Ranskan posti tilaa 10 000 sähköautoa.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lainaus:
"Julkaistu 17.04.2007, klo 14.23 (päivitetty 17.04.2007, klo 14.54)

Kuva: YLE

Ranskan posti siirtää lähivuosina merkittävän osan kuljetuksistaan sähköautoihin. Valtiollinen postiyhtiö tilaa seuraavien viiden vuoden aikana 10 000 sähköautoa. Ensimmäiset 500 autoa halutaan saada liikenteeseen jo ensi vuonna.

Ranskan teollisuusministeri Francois Loos sanoo, että kyseessä on maailman suurin sähköautojen tilaus. Hänen mukaansa 10 000 auton tilaus näyttävä lähtölaukaus sähköautojen kehittämiselle ja käytölle Ranskassa."

Voisiko joku palstalainen vielä kertoa, miksi sähköauto soveltuu vain postin kuljettamiseen ?
Noita "sähköpostiautojahan" on Suomessakin.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

"Sähköauton laajamittaisen käyttöönoton teknisenä esteenä on ollut lähinnä rajattu toimintasäde, akkujen painosta johtuva hyötykuorman menetys, akkujen latausajat ja akkujen uusimisen kustannukset"
Wikipedia.

Vierailija
Ertsu
Lainaus:
"Julkaistu 17.04.2007, klo 14.23 (päivitetty 17.04.2007, klo 14.54)

Kuva: YLE

Ranskan posti siirtää lähivuosina merkittävän osan kuljetuksistaan sähköautoihin. Valtiollinen postiyhtiö tilaa seuraavien viiden vuoden aikana 10 000 sähköautoa. Ensimmäiset 500 autoa halutaan saada liikenteeseen jo ensi vuonna.

Ranskan teollisuusministeri Francois Loos sanoo, että kyseessä on maailman suurin sähköautojen tilaus. Hänen mukaansa 10 000 auton tilaus näyttävä lähtölaukaus sähköautojen kehittämiselle ja käytölle Ranskassa."

Voisiko joku palstalainen vielä kertoa, miksi sähköauto soveltuu vain postin kuljettamiseen ?
Noita "sähköpostiautojahan" on Suomessakin.


Ilmeisestikin sähköauto on käyttökelpoinen postin jakelussa. Onhan postin jakelureitit yleensä suhteellisen lyhyitä ja ne tehdään yleensä vain kerran päivässä. Joten akkujen kapasiteetti ei ole ongelma ja akkujen lataukseenkin on tarpeeksi aikaa. Lisäksi posti on kuitenkin niin iso organisaatio, että sillä on oma tai ulkoistettu autojen huolto. Eikä pidä unohtaa sitäkään, että sähköauto on hiljainen, joten sillä voi ajella myös yö aikaan asuinalueilla häiritsemättä herkkäunisintakaan asukasta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26840
Liittynyt16.3.2005
Ertsu

Voisiko joku palstalainen vielä kertoa, miksi sähköauto soveltuu vain postin kuljettamiseen ?
Noita "sähköpostiautojahan" on Suomessakin.

Postin jakelu on erittäin säännöllistä ajoa. Siinä ajetaan ennalta tunnettu lyhyehkö reitti kerran päivässä, jolloin latausaikaa jää runsaasti. Ajo on vielä paljon pysähtelyä sisältävää hidasta ajoa taajamissa, siinä sähkömoottorin ylivoimaiset vääntöominaisuudet peittoavat polttomoottorin täysin (käytännössä tietysti polttomoottorillakin pääsee, mutta nykivä ajo kuluttaa moottoria ja voimansiirtoa). Saasteeton ja hiljainen auto ei häiritse taajamissa. Postin jakeluun sähköauto on tosiaan erinomainen ratkaisu.

Vierailija

Neutroni kirjoitti:

Ertsu kirjoitti:

Voisiko joku palstalainen vielä kertoa, miksi sähköauto soveltuu vain postin kuljettamiseen ?
Noita "sähköpostiautojahan" on Suomessakin.

Postin jakelu on erittäin säännöllistä ajoa. Siinä ajetaan ennalta tunnettu lyhyehkö reitti kerran päivässä, jolloin latausaikaa jää runsaasti. Ajo on vielä paljon pysähtelyä sisältävää hidasta ajoa taajamissa, siinä sähkömoottorin ylivoimaiset vääntöominaisuudet peittoavat polttomoottorin täysin (käytännössä tietysti polttomoottorillakin pääsee, mutta nykivä ajo kuluttaa moottoria ja voimansiirtoa). Saasteeton ja hiljainen auto ei häiritse taajamissa. Postin jakeluun sähköauto on tosiaan erinomainen ratkaisu.


Mutta onhan esimerkiksi lähileipomon ajo hyvin saman tyyppistä. Yöllä kuljetaan taajamassa ja pysähdyksiä on paljon. Samoin pullat ja leivät eivät paljoa paina (huom! tarkoittaa massaa).
Vastavia esimerkkejä on toki muitakin.

Sen lisäksi sähköautossa on vain murto-osa huollettavia kohteita polttomoottoriautoon verrattuna.

Vierailija

Kyllä vituttaa kesäisin, kun herkkäunisena herää melko tarkalleen puoli neljältä (pidän ikkunaa auki, koska muuten läkähdyn). Sähköauto voisi olla hiljaisempi ratkaisu.

Vierailija

Mitä noilta postimiehiltä olen kuullut, niin kyllä sitä liikennettä on pitkin päivää eikä vain kerran päivässä kun se reitti vedetään läpi ja aamusanomat kolahtaa luukuista.

Postilla on kaikenlaista lähettipalvelua, jonka lisäksi postia tippuu luukusta ja kerätään pitkin päivää. Kun yksi vuoro käy jakelemassa sanomalehdet, tulee kohta seuraava joka jakelee mainokset ja aikakausilehdet ja kolmas joka vie lähetyksiä ja neljäs joka tyhjentää postitolppia jne. Kaikki kun ei mahdu kerralla samaan autoon, eikä kaikki posti saavu jakeluun samaan aikaan, mutta aamulehdet pitäisi kuitenkin saada mielummin aamulla, eikä vasta iltapäivällä.

Tuo akkujen kesto ja pitkä latausaika on juuri ongelmallista, koska samalla autolla ei voi vetää kuin yhden lenkin päivässä ja se pitää olla tarkoin optimoitu, että saadaan jaettua paljon tavaraa. Taajamassa sukkulointiin tulee helposti satoja kilometrejä ihan pienelläkin alueella.

Sen jälkeen auto on käytännössä käyttökelvoton seuraavat 10 - 20 tuntia. Posti ei ole itseasiassa kovinkaan kevyttä lastia, sillä tavaraa on laatikoittain ja energiaa kuluu vastaavasti kiihdyttelyyn ja jarrutteluun enemmän kuin henkilöautokäytössä kuluisi. Akuilta siis myös vaaditaan enemmän.

Siitä seuraa käytännössä, että niitä autoja pitää olla "reservissä" monta, jotta saadaan aina ladattu peli alle kun pitää lähteä. Tämä taas nostaa kustannuksia kun osa kalustosta seisoo jatkuvasti tekemättä mitään muuta kuin syöden sähköä. Akuthan niissä eniten maksaa ja nykyisten litiumeiden elinikä ei ole kuin sen 3 - 4 vuotta kovassa käytössä, joten tyyriiksihän se menee. (Uudelleenladattavat litiumit itseasiassa vanhenevat muutamassa vuodessa vaikkei niitä käytettäisikään)

Vierailija
Veikko
Mitä noilta postimiehiltä olen kuullut, niin kyllä sitä liikennettä on pitkin päivää eikä vain kerran päivässä kun se reitti vedetään läpi ja aamusanomat kolahtaa luukuista.

Postilla on kaikenlaista lähettipalvelua, jonka lisäksi postia tippuu luukusta ja kerätään pitkin päivää. Kun yksi vuoro käy jakelemassa sanomalehdet, tulee kohta seuraava joka jakelee mainokset ja aikakausilehdet ja kolmas joka vie lähetyksiä ja neljäs joka tyhjentää postitolppia jne. Kaikki kun ei mahdu kerralla samaan autoon, eikä kaikki posti saavu jakeluun samaan aikaan, mutta aamulehdet pitäisi kuitenkin saada mielummin aamulla, eikä vasta iltapäivällä.

Tuo akkujen kesto ja pitkä latausaika on juuri ongelmallista, koska samalla autolla ei voi vetää kuin yhden lenkin päivässä ja se pitää olla tarkoin optimoitu, että saadaan jaettua paljon tavaraa. Taajamassa sukkulointiin tulee helposti satoja kilometrejä ihan pienelläkin alueella.

Sen jälkeen auto on käytännössä käyttökelvoton seuraavat 10 - 20 tuntia. Posti ei ole itseasiassa kovinkaan kevyttä lastia, sillä tavaraa on laatikoittain ja energiaa kuluu vastaavasti kiihdyttelyyn ja jarrutteluun enemmän kuin henkilöautokäytössä kuluisi. Akuilta siis myös vaaditaan enemmän.

Siitä seuraa käytännössä, että niitä autoja pitää olla "reservissä" monta, jotta saadaan aina ladattu peli alle kun pitää lähteä. Tämä taas nostaa kustannuksia kun osa kalustosta seisoo jatkuvasti tekemättä mitään muuta kuin syöden sähköä. Akuthan niissä eniten maksaa ja nykyisten litiumeiden elinikä ei ole kuin sen 3 - 4 vuotta kovassa käytössä, joten tyyriiksihän se menee. (Uudelleenladattavat litiumit itseasiassa vanhenevat muutamassa vuodessa vaikkei niitä käytettäisikään)

kyllä niillä akuilla yli 100km pääsee yhellä latauksella, tietysti riippuu autosta ja sen käyttämästä akkutekniikasta. Ni-MH akuilla pääsee luokkaa 200km ja lilon akuilla pääseekin jo parhaimmillaan 400-500km ja NiCd akuilla pääsee vain luokkaa 30-130km. Olihan tesla roasterissa muistaakseni joku pikalatauksen tyylinen että 3.5h lataa täytee akut, vaikka yleensä se on kyllä paljon pidempi luokkaa 10h tai enemmänkin. Sitten wikissä oli tälläinenkin kohta että jarrutuksen energian talteenottolla voi pidentää joissain tapauksissa 50%.

Sähköautojen huollon tarve on aika pientä, koska vaihteitakaan ei ole välttämättä kuin kaksi ja yksi taakse jos on sitäkään. Eikä moottorissa ole oikeastaan kuin laakerit jotka kuluvat.

hinnaltaan nuo akut ovat luokkaa lilon-akuissa wikin mukaa 20000$ jostain muistaisin lukeeneeni jotain vastaavaa, että lilon akuissa oli eniten käyttöikää joka on luokkaa 4-6v ellen väärin muista. NiCd akuilla oli vähiten käyttöikää, mutta hintaakin vaan 2000$:n luokkaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6auto

Vierailija

Veikko:

Postilla on joka tapauksessa eri autot perusjakelua ja lähettipalvelua varten. Mitä tulee useamman jakelun menetelmään, sitä käytettäneen lähinnä pääkaupunkiseudulla. Muualla posti jaetaan yhden kerran päivässä tai aamulehtdet erikseen. Lehtien jakelu muuten on monesti polkupyörien tai jakajien omien autojen varassa, eikä lehtireitti ole useinkaan kuin alle 10 km pitkä keskusta- ja lähiöalueilla. Eli kyllä Suomen postillakin on sähköautoille käyttöä, varsinkin jos ja kun akut paranevat.

Vierailija
meikämie
Veikko:

Postilla on joka tapauksessa eri autot perusjakelua ja lähettipalvelua varten. Mitä tulee useamman jakelun menetelmään, sitä käytettäneen lähinnä pääkaupunkiseudulla. Muualla posti jaetaan yhden kerran päivässä tai aamulehtdet erikseen. Lehtien jakelu muuten on monesti polkupyörien tai jakajien omien autojen varassa, eikä lehtireitti ole useinkaan kuin alle 10 km pitkä keskusta- ja lähiöalueilla. Eli kyllä Suomen postillakin on sähköautoille käyttöä, varsinkin jos ja kun akut paranevat.


Eikös suomen postilla joskus ole ollutkin sähköautoja käytössä jo ? ellen väärin muista. http://www.tekniikkatalous.fi/doc.ot?f_id=505885
Tuon mukaan postilla oli parhaimmillaan 61 sähköautoa käytössä.

Se piti sanoa, että vaikka akut painavatkin autossa paljon, mutta moottori painaa suhteessa paljon vähemmän kuin vastaavan tehonen bensa kone ja samalla jos vaihteita tarvitaan ollenkaan/juuri ollenkaan, niin siinäkin syntyy aika paljon säästöä painon suhteen. Esim. teslaroasterissa moottori painaa vain n. 35kg http://auto.howstuffworks.com/tesla-roadster1.htm

Vierailija

JUTUTIN joitain vuosia sitten Kaliforniassa maan johtavaa sähkökemian
tutkijaa, entistä General Motorsin tutkimusosaston johtajaa, Tri Manny
Shaw ´a, jota GM kahdesti lensi mantereen yli houkuttelemaan sähkö-
auton kehitystyöhön, mutta tämä kieltäytyi, koska "sähköauto on mah-
doton". Emme nyt puhu näistä postin trukeista.

Vierailija
Veikko

Sen jälkeen auto on käytännössä käyttökelvoton seuraavat 10 - 20 tuntia.

Siitä seuraa käytännössä, että niitä autoja pitää olla "reservissä" monta, jotta saadaan aina ladattu peli alle kun pitää lähteä.

Eikös niitä akkuja voi olla monta yhdelle autolle?
Kun yksi akusto tyhjenee, vaihdetaan tilalle toinen.
Ja matka jatkuu...

Vierailija
w00x
Sähköautojen huollon tarve on aika pientä, koska vaihteitakaan ei ole välttämättä kuin kaksi ja yksi taakse jos on sitäkään. Eikä moottorissa ole oikeastaan kuin laakerit jotka kuluvat.
Nykyiset polttomoottorit ja niiden voimansiirrot ovat senverran kehittyneitä, ettei niitä usein tarvitse täyshuoltaa ensimmäiseen 100 000 kilometriin. Taajama-ajossa sama kilometriluku lienee 50-70tkm.

Jos ajokalusto on leasattua, ei sen kulumisella ole väliä, sillä loppuunkulutettu kalusto vaihdetaan uuteen ja käytetty kunnostetaan ja myydään edelleen.

Huoltovapaus ei siis ole sähköautoissa niin suuri valtti.

Vierailija
Nephr

Eikös niitä akkuja voi olla monta yhdelle autolle?
Kun yksi akusto tyhjenee, vaihdetaan tilalle toinen.
Ja matka jatkuu...

Sähköauton akut jo itsessään ovat pienen henkilöauton hintaiset. Vaihdettava akku olisi vieläkin kalliimpi, koska siihen pitäisi rakentaa mekanismi jolla akku on vaihdettavissa ja huolehdittava sen turvallisuudesta ja käyttövarmuudesta.

Akut eivät ole kovin pieniä ja niitä ei saa helpolla mahtumaan autoon yhtenä möykkynä, mikäli samaan autoon pitäisi saada tavaratilaakin.

Vierailija
w00x

hinnaltaan nuo akut ovat luokkaa lilon-akuissa wikin mukaa 20000$ jostain muistaisin lukeeneeni jotain vastaavaa, että lilon akuissa oli eniten käyttöikää joka on luokkaa 4-6v ellen väärin muista. NiCd akuilla oli vähiten käyttöikää, mutta hintaakin vaan 2000$:n luokkaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6auto[/quote]

Tuo 4 - 6 vuotta on melko optimistinen arvio, muttei varmaan mikään mahdottomuus mikäli akkua käsitellään sievästi. (ei ajeta tyhjäksi, eikä latailla turhaan ylläpitovirralla, tai pidetä kuumissa olosuhteissa, mikä tosin autossa on erittäin hankalaa.)

NiCD/MH akkujen hankaluus autokäytössä johtuu myös niiden painosta. LiIon painaa hyvin vähän, vaikka viekin marginaalisesti enemmän tilaa kuin esim. NiMH. Lyijyakkujen kanssa homma alkaa olla jo naurettavuuksien rajoilla, vaikka niilläkin kyllä pääsee muutaman kymmentä kilometriä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat