Hallusinaatio

Seuraa 
Viestejä7511
Liittynyt17.2.2006

Olisi hauska kuulla onko kukaan palstalaisista kokenut ikinä hallusinaatioita?

Hallusinaatiolla tarkoitan tässä tapauksessa aistiharhaa,ilman ulkoista ärsykettä olevaa keskushermoston tuottamaa havaintoelämystä.

Hallusinaation kokeva voi kuulla ääniä tai nähdä harhoja,se saattaa johtua psyykkisestä häiriötilasta(psykoosit),mutta voi ilmetä myös fysiologisista syistä esim.kuumeen,väsymyksen tai tiettyjen huumeiden/hallusinogeenien vaikutuksesta.

Itse luulen,että suurin osa maailman uskonnoista on saanut alkunsa jonkun kokemasta hallusinaatiosta,mutta myös suuria tieteellisiä ideoita lienee oivallettu muuttuneessa tietoisuuden tilassa.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

Deja vu -ilmiön kanssa olen joskus paininut niin, että jouduin neurologisiin tutkimuksiin.
Oire minulla ilmeni keväisin.
Nykyään ei enää vaivaa.
Ehkä tämä aihe ei kuulu tähän ketjuun.

John Carter
Seuraa 
Viestejä7511
Liittynyt17.2.2006

De javu-ilmiön olen itsekin kokenut monesti,mutta en pidä sitä hallusinaationa.(Outo tunne kylläkin)

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Vierailija

Olen muutaman kerran mutta vain kemikaalien avulla.
Ja voin sanoa uskontojen saaneen alkunsa Amanita muscaria syöneiden metsämiesten tarinoissa. Tai muiden hallusinaatioita tuottavien aineiden kanssa sekoillessa..
Menninkäiset, ufot, keijut ja jopa se herra iso herrakin voi tulla kanssasi juttelemaan. Matkan jälkeen kun heräät niin olo on kuin olisit juuri syntynyt ja saanut "syntisi" anteeksi.. Hallusinaatioita tai matkoja ei pysty toiselle kuvailemaan.
Se pitää kokea. Olen kyllä monelle yrittänyt kuvailla mutta olen saanut aina epäileviä katseita ja harva on niitä tarinoita todesta ottanut.
Voin antaa esimerkin:
Kaivat takkisi povarista lompakkoa mutta et ota katsekontaktia vaan tunnustelet taskua pelkällä kädellä. Tasku muuttuukin 50x50cm laatikoksi etkä meinaa löytää koko lompakkoa vaikka kyse on taskusta johon joudut lompakon tunkemaan että saat sen mahtumaan..

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Yöllä ja iltaisella ajaessa näkee aika usein "hirvi"-halluja. Yleensä joku pensas muotoutuu vain aivan hirven näköiseksi ja hallusinaatio häviää vasta suhteellisen lähellä.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Volitans
Yöllä ja iltaisella ajaessa näkee aika usein "hirvi"-halluja. Yleensä joku pensas muotoutuu vain aivan hirven näköiseksi ja hallusinaatio häviää vasta suhteellisen lähellä.

Tuossa on kyseessä illuusio, ei hallusinaatio.

EDIT: tai kuten eräs veikkonen noita kutsui: illusinaatio ja halluusio.

Vierailija
John Carter

Hallusinaation kokeva voi kuulla ääniä tai nähdä harhoja,se saattaa johtua psyykkisestä häiriötilasta(psykoosit),mutta voi ilmetä myös fysiologisista syistä esim.kuumeen,väsymyksen tai tiettyjen huumeiden/hallusinogeenien vaikutuksesta.

Pilkunviilausta, mutta psykedeelit tuottavat lähinnä pseudohallusinaatioita eli käyttäjä tietää näkevänsä hallusinaatioita eikä pidä harhoja pääsääntöisesti todellisina. Skitsofreniassa harhat ovat usein yhtä todellisia kuin muut aistimukset ja potilaalla on vaikeuksia tehdä niiden välillä eroa.

Vierailija

X-niminen matkapahointilääke (ei reseptiä, maksoi silloin 5.80 MARKKAA) ja kymmenen (tai enemmän) kaljaa, ei tarvitse muuta. Joskus aikoinaan tuli harrastettua, mutta onneksi meni kerran sen verran pitkälle että säikähdin ja lopetin kokonaan. En suosittele kenellekään. Todellisuus muuttuu, etkä pysty millään tavalla vaikuttamaan siihen.

Heräsin kerran tuntemattoman omakotitalon alakerrasta, kalsarit jalassa ja olin pelännyt koko yön, että jos pysähdyn, niin joku ampuu mua varsijousella (näin siis sen varsijousen tähtäilemässä minua, saksanpaimenkoira vieressä). Kuraiset vaatteet löysin eteisestä aamulla, kun talon omistaja tuli hätisteltelemään mua pois... Joskus taas näkyi että vastaantulevat ihmiset kadulla potkivat katulamppuja saksipotkulla.

Sienet on taas ihan erikseen, hallittuja hallusinogeenejä. Kerran näin yhdestä pisteestä tulevan vauvaparven, sammakkoa uivia vauvoja mua kohti. Oli viimeisin (kohta 6 vuotta) sienikokeilu ja seuraavana kesänä syntyi poika. Ehkä se oli joku ennustus

Mitä tästä voimme oppia. Emme varmaan yhtikäs mitään.

Vierailija

Terveillä ja myrkyttämättömilläkin ihmisillä pyörii hallusigeneraattori REM-unen aikana villisti. Meillä nyt vain toimii (yleensä) virheettömästi aivoihin rakentunut tunnistusverkosto joka kertoo tietoisuudelle että hei kuule, näiden kuvien taustalla ei ole aistihavaintoja.

Skitsofreenikoilla tämä todellisuustunnistin ei toimi vaan aivoissa kohiseva "virtuaalitodellisuus" sekoittuu materiaalisesta maailmasta tuleviin havaintoihin käyttökelvottomaksi sekasotkuksi. Todellisuudentajun voi toki sammuttaa myrkyillä joista LSD lienee kuuluisin ja Ketamiini eniten käytetty.

Mitä tulee déjà vu -ilmiöön, siinä ilmeisesti aivot virheellisesti leimaavat kokemuksen "vanhaksi". Kun ilmiötä on tutkittu, ei kokija "aikuisen oikeasti" tiedä mitä tulee tapahtumaan, hänellä vain on sellainen tunne että tämä on nähtyä.
Eräänlainen ohihuitaisu siis.

Vierailija

Tuo "x-niminen matkapahoinvointilääke" on muuten päihdyttävillä annoksilla potentiaalisesti hengenvaarallinen deliriantti. Käsittääkseni estää supistumiskäskyjen lähtemistä lihaksille.

Psykedeelit eivät minusta mitenkään kovin suuressa määrin hävitä todellisuudentajua vaan keskittymisen kohde ja kokemistapa muuttuvat. Tripeillä saaduilla ajatuksilla ja näkökulmilla voi olla paljonkin annettavaa.

Vierailija

Eiköhän tuossa puhuta skopolamiinista joka kylläkin lamaa sileätä lihasta (mahalaukku, virtsarakko, silmän sulkijalihas) mutta antaa luurankolihasten toimia vapaasti.

Toisin kuin atropiini, skopolamiini pääsee aivo-veriesteen läpi ja estää asetyylikoliinia käyttävien hermoratojen toimintaa. Tämä oli toinen natsien "totuusseerumeista", toinen oli tiobarbituurihappo.

Olen pari kertaa pitkän valvomisen jälkeen nähnyt hallusinaatioita.
Ensimmäisellä kerralla luulin olevani nivelbussi.
Toisen kerran näin luennoitsijan pöydällä n. 40 senttiä pitkiä can-can-tyttöjä koreissa mekoissaan viskomassa jalkaa korkealle. Eivät menneet pois vaikka kuinka silmiäni räpyttelin.
Kivahan niitä oli katsella. Enkä yhtään ihmetellyt mistä ne siihen olivat tulleet. Jonkin armeijan metsäkeikan jälkeen se oli.

Vierailija

olen kokenut...

tarpeeksi kun on ihminen väsynyt
ei tarvitse huimaisaineitakaan..

alkaa tosiaan ihminen väsyneenä
näkemään hassuja...
ja joskus pelottaviakin juttuja..

pekka sanoo
" no niin mä tästä lähden.. moi.."

katselen ku se lähtee...
ja heti perään sama hahmo.. lähtee perään..
*nauraa*

intissä vissiin kaikki on nähny halluja...

" vittu oliks toi ton puun takana joku.."

väsyneenä...
näkee...

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
kaima
John Carter

Pilkunviilausta, mutta psykedeelit tuottavat lähinnä pseudohallusinaatioita eli käyttäjä tietää näkevänsä hallusinaatioita eikä pidä harhoja pääsääntöisesti todellisina. Skitsofreniassa harhat ovat usein yhtä todellisia kuin muut aistimukset ja potilaalla on vaikeuksia tehdä niiden välillä eroa.

Kyllä ne normaalit harhatkin tietää että ne ei ole kuin harhoja.

Vierailija

No jos ne tietää niin miksi pitää sitten ruveta ampuilemaan ihmisiä kun äänet käskee tai hypellä hotellien ikkunoista kun on varma että osaa lentää.

Ettet vaan yleistelisi tarpeettomasti?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat