Autoilun tulevaisuus.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tulevaisuudessakin joutuu suomi turvautumaan tuonti-energiaan, vaikka öljy loppuisi. Auringosta ja ydinvoimista kerätään tarvittava energia asumiseen ja liikkumiseen. Suomen maantieteellinen sijainti ei ole edullinen auringosta saatavalle energialle. Täällä on keskityttävä säästäväisyyteen ja ei ole kovin säästäväistä kuljettaa mukana 2000kg, kun haluaa mennä paikasta X paikkaan Y. Bussilla liikkuessa vastaava kilomäärä on keskimäärin 250kg*

En näe mitään jatkumoa nykyisen kaltaiselle autoilulle:

Ensinnäkin auto muuttaa ominaisuuksiaan radikaalisti: kevyempi, muuntautuvampi, pienempi toimintasäde, kallis.Autoista, autoilusta ja ennen kaikkea vapaanliikkumisen -ideasta tulee rajoittuneempaa.

Toiseksi; ihmiset hyväksyvät sen, mikä vielä tänään tuntuu omituiselta, että on asuttava siellä missä on töissä tai on etsittävä töitä sieltä missä asuu.

Kolmanneksi; ihmiset muuttavat asumaan julkisenliikenteen tuntumaan, jonka toimintaa valtio on tehostanut ja luonut tehokkaampia verkkoja (ei vaan raiteita sinne-tänne vaan tehokas ja suunniteltu verkko). Minulle tuli visio, jossa kansalainen hyppää junaan ja valitsee määränpään mukaan vaunun, johon tiettyyn paikkaan menevät ihmiset hakeutuvat. Saavuttaessaan tietyn risteyksen tässä verkossa jättää juna haarautuvat vaunut asemalle, jossa toinen veturi liittää nämä vaunut junaansa ja toimittaa vaunut eteenpäin valituille asemille. Visio ei ehkä heti ole toteutettavissa, mutta eihän öljykään ole loppumassa vuosikymmeniin.

Neljänneksi: Suuri- osa ihmisistä tekee nykyään A4 – työtä, jonka voi tehdä myös kotona, joten työ tulee tulevaisuudessa kotiin entistä tehokkaammin.

Viidenneksi: Moni ei välttämättä tarvitse autoa oikeasti kuin kerran viikossa perheen ruokaostoksilla tai kerran kuukaudessa tuttava käynneillä tai kerran vuodessa mökkireissulla jne. Silti ihmisillä on oma auto, vaikka sitä ei olisi järkevä pitää. Ja jos se on siellä parkkipaikalla, tulee sitä myös käytettyä, monesti aivan turhaankin. Järkevintä olisi järjestää kommuuniauto – tyyppinen ratkaisu, jossa eri käyttäjä tyypin ihmiset tietyltä alueelta muodostavat oman autokommuuninsa. Reaaliaikainen varausjärjestelmä ja loki tekevät auton käytöstä helpon ja kustannustehokkaan.

Itselläni on auto, mutta käytän sitä harvoin, koska ajaminen on ajan tuhlausta, tällä hetkellä ei niinkään rahan tuhlausta energian halpuudesta johtuen. Liikun autolla silloin, kun säästän aikaa 2.34 kertaa enemmän kuin millään muulla tavalla. 2.34 on sisäinen luku, joka tulee intuitiona. Luku määräytyy muun muassa säästä, julkistenkulkuneuvojen viihtyisyydestä, radio-ohjelmien laadusta, energian hinnasta, ansiotuloistani, Al Goren dokumenteista, parkkimaksuista, mielentilasta ja ajankohdasta. Kysymys kuuluu: kuinka saadaan tämä luku ihmisillä nousemaan? Ja olenko minä ihan hakoteillä?

*7500kg/25hkl. Luvut ovat arvauksia en löytänyt faktaa mistään.

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Vaikea ennustaa tarkkaa kehitystä vuositasolla, mutta pidemmällä aikavälillä yksityisautoilu vähenee, julkinen liikenne kasvaa. Voi olla, että jonakin päivänä yksityinen (ei ammatinharjoittamiseen perustuva) moottoriautoliikenne kielletään lailla. Tähän kuluu kuitenkin vielä aikaa pari-kolmekymmentä vuotta.

Vierailija
Tarkkailija
Vaikea ennustaa tarkkaa kehitystä vuositasolla, mutta pidemmällä aikavälillä yksityisautoilu vähenee, julkinen liikenne kasvaa. Voi olla, että jonakin päivänä yksityinen (ei ammatinharjoittamiseen perustuva) moottoriautoliikenne kielletään lailla. Tähän kuluu kuitenkin vielä aikaa pari-kolmekymmentä vuotta.
Minä en näe mitään syytä, että noin kävisi. Toki autoilua voidaan rajoittaa suuremmissa taajamissa, mutta täällä rintamailla oma auto on monelle välttämättömyys. Ei julkisilla pääse läheskään kaikkialle ja jos pääseeekin on se suhteettoman vaikeata. Suomessa on miljoona ihmistä, jotka eivät oikein edes voi käydä töissä tai kaupassa muulla kuin omalla autolla. Infrastruktuurin muuttaminen sellaiseksi, että julkinen liikenne voisi hoitaa koko liikenteen maksaisi valtiolle helposti vuosikymmenen budjetit.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26840
Liittynyt16.3.2005

Autoilun kieltäminen lailla vaikuttaa varsin kaukaiselta. En usko sellaiseen tämän yhteiskunnan olemassolon aikana. Autoilu voi kyllä kallistua rahvaan ulottumattomiin, jos öljy kallistuu ja sen korvaaminen syystä tai toisesta takkuaa. Mutta en usko, että valtaeliitti luopuisi autoistaan.

Se on toinen asia, jos tulee kapina, ja valtaan nousee sekavia diktaattoreja. En minä sellaistakaan kehityskulkua muutaman sukupolven kuluessa mahdottomana pidä, kun rikkaat näköjään ottavat surutta kaiken mikä kansasta irtoaa, mutta silloin autoilumahdollisuuden menettäminen on normaalille kansalaiselle ehkä kaikkein pienin ongelma.

Vierailija
AltaVati
Minulle tuli visio, jossa kansalainen hyppää junaan ja valitsee määränpään mukaan vaunun, johon tiettyyn paikkaan menevät ihmiset hakeutuvat. Saavuttaessaan tietyn risteyksen tässä verkossa jättää juna haarautuvat vaunut asemalle, jossa toinen veturi liittää nämä vaunut junaansa ja toimittaa vaunut eteenpäin valituille asemille. Visio ei ehkä heti ole toteutettavissa, mutta eihän öljykään ole loppumassa vuosikymmeniin.

Kunhan http://www.skytran.net saadaan rakennettua niin visiosi on hyvi lähellä toteutumista.

Itse kaipaan järjestelmaan lisänä vaunuja jotka voidaan irroittaa raiteesta ja ajaa sähkömopona viimeiset kilometrit perille. Vaunu telakoituisi maglevkiinnikkeeseen.

Vierailija
Neutroni
Autoilun kieltäminen lailla vaikuttaa varsin kaukaiselta. En usko sellaiseen tämän yhteiskunnan olemassolon aikana. Autoilu voi kyllä kallistua rahvaan ulottumattomiin, jos öljy kallistuu ja sen korvaaminen syystä tai toisesta takkuaa. Mutta en usko, että valtaeliitti luopuisi autoistaan.

Se on toinen asia, jos tulee kapina, ja valtaan nousee sekavia diktaattoreja. En minä sellaistakaan kehityskulkua muutaman sukupolven kuluessa mahdottomana pidä, kun rikkaat näköjään ottavat surutta kaiken mikä kansasta irtoaa, mutta silloin autoilumahdollisuuden menettäminen on normaalille kansalaiselle ehkä kaikkein pienin ongelma.

Ei kieltojen kautta vaan tarjoamalla halvemman ja nopeamman tavan liikkua.

Vierailija

Altavati kirjoitti:

Viidenneksi: Moni ei välttämättä tarvitse autoa oikeasti kuin kerran viikossa perheen ruokaostoksilla tai kerran kuukaudessa tuttava käynneillä tai kerran vuodessa mökkireissulla jne. Silti ihmisillä on oma auto, vaikka sitä ei olisi järkevä pitää.

Itselläni on auto, mutta käytän sitä harvoin, koska ajaminen on ajan tuhlausta, tällä hetkellä ei niinkään rahan tuhlausta energian halpuudesta johtuen.


Miksi siis pidät autoa, vaikka vastustat autoilua ja käytät autoasi vain harvoin ? Eikö auton omistaminen ole tuhlausta, vaikka siitä pitää maksaa kaikenmaailman vakuutusmaksut, käyttöverot y.m:t, vaikket ajaisi metriäkään ?
Eikö harvoin tehtäville reissuille kannattaisi ottaa auto mieluummin vuokraamosta ?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26840
Liittynyt16.3.2005
Köppä
Toki autoilua voidaan rajoittaa suuremmissa taajamissa, mutta täällä rintamailla oma auto on monelle välttämättömyys. Ei julkisilla pääse läheskään kaikkialle ja jos pääseeekin on se suhteettoman vaikeata.



Kyllä sellainen tulevaisuudenskenaario on mahdollinen, jossa kaikki on suhteettoman vaikeata. Silloin maaseudulla eletään kädestä suuhun, niin kuin tuhansia vuosia on tehty, tai muutetaan tehdasorjiksi kaupunkeihin.

Infrastruktuurin muuttaminen sellaiseksi, että julkinen liikenne voisi hoitaa koko liikenteen maksaisi valtiolle helposti vuosikymmenen budjetit.

Ei välttämättä, mutta se vaatisi ihmisiltä halua luopua autoistaan. Siihen taas vaaditaan melkoisia maailmanmullistuksia, että niin tapahtuisi. Mutta kun bensa maksaa sanotaan viisi euroa litralta nykyrahassa, eiköhän monen mieli ala kummasti palaa kaupunkiin tai ainakin se tunti pari bussia odotellessa ennen ja jälkeen 14 tunnin työpäivän sujuu oikein rattoisasti.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Osaako joku sanoa, paljonko auton vuokraaminen tulisi maksamaan verrattuna auton omistamiseen? Autonhan voi vuokrata pitkiksikin ajoiksi kerrallaan. Missä kulkee raja jolloin vuokraus on halvempaa kuin omistaminen?

Olen suunnitellut auton vuokraamista niiksi ajoiksi vuodesta, jolloin työmatkaa ei viitsisi tehdä pyörällä.

Vierailija
Neutroni
Köppä
Toki autoilua voidaan rajoittaa suuremmissa taajamissa, mutta täällä rintamailla oma auto on monelle välttämättömyys. Ei julkisilla pääse läheskään kaikkialle ja jos pääseeekin on se suhteettoman vaikeata.



Kyllä sellainen tulevaisuudenskenaario on mahdollinen, jossa kaikki on suhteettoman vaikeata. Silloin maaseudulla eletään kädestä suuhun, niin kuin tuhansia vuosia on tehty, tai muutetaan tehdasorjiksi kaupunkeihin.

Infrastruktuurin muuttaminen sellaiseksi, että julkinen liikenne voisi hoitaa koko liikenteen maksaisi valtiolle helposti vuosikymmenen budjetit.



Ei välttämättä, mutta se vaatisi ihmisiltä halua luopua autoistaan. Siihen taas vaaditaan melkoisia maailmanmullistuksia, että niin tapahtuisi. Mutta kun bensa maksaa sanotaan viisi euroa litralta nykyrahassa, eiköhän monen mieli ala kummasti palaa kaupunkiin tai ainakin se tunti pari bussia odotellessa ennen ja jälkeen 14 tunnin työpäivän sujuu oikein rattoisasti.

Julkinen liikenne voisi halvalla hoitua niin että kuka tahansa saisi ottaa kenet tahansa kyytiin ja liikennelaitos tulouttaisi osan lippurahoja sen mukaan miten paljon on kyydittänyt.
Autot ajaisivat täysinä ja liikenne tippuisi murto-osaan.

Eli kaikille taksioikeudet mutta korvaus olisi sitä tasoa että saa auton juoksevat kulut maksettua.

Vierailija
Neutroni

Kyllä sellainen tulevaisuudenskenaario on mahdollinen, jossa kaikki on suhteettoman vaikeata. Silloin maaseudulla eletään kädestä suuhun, niin kuin tuhansia vuosia on tehty, tai muutetaan tehdasorjiksi kaupunkeihin..

Ei välttämättä, mutta se vaatisi ihmisiltä halua luopua autoistaan. Siihen taas vaaditaan melkoisia maailmanmullistuksia, että niin tapahtuisi. Mutta kun bensa maksaa sanotaan viisi euroa litralta nykyrahassa, eiköhän monen mieli ala kummasti palaa kaupunkiin tai ainakin se tunti pari bussia odotellessa ennen ja jälkeen 14 tunnin työpäivän sujuu oikein rattoisasti.

Jos nyt kuitenkin ajateltaisiin edes jotensakin todennäköistä tulevaisuutta eikä lähdettäisi harhailemaan johonkin epärealistiseen dystopiaan.

Vierailija

Kevyet sähköautot (tai sähköautot yleensä) voisivat olla tulevaisuudessa kovakin juttu, kun akut hieman kehittyvät. 600-800km yhellä latauksella alkaisi olla jo monelle vähintääkin riittävä vaikka nykyään parhaimmillaan päästää jo 400km luokkaan. Harmi kun komposiittit (lähinnä hiilikuitua tarkoitan) maksavat viellä niin paljon. Saataisiin auton massaa tulemaan hyvin alaspäin, jolloin voitaisiin säästää energiaa.

Mutta eihän sitä yhdellä aineella kuleta enää tulevaisuudessa veikkaan, vaan käytetään erinlaisia biopolttoaineita, vetyä mahdollisesti ja sähköä. Julkinenliikenne on hyvä vaihtoehto kaupungeissa ja ehkä kaupunkejen välillä, mutta koitappas samaa korvessa varsinki jos pitää useemmin mennä.

Vierailija
Ding Ding
Osaako joku sanoa, paljonko auton vuokraaminen tulisi maksamaan verrattuna auton omistamiseen? Autonhan voi vuokrata pitkiksikin ajoiksi kerrallaan. Missä kulkee raja jolloin vuokraus on halvempaa kuin omistaminen?

Olen suunnitellut auton vuokraamista niiksi ajoiksi vuodesta, jolloin työmatkaa ei viitsisi tehdä pyörällä.

Riippuu tietysti kuinka suuren osan vuodesta ajat. Jos vain pienen osan, saattaa periaatteessa ollakin kannattavaa. Mutta pitää ottaa huomioon että jos sinulla on oma auto sinulla on mahdollisuus käyttää sitä vuoden ympäri. Auton voit saada pitkäaikaisvuokralle n. 800e kuukausihintaan (vähän riippuen autotyypistä toki, mutta tuollaisen normaalikokoisen).

Etu on se että saat aina ajaa uudella autolla, haitta on se että jos joskus muulloin haluaisit käyttää autoa, et voi (ilman lisäkustannusta).

Vierailija
Ding Ding
Osaako joku sanoa, paljonko auton vuokraaminen tulisi maksamaan verrattuna auton omistamiseen? Autonhan voi vuokrata pitkiksikin ajoiksi kerrallaan. Missä kulkee raja jolloin vuokraus on halvempaa kuin omistaminen?

Olen suunnitellut auton vuokraamista niiksi ajoiksi vuodesta, jolloin työmatkaa ei viitsisi tehdä pyörällä.


Mitähän nuo maksavat autosta riippuen jotain 200-300e/kk sisältäen kaikki huollot nje. en tiiä saako mitää alennuksia jos pidemmäksi aikaa vuokraa.

Toisaalta miettii, että jos harvoin auto tarvitsee niin silloin voi olla ihan hyväkin vaihtoehto. Ja aina on uusi auto alla.

Edit: piti kaivaa netistä näitä hintoja niin muistin vähän alakanttii.
SKODA OCTAVIA 1.6FSI AMBIENTE COMBI. Ovh 25 690 €.
Vuokra 438,73 € / kk esim. huom toi o 36kk sopimus hinta.

Vierailija
Ding Ding
Osaako joku sanoa, paljonko auton vuokraaminen tulisi maksamaan verrattuna auton omistamiseen? Autonhan voi vuokrata pitkiksikin ajoiksi kerrallaan. Missä kulkee raja jolloin vuokraus on halvempaa kuin omistaminen?

Olen suunnitellut auton vuokraamista niiksi ajoiksi vuodesta, jolloin työmatkaa ei viitsisi tehdä pyörällä.

Missä päin vaikutat?

http://www.citycarclub.net/cprice.php

Vierailija
w00x

Mitähän nuo maksavat autosta riippuen jotain 200-300e/kk sisältäen kaikki huollot nje. en tiiä saako mitää alennuksia jos pidemmäksi aikaa vuokraa.

Toisaalta miettii, että jos harvoin auto tarvitsee niin silloin voi olla ihan hyväkin vaihtoehto. Ja aina on uusi auto alla.

Edit: piti kaivaa netistä näitä hintoja niin muistin vähän alakanttii.
SKODA OCTAVIA 1.6FSI AMBIENTE COMBI. Ovh 25 690 €.
Vuokra 438,73 € / kk esim. huom toi o 36kk sopimus hinta.

Niin, eli jos vuokraat sen 3v ajaksi putkeen. Kyllä se on lähempänä 800e/kk jos 3 kuukauden jaksoissa sitä vuokraat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat