Vaistoaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nuorena leikimme joskus semmoista ajankululeikkiä, että sidoimme vuorotellen toistemme silmille liinan näkemisen estämiseksi. Pyöritimme jonkin aikaa ja kysyimme, esimerkiksi, missä on pohjoinen ilmansuunta.
Eräällä pojalla oli muista poikkeava kyky arvata oikea ilmansuunta.
Mistä moinen? Oliko kyseessä hyvä ”vaisto”?
Tuota voi alkaa kokeileman kaveripiirissä vaikka hetpikaa.

Meidän taloyhtiömme tyttökulleissa (suljettu rinki) eräällä tyttösellä on meitä muita huomattavasti parempi oikean kellonajan määrittelykyky. Yllättäen kun häneltä kysyy kellonaikaa, hän vastaa aika tarkan ajan kelloon katsomatta.
Itse hän kertoo, että jos hän sanoo heti sen ajan, on se tarkempi kuin se, että hän alkaisi sitä miettimään, jolloin hän todennäköisesti erehtyisi kellonajan arvauksessa huomattavasti enemmän.

Kysymys
Onko ihmisen vaisto henkimaailman juttuja, vai onko sille tieteellistä selitystä?

Sivut

Kommentit (49)

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Vielä kun asuin kotipaikkakunnalla, kuljin paljon ulkona joka vuodenaikaan ja tiesin kellonajan aika tarkasti. Olin itse mieltä että se johtui valon määrän arvioimisesta. Kun tiesi täsmälleen millaista valo on milloinkin, pystyi aika hyvin arvioimaan ajan jos nyt ei ihan minuutintarkkaan.

Ja sitten joillakin nyt vaan on hyvä tuuri.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Äidinvaistolla lienee tekemistä paljonkin sen kanssa, että pystyy aika usein jotenkin vaistoamaan lapsensa mielentilan vaikka tämä olisi koulussa...

Samoin joskus on tullut tunne, kuinka muka vaistoaisi esim. vastapäätä olevan henkilön "ajatukset" vaikkapa vain kirjastossa/kassan jonossa, tai että ne jotenkin menisivät "yksiin"...
Tosi vaikeata selittää ja tapahtunut harvoin. Yleensä henkilö on vastakkaista sukupuolta.

Ilmansuunnista nyt en muutoinkaan mitään tolkkua saa.

Vierailija

Eräillä ihmisillä, etenkin monella naisella, toimii se kuudes aisti.

Wikipedia:
Kuudennesta aistista puhuttaessa tarkoitetaan vaistoa tai muuta paranormaaliksi luokiteltavaa aistimistoimintaa, kuten kykyä tietää asioita ennakolta. Tätä aistia ei ole tieteellisesti pystytty todentamaan.

Vierailija

Vaistot ne sitten ovat mielenkiintoisia asioita. Minä tunnen, että puhelin soi pian n. 30 s ennen kuin se todella soi.

Vierailija
päkäpää
etenkin monella naisella

Mitenköhän tuohon pitäisi reagoida..... syrjivää?

Jaa, no ehkä naiset vain ovat miehiä vainoharhaisempia, mutta arvaavat sattumalta oikein suhteellisen usein...

Vierailija
makke
päkäpää
etenkin monella naisella

Mitenköhän tuohon pitäisi reagoida..... syrjivää? :evil:

Jaa, no ehkä naiset vain ovat miehiä vainoharhaisempia, mutta arvaavat sattumalta oikein suhteellisen usein...

Naiset usein keksii ihmeellisiä asioita etukäteen. Toisinaan ovat väärässä, toisinaan ei.

"Naiseuden ihmeet" voidaan tiivistää siihen, että se kritiikitön panetus on vain sattunut vaivaamaan miehiä merkittävästi enemmän. Ja tämänhän ymmärtää evoluution kannalta kukin (osa ei), kun vertaa 9 kuukauden tiivistä lapsentekoa parin minuutin nesteiden tursotukseen.

Äemänkäki
Seuraa 
Viestejä1161
Liittynyt20.11.2006

Jostain luin joskus, että vaistot olisivat mielen tiedostamattomia päätelmiä. Tyyliin heijastuksia, hajuja, ilmeitä. tiedä noista sitten. Monesti on mm. tullut otettua puhelin kouraan että soitanpa sille kaverille, niin eikun puhelin on ruennutkin soimaan, ennenkuin sormet näppäimille on kerinnyt painaa, ja juurikin se sama henkilö jolle olit soittamassa. Telepatiaa !?!

Vierailija
Kuukkeli
Äidinvaistolla lienee tekemistä paljonkin sen kanssa, että pystyy aika usein jotenkin vaistoamaan lapsensa mielentilan vaikka tämä olisi koulussa....

uskotko jos väitän että...
on olemassa isän vaistot....
mutta väitän näiden tulevan "johtopäätöksistä"

eli..
teet huomioita lapsesta...
vaikka viikon.. niitä enempiä miettimäti...
yhtä äkkiä pääsi ruksuttaa
1+1 = 36 eli jotain on pielessä..
ja..
monta kertaa luulee että jotain on hätänä...
vaikka ei olekkaan..
hmm..
olenkohan vain vainoharhainen...

Kuukkeli
Samoin joskus on tullut tunne, kuinka muka vaistoaisi esim. vastapäätä olevan henkilön "ajatukset" vaikkapa vain kirjastossa/kassan jonossa, tai että ne jotenkin menisivät "yksiin"...
Tosi vaikeata selittää ja tapahtunut harvoin. Yleensä henkilö on vastakkaista sukupuolta..

jos olet nainen.. niin missä vaiheessa kiertoa
tunnet vahvimmin nämä "ykseydet"
ei sillä että niitä höpönä pidän..
itse nimittäin sillä tuulella ollessani..
näen ihmisistä usein pientä viritteneisyyttä...

se taas voidaan selittää biologialla...
niillä pienillä eleillä..ja muilla pikku jutuilla...
hajut värit.. kirjat.. musiikki..
on paljon asioita mistä voit rakentaa mielikuvan päässä
niin nopeasti ettei omakaan taju pysy perässä...

mitäs vittundee mä sulle näistä höpötän...
tiiät kuitenki enempi ku mä..
ärsyttää.. .

*lyö itteensä päähän ja rullaa henkselit takas taskuun*

me tapellaan muijan kanssa
muuten aina siitä että mä nää ketä
muija kattoo sillä silmällä..

eniten sitä ärsyttää että mä huomaan...
heti ja rupeen hymyilee...
ja se punastuu..

viesti joukkueessa joutusin...
huoltaa varusteita...

eksyn heti mettää..
" ton nyppylän takana... se on ihan varmasti..ehkä"

Vierailija
Äemänkäki
Jostain luin joskus, että vaistot olisivat mielen tiedostamattomia päätelmiä. Tyyliin heijastuksia, hajuja, ilmeitä. tiedä noista sitten. Monesti on mm. tullut otettua puhelin kouraan että soitanpa sille kaverille, niin eikun puhelin on ruennutkin soimaan, ennenkuin sormet näppäimille on kerinnyt painaa, ja juurikin se sama henkilö jolle olit soittamassa. Telepatiaa !?! :shock: :lol:

Rutkasti tämmösiä tapahtuu koska ihmiset muistaa tapahtumia sekavassa järjestyksessä. Siis muistaakseeni.

Vierailija
Ayla

Wikipedia:
Kuudennesta aistista puhuttaessa tarkoitetaan vaistoa tai muuta paranormaaliksi luokiteltavaa aistimistoimintaa, kuten kykyä tietää asioita ennakolta. Tätä aistia ei ole tieteellisesti pystytty todentamaan.

Kyllähän sattumia tapahtuu, ehkä joillakin naisilla on taipumus selittää normaalit yhteensattumat yliluonnollisilla tapahtumilla.
Jos ajattelee jotain henkilöä useita kertoja päivässä, ei ole mitenkään outoa että kerran vuodessa ko. sattuu juuri silloin soittamaan.

Vierailija
omena

uskotko jos väitän että...
on olemassa isän vaistot....
mutta väitän näiden tulevan "johtopäätöksistä"

eli..
teet huomioita lapsesta...
vaikka viikon.. niitä enempiä miettimäti...
yhtä äkkiä pääsi ruksuttaa
1+1 = 36 eli jotain on pielessä..

Totta kai on isänvaistot olemassa siinä missä äidinvaistotkin.
Mielestäni noilla vaistoilla tarkoitetaan lähinnä olemassa olevaa hoivaviettiä, tarvetta pitää huolta jälkeläisistään.
Tottahan on niitäkin jotka eivät tuota vaistoa oikein taida omata. Esim. itseni kohdalla tiesin raskaudestani ennenkuin sen olin edes tieteellisesti varmistanut testillä ja sen jälkeen menin menin vielä ultraan vain nähdäkseni minkälainen toukka sisälläni kasvoi.

Usein naisilla on tapana peittää käsillään suojelevasti vatsaansa vaikkei raskaus olisi vielä ulkopuolisten havaittavissa.
Mies myös ryhtyy usein naista suojelevaksi, toki poikkeuksiakin riittää.
Minun ja lapseni välillä on luottamussuhde niin, että tämä voi kertoa ikävistäkin asioista sillä hän tietää että asiat pyritään ratkaisemaan parhain päin.
Minulta ei siis tarvitse salata mitään minkään pelon vuoksi.

omena
ja..
monta kertaa luulee että jotain on hätänä...
vaikka ei olekkaan..
hmm..
olenkohan vain vainoharhainen...

Tuskin, sillä vanhemmat ovat useinkin aiheetta huolissaan lapsestaan vaikka näillä olisi kaikki todellisuudessa hyvin vaikka jollakin kesäleirillä. Se on sitä eräänlaista "irtaantumista" kun lapsi kasvaa eikä ole enää niin riippuvainen vanhemmistaan kuin mitä aivan pienenä.
Ehkä sitä vain omia pelkojaan sitten kuvittelee lapsen "hätänä"?

Olen kuitenkin sitä mieltä, että äidin ja lapsen välillä on aina se näkymätön, "hopeinen napanuora". Kyse on kiintymyksestä ja rakkaudesta jälkikasvuunsa eikä kaikki asiat ole aina selitettävissä tieteellisesti.

omena
jos olet nainen.. niin missä vaiheessa kiertoa
tunnet vahvimmin nämä "ykseydet"
ei sillä että niitä höpönä pidän..
itse nimittäin sillä tuulella ollessani..
näen ihmisistä usein pientä viritteneisyyttä...

se taas voidaan selittää biologialla...
niillä pienillä eleillä..ja muilla pikku jutuilla...
hajut värit.. kirjat.. musiikki..
on paljon asioita mistä voit rakentaa mielikuvan päässä
niin nopeasti ettei omakaan taju pysy perässä...

No enpä ole kiertoja merkille laittanut ,
Olen samaa mieltä noiden eleiden ja muiden pikku juttujen osalta kuten kemiallisista aineista, feromoneista.
Niitä ei kuitenkaan tule arjessa tietoisesti ajateltua joten siitä ehkä se mystinen tunne; "käydä yksiin"?

Joidenkin ihmisten kanssa tulee toimeen todella hyvin heti alusta alkaen, kokee suurta yhteenkuuluvuuden tunnetta joko sisaruksellisesti tai sillä toisella tavalla, tuntuu kuin olisi tuntenut toisen koko ikänsä vaikkei olisi koskaan aiemmin tavannut eikä kohtaamisen jälkeen enää koskaan tapaisi. Ne kohtaamiset jäävät mieleen.
On myös niitä, keiden kanssa sukset menevät ristiin heti kättelyssä ja joita välttelee viimeiseen asti.

omena
mitäs vittundee mä sulle näistä höpötän...
tiiät kuitenki enempi ku mä..
ärsyttää.. .

Tiedä tuota tiedänkö.
En ajatellut aiempaa kirjoitustani tieteelliseltä kannalta lainkaan, kunhan vain kirjoitin.

Maailmassa on kuitenkin paljon asioita jotka ovat ns. selittämättömiä. Ehkei kaikelle aina pitäisi selitystä löytyäkään?
Ihmisillä on kuitenkin myös mystiikan tarve. Mistähän se johtuu....?

Vierailija
fenomenologi
Kyllähän sattumia tapahtuu, ehkä joillakin naisilla on taipumus selittää normaalit yhteensattumat yliluonnollisilla tapahtumilla.
Jos ajattelee jotain henkilöä useita kertoja päivässä, ei ole mitenkään outoa että kerran vuodessa ko. sattuu juuri silloin soittamaan.

Olenko havaitsevinani ironiaa tekstissäsi ?

Vierailija
Ayla

Wikipedia:

Asiaan on pakko uskoa, kun kerran se Wikipediassakin mainitaan. Missä viipyvät markkinatalouteen liittyvät sovellukset? Pienistä ennustajanlahjoista olisi hyötyä esim. sijoittamisessa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat