Huonot hampaat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nyt se sitten on todistettu. Eli hypoteesini siitä että hampaiden reikiintyminen johtuisi heikosta immuunipuolustuksesta eikä heikosta hampaiden hoidosta, kuten yleisesti luullaan.

Ylein Teksti-TV uutisoi, että ruotsalaisen tutkimuksen mukaan huonohampaisilla on suuri sairastumisriski. Hampaita menettäneillä nuorilla on kolminkertainen riski kuolla ennenaikaisesti mm. sydän- ja verisuonitauteihin, syöpään ja suolistosairauksiin.

Jos terveys on hyvä, niin hampaiden harjaus on turhaa, sillä kiille uusiutuu nopeammin kuin reikiä syntyy sekä suun bakteerikanta pysyy stabiilina. Sen sijaan jos immuunipuolustuksessa on heikkouksia, niin tämä näkyy ientulehduksina ja hampaiden reikiintymisenä sekä pahan hajuisena ja -makuisena hengityksenä. Ja luonnollisesti jos bakteerit voivat suussa mellastaa vapaasti on odotettavaa että yksilö on altis myös esimerkiksi syövälle, sillä immuunipuolustuksen eräs hieno funktio on juuri syöpäsolujen tunnistaminen ja torjunta. Hampaiden harjaus voi auttaa hampaita, mutta ei tietenkään muuta kehoa.

Tai siis eihän hampaiden harjaus täysin turhaa ole. Vaaleat ja puhtaat hampaat ovat hyvä etu seksivalinnassa, kun se saa hormonit hykerteleemään innosta nähdessään luonnottoman vaaleita hampaita. Luullakseni hampaat olivat ennen hammasharjan keksimistä erinomainen signaali, joka antoi rehellisiä viitteitä yksilön terveydestä.

Tuossa on koko uutinen:

Huonohampaisilla iso sairastumisriski
Yle TekstiTV

Kommentit (12)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Valkoinen
Nyt se sitten on todistettu. Eli hypoteesini siitä että hampaiden reikiintyminen johtuisi heikosta immuunipuolustuksesta eikä heikosta hampaiden hoidosta, kuten yleisesti luullaan.

Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan huonohampaisilla on suuri sairastumisriski. Ylen teksti-Tv uutisoi että hampaita menettäneillä nuorilla on kolminkertainen riski kuolla ennenaikaisesti mm. sydän- ja verisuonitauteihin, syöpään ja suolistosairauksiin.

Ei ymmärrä. Miten on todistettu?

Mitään linkkiähän ei sitten ole antaa, tai edes lainausta jostain.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Valkoinen
Tuossa on koko uutinen:

Huonohampaisilla iso sairastumisriski
Yle TekstiTV

Edelleenkään en ymmärrä:

Valkoinen

En löytänyt uutisesta mitään hypoteesisi tueki.

Vierailija

Uutinen tukee sitä oletusta että hampaat toimivat terveyden indikaattorina. Jos on altis hampaiden reikiintymiselle ja ientulehduksille, niin on korkeampi riski sairastua jo nuorella iällä vakaviin sairauksiin. Eli hampaat heijastavat yleistä terveydentilaa.

Paljon mielenkiintoisempi tutkimus saataisiin aikaiseksi, jos vastaava tutkimus tehtäisiin sellaisessa maassa, jossa hampaiden harjaus ei ole yleinen käytäntö, eikä Ruotsissa jossa hampaiden harjaus on yleistä ja terveydenhuoltokin on melko kehittynyttä.

Eli siis hampaiden harjausta ei voi terveys syistä suositella kuin sellaisille ihmisille joilla on alttius ientulehduksille ja kariekselle. Muiden kohdalla hampaiden harjaamisessa on kyse lähinnä estetiikasta eli vaaleat hampaat ovat kauniimmat.

Vierailija

Joku aika sitten Ruotsissa erotti suomalaiset kantaväestöstä rikkinäisten hampaiden perusteella.

Jos ravinto on huonoa hampaat reikiintyvät ja vielä lisäksi harva suomalainen omisti hammasharjan 1950-luvulla. Mustaihoisilla näyttäisi hampaitten luu olevan vahvempaa, kuin valkoihoisilla.

Nykyään tehdään erilaisia tutkimuksia jatkuvasti, enkä tähänkään teoriaan usko 100 prosenttisesti. Harvalla suomalaisella todella vanhalla on yhtään omaa hammasta suussa, mutta tupakoitsijoita ei tässä joukossa liiemmin ole.

Vierailija

Hieman vakavammin tästä aiheesta:
Huonojen hampaiden tai niiden kokonaan puuttumisen on jo kauan tiedetty aiheuttavan yleisempiäkin terveysongelmia ihmisen elimistössä. Minulla ei nyt tähän hätään ole heittää linkkiä ko. aiheesta, mutta jo talonpoikaisjärjellä voidaan päätellä, että hampaiden kehno kunto saattaa ohjata ihmisen ravintotottumuksia huonoon suuntaan siten, että hän valitsee ruoakseen vain yksipuolista ja helposti suussa sulavaa ravintoa.
Myös erilaiset tulehdussairaudet saattavat saada alkunsa heikosta suuhygieniasta.

Vierailija

Osu vähän silmään...

Valkoinen

Jos terveys on hyvä, niin hampaiden harjaus on turhaa, sillä kiille uusiutuu nopeammin kuin reikiä syntyy sekä suun bakteerikanta pysyy stabiilina.

Hammaslääkärini totes kerran että hammaskiille ei sitten uusiudu... tosin hammaskiilteen tuhoutuminen ei minun tapauksessani johdu hampaiden harjaamisesta. Aion kyllä harjata hampaani jatkossakin, sanoivat ruotsalaiset tutkijat mitä tahansa..

Vierailija
Valkoinen
Uutinen tukee sitä oletusta että hampaat toimivat terveyden indikaattorina. Jos on altis hampaiden reikiintymiselle ja ientulehduksille, niin on korkeampi riski sairastua jo nuorella iällä vakaviin sairauksiin. Eli hampaat heijastavat yleistä terveydentilaa.

Paljon mielenkiintoisempi tutkimus saataisiin aikaiseksi, jos vastaava tutkimus tehtäisiin sellaisessa maassa, jossa hampaiden harjaus ei ole yleinen käytäntö, eikä Ruotsissa jossa hampaiden harjaus on yleistä ja terveydenhuoltokin on melko kehittynyttä.

Eli siis hampaiden harjausta ei voi terveys syistä suositella kuin sellaisille ihmisille joilla on alttius ientulehduksille ja kariekselle. Muiden kohdalla hampaiden harjaamisessa on kyse lähinnä estetiikasta eli vaaleat hampaat ovat kauniimmat.

Eihän uutisessa puhuta mitään hampaiden harjaamisesta! Uutisessa vain todetaan, että suun huono kunto altistaa sydän- ja verisuonisairauksille. Eli minun mielestäni asia on ihan päin vastoin: jos jätät hampaasi harjaamatta, suusi on huonossa kunnossa ja sairastut herkemmin sydän- ja verisuonisairauksiin. Ja kyllä ihan käytännön työssä on asia tullut todistettua. Jos esimerkiksi diabeetikolla on tulehdus jossain päin elimistöä, hänen sokeritasapainonsa heittelehtii rajusti. Eli jos suussa on ientulehdus hoitamattomien ja harjaamattomien hampaiden takia, diabeetikon ja myös "tavallisten" ihmisten verensokeritaso nousee. Ja minkähän takia esimerkiksi jos sydänsairaalle tehdään suuhun joitain operaatioita, esim. hampaan poisto tms. heille aina aloitetaan profylaktisesti antibioottikuuri? Koska suun kautta voi päästä elimistöön jokin vakavampi bakteeri, joka on taas sydänsairaalle suuri riski.

Ja on myös todettu että tämän hetken nuorten hampaat on ihan surkeassa kunnossa, nykyisen ravintokulttuurin ja huonosti hoidettujen hampaiden takia.

Harjatkaa hyvät ihmiset hampaita!

Vierailija
Venlapetronella
Ja on myös todettu että tämän hetken nuorten hampaat on ihan surkeassa kunnossa, nykyisen ravintokulttuurin ja huonosti hoidettujen hampaiden takia.

Harjatkaa hyvät ihmiset hampaita!

suun bakteereista on kiinni se
tuleeko reikiä..
*muistelee* ( KUTEN TIEDE FOORUMILLE HYVIN SOPII )
jos ennen 2 ikävuotta suuhusi pääsee valloilleen
bakteeri ( jonko nimeä en nyt muista..)
joka saa vallan suussasi..
on hampaat los moros...

eli muija hoitaa hulluna hampaitaan...
litkut ja langat.. teipit ja liisterit..
ja koko ajan reikiä.. hmm..

hammaslääkäri syytti kasvisruokavaliota..
voi olla.. mutta mites mulla
joka olen kauemmin ollut kasvisruualla..
ei oo hampaissa oikeastaan mitään vikaa...

17 vuoteen en ollu käyny hammaslääkärillä...
ku sitten menin tarkastukseen..
"oon täällä yksi pikkunen alkava reikä... voishan tän paikata.."

niin..
toinen hammaslääkäri muuten kehu mun hampaiden hoitoa.. ?

muijalle ne oli vähän kärttysiä.. reiluu vai mitä.. ?

Ylihoitaminen oli nykyisen hammaslääkärimme
mukaan kanssa haitallista...
varsinkin jos hampaat on hyvässä kunnossa...

hampaat onkin ainoo asia mikä mulla on kunnossa..
*nauraa*

muija ei oo ikinä kipee..
mä saan kaikki ripulit ja röhinät heti ku näänkin
kipeitä ihmisiä..

en sitte tiiä...
mittään..

Vierailija

Mul on kivuliata sydämen välilyöntejä ja mulla on myös huonot hampaat joten olen miettinyt onko noilla kahdella syy-yhteys, joudun ottamaan beetasalpaajaa joka päivä, joten oiskohan aika mennä hammaslääkäriin.

Uusimmat

Suosituimmat