Mihin tarvitaan vasenkätisiä poria?

Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Satuinpa tuossa työkalukaupassa käydessäni törmäämään minulle täysin käsittämättömään keksintöön, vasenkätiseen poraan. Muuten ne olivat minun silmiini DIN 338 -normin pikateräsporia, eli niitä tavallisia metalliporia, mutta leikkasivät pyöriessään eri suuntaan kuin normaali pora. Tietääkö kukaan mikä ihmeen porakone pyörii vain väärään suuntaan? Myyjä ei tiennyt, mutta kuulemma käyvät kaupaksi sellaisina määrinä, että joku niitä oikeasti tarvitsee.

Kommentit (9)

Vierailija
Neutroni
Satuinpa tuossa työkalukaupassa käydessäni törmäämään minulle täysin käsittämättömään keksintöön, vasenkätiseen poraan.

Kummallista on, kieltämättä.
Samoin tuo että pora on vasenkätinen... Ehkä se on menettänyt oikean puoleisen kätensä ? ...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Normaali pora leikkaa, kun se pyörii poran syöttösuuntaan katsottuna myötäpäivään. Vasenkätinen leikkaa kun se pyörii vastapäivään.

Tuo kierteen poraaminen on epätodennäköistä. Sen voisi ymmärtää korjaushommissa, mutta poria kuulemma myydään kymmenien erissä. En minä ole sellaista sorviakaan nähnyt, joka pyörisi vain epänormaaliin suuntaan. Onkohan jokin erikoinen rakenne sellainen, että jostain syystä se levähtää sorvissa hajalle jos sitä pyörittää normaaliin poraussuuntaan mutta kestää pyörittämisen toiseen suuntaan. Tosin en minä sitäkään äkkiä keksi, miksei osia voisi sorvata valmiiksi ennen kokoonpanoa.

Vierailija

Porattavan kappaleen kiinnityksen kannalta voi vasenkätinen pora olla ihan paikallaan, jos siis kappale on hankalan muotoinen ja sitä on vaikea kiinnittää tukevasti, on lastuamisvoimien suunnalla merkitystä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Raketti
Porattavan kappaleen kiinnityksen kannalta voi vasenkätinen pora olla ihan paikallaan, jos siis kappale on hankalan muotoinen ja sitä on vaikea kiinnittää tukevasti, on lastuamisvoimien suunnalla merkitystä.

Tuo on kyllä ihan järkeenkäypä selitys.

Toinen mikä tuli mieleen on joku laite, joka poraa monta reikää kerralla. Jos vierekkäiset karat olisivat kytketty toisiinsa hammaspyörin, joka toinen pyörisi eri suuntiin. Ei minulla kuitenkaan ole aavistusta, onko tuollaiset laitteet oikeasti toteutettu niin.

Vierailija
Neutroni
Toinen mikä tuli mieleen on joku laite, joka poraa monta reikää kerralla. Jos vierekkäiset karat olisivat kytketty toisiinsa hammaspyörin, joka toinen pyörisi eri suuntiin. Ei minulla kuitenkaan ole aavistusta, onko tuollaiset laitteet oikeasti toteutettu niin.

Varmaankin nuo monikaraiset porauspäät on se todennäköisempi selitys kyseisten porien suosiolle. En ole kyllä koskaan nähnyt moisia päitä muutenkuin kuvissa, joten paha sanoa mitään niiden toiminnasta myöskään. Selittäisi ainakin miksi myyvät niitä sarjoissa.

Vierailija
Kuukkeli
Neutroni
Satuinpa tuossa työkalukaupassa käydessäni törmäämään minulle täysin käsittämättömään keksintöön, vasenkätiseen poraan.

Kummallista on, kieltämättä.
Samoin tuo että pora on vasenkätinen... Ehkä se on menettänyt oikean puoleisen kätensä ? ...

Ei ole sellaista tullut vastaan (jalatkin puuttuvat?), ainakin sillä poratessa voi saada huonokuntoisen ruuvin auki.

Uusimmat

Suosituimmat