Kolmas vaihtoehto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko meidän valinnat tuonpuoleisesta elämästä vain helvetti ja jumalan valtakunta?
Eikö ole olemassa kolmatta tai useampaa vaihtoehtoa?

Olen itse viettänyt nuhteetonta elämää ja luulen, että helvettiin en joudu.
Taivaisten valtakuntaan en halua, en millään ilveellä. On helvetillistä joutua ikuisuuden noiden hihhuleiden kanssa. Se olisi suurin kauhistus minulle.
Voiko olla sellaista mahdollisuutta, että kuoltuani sieluni hajoaisi fotoneiksi (muukin vastaava muoto kelpaa) ja katoaisi aurinkotuulen mukana maailman kaikkeuden kylmään ikuiseen olemattomuuteen.

Sivut

Kommentit (26)

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
markent
Onko meidän valinnat tuonpuoleisesta elämästä vain helvetti ja jumalan valtakunta?

Mistä ihmeen tuonpuoleisesta elämästä?

taksikuski
Seuraa 
Viestejä246
Liittynyt10.7.2006

Jehovan todistajat opettanevat niin, että ihminen kuoltuaan yksinkertaisesti loppuu olemasta, ainakin sellaiset, jotka eivät olleet Jehovalle uskollisia. Jehovalle uskolliset häränevät kerran maanpäällisen paratiisiin parhaimpien Jehovien päästessä oikein taivaaseen hallitsemaan...

Todennäköisesti on niin, että kuoltuamme " palamme maaksi jälleen " eli hajoamme, ja alkuaineemme siirtyvät ympäristöön uuden elämänkierron rakennusaineiksi. Osia " minusta " löytynee hautausmaan nurmen rakenteista, muurahaisista, madoista jne. Tähdiltä olemme saaneet materiamme lainaksi miljardia vuosia sitten, meidän jälkeen jonkun/joidenkin vuoro on rakentua niistä.

Voihan tietenkin olla niinkin, että ylösnousemuksen päivänä " ruumiimme" heräävät uudelleen henkiin...ainakin klassisen kristinuskon mukaan...

Vierailija

markent kirjoitti:
"Onko meidän valinnat tuonpuoleisesta elämästä vain helvetti ja jumalan valtakunta?"

Loptio kirjoitti:
"Mistä ihmeen tuonpuoleisesta elämästä?"

Sitähän minäkin myös ihmettelen, mutta kun ne kertoilevat siitä kuoleman jälkeisestä ikuisesta elämästä ja sen kahdesta eri vaihtoehdosta, niin minä tältä pohjalta tiedustelen sitä kolmatta mahdollisuutta.

Vierailija

olet kuollut.. et herää..
se oli siinä.. kiitos ja näkemiin..
*avaa luukun ja työntää sisään*

ei ole mitään sen ihmeempää
toivottavasti...

ja toivotaan että kaikki tajuis sen
mahdollisimman nuorena..

mitä porkkana ajattelee ?
on mielestäni yhtä todellinen kysymys..
kuin mitä ihmiselle käy kuoleman jälkeen ?

skeptikko.. vaikkakin tyhmä sellainen..

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
markent
Sitähän minäkin myös ihmettelen, mutta kun ne kertoilevat siitä kuoleman jälkeisestä ikuisesta elämästä ja sen kahdesta eri vaihtoehdosta, niin minä tältä pohjalta tiedustelen sitä kolmatta mahdollisuutta.

Älä usko kaikkea, mitä "ne" sanovat. Käytä omaa järkeäsi, kuten...

markent
Voiko olla sellaista mahdollisuutta, että kuoltuani sieluni hajoaisi fotoneiksi (muukin vastaava muoto kelpaa) ja katoaisi aurinkotuulen mukana maailman kaikkeuden kylmään ikuiseen olemattomuuteen.

... tuo jo osoittaa. Kun olet punninnut sen, mitä "ne" ovat sinulle syöttäneet ja sen, mitä itse, omilla aivoillasi ajattelet, niin miten on, voiko?

EDIT: niin, ja vielä: mikä ihmeen sielu?

Vierailija

Sielu tulee tunteesta, vaikkei olisi tutustunut uskontoihin. En tunne olevani ruumis, vaan tunnen, että minulla on ruumis. En tunne olevani yhtä käteni, penikseni tai jalkani kanssa, vaan tunnen että ne ovat minulla. Olen ajatellut näin jo ennen uskoon tuloa.

Vierailija

Ajankuluksi trollailen Kärpät - Jokeri matsin erätauoilla.

Minulla on ateistinen maailmankatsomus.
Lähden kuitenkin aloituskirjoituksessa siitä, että olisin "uskossa", mitä se lienee, ja oletettaisiin, että minulla olisi todella tuollainen probleema.
Siis: Onko helvetin ja taivaisten valtakunnan lisäksi uskovaisilla kolmatta vaihtoehtoa?
Jos ei ole, niin eipä näytä hyvältä.

taksikuski
Seuraa 
Viestejä246
Liittynyt10.7.2006

Voithan aina valita uskontojenmarkkinoilta esimerkiksi hindulaisperäiset uskomukset, missä ajatellaan ihmisen elämässään keräävän tekojensa kautta hyvää tai huonoa karmaa ( tai jotain sellaista ), joka vaikuttaa sitten hänen jälleensyntymiseensä uudelleen: Huonoa karmaa kerännyt saattaa syntyä vaikkapa oravaksi ja hyvää karmaa kerännyt brahmaaniksi ( jos oli edellisessä elämässä pelkkä pulliainen. )

Siinä on kolmas vaihtoehto: Jälleensyntymä.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Joker
Sielu tulee tunteesta, vaikkei olisi tutustunut uskontoihin. En tunne olevani ruumis, vaan tunnen, että minulla on ruumis. En tunne olevani yhtä käteni, penikseni tai jalkani kanssa, vaan tunnen että ne ovat minulla. Olen ajatellut näin jo ennen uskoon tuloa.

Sillä, että ihmisellä on tunteet, ei ole mitään tekemistä termin "sielu" kanssa, ellei tunteitaan halua kutsua juuri tuolla nimellä, jolloin kyse onkin vain semantiikasta, ja alkuperäinen kysymykseni "mikä ihmeen sielu?" on validi.

Mikäli taas vaadit sokeaa uskoa, voisin kontekstissa pätevänä vastauksena antaa alkuperäsielle kysyjälle: meistä tulee joulupukkeja tai tonttuja kuoltuamme, joka vastauksena on aivan yhtä pätevä kuin mikä tahansa uskonkappale.

Vierailija

Täsmennän kysymystä.
Kristilliseen jumalaan uskovat.
Oletetaan, että sinut valittaisiin jumalan valtakuntaan, niin voisitko sinä kieltäytyä siitä kohteliaasti ja valita sielullesi ehdottoman katoavaisuuden?

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
markent
Näyttää olevan vain nuo kuuluisat pari vaihtoehtoa. Kumpikaan ei houkuttele, että se siitä!

No miksei sielunvaellusoppi kelpaa? Sehän on karman lakeineen moraalisestikin aivan toisella tasolla kuin kristinuskon "tee mitä tahansa, kunhan vain kadut kuolinvuoteellasi" -ajatus.

Vierailija
Loptio
markent

Mistä ihmeen tuonpuoleisesta elämästä?

Nimenomaan...

Pitäisi ymmärtää, että elämme tässä ja nyt. Jos jotain tuonpuoleista on, siihen kaiketi osata suhtautua kuin jonkinlaiseen bonukseen

Ylösnousemus...

Meille kaikille käy niin. Taivaassa kun jo olemme. Me elämme avaruudessa ja tämä planeettamme killuu taivaassa... Se taivas, se on tässä ja nyt... Sitä meidän ei tarvitse odottaa. Elämme sitä!

Kun kuolemme, "sielumme" jättää temppelin. Emme ehkä elä uudelleen, mutta elämme. Jatkamme elämäämme jokaisessa elävässä sielussa, jokaisessa rakastavassa sydämessä.

Olemme a i n a läsnä. Emme fyysisesti, mutta voimana. Katoamattomana Rakkautena!

Ykseytenä.

Vierailija

Jumalaton on sieluton ihminen. Ei minulla ole minkään uskontokunnan sielua.
Minä vaan tein ajatuskuvioita kristikansan sielun eri valinnan mahdollisuuksilla. Ja heidän valinnat ei näytä kovin hääppöisiltä. Ei ainakaan tällä hetkellä, ellei se sitten joskus tulevaisuudessa Korkeimmassa Oikeudessa muutu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat