Kaiutinelementit

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Onko kukaan tehnyt itse kaiuttimia, tosin lähinnä niitä koteloita, noitahan elementtejä saa kohtuu edullisesti ja laatukin monesti parempi kun kaupasta ostetuissa edullisissa laitteissa.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija
tiäremiäs
Onko kukaan tehnyt itse kaiuttimia, tosin lähinnä niitä koteloita, noitahan elementtejä saa kohtuu edullisesti ja laatukin monesti parempi kun kaupasta ostetuissa edullisissa laitteissa.

Toki. Ostat sähköiset osat valmiina vaikka tuolta http://www.hifitalo.fi/. Eivät ole halpoja, mutta omien kokemuksien mukaan juuri sitä mitä luvataankin ja asiakaspalvelu on hyvää ostamisen jälkeenkin. Puuseppänä varmaan osaat kasata siistit kotelot itse. Jos lasket työpanokselle jotain hintaa, niin itse tekemällä et kyllä säästä. Jos on kunnon tilat ja koneet, niin ilokseen noita rakentelee.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
bena
tiäremiäs

Toki. Ostat sähköiset osat valmiina vaikka tuolta http://www.hifitalo.fi/. Eivät ole halpoja, mutta omien kokemuksien mukaan juuri sitä mitä luvataankin ja asiakaspalvelu on hyvää ostamisen jälkeenkin. Puuseppänä varmaan osaat kasata siistit kotelot itse. Jos lasket työpanokselle jotain hintaa, niin itse tekemällä et kyllä säästä. Jos on kunnon tilat ja koneet, niin ilokseen noita rakentelee.

Ei kai säästä, mutta laatu voi olla vähän parempi.

Vierailija
tiäremiäs
bena
tiäremiäs

Jos tarkoitat puutyön laatua, niin sehän on tekijästä kiinni. Sähköiset osat ovat samaa tavaraa mitä tehtaalla kasatuissa. Ei tietystikään pidä verrata eri kaiuttimeen vaan samaan, jonka voi ostaa valmiina tai kasata itse. Osaava puuseppä tekee varmasti parempilaatuiset kotelot ja viimeistelyn kuin tehdas, jos käyttää vähän aikaa ja vaivaa. Psykologiaa tuo äänentoisto suurelta osaltaan onkin. Kyllä viilutettu kotelo kuulostaa paremmalta kuin paljas lastulevykotelo, vaikka muuten olisivat samanlaiset.

Vierailija
bena
tiäremiäs
bena
tiäremiäs

Jos tarkoitat puutyön laatua, niin sehän on tekijästä kiinni. Sähköiset osat ovat samaa tavaraa mitä tehtaalla kasatuissa. Ei tietystikään pidä verrata eri kaiuttimeen vaan samaan, jonka voi ostaa valmiina tai kasata itse. Osaava puuseppä tekee varmasti parempilaatuiset kotelot ja viimeistelyn kuin tehdas, jos käyttää vähän aikaa ja vaivaa. Psykologiaa tuo äänentoisto suurelta osaltaan onkin. Kyllä viilutettu kotelo kuulostaa paremmalta kuin paljas lastulevykotelo, vaikka muuten olisivat samanlaiset.

Ne värähtelevät ehkä hieman erilailla alustaansa vasten. Ihan mutua vaan.

Vierailija
Skitsorusina
Ne värähtelevät ehkä hieman erilailla alustaansa vasten. Ihan mutua vaan.

Äänenlaatu on mutua, kuten muutkin aistien varaiset asiat.

Vierailija
bena
Valtavia koteloita suosittelevat. Paperilla vaikuttaa muten ihan hyvältä elementiltä. Jos rakennat, niin kerro miltä kuulostaa.

Isot kotelot tosiaan vaatii. Taitaa olla vielä nuo suositukset alakantiin noista koteloiden koosta. Luutavammin parhaiten toimisi osittain avoimessa kotelossa. Raportoin jos tulee joskus toteutettua...

Vierailija

Älä lähde siihen projektiin, tai jos lähdet osta valmiiksi rungot ja peruskaiuttimet, joiden päälle voit rakentaa mielestäsi tyylikkäät kuoret ja paketin...

Nykyisin hifi-toutteet niin edullisia, ettei kannata hankkia komponentteja erikseen. Löydät vaikkapa Gigantista sopuhintaan ihan hyvät ja laadukkaat...

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Mielestäni kannattaa tehdä itse, kunhan on valmis suunnitelma, että saa hyvin soivat kaiuttimet - paskaa ei kannata tehdä.

Itse kun tekee, niin saa visuaalisesta puolesta täsmälleen sellaisen kuin haluaa - omien taitojen ja käytettävissä olevien työkalujen puitteissa.

Itse meinaan tehdä jossain välissä kohtuulliset, pienehköt hifi-kaiuttimet malliin 5.1 tai jotain.

Mielestäni kaiuttimien tulisi olla täysin piilossa, mutta se ei liene kovin helposti toteutettavissa?

Toinen vaihtoehto on nostaa kaiuttimet osaksi sisustusta ja korostaa niitä - tehdä niistä erittäin näkyvät.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Volitans

Mielestäni kaiuttimien tulisi olla täysin piilossa, mutta se ei liene kovin helposti toteutettavissa?

Riippuu vähän kämpästä. Ei se niin hirveän vaikeaa ole upottaa kaiuttimia kipsilevyrakenteiseen väliseinään. Ottaa vain yhden koolauksen välin auki, rajaa tarvittaessa oikean tilavuisen tilan, liimaa taustan levyn päälle 11 millin lastulevyn, samoin pinnaksi kaksi 11 millistä lastulevyä päällekkäin, toinen koolausten väliin että pinta tulee oikealle korkeudelle. Sitten vaan tapetit päälle ja elementti seinään. Elementti jää kyllä näkymään, mutta tilaa vieviä pömpeleitä ei tarvita. Onhan niitä sellaisiakin kotelointeja, joissa elementti on laatikon sisällä ja ulos tulee vain refleksiputkia. Ne on helppo peittää jollakin ryijyllä, sitten luukutetaessa voi kokeilla miten ryijy lepattaa.

No, on tuo tietysti aika tavalla normaalin lastulevykopan nikkarointia työläämpi operaatio. Mutta perfektionistinen luonne lienee tottunut siihen, että elämä on vaikeaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

Kyllä joskus tuli tehtyä subbareita kavereille. Tai siis koteloita. Se oli varsin helppoa. Netistä löytää laskukaavat, usein ne tulevat myös elementin mukana, joilla elementin parametrien ja halutun taajuustoiston perusteella lasketaan kopan tilavuus. Sitten vain nikkaroidaan oikeankokoinen laatikko 22 millisestä lattialastulevystä ja ruuvataan elementti kiinni. Tulikohan sinne vielä jotain villaa sisälle, ellen ihan väärin muista. Hifisteimmät halusivat maalata koko boksin mustalla maalilla, useimmille riitti viimeistelyksi pelkkä lastulevypinta. Sitten naurettiin miten vanhojen autonrämien pellit rämisivät kun väänsi volumepotikat kaakkoon.

Edullisissa vehkeissä on edullinen laatu. Ei halvalla hyvää saa, vaikka itse tekisikin, jos laskee työlleen mitään arvoa. Kuten tässä on jo todettu, taloudellisesti kaiuttimia rakentamalla ei voita. Se on otettava harrastuksen kannalta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat