OMISTAMINEN

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Omistaessamme jotain, mitä hyvänsä, se saa meidät myös puolustamaan omaamme.
Tavaraa, rahaa valtaa, uskomuksia, kaikkea minkä koemme omaksi reviiriksemme.
Keskinäisessä ihmistenvälisessä vuorovaikutuksessa useinmiten erilaiset uskomukset joutuvat vaaraan, niinpä puolustamme useinmiten juuri niitä.

Tuo kaikki on siis itsen laajentumaa. Itse joka on muuten olematon laajentuu erilaisilla uskomuksilla, mielikuvilla, ja juuri noita mielikuvia puolustetaan,

Siis näemmekö lainkaan sitä kuinka olematon itse oikeastaan on??

Tähän voi tietenkin suhtautua myös savolaisella viisaudella:

Suattaahan se niinni olla, mutta suattaahan se olla jollai muullai lailla.

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Kysymys kuuluu siis, jos minulla ei ole mitään mitä omistan, onko minua silloin lainkaan olemassa?

Ihminenhän kuitenkin on.

Vierailija
henkka
Kysymys kuuluu siis, jos minulla ei ole mitään mitä omistan, onko minua silloin lainkaan olemassa? Ihminenhän kuitenkin on.

Ns. nykyihminen ei koe olevansa olemassa, (ns. hyvinvointivaltioissa) ilman omistamisen tunnetta.

Vierailija

Jeesus sanoi Vuorisaarnassaan jotenkin näin: "Mene ja anna pois kaikki, mitä sinulla on!".

Mitä omistavat linnut tai muurahaiset? Mitä omistavat hiiret tai valaskalat?
Silti ne elävät "onnellisina" elämäänsä.

Mitä vähemmän omistat, sitä vähemmän sinulla on ongelmia omistamisen kanssa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Tarkkailija

Mitä omistavat linnut tai muurahaiset?

Pesänsä ja reviirinsä. Omistamisen mielekäs määritelmä on suunnilleen sentapainen, että omistaja voi itse käyttää ja estää muita käyttämästä omistamaansa objektia omiin tarkoituksiinsa. Eläinten reviirinmuodostus on täysin vastaava ihmisen omistamisen kanssa.

Eläimet puolustavat omistuksiaan, joko henkilökohtaisia tai yhteisiä, yhtä raivokkaasti kuin ihmiset. Joko yksin tai yhdessä, eläimen lauma- tai yhteiskuntaluonteesta riippuen.

Mitä omistavat hiiret tai valaskalat?

Eläinten onnellisuus tulee hyvin samanlaisista virikkeistä kuin ihmisen. Perustarpeiden tyydyttäminen ja laumaeläimillä oman aseman kohoaminen laumassa tuovat hetkellisen onnentunteen. Sitten pitääkin taas raataa tai taistella.

Varmasti. Mutta toisaalta sitä matalampi asema sinulla on laumassasi. Koska ylivoimaiselle valtaosalle laumaeläinten yksilöistä sosiaalinen asema laumassa on keskeisin onnellisuuden lähde, et myöskään ole onnellinen. Tietysti aina on epäsosiaalisia erakkoja, jotka eivät saa onnea kilpailusta ja vetäytyvät siksi sosiaalista kuvioista. Eivät hekään yleensä ole onnellisia.

Vierailija
Tarkkailija
Jeesus sanoi Vuorisaarnassaan jotenkin näin: "Mene ja anna pois kaikki, mitä sinulla on!".

Mitä omistavat linnut tai muurahaiset? Mitä omistavat hiiret tai valaskalat?

Ihminen vain on niin irralleen kehittyny luonnosta, vaikka mm. Aweb on eri mieltä.

Toisaalta tosiaan voidaankohan ajatella, että muurahaiset on onnellisia?

Hauska juttu muuten, kun monet kuvittelee muurahaisen olevan varsinainen duunareiden duunari, totuus on, että muurahainen lököttää paikallaan suurimman osan ajastaan

Vierailija
Jeesus sanoi Vuorisaarnassaan jotenkin näin: "Mene ja anna pois kaikki, mitä sinulla on!". Mitä omistavat linnut tai muurahaiset? Mitä omistavat hiiret tai valaskalat? Silti ne elävät "onnellisina" elämäänsä.

Voi omistaa vaikka kuinka ja paljon, eli ei raharikkaan ole mitään syytä esim. lahjoittaa rahojaan pois, mutta ei hänellä ole yhtäkään syytä myöskään ns. rakastua kirstuunsa.

Raha on upea juttu, sillä, (raha on työkalu) sen avulla voi tehdä ns. ihmeitä.

Vierailija

Neutroni kirjoitti m.m:
"Mitä vähemmän omistat, sitä matalampi asema sinulla on laumassasi. Koska ylivoimaiselle valtaosalle laumaeläinten yksilöistä sosiaalinen asema laumassa on keskeisin onnellisuuden lähde, et myöskään ole onnellinen."

Olin viime Lauantaina saattamassa viimeiselle matkalleen nuoruudenystävääni, jolla oli "korkea asema laumassa". Itselläni ei sitä ole, mutta toisaalta (uskon niin) minulla on jäljellä vielä paljon onnellisia elinvuosia; minun ei ole tarvinnut uhrata elämääni ja terveyttäni näyttävään uraan tai omaisuuteen.

Vierailija

Tarkkailija kirjoitti:
"Mitä vähemmän omistat, sitä vähemmän sinulla on ongelmia omistamisen kanssa."

Olen samaa mieltä. Kun ei ole rahaa, ei ole rahasta ongelmaa.

Vierailija

Mitä enenmän omistetaan sitä enemmän tulee tarvetta puolustaa omaansa.
Eläimethän puolustavat reviiriään, yleensä tilapäistä, pesimisaikaista.
Laumassa jotkut omaa asemaansa, mutta se on vain hetkellinen reaktio.

Ihmisellä näyttää sensijaan olevan voimakas tarve puolustaa myös omia mielikuviaan, siis sitä mitä mieltä hän on jostakin.
Tämä lienee aika merkittävä ominaisuus, sillä näinkin sotia perustellaan.

Vierailija

Niin ja jos testamenttaa omaisuutensa vielä kodittomien kissojen lepokodille, voi saada omaisensa tappelemaan, siitä kuka saa hoitaa tätä lepokotia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat