Automaattinen toiminta...

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Huomasin tänään ottaneeni mukaan kassin, jota sisältöineen toisinaan tarvitsen retkilläni - en kuitenkaan juuri nyt. Unohtelen usein, joten ehkä tuo kassin mukaan nappaaminen on eräänlainen yritykseni varmistaa, ettei mitään tarpeellista unohdu.
Kun ottaa mukaan tavaraa ns. varmuuden vuoksi, on kaikki tarvittava taatusti mukana ... Valitettavasti homma ei ihan toimi näinkään.
Mihin perustuu se, että ihminen ottaa vahingossa, ulos lähtiessään mukaansa usein - muttei juuri sillä kertaa - tarvitsemiaan tavaroita?
Painolastin retuuttelu ei minua erityisesti kiehdo mutta ehkä lisäkuorman kanniskelu kuluttaa lisää energiaakin ... ja vartaloni pysyy solakkana, lihakset tiiviinä ja luukato loitolla.

Kommentit (7)

Vierailija

Se perustuu siihen, ettei keskity oleelliseen... Kun ei keskity tarpeiden äärelle... saattaa sattua hassuja.

Aivan kuten esim. kolareissa, joissa ihminen ei keskity olennaiseen, ehkä tapahtuu ....

Vierailija

Minä puolestani lukisin tässä viestin alitajunnaltasi: Hellitä nyt hyvä Piru hetkeksi ja järjestä itsellesi aikaa mennä retkelle.

Eikös ole aika mukava selitys vaikkei totta olisikaan?

Vierailija

öö...

riippuu hirveesti susta..

mulla toi olis jo positiivista käytöstä...
eli mä lähen viemää koiraa...

olen rapussa ja mulla on remmi kädessä ilman koiraa...
ovi kiinni.. ja ei avaimia..

siinä oon remmi kädessä
tyhmänä rapussa...
*raapii päätänsä*
taas näin...

niin..

Vierailija

Aivot ovat hermoverkko, joita opetetaan ja sitten se hoitaa asiat sen mukaan. Esimerkiksi voit oppia puhumaan vieraita kieliä harjoituttamalla aivojasi opiskelemalla kyseisiä kieliä. Vastaavasti voit opetella mitä tahansa. Esimerkiksi parempia ruokatapoja jne... Tämä sama asia on käytössä myös lastenkasvatuksessa. Jos et opeta lapsiasi hyville tavoille esimerkiksi näyttämällä hyvää esimerkkiä jne, niin eiväthän ne lapset silloin myöskään tässä tapauksessa hyviä tapoja opi.

Lisäksi oppimiseen perustuu myös koukutus. Jos poltat tupakkaa, niin nikotiini aiheuttaa aivoissa muutoksen, jonka takia et sitten pääse nikotiinin aiheuttamasta aivomuutoksesta eroon ennen kuin 10 vuoden pituisen lakon jälkeen. Nimittäin on tutkittu, että riippuvuutta kestää vuosia ennen kuin pääsee sille tasolle että aivot unohtavat tupakan. Jos siis teet tupakkalakon, niin olet yhä "automatisoitunut" tupakanpolttoon peräti vuosia. Sinun pitää siis taistella kaikki nuo vuodet automatisoitumisen aiheuttamaa tupakan halua vastaan, jos haluat "opettaa" aivosi savuttomaksi.

Vierailija
Dredex
Aivot ovat hermoverkko, joita opetetaan ja sitten se hoitaa asiat sen mukaan. Esimerkiksi voit oppia puhumaan vieraita kieliä harjoituttamalla aivojasi opiskelemalla kyseisiä kieliä. Vastaavasti voit opetella mitä tahansa. Esimerkiksi parempia ruokatapoja jne... Tämä sama asia on käytössä myös lastenkasvatuksessa. Jos et opeta lapsiasi hyville tavoille esimerkiksi näyttämällä hyvää esimerkkiä jne, niin eiväthän ne lapset silloin myöskään tässä tapauksessa hyviä tapoja opi.

Lisäksi oppimiseen perustuu myös koukutus. Jos poltat tupakkaa, niin nikotiini aiheuttaa aivoissa muutoksen, jonka takia et sitten pääse nikotiinin aiheuttamasta aivomuutoksesta eroon ennen kuin 10 vuoden pituisen lakon jälkeen. Nimittäin on tutkittu, että riippuvuutta kestää vuosia ennen kuin pääsee sille tasolle että aivot unohtavat tupakan. Jos siis teet tupakkalakon, niin olet yhä "automatisoitunut" tupakanpolttoon peräti vuosia. Sinun pitää siis taistella kaikki nuo vuodet automatisoitumisen aiheuttamaa tupakan halua vastaan, jos haluat "opettaa" aivosi savuttomaksi.

Tämäkö siis selittää sen, miksi minun tekee niin mielettömästi välillä tupakkaa?. Näin tänään jonkun polttavan tupakkaa. Aahh, miten hyvälle se tuoksuikaan. kävelin kauppaan, ja ostin pussin karkkia. Nyt, vieläkin mieleni tekee tupakkaa. Olen lopettanut yli 2½ vuotta sitten, mutta mieliteko on säilynyt. Onneksi porkkanat ovat hyvän makuisia. Ostan usein porkkanan, kävelen kotiin, ja syön sen. (siis jos haistan tupakan, tai näen jonkun polttavan). Porkkanan, ja karkinsyöntiäkin olen vähentänyt hiljalleen.

Vierailija

Ihmisen tajunta ei voi keskittyä kaikkeen. Joku sanoi että suuren osan aikaa ihminen on kevythypnoosissa, eikä läheskään kaikki tekemiset tallennu kovalevylle.
Tavallinen säikähdystäkin aiheuttava ilmiö on se, että puhut intensiivisesti puhelimeen autoa ajaessasi, ja huomaat varttitunnin päästä ajaneesi hesan keskustan läpi ruuhkassa, etkä muista koko asiasta mitään.

Uusimmat

Suosituimmat