Löylyä...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen painiskellut erään ongelman kanssa jo jonkun aikaa. Pitäisi nimittäin rakentaa sauna. Löylyhuone ei ole ongelma, mutta se kiuas. Vaikka olen saunonut lukemattomia kertoja erilaisissa saunoissa, en ole koskaan tutustunut sen tarkemmin kiukaan rakenteeseen. Googlettamalla ei löydy mitään rakennekuvia tai tietoa materiaalipaksuuksista. Löytyykö palstalta joku, joka voisi auttaa asiassa? Täällä ekvaattorin toisella puolella kun niitä sauna-asiantuntijoita ei kovin tiheässä ole...

Kommentit (4)

Vierailija

Huomasin, että tuo aloitukseni kaipaa hiukan tarkennusta. Tarkoitukseni on siis rakentaa (hitsata) puilla lämmitettävä kiuas. Tai itse asiassa ei sittenkään puilla, vaan kaasulla. Täällä puu on harvinainen luonnonvara, mutta kaasua on riittävästi ja se on edullista. Miten tuo kaasun käyttö mahdollisesti vaikuttaa kiukaan rakenteeseen? Palotilaan? Korvausilman tarpeeseen?
Löylyhuone tulee olemaan enintään 4 x 2 x 2,2 eli Kastorin valintaoppaan mukaan puukiukaan teho pitäisi olla n. 30 kW ja sähkökiukaan n. 15 kW. Mistä muuten johtuu tuo tehoero? Kumpaan pitäisi verrata kaasukiuasta?
Olkaa nyt kilttejä ja auttakaa. Siitä on jo liian kauan, kun olin viimeksi saunassa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Johtuiskohan tehoero ihan siitä, että osa puun palokaasuista ja siten lämmöstä menee piipusta pihalle, kun taas sähkölämmitteisessä ei niin käy.

Ainakin kivitilaa vasten olevan pellin on oltava paksua. Itse ostin pari vuotta sitten uuden kertalämmitteisen, jossa mainostettiin olevan muistaakseni 8 mm:n paksuinen pelti. Käyttöohjeessa kiellettiin silti polttamasta pesässä lastulevyä, joka palaa sen sisältämän liiman vuoksi puuta kuumemmalla liekillä ja polttaa siten pellin rikki.

Aiempi kiuas kesi n. 30 vuotta ja siinä kyllä tuli poltettua useampikin pesällinen lastulevyä. Liekö olisi vielä ehjä, jos niin ei olisi tehty.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

ettei vain olisi tullut pilkkuvirhe tms noihin kiukaan tehoihin, 30kW tuollaiseen koppiin on helvetin paljon

mitä noihin pellin paksuuksiin tulee niin viime kesänä hankimme mökille uuden kiukaan jossa on 10mm paksu tulipesänkatto, vai tulikanneksiko sitä sanotaan. Vanha kiuas oli kyläsepän tekemä jostain 1960-luvun alkupuolelta, muuten hyvä peli mutta jalat ja luukun ympäristö alkoi pehmenemään eikä vetokaan ollut enää paras mahdollinen, kyllähän sitä nuohota yritettiin mutta ei sitä joka soppeen yltänyt niistä nuohousluukuista. Sitten kun ulkosalla sitä pyöriteltiin niin jostain syövereistä tulikin aika lailla tuhkaa ja piipusta(!) rapautunutta laastia. Mutta eipä ole noissa uusissa kiukaissa edes noita nuohousluukkujakaan, miten pian mahtaa röörit tukkeutua kun sitä tuhkaa tuppaa vedon mukana imeytyä hormeihin...

Vanhasta kiukaasta onnistuimme tuhoamaan alkuperäisen tuhkaluukun kun poltimme kattoremontista ylijääneitä kattohuovan palasia, piki paloi vähän turhankin hyvin

Vierailija

Itsekin ihmettelin sitä 30 kW tehoa, mutta ainakin Misa, Harvia ja Kastor ovat sitä mieltä, että tuollaiseen melkein 20 kuution löylyhuoneeseen, jossa on ikkuna seinällä ja ovessa ja n. 4 neliötä betoniseinää, puulämmitteiselle kiukaalle se olisi sopiva teholuokka. Ja sähkökiukaalle sellaiset 15 kW. Edelleen mietin tuota tehoeroa puun ja sähkön välillä, mutta tuo Volitansin tarjoama selitys tehon karkaamisesta harakoille palokaasujen mukana kuulostaa järkevältä.
Näin maalaisjärjellä ajatellen, kaasukiuasta tulisi kai verrata puukiukaaseen. Liekki kuin liekki. Vai onko lämpötiloissa suurikin ero?
En koskaan ole sen tarkemmin tutkinut kiukaiden sisuksia muuten kuin vilkaisemalla tulipesän aukosta puita lisätessäni. Se, mikä on minulle epäselvää, on sen "pakoputken" sijoitus. Tulisiko se laittaa suoraan palotilan kattoon ja siitä sitten jatkumaan suoraan hormiin? Ainakin tällöin harakoille menee suuri osa tehosta. Kuvien perusteella jossakin Iki-kiukaassa putki on kivitilassa väännetty rullalle ja näin kiviä lämmittävää pinta-alaa kasvatettu huomattavasti.
Vai pitäisikö niitä palokaasuja kierrättää sivu- tai takaseinillä (vrt. varaavan takan posket)? Ja pitäisikö palotilan yläosaan laittaa metallilevy tasaamaan/levittämään liekin antamaa kuumuutta?
Jonkinlaiset rakennepiirustukset olisivat suuri apu.
Miten muuten määritellään puukiukaan teho? Palotilan koko -> halkojen määrä? Kivien määrä?

Uusimmat

Suosituimmat