Hoitovirheiden korvaukset

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Paljonko omaiset saa rahaa jos rutiininomaisen leikkauksen jälkeen potilas kuolee ilmeiseen hoitovirheeseen?

En minä rupea yksityiskohtia selosteleen, vaan enempi kiinnostaa niinku tuo rahapuoli ihan periaatteessa.

Kommentit (10)

Vierailija
Gorgonzola
Paljonko omaiset saa rahaa jos rutiininomaisen leikkauksen jälkeen potilas kuolee ilmeiseen hoitovirheeseen?

En minä rupea yksityiskohtia selosteleen, vaan enempi kiinnostaa niinku tuo rahapuoli ihan periaatteessa.

Todennäköisintä on se, että he menettävät korvaushakemusprosessissa paljon aikaa ja rahaa saamatta korvauksia. Ilmeinen hoitovirhe ei ole aina niin ilmeinen toisen osapuolen mielestä ja sehän usein ratkaisee asian.

Vierailija
parantunut
Gorgonzola

Todennäköisintä on se, että he menettävät korvaushakemusprosessissa paljon aikaa ja rahaa saamatta korvauksia. Ilmeinen hoitovirhe ei ole aina niin ilmeinen toisen osapuolen mielestä ja sehän usein ratkaisee asian.

Tämän takia kaikkien pitäisi vältellä lääkärinluvan hankkineita puoskareita ja siirtyä käyttämään vain itseoppineiden temppumaakareiden kikkoja. Hoitovirheiden puimisen voi tällöin unohtaa, sillä a) "hoito" ei kuitenkaan tee mitään ja b) itseoppineilta ei lupapapereita kukaan kysele joten ei ole mitäään vastuutakaan.

Vierailija
A. Ankka

Tämän takia kaikkien pitäisi vältellä lääkärinluvan hankkineita puoskareita ja siirtyä käyttämään vain itseoppineiden temppumaakareiden kikkoja. Hoitovirheiden puimisen voi tällöin unohtaa, sillä a) "hoito" ei kuitenkaan tee mitään ja b) itseoppineilta ei lupapapereita kukaan kysele joten ei ole mitäään vastuutakaan.

Haluaako maksaa hyödyttömästä hoidosta itsensä kipeäksi vai haluaako oikeasti apua. Helppo valinta. Onneksi on olemassa koulutettujakin osaajia. Heidän etsimiseensä menee tosin paljon rahaa ja aikaa...

Juuri STT kertoi, että sairaalassa kuolee satojatuhansia ihmisiä yksinkertaisissa operaatioissa sattuneisiin hoitovirheisiin... ja virheet on lisääntymään päin.

Vierailija

Hakeekohan Kirkan omaiset korvauksia?

Tää jonkun toisen kertomus oli hauska:
"Eli mutsini kuoli hoitamatomana sairaalassa ("hoitava" lääkäri ihmetteli puhelimessa minulle , että miten se keksi kuolla kun ei ollut sairaskaan)."

Vierailija
parantunut

Juuri STT kertoi, että sairaalassa kuolee satojatuhansia ihmisiä yksinkertaisissa operaatioissa sattuneisiin hoitovirheisiin... ja virheet on lisääntymään päin.

Mietin vain, että kuinka suuri merkitys hoitovirheiden/virhearvioiden syntyyn on tällä uudella empaattisella lääkäri koulutuksella..
Ennen koulutuksessa painotettiin sitä että lääkäri löysi potilasta vaivaavan sairauden ja siihen sopivan hoidon.. Mutta lääkärit olivat silloin "vuorovaikutustaidottomia"
Nykyään lähes tärkeintä on asiakaspalvelu, se että lääkäri katsoo silmiin ja hymyilee kauniisti ja tarvittaessa ottaa jopa kädestä kiinni..

Kärjistetysti sanottuna..

Vierailija

Potilasvahinkojen tapauksessa pitää aina kääntyä Potilasvakuutuskeskuksen puoleen. Se on siis vakuutusyhtiöiden muodostama elin joka mm. korvaa potilasvahingot Potilasvahinkolain edellyttämällä tavalla ja vastaa myös ns. yksityisistä potilasvakuutuksien korvauskäsittelystä.

Mutta, mitä siihen kuolemaan johtaneeseen hoitovirheeseen tullee, niin potilasvahinkolain puitteissa maksimikorvauksena tulee kyseeseen suoranaiset hautajaiskulut sekä mahdollisesti elatus niille omaisille, jotka siihen on oikeutettu. Mitään suuria rahoja jenkkityliin on kuitenkin turha odottaa.

Eli jos tälläinen ikävä tapaus on sattunut, ota yhteyttä Potilavakuutuskeskukseen lisätietoja varten ja mahdollisen korvausvaatimuksen tekemiseksi.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005
parantunut
Gorgonzola

Jaa, minä kun olen käsittänyt, että jos omainen epäilee hoitovirhettä, niin vainajalle tehdään oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus, jossa sitten otetaan aiheeseen kantaa. Jos lausunto kertoopi hoitovirheen tapahtuneen, niin siinä enää mitään eriäviä mielipiteitä kysellä.

Jatko sitten Snautin mukaan

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
DedMoroz

Jaa, minä kun olen käsittänyt, että jos omainen epäilee hoitovirhettä, niin vainajalle tehdään oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus, jossa sitten otetaan aiheeseen kantaa. Jos lausunto kertoopi hoitovirheen tapahtuneen, niin siinä enää mitään eriäviä mielipiteitä kysellä.

Noin se menee teoriassa. Käytäntö voi olla toinen:
esimerkki1
esimerkki2

Tuohonhan voi aina vedota? On se helppoa...
"Laissa muun muassa todetaan, että vahinkoa ei tarvitse korvata, jos se johtuu resurssien puutteesta. "

Ja mitä kertoo Organisaation Uhrit?
"Lääkärit viis veisasivat koko laista. "
"Potilaan oikeusturva hoitovirheen sattuessa on todella surkea."
"Hoitovirhepotilaat vaan jätetään heitteille."

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Kuolemaan johtaneet hoitovirheet on tiedotettu omaisille omakohtaisen kokemuksen mukaan kyllä hyvin. Toimintaohjeet korvaushakemuksineen ja muut tarvittavat lippuset ja lappuset liitteinä.

Muutama tapaus ei tee huonosta toimintatavasta käytäntöä.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Uusimmat

Suosituimmat