Lantringin määrä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Heps, olen tässä ohjelmoimassa laskuria, jolla saan laskettua tarvittavan lantringin määrän. Alkutilanteessa siis tiedämme ekan nesteen tilavuuden ja alkoholitilavuusprosentit ja myös toisen juoman alkoholitilavuusprosentin sekä loppusekoituksen alkoholitilavuusprosentin. Ratkaistavaksi jää siis toisen juoman tilavuus. Olen kokeillut kaikennäköisillä kaavoilla ja saanut suhdelukuja ja vastaavia. Tällain se on kuitenkin hyvin vaikea ohjelmoida.

Kysymys siis kuuluukin, että onko mitään kaavaa, josta saisi suoraan ratkaistua toisen juoman tilavuuden edellä mainittujen tietojen avulla? Loppusekoituksen tilavuudella ei ole väliä.

Olisi kiva, jos vastauksessa olisi perusteluja mukana ja mahdollisimman selkeä esitystapa, sillä tuntuu, että tämä on hyvin yksinkertainen lasku, itse en sitä vain saa hahmotettua.

Kiitos.

Kommentit (5)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Laske ensin alkoholipitoisten komponenttien alkoholimäärä. Se on yksinkertaisesti alkoholi(tilavuus)prosentti kertaa nesteen kokonaismäärä. Laske myös alkoholipitoisten aineiden kokonaistilavuus.

Seuraavaksi lasket, paljonko lopputuotetta pitää olla, jos siinä on alkoholia edellä laskettu määrä. Vähennät saadusta tilavuudesta edellä mainitun kokonaistilavuuden, ja saat määrän, joka alkoholitonta lantrinkia on seokseen lisättävä.

Kirjoita nuo kaavat paperille, niin saat johdettua niistä haluamasi kaavan koulualgebran keinoin.

Vierailija

Kyse onkin siitä, ettei lantrinki ole oletuksena alkoholitonta. Alkoholiton lantrinki on siis vain erikoistapaus.

Myöskään lopputuotteen tilavuutta emme tiedä, paitsi tietenkin että se on lantringin tilavuus + toisen nesteen tilavuus.

Vierailija

Neutronin ohje toimii tuossakin tilanteessa.

Käytä koulualgebraa ja tee niistä yksi yhtälö ja ratkaiset sen. Ei ole vaikeaa.

Et itse asiassa tarvitse kuin kaksi asiaa:

A1 alkoholiprosentti tiedetään (ei = 0)
A2 alkoholiprosentti tiedetään (voi olla = 0)
Alop lopputuloksen alkoholiprosentti annetaan.

Näiden kolmen tiedon perusteella voit laskea lopputuloksen. Oleta, että väkevämpää ainetta (A1) otetaan yksi yksikkö ja ratkaise (A2) määrä, kun kerran tiedät lopputuloksen (Alop) alkoholipitoisuuden. Kertoimia voit sitten aina muuttaa!

Jos haluat leikkiä lisää ota huomioon alkoholien sokeripitoisuudet, niin pääset kamppailemaan tilavuus ja painoprosenttien kanssa!

Uusimmat

Suosituimmat