Kijotusvihjreitsä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

On säälittävää huomata kuinka surkeaa ihmisten kirjoitustaito on.

tyyliin: "eiseole todistetua etää kuusa on käyty"??

Siis mitä helvattua??

Kuinka voi olla mahdollista että tällaiset kirotushäröilijät
ovat saaneet joskus päästötodistuksen? Vai onko plakkarissa pelkkä apukoulun välitodistus? Ei voi olla totta, että vähintään joka toisella on todella paha lukihäirö!!

"Minäuskon et tä(?) kussa eiolekä yty."

Sivut

Kommentit (72)

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Minulla saattaa olla jonkinmoinen aavistus asiasta.

Itse yleensä pyrin kirjoittamaan keskustelupalstoille kohtuudella oikeaoppista tekstiä, mutta esim johonkin ircciin yms. tulee kirjoitettua maksimaalisen nopeasti, jolloin kirotushäröjä syntyy.

Tässä voisi olla selitys.

Sinällään kyllä totta, vaikka itse en olekaan mikään kielioppipoliisi.

On nimittäin huomattavasti helppotajuisempaa lukea tekstiä, josta saa selvää ensimmäisellä yrittämällä.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

En ymmärrä, kuka niistä jaksaa välittää. Vielä vähemmän sitä, että siitä pitää valittaa. Jos viestit toisinaan vilisee kirjoitusvirheitä ja kielikukkasia, niin ei maailma siihen kaadu. (vai kaatuuko sittenkin?) Toisaalta jos sisältö ei ole niin tärkeää, vaan raamit, joissa niitä tarjoillaan...

Oletko muuten tosissasi sitä mieltä, että kaikki täällä yrittävät kovasti kirjoittaa virheetöntä tekstiä, ja ainoa selitys virheille on vain se, että kertakaikkiaan taidot eivät riitä.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Tämä on keskustelupalsta, johon monet kirjoittavat paitsi kiireisesti, usein myös kännissä. Ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu. Henkilökohtaisesti olen aiheen avaajan kanssa samaa mieltä ja pyrin kirjoittamaan virheetöntä tekstiä, vaikka humalassa silloin tällöin olenkin.

Vierailija

Ei varsinaisesti ole kirjoitusvirhe, mutta yksi juttu saa uinuvan kielipoliisin minussa heräämään ja saamaan erittäin väkivaltaisia ajatuksia ja mielitekoja sanojaa kohtaan: Ketä-sanan käyttäminen kuka-sanan tilalla. Siis tyyliin "Ketä ei osaa äidinkieltään" Tuo tulisi kriminalisoida välittömästi.

Vierailija
HalfNelson
Ei varsinaisesti ole kirjoitusvirhe, mutta yksi juttu saa uinuvan kielipoliisin minussa heräämään ja saamaan erittäin väkivaltaisia ajatuksia ja mielitekoja sanojaa kohtaan: Ketä-sanan käyttäminen kuka-sanan tilalla. Siis tyyliin "Ketä ei osaa äidinkieltään" Tuo tulisi kriminalisoida välittömästi.

Ketä nyt tuollaisesta voi hermostua?

Vierailija
HalfNelson

Niinpä, oikea muotohan olisi "Ken ei osaa äidinkieltään". Mutta tuota partitiivimuotoa "ketä" on jostakin syystä etenkin pääkaupunkiseudulla jo käytetty kymmeniä vuosia.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Minua taas häiritsee välimerkkien puutteet ja unohdetut kappalejaot. Sinällään jostain pienestä "kussa ei ole käty", ei suurta harmia ole, jos asia menee perille.

Mutta yhteen pötköön kirjoitetut välimerkittömät tekstit ovat niitä kaikkein pahimpia luettavia jos ei siis tosissaankaan yhden yhtään välimerkkiä ole koko tekstissä ja sitä kirjoitetaan semmoset pyöreät kymmenkunta kakskytkunta kolmekytkunta riviä putkeen elikkäs tähän tapaan ei ole ollenkaan kivaa lukemista.

Saivartelua, olen täällä uusi, ja foorumi sinällään on kiinnostava. Mutta kuten kaikkialla muuallakin täälläkin on ihmisiä moneen junaan!

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Nykypäivänä joutuu niin paljon tekstiä kirjoittamaan niin paljon että ei pysty millään kiinnittämään joka virheeseen huomiota.

Ennen ihmiset kirjoitti vain tärkeitä asioita, vaikkapa 50 vuotta sitten, nykyään joutuu kaikenlaista turhaa ja pientä keskustelua kirjaamaan. Sähköpostissakin ei kerkeä millään työstämään tekstejä täydelliseksi jos vaikka jollain kymmeniä viestejä päivässä ja jopa 100 viikossa kirjoitettua viestiä.

Chat ohjelmissakin, ei kerkeä välttämättä kirjoittamaan puhdasta äidinkieltä kun parhaimillaan joutuu kirjoittamalla keskustelemaan kymmenien ihmisten kanssa kerralla.

Eli ongelmat johtuu siitä että ihmiset joutuu kirjoittamaan liikaa, eikä nykyään ole kirjoitusasulla väliä, kunhan asiat selviää. Niin arkipäiväistä on teksillä kommunikointi nykypäivänä. Eihän puheenkaan välityksellä kirjakielellä keskustella. Puhekieli on erikseen.

Vierailija

Possessiivisuffiksi on haudattu jo parikymmentä vuotta sitten muun muassa ammattikirjoittajien, eli lehtien toimittajien kielenkäytössä.
Niin myös puheammattilaisten keskuudessa. Opiskelijoista puhumattakaan. Valitettavasti.

Vierailija

eihänsillä siis sinä nsä olemitäänväli ä jos todellatulee ymmäretysi olenvain kiinnittänyt siihenhuomio ta viimeaikoinaen emmänja kun nytmuistelen oma a koluaikaani niin en muistaettä edes alasteella olisitullut vastaan samanlaista sian Saksaa! (siis pig's Germany vaiköeikö?)

En odota keneltäkään täydellistä tekstin ulkoasua, sisältöhän on kuitenkin tärkein. Ihmettelenpä vaan kun näitä virheitä näkee nykyään chat-huoneissa, tv-chatissä, tiede-palstalla, tekstiviesteissä, ym.ym...

Ei voi olla kyse kiireestä.. Lukihäiriö on ilmeisesti vain lisääntymään päin.

Vierailija

Snaut kirjoitti:

HalfNelson kirjoitti:

Niinpä, oikea muotohan olisi "Ken ei osaa äidinkieltään". Mutta tuota partitiivimuotoa "ketä" on jostakin syystä etenkin pääkaupunkiseudulla jo käytetty kymmeniä vuosia.

Oikeampi muoto olisi kait "Kuka ei osaa..." tai monikossa "Ketkä eivät osaa..."
Tuo ketä-sana on käytössä ihan puhekielessä Varsinaissuomessa, Turun ja Porin seudulla, joten kirjoitusvirheestä ei ole kyse.

Vierailija
Ertsu
Snaut kirjoitti:
HalfNelson kirjoitti:

Oikeampi muoto olisi kait "Kuka ei osaa..." tai monikossa "Ketkä eivät osaa..."
Tuo ketä-sana on käytössä ihan puhekielessä Varsinaissuomessa, Turun ja Porin seudulla, joten kirjoitusvirheestä ei ole kyse.

Yksikön nominatiivimuodossa ken ja kuka ovat molemmat aivan yhtä oikeita. Ensin mainittu on vain harvinaisempi ja vanhahtavampi ns. ylätyylin sana.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Sepä kyllä tekee tekstin lukemisen ja asian ymmärtämisen helpommaksi jos seassa ei ole liikaa kielioppivirheitä. Yksittäiset typot ovat ok. Huolimattomuus, välinpitämättömyys ja tyhmyys ovat joskus vaikeita erottaa toisistaan. Paskan kielen kirjoitaminen kertoo jotain kirjoittajasta, mutta mitään yleispätevää en lähtisi lausumaan. Kirjoitustyyli on kuitenkin tällaisella foorumilla osa tyyppien persoonaa. Mutta väkisin jonkinlaisen pseudoasiatekstin kirjoittaminen kunnioituksen toivossa on säälittävää silloin kun lauseet ovat ala-aste tasoa. Itse en välitä oikeinkirjoituksesta jos tarkoitukseni on vain jauhaa paskaa. Menee jauhamiseen liikaa rajallista aivokapasiteettia jonka toivoisin loppuvan vasta mahdollísimman myöhään.

Vierailija

"Oikeampi muoto olisi kait..."
Mikä sanamuoto tuo "kait" on? Eikö se ole kai? "Joko, tai, kai, vai..."

Mutta tuo possessiivisuffiksi: Minun koti(ni), minun auto(ni)...?

Vierailija

tervehdy...s
( tässäkin kirjoitus erhe.. mutta syy siihen on.. niin..
se on kaksi merkityksellinen.. eli parane ja moi.. )

kirjoitus tyylit muuttu..
sille ei voi mitään..

tästähän voidaan asiaa ihmetellä myös painettuun sanaan..
niin miten voidaan kirjoittaa kirjoja joissa puhutaan murretta ?..

mutta itse kirjoitan tätä "paskaa"
koska se on tyylini kirjoittaa..
on eriasia jos ruvetaan asiakirjoja kirjoittaa
tai jotain oikeaa asiaa..

täällä ei muuteta maailmaa...
siis ainakaan minä..
minä yleensä kysyn tyhmänä...
ja olen jopa saanut oppia ja neuvoja..

että näin..

itse ihmettelen aloituksen kirjoitusvirhettä
enempi.. sitä asiaa...

onhan kuussa käyty..