Sivut

Kommentit (38)

liis@
Monet töissä teeskentelevät tekevänsä töitä ja vielä teeskentelevät erittäin kiireistä. Tehokas ehtii välillä rupatellakin, mutta tekee enemmän kuin teeskentelijä. Pomot eivät todellakaan usein huomaa tekemisen ja teeskentelyn eroa.

Tämä toiminta ei ole teeskentelyä. Sitä kutsutaan työn simuloinniksi.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
qaz

Kyllä, Soinivaaran esiintymisen kokee olevan roolitonta.

Ja jutut ovat reaalimaailmasta ja kuunnellessa tulee helpottunut olo. Asiat ovat ymmärrettäviä eli itsestään selviä. Mainio tyyppi.

Yhtä painavaa tavaraa tulee Linkolalta, mutta se tavara on utopiasta ja olotila muuttuu tuskaiseksi niitä kuunnellessa.

Eduskuntaryhmissä oli kuulemma tapana kysyä Soininvaaran mielipide yli puoluerajojen hankalissa asioissa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sisältö jatkuu mainoksen alla
SAMAEL
Teeskentely on sosiaalinen taito, teeskentelemätön ihminen ei vain ole sosiaalisesti lahjakas.

Sosiaalinen taito? Teeskentelevä ihminen ei uskalla olla oma itsensä. Teeskentelevän ihmisen täytyy koko ajan näytellä jotain roolia. Sosiaalinen voi olla ilman roolien pelaamistakin.

Elämä maailmassa, jossa kukaan ei koskaan valehtele, olisi sietämätöntä. On olemassa sellainen sairaus, esiintyy kai vain lapsilla, että ei yksinkertaisesti osaa valehdella.

Teeskentely lienee hiukan eri asia kuin valehtelu.

Kumpikin rooli on - ei välttämätön - ... paitsi ammatissa, näyttelijän ammatissa siis.

Ilman noita rooleja maailma olisi hiljaisempi... se ei liene sietämätöntä, tai no, jotkut tuntisivat hiljaisuuden sietämättömänä.

Jos se muka on rehellisyyttä, että kertoo tunteista joita kulloinkin tuntee, niin ei tiedosta vielä rehellisyydestä mitään... Tunnepuolen jutut voi ihan hyvällä syyllä pitää omana tietona (harhana).

Harhoista voi vapaasti puhua vain harhattoman kanssa, siis sellaisen kanssa, joka tiedostaa tunteiden ilmentävän epätodellisuutta... (ellei tunteitaan ole kuolettanut, jos on, ne tietysti osoittavat kohti totuutta).

minun pitäisi oppia luopumaan ehdottoman rehellisyyden ja luotettavuuden vaateistani. Myös itseäni kohtaan.

Ei tarvitse luopua kuin tuosta vaatimisesta. Ehdottomuus on asenne, jota tarvitsee ja pirusti tarvitseekin.. jos onni/rauha kiinnostaa.

Kuitenkaan mistään ei tarvitse tai edes voi luopua, luovuttamista vain tapahtuu... kun on aika ... asioita kyseenalaistamalla.

Paul M
qaz

Kyllä, Soinivaaran esiintymisen kokee olevan roolitonta.

Ja jutut ovat reaalimaailmasta ja kuunnellessa tulee helpottunut olo. Asiat ovat ymmärrettäviä eli itsestään selviä. Mainio tyyppi. Yhtä painavaa tavaraa tulee Linkolalta, mutta se tavara on utopiasta ja olotila muuttuu tuskaiseksi niitä kuunnellessa. Eduskuntaryhmissä oli kuulemma tapana kysyä Soininvaaran mielipide yli puoluerajojen hankalissa asioissa.

Ai että yli puoluerajojen... Mainio ja harvinainen olento!

--------------------------------------

Epäluulo tunne parhaimmillaan kertoo/juoruaa, että itsetutkiskeluprosessi on kesken... epäluulo(kin) on tunne, joka kertoo/juoruaa itsestä. Ei tarvi loppuelämää luulotella.. voi tietää/tiedostaa, kuka on luotettava ja kuka ei. Sen suorastaan voi oppia "haistamaan"... ja jopa alle minuutin.

Teeskentelemme, ja näyttelemme kaiken aikaa, hieman erilailla eri ihmisten kanssa. Toisia saatamme mielistellä "johtajia" toisia kohtelemme tylysti "niitä joita pidämme itseämme huonompina".

Kun kaunis neito tulee kysymään jotain, olemme kohteliaita, yritämme olla ryhdikkäitä,jne.
Käyttäydymme siis ihmisten mukaan, aivan varmasti käytöksemme on riippuvaista kulloisestakin tilanteesta, ja siitä kenen kanssa olemme tekemisessä.
Ellei edes tiedosta näyttelevänsä, ei tietenkään voi olla tuosta toiminnasta vapaa.
Teeskentelemme, eli petämme jopa itseämme eri yhteyksissä eri lailla.
Ellemme tiedosta omaa teeskentelyämme, niin petämme itseämme.

mirri
Missä menee teeskentelyn ja hyvien tapojen raja, entä teeskentelyn ja hiljaisuuden? Kaikki ihmiset teeskentelevät, mutta missä vaiheessa teeskentely saa negatiivisen soinnin?

Hiljaisuuden raja .. hmm... Voi esim. tiedostaa, koska kannattaa sanoa jotain ja koska ei. Useimmiten ei liene tarvetta sanoa mitään.

Kaikki ihmiset eivät vedä jotain roolia... ovat sellaiseen liian "tyhmiä".

Nega sointu tuntuu syntyvän, kun ei voi luottaa toisen puheisiin... Roolinvetäjä ei ole johdonmukainen... vetäjä on kuin tuuliviiri, tunteiden riepoteltavissa.

henkka
Teeskentelemme, ja näyttelemme kaiken aikaa, hieman erilailla eri ihmisten kanssa. Toisia saatamme mielistellä "johtajia" toisia kohtelemme tylysti "niitä joita pidämme itseämme huonompina".

Kun kaunis neito tulee kysymään jotain, olemme kohteliaita, yritämme olla ryhdikkäitä,jne. Käyttäydymme siis ihmisten mukaan, aivan varmasti käytöksemme on riippuvaista kulloisestakin tilanteesta, ja siitä kenen kanssa olemme tekemisessä. Ellei edes tiedosta näyttelevänsä, ei tietenkään voi olla tuosta toiminnasta vapaa. Teeskentelemme, eli petämme jopa itseämme eri yhteyksissä eri lailla. Ellemme tiedosta omaa teeskentelyämme, niin petämme itseämme.

Ovatko ihmisen tarpeet jotenkin hävettäviä?

Onko ihmisen muka pakko näytellä?

Osmo soininvaaran kannattajien kannattaa lukea tämä teksti:
Osmon kirjoitus

Mielestäni kuuluu hyviin tapoihin teeskennellä, vaikka siitä itse hyötyisikin. Ei minun ainakaan tulisi mieleeni sanoa tutulleni; että on aivan täysi älykääpiö, kun ei ole tietynlainen. Myös kannattaa pyrkiä keskustelemaan prvosoimatta ja tunteita lietsomatta. Jos joku ihminen ei pysty keskustelemaan sivistyneesti ja "teeskentelemättä", niin en hänen kanssaan halua keskustella. Jokaisesta tuntemuksestansa huomauttavat ihmiset ovat rasittavia. Tunsin henkilön joka koulussa jokaisena kertana porukassa narisi kylmästä, vitutuksesta ja vastaavista asioista. Kiva tehdä jotain kun yksi tupakka huulessa narisee kaikista asioista kymmenen kertaa. Mielestäni teeskentelevä ihminen on kohtelias ja hyvä luonteinen henkilö. Tyhmäkin käy viisaasta, kunhan tajuaa pitää suunsa supussa. Itse toivoisin kykeneväni paremmin teeskentelemään kohteliasta, siitä hyötyy kaikki. Tunteet eivät kuulu asialliseen, kehittävään ja antoisaan keskusteluun. Tunteellinen keskustelu on mielestäni paljon itsekkäänpää kuin teeskentelevä kesustelu. Huumoria en laske tunteiluun.

Niin kertoessani näitä ihmisen ja ympäristön reaktioita, kerron vain mitä tapahtuu, en tuomitse, tai hyväksy, näin kuitenkin ihmiset käyttäytyvät.

Ihmisten asia on sitten sovittaa se itseensä, jos katsovat sen sopivan, ja tulla tietoiseksi omasta sidonnaisuudestaan.

Se taas on tietenkin jokaisen oma asia, mitä, tai miten haluaa toimia, tai ymmärtää.
Sen teeskentelemättömän luonteen, joka meillä kaiken taustalla on, joka on meillä lapsena ollut, sen löytäminen uudelleen, sen jätän jokaisen itsensä tehtäväksi, eikä muu olisi mahdollistakaan.

Tuppu L
Osmon kirjoitus

Osmo tuntuu toimivan niin kuin puhuukin... en henkilökohtaisesti tunne Osmoa.. en ole kannattaja.

---------------------------------------

Tunteita hehkutetaan... tarpeita jostain kumman syystä hävetään. Ihminen on hassu eläin.

Tuppu L
Osmon kirjoitus

Hyvä teksti! Kannattaa lukea kaikkien muidenkin, kuin niiden, jotka Osmoa kannattavat (itse en ole ollut mikään suuri Osmo-fani). Aika perussettiähän tuo kyllä on.
Sitä en ymmärrä, miten Soininvaara päätyi tulokseen, että kannabiksen laillistamatta jättäminen erottaisi sen muista huumeista. Ainakin pitäisi toimia kuten muualla Euroopassa (mihin Soininvaara viittaakin) eli jättää kannabiksen pieni käyttö ja kauppa täysin rankaisematta (ja itse asiassa kokonaan "näkemättä"). Luultavasti yritti olla mahdollisimman poliittisesti korrekti, meillä kun on todella musta-valkoinen kulttuuri tässäkin asiassa.

Ayla
SAMAEL
Teeskentely on sosiaalinen taito, teeskentelemätön ihminen ei vain ole sosiaalisesti lahjakas.

Sosiaalinen taito? Teeskentelevä ihminen ei uskalla olla oma itsensä. Teeskentelevän ihmisen täytyy koko ajan näytellä jotain roolia. Sosiaalinen voi olla ilman roolien pelaamistakin.

Naamioiden takan on vain naamioita. Teeskentely on sosiaalinen taito, jonka osaavat oikeastaan kaikki, jotkut vain teeskentelevät paremmin kuin toiset (tilanteeseen sopivammin yms.), myös itselleen. Sosiaalinen ei voi olla olematta jossakin roolissa. Miten vaikutat itse siihen, miten sinulle tämä rooli muodostetaan, on sitten sitä pelaamista. Kun katsot toista ihmistä, näet hänestä jonkin oman kuvasi, hänen suhtautumisensa siihen, mitä hän näkee sinussa. Tähän taas vaikutat millä tahansa ilmeellä, sanalla, liikkeellä tms. Nyt, jos välität "aidon" kuvan, se vaatii aina jo tulkittua hänen tulkintatapaansa, sinun opettelemaasi (ja luonnostaan kehittyvää) esitystapaa, päätöstä siitä, mikä on sinusta se aito asia, minkä hlauat hänelle välittää tässä tilanteessa - päätöksen ei tarvitse olla viime kädessä tietoinen, mitä haluat hänestä? Mitä haluat silloin esittää hänelle aitona.

siouxeyesighed legion
Ayla
SAMAEL

Naamioiden takan on vain naamioita. Teeskentely on sosiaalinen taito, jonka osaavat oikeastaan kaikki, jotkut vain teeskentelevät paremmin kuin toiset (tilanteeseen sopivammin yms.), myös itselleen. Sosiaalinen ei voi olla olematta jossakin roolissa. Miten vaikutat itse siihen, miten sinulle tämä rooli muodostetaan, on sitten sitä pelaamista. Kun katsot toista ihmistä, näet hänestä jonkin oman kuvasi, hänen suhtautumisensa siihen, mitä hän näkee sinussa. Tähän taas vaikutat millä tahansa ilmeellä, sanalla, liikkeellä tms. Nyt, jos välität "aidon" kuvan, se vaatii aina jo tulkittua hänen tulkintatapaansa, sinun opettelemaasi (ja luonnostaan kehittyvää) esitystapaa, päätöstä siitä, mikä on sinusta se aito asia, minkä hlauat hänelle välittää tässä tilanteessa - päätöksen ei tarvitse olla viime kädessä tietoinen, mitä haluat hänestä? Mitä haluat silloin esittää hänelle aitona.

Joo, tiedän. Mutta minä tarkoitinkin etupäässä sellaista roolin peluuta, joka tehdään tahallaan, tavoitellaan jotain sillä roolin peluulla. Moni ihminen pelaa rooleja tahallaan. Ei siis käyttäydy luontevasti.

Meidät opetetaan jo lapsesta lähtien pelaamaan eräitä rooleja. Toiset pelaa enemmän ja toiset pelaa vähemmän. Esim. työelämässä huomaa hyvin helposti roolin pelaajat. Usein roolit vaihtavat pelaajaa. Joku jää alakynteen ja joku voittaa. Se on kuin näyttelemistä. Mutta siellä seassa on aina ainakin yksi tai kaksi, jotka ei suostu roolia pelailemaan.

Etkös koskaan ole havainnut niitä harvoja neutraaleja ihmisiä näitten roolia pelaajien seassa? Yleensä nämä neutraalit neutraalisuudellaan ärsyttävät roolin pelaajia. Minä siis tarkoitin sitä että aina ei ole pakko pelata mukana roolileikissä. Voi olla neutraali. Neutraali tavalla, joka ei loukkaa ketään ja ei havittele itselleen suosiota tai mahtia roolia pelaamalla. Hierarkisessa systeemissä kukoistaa roolin pelaajat.

Onko muka joku roolileikki yleistäki, itse en ole huomannut muuta kuin vitsailuissa. Minulla taitaa todellakin olla Aspergin oireyhtymä.

Lapsena vihasin kaikki roolileikkiä. Nykyään vihaan kaikki sosiaalisia tapahtumia, erityisesti suuret juhlat ja tapahtumat oksettavat. Minä olen aina mieluummin ollut tietokoneella tai laskenut matikka, kuin alkanut leikkimään Barbeilla ja vastaavilla. Kielissä olen aina vetänyt pohjalukemia, mutta matemaattiset aineet olivat/ovat "täysin" selviä asioita. Toisin sanoen pikaisella muutaman minuutin lukemisella ymmärrän jonkin matemaattisen jutun, mutta kielioppi on täyttä hepreaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtym%C3%A4

Tuppu L
Kielissä olen aina vetänyt pohjalukemia

Sen huomaa.

Sori.

Etkö viitannut olevasi sosiaalisesti kyvytön? Tosin epäilen, että vedät roolia.

Tuppu L
Mielestäni kuuluu hyviin tapoihin teeskennellä, vaikka siitä itse hyötyisikin.

Loistavasti sanottu.

siouxeyesighed legion
Tuppu L
Kielissä olen aina vetänyt pohjalukemia

Sen huomaa.

Sori.

Etkö viitannut olevasi sosiaalisesti kyvytön?

Niin, opin vasta 3. luokalla lukemaan sujuvasti ja englanniksi en osaa muodostaa kuin yksinkertaisia lauseita, mutta osasin laskea triljoonaan kun menin kouluun. Osaisin ulkomaalaiselle varmaan selittää asiat paremmin ohjelmointikielellä kuin englanniksi. En nyt tietenkään ole sosiaalisesti täysin kyvytön, mutta eipä ole kovin paljoa kehumistakaan.

Sivut

Tämän vuoden keskustelluin

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat