Räjähdys, detonaatio, deflagraatio?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin, jaksatteko selittää että mitä eroa noilla otsikoissa olevilla termeillä on? Sen verran olen ainakin tajunnut, että kun vaikka puhdasta ammoniumnitraattia kuumennetaan tarpeeksi, tapahtuu detonaatio, vieläpä aika väkivaltaisesti. Jos taas ammoniumnitraatti toimii hapettimena vaikka bensalle, tapahtuu vain deflagraatio (räjähdyksenomainen palaminen?). Menikö tuo nyt ollenkaan oikein?

Kommentit (8)

Vierailija
Antsa
Niin, jaksatteko selittää että mitä eroa noilla otsikoissa olevilla termeillä on? Sen verran olen ainakin tajunnut, että kun vaikka puhdasta ammoniumnitraattia kuumennetaan tarpeeksi, tapahtuu detonaatio, vieläpä aika väkivaltaisesti. Jos taas ammoniumnitraatti toimii hapettimena vaikka bensalle, tapahtuu vain deflagraatio (räjähdyksenomainen palaminen?). Menikö tuo nyt ollenkaan oikein?

Ei, esitä reaktiokaava, näet sitten itse mitä tapahtuu, reaktioyhtälöstä puuttuu happea.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Menikös se niin että detonaatio on räjähdys ja deflakraatio on humahdusta nopeampi mutta räjähdystä hitaampi palotapahtuma. Detonaation ja deflakraation raja on äänennopeudessa joka ei ylity esim. ruutijyvän palamisessa. Toisinsanoen ruutia ei saa detonoimaan kuin hyvin suurella ulkopuolisella ärsykkeellä. Jotta tarpeeksi sotketaan niin olikos se niin että detonaatiorintama ja palorintama ovat eriasia ja kulkevat aineessa yleensä vieläpä eri nopeudella pitäen kuitenkin etäisyyden toisiinsa vakiona (riippuen aineesta ja olosuhteista tietenkin).

Vaan selittäkööt viisaammat, flunssassa ei oikein jaksa ajatella liian monimutkaisesti.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Joskus olen kuullut deflagraatiosta puhuttavan humahduksena. Detonaatiossa molekyyli dekompositoituu ja sitten dekompositoitumistuotteet hapettuvat. Tällaisessa räjähteessä happi on samassa molekyylissä. (näin Wikipedian mukaan) Mutta entäs esim. ANFO, jossa ammoniumnitraattia on sekoitettu bensan kanssa? Sen räjähdysnopeus on yli 2km/s, mutta eikös siinä ammoniumnitraatti toimi hapettimena? Vai onko bensa vain ammoniumnitraatin detonoitumisen helpottamiseksi, sitä kun on vissiin aika vähän (6%)?

Vierailija

Räjähdys on yläkäsite, joka voidaan jakaa erilaisiin räjähdyksiin joita ovat mm. nuo detonaatio ja deflagraatio (räjähtävä palaminen.) Lisäksi löytyy ydinräjähdys ja olisikos mekaaninen räjähdyskin vielä omansa (esim. säiliö jonka sisällä paine kohoaa suureksi, minkä seurauksena säiliö repeää.)

Detonaatio on se perinteinen räjähdys, esim. dynamiitti räjähtää näin. Deflagraatio ilmenee esim. pölyräjähdyksissä ja aerosolien räjähtäessä.
Näiden eron ratkaisee räjähdysrintaman etenemisnopeus: v(det.)>>v(defl.)

Vierailija
A. Ankka
Räjähdys on yläkäsite, joka voidaan jakaa erilaisiin räjähdyksiin joita ovat mm. nuo detonaatio ja deflagraatio (räjähtävä palaminen.) Lisäksi löytyy ydinräjähdys ja olisikos mekaaninen räjähdyskin vielä omansa (esim. säiliö jonka sisällä paine kohoaa suureksi, minkä seurauksena säiliö repeää.)

Detonaatio on se perinteinen räjähdys, esim. dynamiitti räjähtää näin. Deflagraatio ilmenee esim. pölyräjähdyksissä ja aerosolien räjähtäessä.
Näiden eron ratkaisee räjähdysrintaman etenemisnopeus: v(det.)>>v(defl.)

OK, eli detonaatioksi kutsutaan kaikkia kosahduksia joiden räjähdysnopeus on yli 2km/s ja itse reaktiolla ei ole määrittelyssä merkitystä. Menikö nyt oikein?

Vierailija

Räjähdys = detonaatio. deflagraatio on nopeaa palamista.

Suomessa räjähdysaineet termi pitää sisällään sekä nopeasti palavat aineet, että itsestään detonoivat aineet. Monessa muussa kielessä nämä aineet on eroteltu toisistaan. Esim. ruuti on nopeasti palava aine, joka detonoi suljetussa tilassa.

Vierailija
Antsa
OK, eli detonaatioksi kutsutaan kaikkia kosahduksia joiden räjähdysnopeus on yli 2km/s ja itse reaktiolla ei ole määrittelyssä merkitystä. Menikö nyt oikein?

Reaktiolla on siinä mielessä merkitystä, että se määrää reaktiorintaman nopeuden. Ilman hankalahkoja laskuja et kuitenkaan reaktioyhtälöstä osaa sanoa minkälainen räjähdys seuraa. Varsinkaan kun räjähdykseen vaikuttaa ulkokemialliset asiat kuten paine. Määritelmän mukaan kuitenkaan ei reaktiolla ole väliä, vain räjähdysnopeudella.

Uusimmat

Suosituimmat