Biopolttoaine, älytön hullutus! Luomuakin mukana.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

author="<a href="http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/id57597.html">YLE</a>" kirjoitti:

Etanolituotanto nostanut Kiinassa maissin hintaa

Tärkeän ruokaviljan, maissin hinta on noussut Kiinassa 15 prosenttia viime vuoden jäkipuoliskoon verrattuna. Valtiollisen China Daily -lehden mukaan nousun syynä on maissin käyttö etanolin valmistukseen.

Lehden mukaan Kiinan biopolttoaineen tuottajat eivät ole totelleet hallituksen määräystä rajoittaa maissin käyttöä etanolin valmistuksessa. Viime vuonna Kiinassa siirrettiin arviolta 16 miljoonaa tonnia maissia etanolin valmistukseen.

Kiina yrittää nostaa maissintuotantoaan nykyisestä 144 miljoonasta tonnista 150 miljoonaan tonniin vuosikymmenen loppuun mennessä.

Energia- ja ruokatuotannon välistä ristiriitaa ei kuitenkaan saada ratkaistuksi nopeasti, sillä etanolinvalmistuksen arvioidaan vaativan vuosi vuodelta yhä enemmän maissia. Kiina kamppailee vähentääkseen energiantuotannon riippuvuuttaan saastuttavasta kivihiilestä. Etanolia pidetään yhtenä merkittävänä vaihtoehtoisena polttoaineena.

Meksikossa helmikuussa tortillamielenosoitus

Ruuan ja polttoaineen tuotannon ristiriita tuli ilmi myös helmikuun alussa Meksikossa. Silloin kymmenet tuhannet ihmiset osoittivat mieltä tortillan hinnan jyrkän nousun takia. Litteän maissileivän, tortillan, hinta oli noussut Meksikossa kolminkertaiseksi lyhyessä ajassa.

Meksikossa tortillan hinnannousun arveltiin johtuvan maissista tehtävän etanolin suuresta kysynnästä Yhdysvalloissa. Meksikoon tuotiin aiemmin halpaa maissia Yhdysvalloista, mutta nyt maissia käytetään aiempaa enemmän Yhdysvaltojen omilla markkinoilla.

Nyt on aika lopettaa tämä bioenergiahömpötys. Siitä kuitenkin kärsivät kaikkein eniten kaikken köyhimmät. Ruoka on tarkoitettu syötäväksi, ei rikkaiden maiden omantunnon lievittämiseksi biopolttoaineen muodossa.

Biopolttoaineen tekeminen kuluttaa melkein saman verran fossiilisia polttoaineita kuin mitä siinä biopolttoainetta saadaan. Suomessa jopa enemmän.

Viherpiiperöiden aikaansaamaa tämäkin älytön hullutus!

Edit: Otsikkoa fiksasin: bioenergia --> biopolttoaine

Edit2: Otsikkoa taas fiksasin. Luomun mukaan lisäsin, kun juttu siihen lipesi.

Sivut

Kommentit (208)

Vierailija
Phony
author="<a href="http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/id57597.html">YLE</a>" kirjoitti:

Etanolituotanto nostanut Kiinassa maissin hintaa

Tärkeän ruokaviljan, maissin hinta on noussut Kiinassa 15 prosenttia viime vuoden jäkipuoliskoon verrattuna. Valtiollisen China Daily -lehden mukaan nousun syynä on maissin käyttö etanolin valmistukseen.

Lehden mukaan Kiinan biopolttoaineen tuottajat eivät ole totelleet hallituksen määräystä rajoittaa maissin käyttöä etanolin valmistuksessa. Viime vuonna Kiinassa siirrettiin arviolta 16 miljoonaa tonnia maissia etanolin valmistukseen.

Kiina yrittää nostaa maissintuotantoaan nykyisestä 144 miljoonasta tonnista 150 miljoonaan tonniin vuosikymmenen loppuun mennessä.

Energia- ja ruokatuotannon välistä ristiriitaa ei kuitenkaan saada ratkaistuksi nopeasti, sillä etanolinvalmistuksen arvioidaan vaativan vuosi vuodelta yhä enemmän maissia. Kiina kamppailee vähentääkseen energiantuotannon riippuvuuttaan saastuttavasta kivihiilestä. Etanolia pidetään yhtenä merkittävänä vaihtoehtoisena polttoaineena.

Meksikossa helmikuussa tortillamielenosoitus

Ruuan ja polttoaineen tuotannon ristiriita tuli ilmi myös helmikuun alussa Meksikossa. Silloin kymmenet tuhannet ihmiset osoittivat mieltä tortillan hinnan jyrkän nousun takia. Litteän maissileivän, tortillan, hinta oli noussut Meksikossa kolminkertaiseksi lyhyessä ajassa.

Meksikossa tortillan hinnannousun arveltiin johtuvan maissista tehtävän etanolin suuresta kysynnästä Yhdysvalloissa. Meksikoon tuotiin aiemmin halpaa maissia Yhdysvalloista, mutta nyt maissia käytetään aiempaa enemmän Yhdysvaltojen omilla markkinoilla.

Nyt on aika lopettaa tämä bioenergiahömpötys. Siitä kuitenkin kärsivät kaikkein eniten kaikken köyhimmät. Ruoka on tarkoitettu syötäväksi, ei rikkaiden maiden omantunnon lievittämiseksi biopolttoaineen muodossa.

Biopolttoaineen tekeminen kuluttaa melkein saman verran fossiilisia polttoaineita kuin mitä siinä biopolttoainetta saadaan. Suomessa jopa enemmän.

Entäs mun halot?
Maistuisko sulle?
Veikkaan, että maistuvat vielä enemmän puulle kuin vaimoni tekemä ruoka.

Vai onko ne mun betonilaudanpätkät ja tontilta kaadetut pajut bioenergiaa ollenkaan?

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Klapausius
Entäs mun halot?
Maistuisko sulle?

Vai onko ne mun betonilaudanpätkät ja tontilta kaadetut pajut bioenergiaa ollenkaan?

Jos bioenergian tuotantoa tai polttoaineen viemistä ulkomaille lisätään, tarkoittaa se automaattisesti Suomen paperiteollisuuden alasajoa ja satojen tuhansien työpaikkojen menetystä.

Puhumattakaan siitä tilanteesta, jos bioenergialla pitäisi laajamittaisesti korvata maailmanlaajuinen energiahuolto sekä liikenne. Siinä ei sinun klapit paljoa lohduta.

Vierailija
Klapausius

Entäs mun halot?
Maistuisko sulle?

Jeps, huono sanavalinta. tarkoitus oli aloittaa keskustelu 'nestemäisistä biopolttoaineista', joista tuo juttukin kertoi. Anteeksiantamatonta huolimattomuutta minulta.

Kyllä halot aina kelpaavat. Itse pidän niistä haloista eniten, jotka joskus tulevän täysikuun ympärille, miksei halopylväätkin ole hienoja!

http://www.ursa.fi/galleria/displayimag ... m=12&pos=2

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Phony

Totta. Kyllä ne aika idioottimaisesti ovat menneet nuorassa tämän asian perässä.

Voi olla, että ne eivät kunnolla hahmota, millaisista määristä puhutaan.

Mutta onhan nuo biopolttoaineet jopa Bushin liturgiassa nykyään.

Nyt kun vihreät vielä rakentavat Vuotoksen, niin minä olen puoluetta vailla.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb

Totta. Kyllä ne aika idioottimaisesti ovat menneet nuorassa tämän asian perässä.

Voi olla, että ne eivät kunnolla hahmota, millaisista määristä puhutaan.

Mutta onhan nuo biopolttoaineet jopa Bushin liturgiassa nykyään.

Nyt kun vihreät vielä rakentavat Vuotoksen, niin minä olen puoluetta vailla.

Millä sitä sähköä sinunkin tietsikkaasi sitten tuotetaan. Biozydeemit ei kelpaa, vesivoima ei kelpaa. Kelpaako sitten ydin tai kivi? Eikö esim. maatalouden tuottamat valtaisat paskakasat kannattaisi käyttää hyödyllisesti? Paskasta saataisiin joko polttoainetta traktoreihin tai yksinkertaisesti vain lämmitettäisiin taloja. Eihän tällä koko maailman energian tarvetta ratkaistaisi, mutta edes pieni osa. Samalla Suomen energiaomavaraisuus kasvaisi.

Vierailija

Nyt kun Suomeenkin on tulossa hallitus jossa on sekä vihreät että keskusta, niin ei ole vaikea arvata että lähivuosina on meilläkin edessä biopolttoaine vouhotus. Kekustallehan biopolttoaineet on uusi tehokas keino pumpata lisää tukia maaseudulle, ja vihreitä kiinnostaa biopolttoaineet koska siinä on etuliite bio josta tulee mieleen eko.

Tiede-lehden juttu aiheesta:
http://www.tiede.fi/arkisto/artikkeli.php?id=718&vl=2006

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
googeli

Millä sitä sähköä sinunkin tietsikkaasi sitten tuotetaan.

Ei minusta henki lähtisi, vaikka tietsikka lakkaisi pelittämästä.

Vierailija
Olbe
Klapausius
Entäs mun halot?
Maistuisko sulle?

Jos bioenergian tuotantoa tai polttoaineen viemistä ulkomaille lisätään, tarkoittaa se automaattisesti Suomen paperiteollisuuden alasajoa ja satojen tuhansien työpaikkojen menetystä.

Puhumattakaan siitä tilanteesta, jos bioenergialla pitäisi laajamittaisesti korvata maailmanlaajuinen energiahuolto sekä liikenne. Siinä ei sinun klapit paljoa lohduta.

Miksi ulkomaille?

Entäpä kannattaako meidän jättää hakkuutähteet metsään?
Tai miksi ei alettaisi suosimaan harvennushakkuiden hakettamista.
(Pieniläpimittaiset puut, jotka nyt jätetään metsään)
Miksi niitä ei voi käyttää kotimaassa yhdistettyyn lämmön- ja sähköntuotantoon turpeen sijaan.
Kannot?

En ehdota laajamittaisuutta, vaan osan kivihiilen ja turpeen korvaamista kotimaassa lyhyillä kuljetusmatkoilla.

Entäpä energiapajun tai ruokohelveen (miten se ruokohelpi nyt sitten kirjoitetaankaan tässä yhteydessä) viljely maataloustukiaisilla?
Nyt maksetaan maatalustukiaisia puolet maatilan liikevaihdosta.

Ei kai kukaan järjissään oleva alatukkipuuta viemään ulkomaille poltettavaksi? En kai minä sellaista kirjoittanut?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
googeli
Eikö esim. maatalouden tuottamat valtaisat paskakasat kannattaisi käyttää hyödyllisesti?

Varmaan.

Vierailija
Phony
Klapausius

Entäs mun halot?
Maistuisko sulle?

Jeps, huono sanavalinta. tarkoitus oli aloittaa keskustelu 'nestemäisistä biopolttoaineista', joista tuo juttukin kertoi. Anteeksiantamatonta huolimattomuutta minulta.

Kyllä halot aina kelpaavat. Itse pidän niistä haloista eniten, jotka joskus tulevän täysikuun ympärille, miksei halopylväätkin ole hienoja!

http://www.ursa.fi/galleria/displayimag ... m=12&pos=2

Yes.
Halogeenit, Halonen yms.

No, se oli joka tapauksessani tarpeetonta viisastelua osaltani.
Sorry...

Vierailija
googeli
Eikö esim. maatalouden tuottamat valtaisat paskakasat kannattaisi käyttää hyödyllisesti?

Ei käy, sillä paskallahan lannoitetaan vihreitten luomupeltoja. Joka sekin on ihan älytöntä, luomu siis.

Suurella ylimääräisellä luomutuella saadaan kalliimpaa ruokaa kuin tehokkaalla viljelyllä. Lisäksi tuo paska aiheuttaa enemmän valumia vesistöihin kuin maatalouden täsmälannoitus.

Vierailija
Klapausius

No, se oli joka tapauksessani tarpeetonta viisastelua osaltani.
Sorry...

"Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin"

Vierailija
Phony
googeli

Ei käy, sillä paskallahan lannoitetaan vihreitten luomupeltoja. Joka sekin on ihan älytöntä, luomu siis.

Suurella ylimääräisellä luomutuella saadaan kalliimpaa ruokaa kuin tehokkaalla viljelyllä. Lisäksi tuo paska aiheuttaa enemmän valumia vesistöihin kuin maatalouden täsmälannoitus.

Juu paskallahan lainnoitetaan peltoja, mutta näitten paskavoimaloiden sivutuotteena syntyy lannoitukseen sopivaa töhnää, jonka hyvänä puolena on se ettei se haise! Tietenkään se ei varmaan ekohörhöille käy kun sitä on "käsitelty" joten se ei ole luomua.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Klapausius
Olbe
Klapausius
Entäs mun halot?
Maistuisko sulle?

Klapausius
Miksi ulkomaille?

Tiesitkö, että siellä maksetaan korkeampaa hintaa biopolttoaineista? Kyllä minä metsänomistajana myisin puun sille, joka eniten maksaa.

Klapausius
Entäpä kannattaako meidän jättää hakkuutähteet metsään?

Mikäli niiden kerääminen ja hyödyntäminen kuluttaa saman verran tai lähes saman verran energiaa kuin niistä hakkeista saadaan, niin todellakin kannattaa.

Klapausius
Tai miksi ei alettaisi suosimaan harvennushakkuiden hakettamista.
(Pieniläpimittaiset puut, jotka nyt jätetään metsään)
Miksi niitä ei voi käyttää kotimaassa yhdistettyyn lämmön- ja sähköntuotantoon turpeen sijaan.
Kannot?

Kaikki ihan jees, jos vaan joku tulee ja kantaa ne ilmaiseksi voimalaitokseen. Ja samalla vaikka nostaa lämpöarvon kolminkertaiseksi.

Klapausius
En ehdota laajamittaisuutta, vaan osan kivihiilen ja turpeen korvaamista kotimaassa lyhyillä kuljetusmatkoilla.

Sepä onkin ainoa soveltuvuusalue tällä hetkellä. Nettohyöty on silti kyseenalainen B-luokan risuilla.

Klapausius
Entäpä energiapajun tai ruokohelveen (miten se ruokohelpi nyt sitten kirjoitetaankaan tässä yhteydessä) viljely maataloustukiaisilla?
Nyt maksetaan maatalustukiaisia puolet maatilan liikevaihdosta.

Samoja ongelmia energiataseen suhteen + ongelmat ruuan viljelytilan valtaamisesta.

Klapausius
Ei kai kukaan järjissään oleva alatukkipuuta viemään ulkomaille poltettavaksi? En kai minä sellaista kirjoittanut?

Mutta kun sitä tehdään jo parhaillaan, kirjoitit niin tai et.

Ja jos puuta aletaan laajamittaisemmin ensisijaisesti polttamaan, niin kyllä se poltettavaksi tuotettava tavara on nimenomaan tukkipuuta eikä mitään risuja. Ja jos tällaisesta tavarasta maksetaan enemmän ulkomailla kuin Suomessa, niin sinne se menee.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Phony

Luomu ei ole älytöntä. Tehomaatalous on. Älyttömintä tietenkin tässäkin on se ylisuuri populaatio.

Osoitapa, että paskasta aiheutuu suuremmat ongelmat vesistöille kuin kemiallisista lannoitteista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat