Joogat ja gurut

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Monet ovat ryhtyneet harrastamaan joogaa. Sinänsä voimisteluliikkeet ova varmaankin ok, mutta esim. Sahajajoogassa ei niinkään tehdä ruumiin- vaan sielunharjoituksia. Eräs intialainen matami on heille pyhä, jonka kuvia on oltava joka paikassa ja kaulassakin medaljongissa.

Joogaaminen menee ihan kaiken muun elämän edelle ja kokoontumisiin matkustellaan ympäri maailmaa, niin paljon kuin rahat sallivat.

No, huvinsa kullakin, mutta mielestäni on ihmeellistä, että nykyaikaiset sivistyneet ihmiset hurahtavat moiseen.

Kommentit (4)

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

No ei se minusta niinkhän hullua ole.
Ajatteleppa tarkemmin nykymenoa !
Eikö se jätä ihmisen aika tyhjäksi , meinaan nuin niinku henkisesti ?
Siinämielessä tuommonen Jooga täyttää jotaki tyhjää ihmisessä.

Sitä mie en sitte tiijjä onko tuommoset " hurahtamiset " sitte niinkhän
järkeviä konsteja täyttää tyhjyyttä ihmisen sisällä.
Mutta vaihtoehot on vähissä , uskonnokki on tehty nykysin melkeimpä naurunalasiki höpinöiksi. Niitten merkitys ihmisen henkiselle elämälle on unehutettu kokonaan, ehkä jopa tarkoituksellisesti.
Ihminenhän on kuitenki elukka ,joka ei ihan nuin vain sulata elämän tarkoituksettomuuta. Eihän nykymaailma juurikhan ihmishen kiinnitä mithän huomiota. Jos joku tullee Joogallans autuvhaksi, mikäpä se siinä.

Ainakhan minua ei pikkunen hiljentyminen sillon tällöin ole pahentanu, vai onko ? Itte ittestäns sitä on vähä vaikeaa huomata.
Mutta kuten sanottu nykymaailma , "tieteellisine maailmankuvineen "
ei anna elämällemme tarkoitusta , niin että sen hakeminen jostaki Joogasta esimerkiksi on ihan ymmärrettävä asia.

Vierailija

Aloitin joogaharjoitukseni 70-luvun alkupuolella, olen jättänyt ne joskus kuten varusmiesaikanani väliin kun ei oikein sopinut kulttuuriin. Olen kuitenkin jatkanut myöhemmällä iällä satunnaisia harjoituksia enkä ole niitä katunut. Stressiin tepsii paremmin kuin sängyssä soperrettu känninen iltarukous, kuntoa ja joustavuuttakin pitää tuo yllä. Harjoitusten sisältö on toki muuttunut vuosien mittaan kun noita kremppoja on iän myötä tullut ja kaikki paikat eivät kestä - mutta eivät ole kestäneet ennenkään.

Jooga ei ole suoritusjuttu vaan ihan jotain muuta.

Ei ole minulla ketään gurua, ei rahastajaa - vain vähän lattiatilaa tai kesällä koko avara maailma.

49
... jolla kotona mukava puolen neliön matto, jolle voin näilläkin polvilla istahtaa hetkeksi lootusasentoon, rauhoittumaan. Ei siinä tarvitse koko pääsiäistä viettää: riittää että rauhoittuu

Vierailija

On tuo ihmeellistä, ja että on oikein matamin kuva palvottavana...

Hiljentymistä ei liene koskaan liikaa, mutta gurujen perässä juoksu ei hiljentymistä, mutta niinhän se, että huvinsa kullakin..

Uusimmat

Suosituimmat