Kuka teillä tekee kotityöt?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Elikkäs:
-Teetkö itse kotitöitä? (siivous,kaupassakäynti,roskienvienti,ruoanlaitto jne)
-Jos teet ja olet parisuhteessa oleva mies, haluatko siitä naiselta jotain hyvikkeitä? Olen utelias, koska vaikka kuinka kohkataan tasa-arvosta, miehet yhä suhtautuvat kotitöihin jotenkin toisarvoisina asioina.

Ja samoin, jos mies tekee kotitöitä vuorotellen naisen kanssa, mies tuntuu suhtautuvan kotitöihin saavutuksina tai suorituksina joiden jäljen soisi pysyvän. Jotenkin mies yhä suhtautuu kotitöihin nihkeästi ja pitää sitä SUORITUKSENA (vau!) kun on esim. imuroinut tai tiskannut. Naiselle ne taas ovat selviö ja jatkumo, mies taas pihtailee suorituksensa jälkeen ja vahtii että astioita liattaisiin äärimmäisen kitsaasti ettei vain taas joudu hommiin tai vahtaa lattioiden sotkemattomuutta tarkemmin, koska miehille kotityöt ovat saavutus ja taakka, naiselle taas selviö.

Jotain tuontapaista oon huomannut omassa suhtautumisessa kotitöihin, ja kuullut tuttavamiesten mielipiteitä asiasta. itsekin ostin kertäkayttölautasia taas laiskuuttani, ettei tiskivuoro ole taas edessä niin isona kuin tavallisesti.

Sivut

Kommentit (67)

Vierailija
taiteilijatyyppi
otenkin mies yhä suhtautuu kotitöihin nihkeästi ja pitää sitä SUORITUKSENA (vau!) kun on esim. imuroinut tai tiskannut.

Olen huomannut saman esimerkiksi itsessäni. Se on aina se vau! kun on kerrankin tiskannut kunnolla tiskit ja keittiö on hetken aikaa siisti oman toimen johdosta.

mikä lie tuokin suhtautumistapa ja mistä peräisin. luonnollista laiskuutta miehellä?

Vierailija

Pääasiassa minä. Koska olen nykyisin päivät kotona ja Pappa töissä. Poika käy pesemässä ikkunat ja auttaa raskaimmissa huonekalujen siirroissa yms.

Periaatteena meillä on ollut, että se tekee, joka ehtii.

Lasten ollessa pieniä ja työelämän kiireistä, kehitimme mahdollisimman helpon työjärjestyksen. Kaikesta ylimääräisestä, kuten mankeloinnista ja leipomisesta luovuttiin. Siisteystasoa laskettiin. Ostokset tehtiin keskitetysti ja valmisruokia käytettiin surutta.

Tosin edelleen Pappa hoitaa silittämiset. Hän on nopea ja taitava silittäjä. Minä tappelen huoltomiehet ja korjaukset.

Kerrostalossa ei perinteisiä miesten töitä juuri ole. Autoa ei enää ole, mutta Pappa hoiti renkaanvaihdot, minä vein huoltoon ja katsastukseen.

Ei ole tarvinnut koskaan kotitöistä riidellä

Vierailija
mies tekee kotitöitä vuorotellen naisen kanssa, mies tuntuu suhtautuvan kotitöihin saavutuksina tai suorituksina joiden jäljen soisi pysyvän

Meillä tuo nyt menee aivan toisin päin.

Vierailija

Pääasiallisesti minä, mutta ukko hoitaa satunnaisesti pyykkejä ja tiskejä. Isännän vakiohommat ovat imurointi ja ikkunoiden pesu. Johtuen siitä, että oon senverran lyhyt etten tahdo saada noita ikkunoita ilman vaaraa pestyä. Ja imurointi ikäänkuin samasta syystä (tekosyynäkin erinomainen), meidän imurissa ei ole säädettävää vartta joten mä oon ihan rusetilla selästäni jos tuolla kapulalla alan riehumaan!

Usein haluan tehdä kotihommat itse, koska vain sillon luontan työn tulokseen ja todella tiedän mitä missäkin on. Itepäinen eukko olen.

Vierailija
Mummo
...auttaa raskaimmissa huonekalujen siirroissa yms.

Iski paniikki!

Olin aikonaan avoliitossa mimmin kans, joka joka viikko halus muuttaa huonekalujen paikkoja.

Nykysin me tehdään Jehovamimmin kans yhdess nää kotiduunit; leikitään kotikokkii kimppakivana ja imuroidaan yhdess; hän ohjaa pellehermannii ja mä nostan tuolei pois tieltä ja lopuks me pelmutetaan patjat yhdess.

Vierailija

Pakkohan se on tehdä itse, kun yksin elelee. Olen laiskuuttani kuitenkin minimoinut häiriötekijät. Ensinnäkään omat sotkuni eivät juuri häiritse minua - saan kyllä raivattua tilaa projekteilleni tarpeen tullen. Niin kauan kun elelen itsekseni, en näe syytä pilkuntarkkaan järjestykseen muissa kuin työhön ja opiskeluun liityvissä seikoissa. Esimerkiksi jatkuvasti käyttämäni takki voi vallan hyvin lojua sohvannurkalla vaatekomeron sijaan, koska pian heitän sen kuitenkin uudelleen päälleni. Imuroin, jos on tulossa vieraita, kun jalkapohjia alkaa pistellä tai jos villakoirat yrittävät suuremman luokan invaasiota niin, että vaatteet tulevat harmaiksi kerran lattialle pudottuaan. Ja koska en viitsi tiskata, käytän kertakäyttöastioita. (Oikeitakin toki löytyy, mutta laiskuus estää niiden käytön.) Mutta älkääpä huoliko, ympäristöfanaatikot - käytän niitä säästeliäästi: esimerkiksi muovimukia voi vallan mainosti käyttää vaikka viikon päivät, kunhan muistaa juomisen jälkeen huuhdella sen. Samoin lihapiirakan tai vastaavan lämmittämiseen käytettyä pahvilautasta voi käyttää monta kertaa. Jugurtti- tai murolautaset tosin ovat mennyttä kalua.

Vierailija

Pubi, joillain naisilla huonekalujen raahailu kuuluu kuukautiskiertoon Vähän silleen kuin koirat valeraskaina retuuttavat riepuja nurkkiin.

Perheessä elää anekdootti: Nuorimman ollessa kolmevuotias otin eräänä päivänä imurin esiin. Tästä piltti empiirisesti päättelemään:"Äiti, kuka nyt tulee meille kylään?"

Vierailija

Kun olin naimisissa, vaimo teki yleensä kotityöt. Minä toisinaan siirsin huonekaluja, jos satuin olemaan kotona, yleensä pakenin paikalta. Siisteyteen tottuu, vaikkei tule ajatelleeksi millainen työ suursiivouksessakin on.

Nykyään siivoan itse tai paremminkin pyrin pitämään paikat siistinä. Ison siivousoperaation aloittaminen on kynnyskysymys edelleen. Naisystävä kun tulee käymään, täytyy erityisesti vessa olla puhdas - näin minulle on neuvottu

Vierailija

Se kumpi ehtii, eli molemmat. Vietin yhden vuoden hoitovapaalla milloin tein melkein kaikki kotityöt. Ilmoitan olevani mies, kun se ei ole tullut aiemmin esiin. Vaimo hoitaa lasten vaatehankinnat ja aika paljon ostaa minullekin vaatteita. Minua kun tuo shoppailu ei kiinnosta, ellei se liity kojeisiin ja kapistuksiin.

Vierailija

Minun periaatteeni on aina ollut se, että siivous pitää aloittaa silloin, kun kengät on pyyhittävä eteisen mattoon ulos lähdettäessä!
Valitettavasti muusani on toista mieltä. Eli minulle ilmoitetaan (about kerran viikossa) noin minuuttia ennen siivouksen alkamista, että "matot ulos". Minä sitten tamppaan matot ja muusa tekee muut työt. Ihan kevyt juttu minun kannaltani.

Vierailija
Mummo
Pubi, joillain naisilla huonekalujen raahailu kuuluu kuukautiskiertoon Vähän silleen kuin koirat valeraskaina retuuttavat riepuja nurkkiin.

Nyt mä tajuun.

Tästähän on se kirjakin: "Kuukautiskierron vaikutus kodin sisutukseen ja zen."

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Se tekee jolla on voimavaroja. Meikäläisellä on myös oma periaate jota muu perhe ei noudata. Eli panen jutut joita käytän aina paikoilleen. Muut jättävät kaiken ajelehtimaan. Motivaation aste on lievästi alentunut, kun vuodesta toiseen huomaa, että suurin osa "kotitöistä" seuraa turhasta roinan jättämisestä ympäriinsä. Siitä ei parane tietenkään huomauttaa mitään kenellekään.

Eli meikä ei sotke ja ne jotka sotkevat saavat hieman anella meikäläisen tunteja turhien sotkujen siivoamiseen. Useimmiten käytän vähäiset voimavarat jonkun talonrakennuksen rästihomman tekemiseen kun muut meuhkaavat. Onneksi on kesä tulossa ja voi olla vaikka kellon ympäri pihalla.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat