Laitesukellus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Täytyypä avata uusi aihe lajista, johon olen innostunut.

Läpäisin tänään PADI Open water diver teoriakurssin. Tiukkaa teki 250 sivuisen teoriakirjan läpikäynti parissa viikossa työn ohella tällä 37v vanhalla päällä.

Mutta erittäin mielenkiintoinen aihe pistää kummasti virtaa harmaisiin aivosoluihin ja jäännöstyppiarvot löytyivät kuin löytyivätkin

Intro on käyty, seuraavaksi allasharjoituksiin eli pääsee itse asiaan.

Loisto fiilis, vaikkakin väsynyt!

Kommentit (10)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Mitkä olivatkaan suurimmat erot PADIn ja CMASsin välillä?

Vaan lykkyä uuden harrastuksesi johdosta. Mukava ja hauska laji jossa pinnan alla ollaan alle 5% kaikesta tuohon uhratusta ajasta.

edit: paljonko oli muuten kurssin hinta? Taannoin, kun kävin moisen, maksoi se markka-aikana puolentoista tuhatta.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Paljonko maksaa lcd-tv?
Entä purjeveneily?

Kurssi kokonaisuudessaan ~400€

Tarvii oman maskin, snorkkelin ja räpylät. Muut vehkeet kuuluu kurssin hintaan.

Kaikki on suhteellista

Tärkeintä on, että koko elämäni ajan haaveilemani juttu on "putkessa". Jess!

Vierailija
Leuka
Tiukkaa teki 250 sivuisen teoriakirjan läpikäynti parissa viikossa työn ohella tällä 37v vanhalla päällä.

Olen itsekin sukeltaja.
Olen käynyt Padin kirjaa läpi ja se on todella helppoa ja yksinkertaista tekstiä verrattuna kurssikirjaan joka minulla oli Nauin kurssilla kolme vuotta sitten. Toisaalta Padin kirja oli oikeastaan parempi. Siinä toisessa oli paljon todella turhaa tietoa millä ei tee mitään veden alla.
Olin silloin seitsemännellä eikä fysiikka ollut vielä alkanut eikä biologiassa ollut anatomiaa vielä ollut.
Jouduin kuitenkin kokeeseen lukemaan pitkät pätkät tekstiä sukellukseen littyvästä fysiikasta, esimerkiksi Boylen ja Pascalin laeista kaavoineen kaikkineen. Arvaa ymmärsinkö ilman mitään fysiikan opintoja siitä yhtään mitään. Lisäksi sukellusfysiologiaa käytiin kirjassa todella tarkasti läpi.
Onneksi, koska tuntui että kukaan muukaan ei niistä mitään tajunnut, asiat jätettiin kokeesta pois eikä niitä pahemmin tunneilla käsitelty.
Noh, läpi pääsin ja sain sukeltamisesta itselleni mitä ihanimman harrastuksen.

Mielelläni keskustelisin jatkossakin foorumilla sukeltamisesta jos vain kiinnostuneita on. Kuinkas moni sitä täällä harrastaa?

Vierailija

PADIn kurssit ovat kyllä hyvin käytännönläheisiä harjoituksineen. Eiköhän niillä pärjää, eikä tarvitse alkaa brassailemaan jollain supervaativalla kurssillla.

Itselleni tuli vähän kiire, kun luulin toisella teoriaosuudella käsiteltävän vain osuuden 3/5, mutta samana päivänä havahduin, että herrajumala: tänäänhän on loppukirja ja tentti. Mutta onneksi työhuoneen oven sai kiinni ja tentti meni läpi. Aivot kyllä surrasivat, kuin mehiläispesä, sen päivän jälkeen.

Märkäpuku ja perusvehkeet hankittu (7+5mm), vain tasapainotusliivipaketti hommaamatta. Innolla odotan kesän avovesiosuuksia. Sitten OWD kortti kourassa kavereiden kanssa los molskis.

Veden alla on totta totisesti toinen maailma.

Onneksi pahinta intoa voi paikkailla syvissä altaissa snorkkelin kanssa

Vierailija
Leuka
Onneksi pahinta intoa voi paikkailla syvissä altaissa snorkkelin kanssa

Sitä tulee aina talvisin tehtyä kun ei pääse veteen. (En ole käynyt jääsukelluskurssia vielä.)
Altaassa on hauska leikkiä laitepaketin kanssa. Kerran kun harjoitteiden jälkeen oli vapaata aikaa vedin breakdancea ja kuperkeikkoja altaanpohjassa. Liukumäkeäkin tuli pohjassa laskettua.
Liivit melkein tyhjäksi ja eikun päällä seisomaan ja pyörimään. Noh, ei se nyt kovin näyttävää ollut mutta pirun hauskaa se oli.

Vierailija

Noniin, viimeinen allasharjoitus on takana ja hyvin meni. Nyt odotellaan kärsimättömänä kesää ja avovesiä Hangossa tai Porkkalassa

Vierailija
Leuka
Noniin, viimeinen allasharjoitus on takana ja hyvin meni. Nyt odotellaan kärsimättömänä kesää ja avovesiä Hangossa tai Porkkalassa :D

Itseäni on myös tuo harrastussukellus vuosikymmeniä aina kiehtonut (ihan Cousteun ja Calypson 1960 luvun dokkareista lähtien). Mutta itse en siihen ikinä ole syystä tai toisesta rohjennut ryhtyä! No, nyt olisi aikaa ja mahdollisuuksia, mutta ei taitoja ja tietoa.

Voisitko siis ystävällisesti hieman kertoa mitä harrastus edellyttää noin ikäänkuin fyysiseltä kunnolta tai luonteenlaadulta tai jos sen edellytyksenä on muita erityisiä vaateita? Voiko harrastuksen esim. aloittaa jo keski-iän reippaasti ylittäneenä ja jo vanhuutta lähestyen? Mistäköhän asiasta saisi lisätietoa?

Etukäteen vinkeistä kiittäen, Snaut.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Onkos etelän lomakohteissa ihan pystymetsäläisille mahdollisuutta laitesukellukseen? Edes jonkinlaisen totuttelun muodossa tms.? Kiinnostaisi kovin sukellella edes kerran koralliriutalla - kun niitä vielä on.

Ymmärrän toki, että sukeltaminen vaatii paljon opiskelua ja harjoittelua, mutta ei tuollaisen matalahkossa vedessä kokeneiden valvonnassa suoritetun sukelluksen luulisi äkkiseltään mitään kovin riskialtista olevan. Vai?

Vierailija
Volitans
Onkos etelän lomakohteissa ihan pystymetsäläisille mahdollisuutta laitesukellukseen? Edes jonkinlaisen totuttelun muodossa tms.? Kiinnostaisi kovin sukellella edes kerran koralliriutalla - kun niitä vielä on.

Käsittääkseni lähes jokaisessa isommassa etelän lomakohteessa on mahdollisuus ns. introsukellukseen, jossa sukelletaan tosiaan matalissa vesissä opettajan valvovan silmän alla. Itse kävin tällaisella sukelluksella Israelin Eilatissa joskus pikkunassikkana (olisinkohan ollut jotain 14v silloin). Opettajana toimi ehkä Suomen kokenein sukeltaja Osku Puukila. Suosittelen! Todella mukava kokemus.

Siitä lähtien olen suunnitellut sukelluskurssin käymistä, mutta en ole vain saanut aikaiseksi. Vapaasukellusta on tullut harrastettua jo pidemmän aikaa ja hauskaa hommaa sekin. Vapaasukellustaidot ovat varmasti suureksi avuksi laitesukellusharrastuksen kannalta, joten räpylöihin ja maskiin kannattaa totuttautua ennen kurssille ilmoittautumista.

Uusimmat

Suosituimmat