Uskonnon tarkoitus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Yksinkertainen kysymys: mihin ihmiset tarvitsevat uskontoaan?

Etenkin ääriuskovaiset. Mikä tekee uskonnosta niin aran aiheen, ettei heidän tarvitse omasta mielestään edes keskustella omansa paikkansapitävyydestä?

Itse ajattelin syyksi aiemmin ihmisten sisäistä halua saada selityksia asioille, joita he eivät ymmärrä. Kun alkuaikoina ei osattu selittää esimerkiksi nykyihmisen olemassa oloa, keksittiin ja kehitettiin erilaisia jumalia selittämään näitä asioita.

Mutta entä nyt, kun tiede pystyy todisteiden kera selittämään ihmisille asioita, niin miksi ihmiset kieltävät nämä, jos he hakevat uskonnosta selityksia kysymyksilleen?

Sivut

Kommentit (209)

Vierailija
Punakuono-123
Yksinkertainen kysymys: mihin ihmiset tarvitsevat uskontoaan?



Hyvä kysymys. Minulla on sellainen tunne, että jotkin uskonnot tuntuvat tarvitsevan niitä ihmisiä pikemminkin. Ja niitä höynäytettäviä tuntuu riittävän.

Punakuono-123

Etenkin ääriuskovaiset. Mikä tekee uskonnosta niin aran aiheen, ettei heidän tarvitse omasta mielestään edes keskustella omansa paikkansapitävyydestä?



Olisiko jokin pelko takaraivossa, että heidän uskonsa todistettavasti ei toimi...Kannattaisi muistaa vanha viisaus, että totuus ei pala tulessakaan.
Minä uskon Luojaan, mutta kestäisin kyllä väitellä asiasta minkä tahansa tieteellisen foorumin kanssa. Eikä se minua loukkaisi, päinvastoin.

Punakuono-123

Itse ajattelin syyksi aiemmin ihmisten sisäistä halua saada selityksia asioille, joita he eivät ymmärrä. Kun alkuaikoina ei osattu selittää esimerkiksi nykyihmisen olemassa oloa, keksittiin ja kehitettiin erilaisia jumalia selittämään näitä asioita.

Mutta entä nyt, kun tiede pystyy todisteiden kera selittämään ihmisille asioita, niin miksi ihmiset kieltävät nämä, jos he hakevat uskonnosta selityksia kysymyksilleen?

Edelleenkään ei pystytä selittämään nykyihmisen olemassaoloa, tai pikemminkin elämää yleensä, pelkästään tieteelliseltä pohjalta.

tulihevonen

Vierailija
Lothar
mihin ihmiset tarvitsevat uskontoaan?



Ihmiset saavat siitä lohtua, joka on hyvin tarpeellista näinä vaikeina
aikoina, kun natsit johtavat maatamme.

natsit? puhut paskaa.

Vierailija
Punakuono-123
Etenkin ääriuskovaiset. Mikä tekee uskonnosta niin aran aiheen, ettei heidän tarvitse omasta mielestään edes keskustella omansa paikkansapitävyydestä?



"Laatikossa" kasvaneita.
Kun jotain on pienestä pitäen tuputettu oikeaksi ja sen mukaan on elänyt, on kyseessä lienee tapausko jota halutaan ylläpitää erilaisten saarnaajien toimesta sen vuoksi että sillä on helppo hallita ihmisiä.
Onhan se järkytys kun saa kuulla asioille muutakin selitystä kuin mitä vanhemmat ja heidän vanhempansa ovat kertoneet.

Punakuono-123
Mutta entä nyt, kun tiede pystyy todisteiden kera selittämään ihmisille asioita, niin miksi ihmiset kieltävät nämä, jos he hakevat uskonnosta selityksia kysymyksilleen?



Vielä suurempi järkytys taitaa olla se, että tietyt selitykset saattavat tuntua ääriuskovaisistakin varsin järkeenkäypiltä, jolloin he pitävät oivallustaan saatanasta tulleiksi tai järkeenkäyvän vaihtoehdon esille tuojaa vähintäänkin saatanan kätyrinä?

Kuka sitä mökistään seinät kaataisi?
Elämänsä ovat raamit saaneet eikä niitä uskalleta kyseenalaistaa koska se vie pois turvallisuuden tunteen opitusta?
Ehkäpä eivät alitajuisesti myöskään halua myöntää tulleensa huijatuksi tiettyjen asioiden suhteen?
En tosin tiedä onko enää nykyään olemassa kansoja, jotka kumartavat auringon pimennystä ja uhraavat jumalille jotta näiden viha lauhtuisi, tai että onko vielä pappeja jotka ukkosta jumalan vihana levittävät ja samalla pönkittävät asemaansa jumaltan suuren vihan karkoittajana... Etenkin kun tietävät mistä ukkonen johtuu...

Lothar
Ihmiset saavat siitä lohtua, joka on hyvin tarpeellista etenkin näinä
vaikeina aikoina, kun natsit johtavat maatamme.

Voi, älä nyt noin synkistele .

Vierailija

Usko Jeesukseen toimii. Minulla on rauha elämässäni, sillä elämäni ei rakennu tämän maailman katoavaisuudelle. En joudu tavoittelemaan elämääni nautintoja korvikkeiden maailmasta peläten jääväni paitsi niistä iloista, joita maailma tarjoaa. Langettuanikin tiedän saavani anteeksiannon uskomalla sovitukseen ja ottaa vastaan puhtaan omantunnon.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Eipä kai suurin osa uskovaisista tuputa uskoaan muille. Kyllä moni hyväksyy muutkin mailmankatsomukset eivätkä niile määy. Monet tiede-palstalaiset taas tuppaavat lokeroimaan kaikki toisella tavalla ajattelevat samaan läjään, eli hulluiksi tai uskovaishihhuleiksi.

Vierailija
kiittäen
Usko Jeesukseen toimii. Minulla on rauha elämässäni, sillä elämäni ei rakennu tämän maailman katoavaisuudelle. En joudu tavoittelemaan elämääni nautintoja korvikkeiden maailmasta peläten jääväni paitsi niistä iloista, joita maailma tarjoaa. Langettuanikin tiedän saavani anteeksiannon uskomalla sovitukseen ja ottaa vastaan puhtaan omantunnon.

sinulla on paljon "kollegoita" mm. Iranissa.

Vierailija

Eikö kiittäenkin omista nuo uskomuksensa, onko hän siis luopunut oikeastaan mistään.
Nöyryyttä voi olla vasta sitten kun ei ole mitään uskomuksia, uskomukset on aina omia, totuus ei tarvitse kenenkään uskomuksia.

Vierailija

Mitä ajattelette tästä:

http://www.patmos.fi/uskonpuolesta/arti ... tomat.htmv

Nykypäivän uskontotutkimus on hämmästyttävällä tavalla todistanut tämän Raamatun sanan oikeaksi. Tutkijat ovat havainneet, että riippumatta siitä miten syrjäisestä ja sivistyksestä irrallaan olevasta heimosta tai yhteisöstä onkaan kysymys heidän muinaisessa perimätiedossaan kerrotaan lähes poikkeuksetta yhdestä ainoasta Luojasta, jota ihmiset alunperin palvelivat. Myöhemmin tapahtui jotain (syntiinlankeemus), minkä seurauksena ihmiset alkoivat palvella lukuisia henkiä ja epäjumaluuksia. Kuuluisa muinainen Inkakuningas Pachacuti suoritti valtakunnassaan jumalanpalvelusreformin, jossa auringonpalvonta määrättiin lakkautettavaksi ja kaikkien tuli palvoa yhtä ainoaa luoja-jumalaa, josta inkojen ikivanha perimätieto kertoi. Pachacuti suoritti reformin sen jälkeen kun hänellä luomakuntaa tarkkaillessaan heräsi vakava epäilys auringon jumaluudesta ja muistaessaan isänsä kertomukset yhdestä Luojasta, jota kansa muinoin palveli. Ikävä kyllä reformi jäi vain ylhäisön keskuuteen, koska papisto pelkäsi kansan kapinoivan, mikäli heille kerrottaisiin, että he olivat olleet väärässä koko ajan.

Vierailija

Uskonnon "tarkoitus" on ollut, että ihmiset pitää kiinni siitä mitä on niin kauan aikaa, että joku tulee ja korvaa sen osan mikä nimenomaan on uskontoa tietoudella.

Tiede on kaikki mitä fyysisen minän ulkopuolella on.
Tietous on kaikki mitä on fyysisen minän sisäpuolella: Mieli - työkalut k.e. kirjoitustaito, lukutaito, laksutaito j.n.e.
Sielu : On se mikä on Tietouden ulkopuolella.

Sielu on nykyihmisellä vaikea käsittää koska oppi on perustunut Mieleen. Ajan myötä yhteys Mielen ja Sielun välillä on surkastunut ja se on m. m. johtanut moniin nykyään tunnettuihin eri fyysisiin ja psyykksisiin sairauksiin.

Mielessä on kaikki työkalut millä Sielu avataan. Kun sen oppii tekemään, kaikki mikä on surkastunut paranee. Sen sijaan että ihminen käyttää pieniä osia aivoista "pinenkin" asian tulkitsemiseen, hän paranemisen jälkeen käyttää koko aivojen kapasitettia ja tulkitsemisprosessi on kaikilta osin hienojakoisempi. Sielussa on kaikki mitä kutsumme inhimillisyydeksi ja kaikki perimätiedot, uskomattoman paljon tietoa j.n.e. Sen pitäisi kontrolloida Mieltä ja vaikuttaa kaikkeen mitä Tiede on. Miksi mailma on kuten se tänään on, on hyvä esimerkki siitä millä tasolla ihminen on ja mihin suuntaan ihminen on menossa jos näitä asioita ei ymmärrä.

Vierailija

Jos lasketaan pois ns. umpiluupää hihhulit, jotka eivät oikeastaan tarvitse uskoa mihinkään (koska heidän uskonsa perustuu kyvyttömyyteen ymmärtää mailmaa muulla tavoin ja/tai mielisairauteen), niin uskovaiset tarvitsevat uskoaan, ja sitä aktiivisesti ylläpitävät koska:

1. uskosta luopuminen toisi ongelmia sosiaalisiin suhteisiin, esimerkisi välien katkeaminen uskovaisista koostuvan kaveripiirin kanssa.

2. mielessä kummittelee pelko kuoleman jälkeisestä rangaistuksesta eli helvetistä.

3. on helpompaa tukeutua maailmankuvaan jossa esim. vastoinkäymiset voidaan selittää saatanan kiusalla. Uskonto tuo lohtua.

4. joillekin uskonto on vallankäytön väline jolla tyydytetään oma pätemisen tarve ja oikeutetaan puuttuminen muiden elämään.

Ja koska useimmat uskovaiset (myönsivät he sitä tai ei) kamppailevat sisällään jatkuvasti oman maailmankatsomuksensa ja todellisuuden välillä, ja jottei ne uskonnon asettamat säännöt ja elämää rajoittava tapakulttuuri tuntusi niin epäoikeudenmukaisilta, on seurauksena tarve saada muut ajattelemaan kuin he.

Vierailija

Uskonnon tarkoitus on turvata tietyn pienen eliittiryhmän kohtuuton hyvinvointi
käyttämällä yksinkertaista kansaa kaikinpuolin hyväkseen, keksimällä älyttömiä satuja
ja julistamalla niitä kyseenalaistamattomana totuutena.

Piste.

Vierailija
Tero Tekojärki
Uskonnon tarkoitus on turvata tietyn pienen eliittiryhmän kohtuuton hyvinvointi
käyttämällä yksinkertaista kansaa kaikinpuolin hyväksi, keksimällä älyttömiä satuja ja julistaa niitä totena.

Piste.

Omalla tavallaan totta, koska se osa joa on uskontoa perustuu yksinkertaisesti siihen, että se joka levitti uskontoa sillä ei ollut Sielua. Että Sielu on jäänyt pois kuvioista kokonaan, johtuu siitä että oppi on ollut Sielutonta. Nykyinen ihminen on noin 25000 vuotta jäljessä kehityksessä.

Vierailija

Tämä saattaa olla vaikea ymmärtää jos on jumittunut uskomiseen TAI ei-uskomiseen: Raamattu ON historiallinen ja myös tieteellinen lähde, mutta sitä ei ole kirjoitettu sille ihmiselle joka tänään uskoo ja/tai on ollut sen opin alistamana, vaan se on kirjoitettu sille ihmiselle, mikä oli ennen uskontoa ja sen oppeja ja jossa kaikki oli/on yhtä: Tiede - Tietous - Sielu ja niiden vuorovaikutus.

luxlapis
Seuraa 
Viestejä553
Liittynyt3.4.2007
kiittäen
Mitä ajattelette tästä:Nykypäivän uskontotutkimus on hämmästyttävällä tavalla todistanut tämän Raamatun sanan oikeaksi. Tutkijat ovat havainneet, että riippumatta siitä miten syrjäisestä ja sivistyksestä irrallaan olevasta heimosta tai yhteisöstä onkaan kysymys heidän muinaisessa perimätiedossaan kerrotaan lähes poikkeuksetta yhdestä ainoasta Luojasta, jota ihmiset alunperin palvelivat. Myöhemmin

Varmaankin on helppoa huomata, että samalla tavalla kuka tahansa yksijumalaiseen oppiin uskova pitää oppiaan totena, koska heidän tutkijansa ovat havainneet, että Euroopassakin on syntynyt yksijumalaisuuteen uskomista.

Etkö voisi uskoa, että mikä tahansa yksijumalaisuus syntyy yhdestä jumalasta, eikä se tee kristinuskontoa ainoaksi oikeaksi uskonnoksi? Vähän tyhmää on tuomita ne yksijumaluususkonnot vääräoppisina, joita kristityt käyttävät todisteena yksijumalisuudestaan!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat