Sivut

Kommentit (177)

Bomt Kneder
Afrikka on muuten ihmiselle kaikkein vihamielisin manner. Siellä eläminen ei todellakaan ole mitään hedelmien poimimista puista.

jaa etelämanner olis ollu mun mielestä se vihamielisin...
mutta eipä liity nyt asiaan...

kysyisin vain... *pilkettä silmissä*
jos lihan syönti teki ihmisestä hurjan viisaan...
niin miksi sitten leijonat ovat "tyhmempiä"
ku me ihmiset.. nehän tosiaankin on lihansyöjiä...
ne ei paljon ton spagetin päälle ymmärrä..

vaan asiaan...

jos todistellaan historialla miksi ihminen
syö lihaa...
niin voin taas alkaa esihistorialla todistelee...
melkein kaiken luonnolliseksi...

raiskaukset.. murhat.. yms...
vähemmän järkevät toiminnat...

totta varmaan on se että
ruoka oli ennen muinoin köyhää...
ja liha antoi meille eväät aivokapasiteetin kasvuun...

samoilla pohjilla ymmärrän...
kuinka tärkeä oli lehmän maito
ja liha 1800 luvulla..
sotien aikaa myös se oli
monen perheen pelastus..

mutta nyt..
2007...
en ymmärrä..

ja miksi emme ymmärrä
sitten kaikke ihan luonnollista
toimintaa...

" naapurin pena katto mun ämmän persettä..
vittu missä mun haulikko on.."

omituisesti lihaanit "puolustaa"
omaa kantaansa sellaisilla seikoilla
millä ei ole hirmusesti tekemistä
nykypäivän kanssa...

" poltettiinhan niitä noitiakin roviolla.:"

PS. jokainen tekee sen oman valintansa...
eikös joo..

turha koohkaaminen vaan on turhaa,...
*koohkaa ja huutaa suu kuolassa...*
"porkkana on parasta.. porkkana on parasta.."

ihminen ei ole lihan syöjä..
se on aloituksessa totta...
kukaan täällä kirjottelevista ei voi väittää
olevansa lihansyöjä...
täysin ääliö väite...

"joo mä oon syönyt 30 vuotta vaan lihaa...
en mitään muuta.. justtt...."
se on sitten eri asia
jos on sekasyöjä...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Osaatko Omena kirjoittaa asiatyylillä? Olisi mukava nähdä oikeita ymmärrettäviä lauseita ja myöskin sivulauseita. Pisteeseen päättyviä lauseita tai jopa huutomerkkiin. Yksi kiitos tyylistäsi. Et näytä käyttävän äklöjä hymiöitä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Paul M
Osaatko Omena kirjoittaa asiatyylillä?

osaan...
mutta jos kirjoitan niinkuin te muut..

on asia jo haudattu.. .

eli olen vähän tyhmä..
mutta ei kai se estä asiaan osallistumasta..

en tykkää hymiöistä.. olenkaan..
ja tyhmää että niitä laitetaan automaatisiin toimintoihin..

esim..
ei ole "hymiö..."
vaan siitä tulee täällä automaattisesti hymiö...
ei kiva..

omena
Paul M

osaan...

on asia jo haudattu.. .

eli olen vähän tyhmä..

esim..
ei ole "hymiö..."
ei kiva..

Et taida olla kovin älykäs. Kokeilehan ruksata se "Älä salli hymiöitä tässä viestissä" -ruutu, vieläkö tulee pallonaamoja? Mikset voi kirjoittaa normaalisti, haluatko väkisin vaikuttaa 8-vuotiaalta väsäämällä noin alkeellista ja lukemiskelvotonta tekstiä?

Teoriani on, että aivosi ovat saaneet liian vähän eläinperäistä proteiinia ja jääneet keskenkasvuisiksi.

Scylla
omena
Paul M

osaan...

on asia jo haudattu.. .

eli olen vähän tyhmä..

esim..
ei ole "hymiö..."
ei kiva..

Et taida olla kovin älykäs. Kokeilehan ruksata se "Älä salli hymiöitä tässä viestissä" -ruutu, vieläkö tulee pallonaamoja? Mikset voi kirjoittaa normaalisti, haluatko väkisin vaikuttaa 8-vuotiaalta väsäämällä noin alkeellista ja lukemiskelvotonta tekstiä?

Teoriani on, että aivosi ovat saaneet liian vähän eläinperäistä proteiinia ja jääneet keskenkasvuisiksi.

Ajattelinpa tässä juuri täysin samaa. Ei kai sitä nyt eläinproteiinivajareilla mitään älykästä saakaan aikaiseksi.

erääseen toiseen topikiin
viittaan...

en arvosta älykkyyttä...
varsinkaan empaattisuuden kustannuksella..

oletteko mua parempia ihmisenä.. ?

kiva..

ja sitten lisäkysymys..
mitä on hyvyys..

ja te vastaatte ?

eli jos tXtohjelma desinfioi eräät bushin
hakumiseen liittyvät sanat...
on typerissä käyttäjissä syy.. ?

inhoan tasapäistämistä..
sana oletusarvo on oikein lemppari...

olen tyhmä.. mitä sitten..
ja ruma.. ja köyhä...
vieläkö jotain.. .

ainiin "mistä me puhuttiin.."

ps: ei enään hymiöitä.. *viheltää*
vittu mä oon tyhmä...

tai huolimaton... saa valita...

tupakka
Ajattelinpa tässä juuri täysin samaa. Ei kai sitä nyt eläinproteiinivajareilla mitään älykästä saakaan aikaiseksi.

ja sitten linkkiä siihen että
ihminen ei elä normaalisti ilman
eläinrasvoja.. tai muutenkaan syömättä/ juomatta eläintä..

kiitos...

siis nyt otti hermoon niin pahasti tämä keskustelu, että oli ihan pakko rekisteröityä tänne.

okei, en nyt kauheena ota kantaa siihen, että onko ihminen sekasyöjä vai kasvissyöjä.

mutta siis, tottahan on, että ilman eläinperäistä ravintoa ei ois luultavasti päästy näin pitkälle. on ollu vaikeita aikoja, jollon on tullu toimeen vaan käyttämällä eläimiäkin ravinnoksi. okei, sillon oli sillon ja nyt on nyt. nyt meillä on mahollisuus tulla toimeen ilman eläinravintoa. ennen sitä mahdollisuutta ei ollut, joten on ymmärrettävää, että silloin on syöty myös eläimiä. mutta nyt pystytään hyvin kasvattamaan soijaa, ynnä muuta mikä pystyy korvaamaan lihan. siksi onkin outoa, että silti ajatellaan vielä niin, että 'nokun eihän sitä ennenkään ole pelkällä kasvisravinnolla, niin miksi nyt' tai 'vielä muutama kymmenen vuotta sitten syötiin pettuleipää, oli puuteajat, minähän en lihasta luovu'. okei, sillon joskus oli ehkä ajat semmoiset, mutta nyt tilanne on muuttunut!

nyt kun ihmisillä on mahdollisuus lihattomaan ruokavalioon, se tulisi toteuttaa ihan käytännössä. ei ole oikein, että tuntevia olentoja, eläimiä, kasvatetaan meille ruuaksi. jos kerta ihminen on olevinaan joku luomakunnan kruunu, ei sen pitäisi tarkoittaa sitä, että me alistamme kaikkia, vaan että otamme kaikki huomioon tasapuolisesti ja suojelemme luontoa ja sen eläimiä.

on aina hyvä ajatella omalle kohdalle asioita. olisiko kiva, jos itse olisi kana, sullottuna ahtaaseen häkkiin kahdenkymmenen muun kanan kanssa. osa lajitovereista kuolisi vierellä sairauksiin ja talloutuisi muiden kanojen alle. elinympäristö olisi kaikkea muuta kuin luonnollinen. muutaman kuukauden ajan eläisi noissa karmeissa oloissa, kunnes joutuisi teurastamoon. enemmän ja vähemmän kivuttoman teurastusoperaation jälkeen päätyisi monen mutkan kautta kaupan hyllylle, josta ehkä joku saattaisi lootan ostaa ja syödä. jos ei, niin sitten roskiin vain. olipas siinä hyvä elämä.
sentään eläimetkin tuntevat kipua.

ja sama peltotilkkuhan tuottaa enemmän ruokaa, jos sen viljelystuotto syötetään suoraan ihmisillä, eikä sitä kierrätetä eläinten kautta.

ja sitten kun täällä on puhuttu, että kuinka helppoa onkaan kasvattaa karjalle heinää, tarvitse kuin käydä keräämässä se sieltä. ja että kuinka monimutkaista onkaan kasvattaa viljaa ihmisten syötäväksi kaikkien vaiheittensa kautta. mutta ottakaapa huomioon myös se, että jonkunhan se on niitä lehmiä ja kanojakin kasvatettava, ei se ihan automaattisesti suju. niitä pitää hoitaa ja muuta. ja sittenkun ne raahataan rekkoihin ja teurastamolle, niin onhan sitä siinäkin työtä. puhumattakaan sitten lihan käsittelystä ja pakkaamisesta ja muusta.
että ei nyt unohdeta, että kyllä siihenkin on pitänyt työtä tehdä, että se liha siihen lautaselle ilmestyy.

ja se, että kasvisruokavalio olisi jotenkin tosi vaikea verrattuna sekaruokavalioon, ei ole totta. pikemminkin kasvisruokavalio tuo vaihtelua, voi kokeilla uusia erilaisia reseptejä, jotka usein ovat monimuotoisia. lisäksi usein lihaa syövät syövät liian vähän kasviksia.

tämä nyt meni ehkä vähän offtopic, mutta niin on mennyt kyllä vähän muillakin. yritän vaan herätellä vähän ihmisiä, kun tuntuu, että on vähän suppeita näkökulmia joillakin..
ja en muista kaikkea mitä piti sanoa, ja tämä teksti saattaa olla hieman sekava, mutta ei voi nyt mitään.

teijoster
Vedenpaisumuksen jälkeen ihminen sai luvan syödä lihaa. Ilmeisesti se oli oleellista koventuneiden olojen takia.

niin minkä vedenpaisumuksen?

Hannibal the kannibal
HÖPÖ-höpö !

Ihminen on elukkaopillisesti raadonsyöjä !

NÄIN raadollista on !

Hannibalilla on tuossa pointti.
En usko että vedenpaisumuksen jälkeen (ainakaan heti) niin hirveästi elävää riistaa ollut...

Kuukkeli
Hannibal the kannibal
HÖPÖ-höpö !

Ihminen on elukkaopillisesti raadonsyöjä !

NÄIN raadollista on !

Hannibalilla on tuossa pointti.
En usko että vedenpaisumuksen jälkeen (ainakaan heti) niin hirveästi elävää riistaa ollut...

Eipä ollut paljon ihmisiäkään.

JOO, tää on ihan totta, luin sen SciAmista aikonaan, jossa
todisteltiin, että vatsahappo on tarpeeton jäänne raadonsyöjä-
kaudelta, happoa ei nykyisessä urbaanissa kulttuurissa tar-
vita raadon bakteerien tuhoamiseen. Unohtakaa, mitä maikka
ala-asteella kertoi pepsiinistä ja haposta .. !

teijoster

Eipä ollut paljon ihmisiäkään.

Niin, siksikö se Nooa niitä eläimiä paattiinsa kasasikin? Ei kyse siis ollutkaan siitä että jokaista eläinlajia pelastettaisiin kaksi, uros ja naaras vaan siksi että Nooa saisi syödä ne... Ainakin niiden poikaset? Eikö kasvissyöjäeläinten olisi pitänyt kuolla nälkään?

Nooan vaietut ongelmat, osa 1

2.

3.

4.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat