Vapaaehtoisia kaivataan: lakia rikkova luontaistuotebisnes

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Etsin apuvoimia erään luontaistuotteita epärehellisin ja lakia rikkovin keinoin markkinoivan yrityksen kuriin saattamiseksi.

Tarkoituksena on käydä sivu sivulta ja linkki linkiltä läpi yrityksen kotisivut ja tulostaa ne PDF-muotoon. Sivuilla esitetyt väitteet itsessään rikkovat elintarvikelakia (ks. jäljempänä), mutta lisäksi tarkoituksena on osoittaa sivuilla esitetyt tutkimustuloksista tai artikkeleista tehdyt sisällöllisesti virheelliset käännökset.

Tuloksista jätetään tutkintapyyntö ao. viranomaistahoille.

Osallistujilta edellytetään hyvää englannin taitoa.

Jos olet kiinnostunut, ota yhteyttä yksityisviestillä.

--

Elintarvikelaki 13.1.2006/23:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060023

1 §
Lain tarkoitus

Tämän lain tarkoituksena on:

(poistettu turhat lätinät välistä)

2) varmistaa, että elintarvikkeista annettava tieto on totuudenmukaista ja riittävää eikä johda harhaan;

3) suojata kuluttajaa elintarvikemääräysten vastaisten elintarvikkeiden aiheuttamilta terveysvaaroilta ja taloudellisilta tappioilta;

jne... ja taas poistettu turhat lätinät välistä.

9 §
Elintarvikkeesta annettavia tietoja koskevat yleiset vaatimukset

Elintarvikkeen pakkauksessa, esitteessä, mainoksessa tai muulla tavalla markkinoinnin yhteydessä:

1) elintarvikkeesta on annettava totuudenmukaiset ja lain 1 §:n 1, 3 ja 4 kohta huomioon ottaen riittävät tiedot;

2) elintarvikkeesta ei saa antaa harhaanjohtavia tietoja;

3) elintarvikkeella ei saa esittää olevan ihmisen sairauksien ennalta ehkäisemiseen, hoitamiseen tai parantamiseen liittyviä ominaisuuksia eikä viitata sellaisiin tietoihin, ellei muualla lainsäädännössä toisin säädetä.

Harhaanjohtavien tietojen antamista koskevasta kiellosta säädetään myös yleisen elintarvikeasetuksen 16 artiklassa.

Tarkempia säännöksiä elintarvikkeen pakkauksessa, esitteessä, mainoksessa tai muulla tavoin markkinoinnin yhteydessä annettavista tiedoista annetaan kauppa- ja teollisuusministeriön asetuksella.

Luontaistuotteet kuuluvat em. lain piiriin.

Kommentit (6)

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Minä kuvittelin, että tässä haetaan vapaaehtoisia rikkomaan lakia luontaistuotebusineksessa; harmi, kuulosti hyvältä idealta.

Vierailija
Olbe
Minä kuvittelin, että tässä haetaan vapaaehtoisia rikkomaan lakia luontaistuotebusineksessa; harmi, kuulosti hyvältä idealta.

No totta kai sekin on ok, jos vapaaehtoiset tekevät työt ja minä kuittaan rahat

Vierailija
Olbe
Rötöksellä meitä petettiin kirjoittamalla noin houkutteleva otsikko ja sitten pitäis ruveta poliisiks. HÖH

Vierailija
Köppä
Rötöksellä meitä petettiin kirjoittamalla noin houkutteleva otsikko ja sitten pitäis ruveta poliisiks. HÖH

Suus kiinni

Jos osaavia liikekumppaneita löytyy, olen myös käännytettävissä vastapuolen leipiin...

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Sitten kun saat elintarvikkeiden terveysvaikutuksilla rehentelevät tyypit kuriin, aiotko seuraavaksi käydä liikunnan tai seksin terveysvaikutuksista valehtelevien roistojen kimppuun? Niitähän näyttää olevan jopa enemmän kuin näitä ravintolisähuuhaatohtoreita. Vai eikö niitä vastaan ole vielä lakeja?

Vierailija
Ding Ding
Sitten kun saat elintarvikkeiden terveysvaikutuksilla rehentelevät tyypit kuriin, aiotko seuraavaksi käydä liikunnan tai seksin terveysvaikutuksista valehtelevien roistojen kimppuun? Niitähän näyttää olevan jopa enemmän kuin näitä ravintolisähuuhaatohtoreita. Vai eikö niitä vastaan ole vielä lakeja?

Menee off topic, mutta minulta kysyttäessä koululiikunta pitäisi pistää lailla kiellettyjen listalle. Tilalle voisi ottaa mieluummin sitä seksiä.

Uusimmat

Suosituimmat