Sivut

Kommentit (177)

omena

jos ei muusta keskustella.. kun omenan
pisteistä...
niin perustetaan mun kirjotus tyylille
oma topikki.. ja haukutaan siellä mua
kaikki yhessä..
" omena ei osaa kirjottaaaaa.. se on tyhmääää..."

ps: mun mielestä näinkin ymmärrettävää
tekstiä suoltava omena.. on ihme..

Lopeta kannabiksen polttaminen, ok?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitä jos on allerginen suurimmalle osalle vihanneksia, viljoja ja juureksia? plus maitotuotteet ynnä kala ja muna?

Omaan varsin kapean "dieetin" [en ole laihduttaja, vihaan ko. sanaa] joka pitää sisällään runsaahkosti lihaa ja lisukkeena perunaa.
Juomana menee vesi.

Noin olen 23-vuotta elänyt ilman mitään puutostiloja.
180/76; Eli en ole mikään kuivettunut rääpäle myöskään.

Asiaa ihmetellyt aina silloin tällöin ravintoterapeutti jos toinenkin.

Minulle ihan uloste-hailee mitä ihmiset syövät, olen onnellinen siitä että voin syödä edes jotain, ja mielikuvituksella ja amatöörikokin taidoilla saa ihmeitä aikaan lautaselle (ei kuitenkaan savuavia ja hiiltyneitä).

Syökää mitä syötte, ja kunnioittakaa öh.. kanssasyöjää.
Tai jotain.

Pannahinen
Syökää mitä syötte, ja kunnioittakaa öh.. kanssasyöjää.
Tai jotain.

fiksua... juuri näin...

oonko nyt tyhmä jos tähän tän pasteen...
noh.. mähän oon tyhmä.. eli pasteen..
sori jos oli jossain..
eli

MAASEUDUN TULEVAISUUS..

"Pääkirjoitukset
Huikeita visioita
19.3.2007
"Suomesta saattaa tulevaisuudessa tulla jopa merkittävä karjatalousmaa sopivan ilmastonsa ja suuren maapinta-alansa takia."
Keinoliha on parin, kolmenkymmenen vuoden kuluttua arkipäivää. Näin tapahtuu, jos on uskominen biotekniikan asiantuntijoita, jotka pitävät täysin mahdollisena laboratoriossa ”kasvatettua” lihamassaa.

Tulevaisuudessa saatamme siis syödä makkaraa tai lihapullia, joiden raaka-aine on tuotettu keinotekoisesti. Silti ne maistuvat samalta kuin aidot luomutuotteet.

Tekniikka keinolihan tuottamiseen on jo olemassa. Matka piirustuslaudalta kaupalliseksi tuotteeksi on pitkä, mutta siitä huolimatta asia on syytä ottaa vakavasti.

Lihan syönti on tällä hetkellä harvojen etuoikeus. Suomi kuuluu lihankulutuksessa keskitason maihin, vaikka meillä syödäänkin lihaa lähes 90 kiloa vuodessa.

Maailman mittakaavassa tämä on kuitenkin paljon. Jos kaikki maapallon ihmiset söisivät yhtä paljon lihaa kuin suomalaiset, maapallolta loppuisi puhdas vesi ja ruoho hyvin nopeasti.

On yksinkertaisesti mahdotonta, että lihankulutuksen kasvu voisi jatkua ilman rajoja. Sisäfilettä ei riitä kaikille.

Keinolihaksi nimetyn proteiinimassan laajamittainen tuotanto on tulevaisuudessa mahdollista. Asiasta pitää keskustella nyt, kun aika siihen on.

On mietittävä, liittyykö asiaan eettisiä ongelmia. Vähintään yhtä tärkeää on varmistaa, että tuotteisiin ei liity terveys- ja ympäristöriskejä. On myös yritettävä analysoida, miten uusi tekniikka muuttaa markkinoita ja kuluttajien käyttäytymistä.

Joka tapauksessa myös oikean lihan kulutus kasvaa. Se puolestaan tuo jatkossa mahdollisuuksia Suomen tyyppisille lauhkean ilmaston maille. Suomesta saattaa tulevaisuudessa tulla jopa merkittävä karjatalousmaa sopivan ilmastonsa ja suuren maapinta-alansa takia. Näkymä on mielenkiintoinen, onhan ruuan reaalihinta nousussa.

Pohdinta keinolihastakin osoittaa, miten tärkeää ruokahuolto on. Elintarvikesektori voi olla Suomelle jatkossa entistä merkittävämpi kasvun ja hyvinvoinnin lähde. Laaja maaseutu on meille voimavara."

Yllättävän paljon ilmestyy täysin uusia huonosti kirjoitustaitoisia (takkuaako ajatus?) nimimerkkejä, kun joku keksii laittaa uuden kannabisäänestyksen. Viestejä on 1-5

Aiheeseen palatakseni: Ihminen on sekasyöjä, ellei tee eettistä päätöstä olla olematta.

Wikipedia tietää kertoa hakusanalla "ihminen"

Ravinto

Nykyihmiset yhä harvemmin keräävät itse ravintonsa luonnosta

Suuri osa ihmisistä elää köyhyydessä ja kurjuudessa

Ihmiset vaativat elääkseen säännöllisesti ruokaa ja juomaa. Ruoan puute ihmisellä johtaa jo lyhyessä ajassa nälkäkuolemaan, mutta vedenpuute on sitäkin vakavampi: se johtaa dehydraatioon ja kuolemaan jo muutamassa päivässä. Vettä tai muita nesteitä ihminen juo keskimäärin 1,5 litraa päivässä. Ihmiset voivat syödä elääkseen sekä kasvikunnan että eläinkunnan tuotteita. Eli on lajille ominaista syödä lihaa ja kasviksia. Vaikka ihmiset jo kauan aikaa sitten omaksuivatkin liharuokaa sisältävän keräilijä-metsästäjämenetelmän tavakseen hankkia ravintoa, nykyisin jotkut ihmiset syövät vain kasviksia eettisistä tai terveydellisistä syistä. 10 000 vuotta sitten ihmiset omaksuivat maanviljelyskulttuurin, joka johti populaation nopeaan kasvuun ruoan riittäessä yhä useammalle.

Nykyisin tavaraliikenne on parantunut, ja yhä useammilla ihmisillä on mahdollisuus saada erilaisia ruoka-aineita eri puolilta maailmaa, eikä valikoima rajoitu enää vain paikalliseen tarjontaan.

A. Ankka
Mikä pentu tämä omena on? Äidinkieltään ei ainakaan ole vielä oppinut.

Sehän on vanaha kunnon useri, tiedä sitte minkä takia vaihtunu nimimerkki

CE-hyväksytty
Kasviksissa on liian kova homma saada syötävän makuisiksi...

Ja liian kova homma ahtaa lärvään siinä määrin, että pelkästään niistä sais kaiken mitä ihmiskeho vaatii

CE-hyväksytty
Jauhelihan paistaminen ja syönti on energiataloudellisempaa. Viime kädessä siinä säästää rahaa.

Viime kädessä se ei aina oo raha mitä kannattaa säästää

A. Ankka
Mikä pentu tämä omena on? Äidinkieltään ei ainakaan ole vielä oppinut.

joo mä voin olla pentu ja idiootti...
mitä sitten..
kivasti sulla olettamuksia..

mistä tiedät etten ole äidinkiletäni vielä oppinut..

luulisi tossa labralihassa ollut
enempi kelattavaa aiheeseen kuin
mun typeryydessä..

varsinkin..
jos ihmisten pitää miettiä onko labraliha EETTISTÄ...
sitä mä en tajunnut...
mitä epäeettistä siinä voisi olla..

kertokaa...

use.ri.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Raadonsyöjä pitänee paikkansa. Ihmisellä on aika tarkka vainu erilaisissa käymistiloissa olevien lihojen suhteen. Sopivasti "pilaantunut" ei välttämättä äklötä ja siitä saakin maukkaan aterian. Mitä riiputtaminenkaan on muuta kuin että lihan annetaan hieman "kehittyä". Ajtelkaapa sitä, millaista kaatopaikkatavaraa on ruotsalaisten käyttämä hapansilakka, jota väittävät joksikin kansallisaarteeksi. Eivätkä ne ole kuolleet sukupuuttoon ainakaan toistaiseksi (siis ruotsalaiset eikä silakat).

Vieraantumista luonnosta on se, että hapantunut liha heitetään nykyään roskiin. Ainoastaan meetvurstin muodossa sitä ahmitaan halulla. Ja ehkä kuivalihana, kun ei ole huomattu pikaista hapantumisprosessia.

Vaarallisinta pilaantuneessa lihassa on se, että se on pilaantunut hapettomassa tilassa eli siihen on voinut kehittyä boltuliinimyrkkyä. Riittävän hapekkaassa olotilassa muhivat vain lepsummat bakteerit. Niitten kanssa pärjää jos totuttelee. Tottumaton saa tietenkin jonkinlaisen ruokamyrkytyksen, mutta sopivan "myrkytyksen" jälkeen muuttunut bakteerifloora saattaa parantaa olotilaa ainakin verrattuna nykyihmisen maitohappobakteereilla köyhdytetyn flooran luomaan olotilaan.

Ehkä joku homehtumisen kautta tapahtuva pilaantuminenkin on epäilyttävää.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

meikämie
Ihminen on selvästi sekasyöjä, mutta kasvisten osuus pitäisi olla luonnollisessa dieetissä suurempi, mitä se nykyisessä dieetissämme on. Ihmiselle tekisi hyvää kärsiä välillä nälkääkin.

Niin, jostain muistelen lukeneeni että ihmiset jotka syövät vähemmän ja tuntevat nälkää (eivät kuitenkaan näe varsinaisesti nälkää) eläisivät terveempinä pidempään. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa? Voi olla että olen nähnyt unta. Mutta nälän tunne on kieltämättä melko harvinaista näinä yltäkylläisyyden aikoina.

Ihminen on luonnostaan sekasyöjä, mutta menneisyydessä lienee lihan osuus ollut ruokavaliossa pienempi.
Itse jätin punaisen lihan ja siipikarjan pois ruokavaliostani kymmenkunta vuotta sitten eettisistä syistä. En tuputa omia elintapojani kenellekään, vaan mielestäni jokainen saa itse tehdä valintansa. Puolisoni saa laittaa paistin uuniin silloin kun hänestä siltä tuntuu. Jokainen tehköön omat valintansa. Koska syön sekä maitotuotteita, munia että kalaa, ei ruokavalion koostaminen tasapainoiseksi ole koskaan ollut minulle ongelma. Vegetaristin puolestaan, saati sitten vegaanin, pitää olla tarkkana, mutta mahdotonta se ei ole.

Itse olen ajatellut siirtyä pelkästään riistan syömiseen ihan eettisistäkin syistä. Pahin ongelma tämän suhteen on se, että riistaa ei saa metsästää tietenkään kaikkina vuodenaikoina, mutta keväät ja kesät voisi syödä vaikka kalaa ja munittaa telkkiä(hups, ai niin, sekin on laitonta). Toisaalta panokset tulisivat aika kalliiksi, jos pitäisi elää pelkästään riistanlihall, mutta toisaalta, eihän mikään umpiossa epämääräisellä sössöllä ja hormoneilla kasvatettu teholiha mitenkään voi olla läheskään riistanlihan makuista.

.
Seuraa 
Viestejä846
Lapin Mies
Ihminen on ollut jossakin vaiheessa oikeastaan raadonsyöjä, eikä lihansyöjä.
Tosin tästä on sitten siirrytty varsinaiseen lihaan myöhemmin ...

Samoin ihmisen suuri jouluherkku sika on raadonsyöjä.

meikämie
Itse olen ajatellut siirtyä pelkästään riistan syömiseen ihan eettisistäkin syistä. Pahin ongelma tämän suhteen on se, että riistaa ei saa metsästää tietenkään kaikkina vuodenaikoina, mutta keväät ja kesät voisi syödä vaikka kalaa ja munittaa telkkiä(hups, ai niin, sekin on laitonta). Toisaalta panokset tulisivat aika kalliiksi, jos pitäisi elää pelkästään riistanlihall, mutta toisaalta, eihän mikään umpiossa epämääräisellä sössöllä ja hormoneilla kasvatettu teholiha mitenkään voi olla läheskään riistanlihan makuista.

Periaatteessa riistaa voisin paremmin mielin syödä, mutta enää ei edes tee mieli. Vaikka en erityisesti kannata metsästystä, niin hatunnosto sellaisille henkilöille jotka osaavat käsitellä itse tappamansa ruhon ja tehdä siitä vielä hyvää ruokaa.
Kaikki lapset eivät nykyään tiedä mistä maito tulee, eikä jauhelihankaan alkuperä ole välttämättä selvillä. Maito tulee tölkistä ja liha kaupan kylmäaltaasta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat