne Pendoliinot eivät ole vieläkään tottuneet. Täytyy odotella kasvihuoneilmiötä.



Kysymyksessä on vain raideväli. Tottakai, silloin kun Suomi oli Venäjän Suuriruhtaskunnan osa, raideväli rakennettiin emämaan mukaan. Rautateitä muilta osin on kyllä paranneltu tarpeen mukaan, Mm sähköitys ja raiteiden hitsaus.

Tarpeen mukaan?????
Perustukset ovat alkuperäiset. Niin on tietävämpi kertonut. Ainakin monin paikoin ei ole tehty kuin pintakorjauksia ja ottaen huomioon maamme keliolot, olisi viisaampaa kiitää hieman hiljempaa.

Vierailija
sinenmaa
Nouseeko sydämen lyöntitiheys kahteen sataan, jos juna kulkee yli viittä sataa?

Itse kun matkustin magneetti-junalla 432 km/h, niin en huomannut merkittävää vaikutusta sykkeeseen. Mutta en tietenkään osaa sanoa jos matkanopeus olisi ollut yli 500 km/h ja juna olisi suistunut raiteiltaan ylinopeuden vuoksi.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Snaut
Jos hiuksia halotaan, niin Suomen ja Venäjän raideväli ei enää ole sama. Nimittäin Neuvostoliitto siirtyi 1950 luvulla kiskoja sisäänpäin kallistamalla 1520 mm raideväliin, joka oli lähempänä SI-järjestlemää kuin Suomessa edelleen käytössä oleva 5 tuuman (1524 mm) raideleveys. Ero on niin pieni, että se hukkuu vaunujen akseliston välyksiin.

Kaikki sinä tosiaan tiedät. Vaikuttaako tuollanen muutos jäykällä akselien olevien vaunujen toimintaan? No, ei tietenkään, muutenhan tuollainen muutos olisi jätetty tekemättä, oletan. Sinänsä hieno keksintö on junavaunujen kartiopyörät akselilla.

Enkä muuten usko. että vaikkapa Siperian radalla. olisi alkanut raidevälin muutttaminen neljllä mm.

Lierikki Riikonen

Vierailija
Snaut
Jos hiuksia halotaan, niin Suomen ja Venäjän raideväli ei enää ole sama. Nimittäin Neuvostoliitto siirtyi 1950 luvulla kiskoja sisäänpäin kallistamalla 1520 mm raideväliin, joka oli lähempänä SI-järjestlemää kuin Suomessa edelleen käytössä oleva 5 tuuman (1524 mm) raideleveys. Ero on niin pieni, että se hukkuu vaunujen akseliston välyksiin.

Jos hiuksia halotaan, kyseessä on 5 jalan, ei 5 tuuman raideväli.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat