Työvoimapula

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Katselin eilen TV:stä vihreiden Soininvaaran haastattelua.

Mies puhui järkeä, olen aina tiennyt että Soininvaara on järkevä mies ...

Soininvaara ei usko että meille tulee minkäänlaista työvoimapulaa, Soininvaara perusteli asiaa sillä, että "insinöörit on erittäin luovia ja hyviä keksimään kaikenlaisia hilavitkuttimia, joilla voidaan korvata työvoimaa".

Itse uskon tähän täydellisesti, esim. yritystoiminnassa kaikenlainen automaatio tuo valtavasti lisää tuottavuutta ja tehokkuutta, vaikka investoinnit olisi kalliitakin niin niitä yksinkertaisesti kannattaa tehdä, jos pystyy vähentämään työväkeä ja silti nostamaan liikevaihtoa.

Miksi sitten Suomeen halutaan lisää väkeä "työvoimaksi" ???

Itse uskon että kyse on talouskasvusta, eläkkeiden maksaminen tulevaisuudessa vaatii aika vankkaa talouskasvua ja jotta se saataisiin varmistettua niin halutaan kasvattaa maan väkilukua.
Se että puolet tulijoista ei edes halua tehdä töitä koskaan on sivuseikka, kun väkiluku kasvaa niin rakennetaan asuntoja, kouluja, sairaaloita, teitä, puistoja, kauppoja, jne ... ja siitä seuraa talouden jatkuva ja tasainen kasvaminen.

Kysymys vain kuuluu, että onko se sitten sitä mitä me haluamma, maa jonka väestö on etnisesti kirjava ja varsin laiska, jossa pieni valkoinen luterilainen työnarkomaaneista koostuva joukko ahertaa itsensä loppuun, parin miljoonan eläkeläisen takia.
Entäpä jos sittenkin tinkisimme elintasostamme ja todettaisiin vain, ettei sitä enää nosteta, lyhennettäisiin työaikaa tuottavuuden kasvun verran ja eläkepommin sulauttamiseksi myös eläkeikää nostettaisiin tuntuvasti.
Ehkä ihminen jaksaisi olla työelämässä pitempään, kun työpäivä olisi lyhyempi ja vuosilomia olisi neljä viikkoa enempi.
Neljän viikkoa tuli siitä, että sen verran on realiansiot nousseet 2000 luvulla, eli jos realiansioiden nousu muutettaisiin palkalliseksi vapaiksi niin jokainen saisi neljä viikkoa pitemmän vuosiloman kuin nyt saa.

Minä ainakin olisi valmis siihen, ottaisin toisen loman syksylle, kun voi käydä metsällä.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Minäkään en usko mihinkään työvoimapulaan. Sellaista ei ole Suomessa ollut koskaan, eikä tule. Elintason ei myöskään tarvitse oleellisesti nousta, eikä kulutuksen lisääntyä. Kulutus saisi itse asiassa laskea.

Vierailija
Arnold Goyakla
Minäkään en usko mihinkään työvoimapulaan. Sellaista ei ole Suomessa ollut koskaan, eikä tule. Elintason ei myöskään tarvitse oleellisesti nousta, eikä kulutuksen lisääntyä. Kulutus saisi itse asiassa laskea.

Itseasiassa julkisella sektorilla on valtavasti työvoimaa, jota voitaisin vähentää automatisoimalla ja samalla laskea kustannuksia.
Eli kansakunta siirtäisi tämän ylimääräisen työvoiman "tuottavaan työhön".

Vierailija
Lapin Mies
Entäpä jos sittenkin tinkisimme elintasostamme ja todettaisiin vain, ettei sitä enää nosteta, lyhennettäisiin työaikaa tuottavuuden kasvun verran ja eläkepommin sulauttamiseksi myös eläkeikää nostettaisiin tuntuvasti.
Ehkä ihminen jaksaisi olla työelämässä pitempään, kun työpäivä olisi lyhyempi ja vuosilomia olisi neljä viikkoa enempi.

Kuulostaa kokeilemisen arvoiselta.

Vierailija
Kroisos Pennonen
Lapin Mies

Vaikka en ole vihreä, en vähääkään ...
Niin siinä mielessä olen Soininvaaran kanssa samaa mieltä, etten tätä roinaa kaipaa yhtään enempi.
Tyytyisin kyllä tähän elintasoon mikä minulla nyt on ja ottaisin palkankorotukset mieluummin lomana kuin rahana ...

Vierailija
Kroisos Pennonen
Lapin Mies

Niin siinä mielessä olen Soininvaaran kanssa samaa mieltä, etten tätä roinaa kaipaa yhtään enempi.
Tyytyisin kyllä tähän elintasoon mikä minulla nyt on ja ottaisin palkankorotukset mieluummin lomana kuin rahana ...

Vierailija
Kroisos Pennonen
Lapin Mies

Vierailija

Yleisesti ottaen ei varmaankaan tule mitään työvoimapulaa, mutta monilla asiantuntijuus- ja erityisosaajuusaloilla on työvoimapulaa jo nyt ja se vain pahenee. Joillakin yrityksillä tämä on nyt jo kasvun hidaste, ellei jopa este. Tämän epäkohdan oikaisemiseksi hallitus voisi koulutuspoliittisesti ohjata eri koulutusalojen aloitusmääriä, jolloin työvoima hakeutuu paremmin niille aloille, missä työpaikkoja on tarjolla. Lisäksi yritykset voisivat ottaa käyttöön eräänlaisen mukaillun oppisopimuskoulutuksen, jossa rekrytoidaan parhaiten työhönsopiva vaikka alemmalla palkalla ja koulutetaan hänestä ehkä vuoden sisällä (tai jotain) sopiva henkilö hoitamaan tointa täydellä palkalla.

Vierailija
Kale
Yleisesti ottaen ei varmaankaan tule mitään työvoimapulaa, mutta monilla asiantuntijuus- ja erityisosaajuusaloilla on työvoimapulaa jo nyt ja se vain pahenee. Joillakin yrityksillä tämä on nyt jo kasvun hidaste, ellei jopa este. Tämän epäkohdan oikaisemiseksi hallitus voisi koulutuspoliittisesti ohjata eri koulutusalojen aloitusmääriä, jolloin työvoima hakeutuu paremmin niille aloille, missä työpaikkoja on tarjolla. Lisäksi yritykset voisivat ottaa käyttöön eräänlaisen mukaillun oppisopimuskoulutuksen, jossa rekrytoidaan parhaiten työhönsopiva vaikka alemmalla palkalla ja koulutetaan hänestä ehkä vuoden sisällä (tai jotain) sopiva henkilö hoitamaan tointa täydellä palkalla.

Joo, tässä olen samaa mieltä, yritysten koulutetusta avainhenkilöstöstä voi tulla pula, mutta yleistä työvoimapulaa tuskin tulee.

Vierailija
Lapin Mies
Joo, tässä olen samaa mieltä, yritysten koulutetusta avainhenkilöstöstä voi tulla pula, mutta yleistä työvoimapulaa tuskin tulee.
Yleistä työvoimapulaa ei varmasti tule ainakaan muutamaan vuosikymmeneen, mutta joillain aloilla on jo nyt aika huono tilanne.

Rakennusala on nyt tilanteessa, että osaavaa työvoimaa ei Suomessa ole. Työnjohtajia on tällä hetkellä aivan liian vähän kun punamultahallitus päätti lopettaa rakennusmestarikoulutuksen. Tällä hetkellä eläkkeelle poistuu vuosittain tuhat rakennusmestaria ja -insinööriä. Valmistuvia alan inssejä on vuosittain alle 500. Onneks syksyllä alkaa taas rakennusmestarikoulutus, mutta nekin valmistuu vasta 2011. Sitä ennen tilanne ehtii mennä aika huonoks. Samantapanen tilanne on monella muullakin alalla kun teknikoita ei enää kouluteta ja inssit ei haluu olla työnjohtajina. Ylikoukutus ei tosiaankaan ole ratkaisu vaikka poliitikot niin tuntu luulevan.

Vierailija
Köppä
Lapin Mies
Yleistä työvoimapulaa ei varmasti tule ainakaan muutamaan vuosikymmeneen, mutta joillain aloilla on jo nyt aika huono tilanne.

Rakennusala on nyt tilanteessa, että osaavaa työvoimaa ei Suomessa ole. Työnjohtajia on tällä hetkellä aivan liian vähän kun punamultahallitus päätti lopettaa rakennusmestarikoulutuksen. Tällä hetkellä eläkkeelle poistuu vuosittain tuhat rakennusmestaria ja -insinööriä. Valmistuvia alan inssejä on vuosittain alle 500. Onneks syksyllä alkaa taas rakennusmestarikoulutus, mutta nekin valmistuu vasta 2011. Sitä ennen tilanne ehtii mennä aika huonoks. Samantapanen tilanne on monella muullakin alalla kun teknikoita ei enää kouluteta ja inssit ei haluu olla työnjohtajina. Ylikoukutus ei tosiaankaan ole ratkaisu vaikka poliitikot niin tuntu luulevan.

Rakennusala on yksi suhdanneherkimmistä aloista mitä on,jko mennään kuten nyt nousukauden aikaista suhdannehuippua, jossa kaikilla on töitä ja hinnat nousee kohisten ...
Tai laman pohjaa, jolloin muka väkeä on totaalisesti liikaa ja mikään ei mene kaupaksi.

Vierailija
Arnold Goyakla

En usko, että ihmiset yleisesti haluavat elintason laskua, joka tarkoittaa myös kulutuksen laskua.
Mutta todennäköisesti myöskään elintason nousua ei kaivata, mikäli vaihtoehtona on lisääntynyt henkilökohtainen vapaa-aika.

Tahto syntyy kun vaihtoehdot esitetään oikein ...

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Yliopistoaloilta tullaan ainakin tiputtelemaan satoja opiskelupaikkoja vuoteen 2010 mennessä. Eli ei tule ainakaan sillä saralla yleisempää työvoimapulaa, ilmeisesti.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Neonomide
Yliopistoaloilta tullaan ainakin tiputtelemaan satoja opiskelupaikkoja vuoteen 2010 mennessä. Eli ei tule ainakaan sillä saralla yleisempää työvoimapulaa, ilmeisesti.

Ehkä myös opiskelijoista on jonkinverran pulaa ...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat