Sijoittaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen 17-vuotias lukiolainen. Minulle tulee jonkin verran perintöä kun täytän 18, ja kesätöistäkin on kertynyt kolikoita sukanvarteen. Olen jo muuttanut pois kotoa. Tietenkin olen suunnitellut ostavani moottoripyörän yms. kaikkea mukavaa kunhan saan perinnön käyttööni. Se ei kuitenkaan ole kovin suuri summa, joten tiukoille menisi luultavasti talouden kanssa.

Eräs päivä mieleeni tuli toinen vaihtoehto. Mitäs jos en tuhlaisi rahoja, vaan sijoittaisin ne ja elisin tuotolla mukavasti? Mutta en tiedä sijoittamisesta juuri mitään. Koulussa asia on ainakin tähän mennessä käyty suunnilleen näin pitkälle: Sijoitat rahaa, saat siitä tuottoa. Yritin pikaisesti googlettaa, mutta en löytänyt mitään selkeää kokonaisuutta josta saisin tietää asiasta yleisesti. Pankkiin (sieltä kai sitä tietoa saisi?) on hieman kynnystä mennä kyselemään, koska idea on vasta hioutumassa.
Joten, tarvitsisin omakohtaisia kokemuksia tai muuta hyvää tietoa helposti ymmärrettävässä muodossa, jotta saisin käsityksen tuotoista ja riskeistä.

Sijoitettava summa tulisi olemaan luokkaa 4000-6000€, enkä ole valmis kovin isoja riskejä ottamaan. Millaisia vaihtoehtoja minulle on, ja millaista luokkaa tulisivat tuotot olemaan? Mistä asiaa voisi kysellä pidemmälle? Miten asiat käytännössä toimivat?

Ajatus rahasta kasvamassa tuottoa tuntuu jotenkin kiehtovalta, joten olisin kiitollinen pienestä valaistuksesta.

Kiitos jo etukäteen

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

On olemassa erityisiä säästötilejä, joista korko on useitakin prosentteja. Joissain oli sivustokin josta näki parhaimmin tuottaneet tilit, mutta en muista mistä sen osoitetta. Parhaimmat oli yltäny 20% luokkaan, mutta silloin kyse on jo aika kovasta uhkapelistä.

Vierailija
Nigho
Se ei kuitenkaan ole kovin suuri summa, joten tiukoille menisi luultavasti talouden kanssa.

Nigho
sijoittaisin ne ja elisin tuotolla mukavasti?
Tässä on nyt jotain pielessä... Et voi pienen sijoitussumman tuotoilla elellä mukavasti. Varsinkaan jos et halua sijoittaa riskillä.

Periaatteessa homma menee siten, että mitä suurempi riski hävitä rahat, sitä suurempi tuotto-odotuskin on. Alhaisen riskin sijoitukselle minä sain viime vuodelta melkein 5% koron, joka on mielestäni todella hyvä.

Kannattaa kysellä omasta pankista sijoitusneuvoja. He ovat todella mielissään, jos annat rahasi heille sijoitettavaksi. Pankissa osataan neuvoa minkälaisia sijoitusrahastoja on olemassa, korkean riskin rahastoista, alhaisen riskin vastaaviin.

Jos haluat alkaa kunnolla sijoittamaan, ota yhteyttä Alexandriaan. Heillä on muistaakseni minimisijoitus 5000e. Kävin viime vuonna kahdesti kys. firmassa kuuntelemassa sijoitusvinkkejä, kun olivat jostain saaneet päähänsä että minulla olisi ylimääräistä rahaa.

Neuvoisin kuitenkin laittamaan rahan jonnekin sijoitusrahaston tapaiseen, sillä niistä saa rahan nostettua pois helposti, ilman lisäkuluja. Jos olet autoa tai moottoripyörää hankkimassa, 5000e on pieni raha, kaikki käyttökulut huomioiden.

Vierailija
Nigho
Olen 17-vuotias lukiolainen. Minulle tulee jonkin verran perintöä kun täytän 18, ja kesätöistäkin on kertynyt kolikoita sukanvarteen. Olen jo muuttanut pois kotoa. Tietenkin olen suunnitellut ostavani moottoripyörän yms. kaikkea mukavaa kunhan saan perinnön käyttööni. Se ei kuitenkaan ole kovin suuri summa, joten tiukoille menisi luultavasti talouden kanssa.

Eräs päivä mieleeni tuli toinen vaihtoehto. Mitäs jos en tuhlaisi rahoja, vaan sijoittaisin ne ja elisin tuotolla mukavasti? Mutta en tiedä sijoittamisesta juuri mitään. Koulussa asia on ainakin tähän mennessä käyty suunnilleen näin pitkälle: Sijoitat rahaa, saat siitä tuottoa. Yritin pikaisesti googlettaa, mutta en löytänyt mitään selkeää kokonaisuutta josta saisin tietää asiasta yleisesti. Pankkiin (sieltä kai sitä tietoa saisi?) on hieman kynnystä mennä kyselemään, koska idea on vasta hioutumassa.
Joten, tarvitsisin omakohtaisia kokemuksia tai muuta hyvää tietoa helposti ymmärrettävässä muodossa, jotta saisin käsityksen tuotoista ja riskeistä.

Sijoitettava summa tulisi olemaan luokkaa 4000-6000€, enkä ole valmis kovin isoja riskejä ottamaan. Millaisia vaihtoehtoja minulle on, ja millaista luokkaa tulisivat tuotot olemaan? Mistä asiaa voisi kysellä pidemmälle? Miten asiat käytännössä toimivat?

Ajatus rahasta kasvamassa tuottoa tuntuu jotenkin kiehtovalta, joten olisin kiitollinen pienestä valaistuksesta.

Kiitos jo etukäteen

Pörssisijoittaminen on pitkässä juoksussa kannattavaa.
Itse ehdottaisin että jaat ton summan kuuteen osaan.
Ostat sitten kahta eri firmaa kolmelta eri sektorilta.
(Hajautus riskien takia)

Pörssi on nyt jo aika ylhäällä ja tulevaisuudessa voi jonkin verran tulla takapakkia. Jos kuitenkin ajattelet asiaa 20 vuoden tähtäyksellä niin olet todennäköisesti moninkertaistanut rahasi tuona aikana. Pankin omiin tuotteisin tai rahastoihin ei välttämättä kannata lähteä niistä perittävien hoitokulujen takia.

Sijoittaminen on kiehtova ja antoisa harrastus.
Ilman muuta, osta osakkeita moottoripyörän sijasta.
Voit säästää ainakin henkesi.

Edit: Jonkin tutkimuksen mukaan viimeistään kolmas sukupolvi hassaa isovanhempien vaivalla tekemät perintörahat. Älä sinä kuulu siihen porukkaan.

Vierailija

Yleisimmät sijotustavat ovat ihan omakätinen sijoittaminen osakkeisiin ja korkopapereihin tai sitten rahastosijottaminen, jolloin salkunhoitajat pankeissa ja pankkiiriliikkeissä sijoittavat rahasi muiden sijottajien kera useimmiten osakkeisiin tai korkoihin.

Kaikkein tuottoisin, vähäkuluisin ja perinteisin sijoitustapa on osakkeisiin sijoittaminen itse. Osakkesijoitukset ovat riskialttiimpia kuin korkosijoitukset (joukkovelkakirjalainat yms.), vaikka niidenkään kohdalla ei voida vielä kovista riskeistä puhua. Riski on sitä suurempi, mitä tuotto-odotukset ovat, eli korkopaperilla ei saa niin hyviä tuottoja. Yleensä niissä puhutaan joistakin prosenteista sidotulla ajalla, kuten vuoden aikana. Riski on käytännössä olematon ja idea on samantapainen kuin pankkitalletuksissa, vaikka tuotto sinänsä onkin kymmeniä kertoja parempi.

Kohtuullisesti onnistuneiden osakesijoitusten tuotto voi olla vuodessa kymmeniäkin prosentteja, toisaalta riskikin on suurempi, vaikka pidemmällä aika välillä osakkeet yleensä aina nousevat mm. sen takia, että talous kasvaa ja maailma menee eteenpäin. Osakesijoituksissa riskiä voi pienentää sijoittamalla useampiin kohteisiin eri toimialoilta. Miinukselle mentäessä esim. tavoiteajan aikana odottelu em. tavalla ennemmin tai myöhemmin vähentää kaikenlaisia tappiota, ellei puhuta todellisesta romahduksesta.

Arvopapereihin sijoittaminen onnistu hyvin yksinkertaisesti netin välityksellä varsinkin paperivälitykseen erikoituneiden firmojen kautta (E-Trade, EQ Pankki, FIM...) ja kaupan käynnistä aiheutuvat kulut (välityspalkkiot tms.) ovat paljon pienemmät kuin vakiopankin kanssa, näin oletusarvoisesti. Rahastoissa sinua rahastetaan aika rankasti siitä, että sijoituspäätökset tekee joku muu. Ikävää on se, että tuotot eivät ammattilaisenkaan käsissä ole turhan usein kummoisemmat mihin itse voisit yltää. Rahastoidenkin riski riippuu siitä, onko kyseessä osakkeisiin vai korkoihin painottunut rahasto.

Kauppalehdellä on silloin tällöin NettiSijoittaja -kilpailu, johon kannatta tutustua ennen kuin leikkii oikealla rahalla:

http://nettis.kauppalehti.fi

Tässä pitäisi olla jonkinlainen perusopas:

http://www.porssisaatio.fi/default.aspx?path=4;163;203

Suosittelen myös tekniseen analyysiin perehtymistä, sillä se helpottaa suuresti osakesijoituskohteiden valintaa ja mahdollistaa ammattimaisen käppyröiden analysoinnin pelkän mutun sijasta.

http://www.sijoittajat.com/linkit/tekninen-analyysi.php

Vierailija
Imagine

Suosittelen myös tekniseen analyysiin perehtymistä, sillä se helpottaa suuresti osakesijoituskohteiden valintaa ja mahdollistaa ammattimaisen käppyröiden analysoinnin pelkän mutun sijasta.

http://www.sijoittajat.com/linkit/tekninen-analyysi.php

Onhan tuo noinkin...mutta mielestäni tekninen analyyi johtaa joukkokäyttäytymiseen.

En kuitenkaan ala tästä kanssasi kinaamaan.

Vierailija
Nigho

Kiitos jo etukäteen

Koska olet noin nuori, niin sinuna sijoittaisin pörssi osakkeisiin.
Sinulla on aikaa odotella kunnon tuotto, sijoita varmoihin kohteisiin ja riskikohteisiin hajautetusti, mutta älä hajoita sijoitustasi liikaa.
3-5 yhtiötä riittä tuolle summalle.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Pörssikurssit ovat tosiaan nousseet monta vuotta ja joskus aina lopulta tulee se laskukausikin. Jos nyt sijoittaa, voi vuoden tai kahden päästä olla tappiolla, mutta 5-7 vuoden päästä todennäköisesti jo taas voitolla. Tai sitten ei.

On tiettyjä aloja, jotka ovat toisia vakaampia. Pankkeja, lääketehtaita, kauppoja, energiantuotantoa ym. tullaan tarvitsemaan tulevaisuudessakin. Sitten on suhdanneherkempiä aloja.

Esimerkiksi tuolta voi alkaa rakentamaan itselleen kuvaa siitä mihin firmaan voisi sijoittaa ilman liian suuria riskejä.

Jos ei halua ottaa osakemarkkinoiden riskejä, voi sijoittaa korkorahastoihin.

Vierailija

Osta yksiö ja pistä se vuokralle, Yksiössä paras vuokratuotto sijoitettuun pääomaan nähden (asuntohommeleissa).

Moottoripyörä on antisijoitus, siihen palaa kaikki rahat ja vähän enemmänkin :) koettu omakohtaisesti.

Vierailija

Osakemarkkinat ovat pitkällä aikajänteellä, pörssin historia, tarkasteltuna tuottoisin kohde, mutta kauas taakse ei jää kiinteistöt. Joillakin perioidella kiinteistöjen arvo voi tosin nousta rajummin kuin osakkeiden...

Sinun housuissasi ottasin järkevästi velkalainaa ja ostaisin oman asunnon, sen sijaan että maksat toiselle vuokraa...

Ennen pankkiin astumista, katso ja laske tarkkaan eri vaihtoehtoja, huomioi velan ja rahan niin sanottu vipuvaikutus (ilmaista rahaa) ja mikä tärkeintä, kilpailuta pankit!

Päätös tulee tehdä tyyliin heti, koska pääomasi makaa inflaation kourissa pienikorkoisella tililläsi, tai mikä pahinta sukkasi varressa...

Puolueettoma suosittelen sinulle yritystä nimeltä FIDES.

http://www.fides.fi/fin/index.php

Fides on latinaa ja tarkoittaa luottamusta. Saat heiltä takuuvarman tuottoprosentin (3-5) ja voit kotiuttaa pääoman koska tahdot. Sopii parhaiten 1-5 vuoden sijoituksille ja tapauksiin, joissa huomioitu akuutti rahan tarve, eli voit kotiuttaa rahasi koska lystäät.

Eikä Fidesillä suuria merkintä tai lunastuspalkkioita, kuten pankeilla tai esim FIM:llä.

Lopuksi varoituksen sana:

sijoitusasiantuntijat ovat pääasiassa yksinkertaisia merkonomeja, epärehellisiä, ahneita paskiaisia, jotka myyntityössään käyttävät härskistä psykologisia korkeapainemetodeja. Joukkoon mahtuu myös reiluja ja he ovat yleensä ne menestyvimmät alalla (etiikka ja talous)...

Heidän on pakko saada sopimus ensimmäisellä tapaamisella, sen jälkeen onnistumisprosentit laskevat dramaattisesti!!!

Koko tapaaminen ja neuvonantajan kysymykset on rakennettu niin ovelasti, ettet voi poistua ilman sopimusta.

Lähde siitä, että tapaat asiantuntijaasi säännöllisesti kerran kaksi vuodessa, silloin palveluista aidosti hyötyä, koko elämäsi ajan. Normaalin palkansaajan tuloin laskettuna, taloudellinen ym. veroneuvonta hyödyt ovat noin omakotitalon hinnan...

Vierailija
Jos kaksi vuotta sitten olisi ostanut Ericsonin osakkeita 20 000 eurolla, osakkeiden arvo olisi laskenut nyt 920 euron arvoisiksi.
Jos taas olisi sijoittanut saman summan Song Networksin osakkeisiin, niiden arvo olisi nyt 158 euroa. Entäpä, jos olisi samalla rahalla ostanut kaljaa ja pitänyt kunnolla hauskaa, niin pullonpalautuksesta olisi saanut rahaa lähes 1540 euroa!

So, take a minute to think about that!
Kumpi on tressaavampaa? Seurata osakkeidensa arvonlaskua/arvonnousua vai kuroa kylmää hiivaa ääntä kohti?

Vierailija

Pikku-Kalle meni pissille ja asettui mustiin pukeutuneen, kaljupäisen pyhän isän vierelle. Hän yritti yltää pissilaarin reunalle mikä tuotti vaikeuksia koska se oli sijoitettu liian korkealle. Tästä hermostuneena pyhä isä sanoi: " Ei tuommosesta tule mitään, sohit kuses vielä minun päälle. Sinun pitää kasvaa ennenkuin tulet miesten puolelle. Ota nappulas ja mene vessan taakse kuselle!". Kalle päätti noudattaa neuvoa, mutta vessan ovella hän pysähtyi ja hihkaisi pyhälle isälle: " Hyvähän se sinun on sanoa, kun et tiedä pidätkö mulukustas tai päästäsi kiinni kun kuset. "

Vierailija

Vielä ei ole puhuttu sellaisesta sijoittamisesta, missä ei seurata pörssikursseja ollenkaan. Jos olet vasta opiskelemassa ammattiin ja tulet tarvitsemaan työssäsi hyvää kielitaitoa niin sijoita jonkin verran kielten opiskeluun. Kesän aikana kielikurssilla opit paikallista molotusta enemmän kuin parissa vuodessa Suomessa. Hyvä kielitaito voi leventää liksaakin eli ei mene hukkaan kielikurssiin sijoitetut rahat.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Nigho

Sijoitettava summa tulisi olemaan luokkaa 4000-6000€, enkä ole valmis kovin isoja riskejä ottamaan.

Joo. Mäkin oon ajatellut, että jonain päivänä kun mulla on käsissä 4000 euroa, niin sitten mä sijoitan sen ja elän iloisesti tekemättä koskaan enää mitään. Ajan moottoripyörällä ja mopolla ja prätkällä. Ja sen semmosta.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minä en ymmärrä, miksi nuoren ihmisen kannattaisi lainkaan sijoittaa rahojaan. Jos nyt sijoitat 10% omaisuudestasi, sitten kun kymmenen vuoden kuluttua kotiutat voittosi, on se summa enää 3% omaisuudestasi, vaikka olisikin kaksinkertaistunut.

Tuhat euroa oli 20-vuotiaana minulle silloiseen omaisuuteeni ja tuloihini nähden yhtä merkittävä raha kuin 5000 euroa on nyt. Miksi köyhdyttää itseään nuorena kun rahasta on muutenkin puutetta, jotta olisi vanhempana sitten muutaman tuhat euroa rikkaampi? Ainoastaan jos suunnttelet meneväsi luostariin siksi ajaksi, kannattaisi sinun sijoittaa.

Vierailija
Nagarjuna

sijoitusasiantuntijat ovat pääasiassa yksinkertaisia merkonomeja, epärehellisiä, ahneita paskiaisia, jotka myyntityössään käyttävät härskistä psykologisia korkeapainemetodeja. Joukkoon mahtuu myös reiluja ja he ovat yleensä ne menestyvimmät alalla (etiikka ja talous)...

Heidän on pakko saada sopimus ensimmäisellä tapaamisella, sen jälkeen onnistumisprosentit laskevat dramaattisesti!!!

Koko tapaaminen ja neuvonantajan kysymykset on rakennettu niin ovelasti, ettet voi poistua ilman sopimusta.

Täysin samaa mieltä. Vitun vinkujia on ollu puhelimessa ja pankinkin puolelta. Olen ladannut oman sijoitushistorian tiskiin ja kysynyt, "mihkä minä sinua tarvitsen" niin ininä on loppunut siihen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat