Seuraa 
Viestejä2875

Kaikki lienevät kuulleet ohiajavan rekan tai bussin päästelevän noita sihauksia. Sen verran olen saanut selville että rekoissa ja busseissa on kaasupaineella toimivat jousikuormitetut jarrut, ja jos paine karkaa, jarrut menevät automaattisesti päälle. Näin estetään tilanne että rekka rullaisi vapaasti eivätkä jarrut toimisi.

Kiinnostaisi vain tietää, että missä tilanteissa tarkalleen noita sihahduksia kuuluu? Tuleeko niitä silloin kun jarruttaminen aloitetaan? Vaiko silloin kun se lopetetaan? Vai jossain ihan muussa tilanteessa? Joskus noita sihauksia tutuu kuuluvan silloinkin kun rekka/bussi kiihdyttää. Mistä se silloin johtuu?

Sivut

Kommentit (38)

Silloin kun rekassa pistetään käsijarru päälle, niin se päästää paineet pihalle. Vanhoissa rekoissa taas käsijarrut toimi paineen päällä ollessa, jolloin vuodot olivat vaarallisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Turbo päästää turhat paineet pois. Jotkut tuuning harrastajat laittavat myös omiin autoihinsa tällaisen ns. dumpin (en tiedä miten se kirjoitetaan) ja sitte se pihisee. Käsittääkseni tämä dumppi toimii niin että kun antaa koneelle tarpeeksi kierroksia ja päästää kaasun niin silloin se pihisee.

EDIT:dumppi = dump valve

Ääni syntyy kun kompressori pyörii suurella nopeudella ja kaasuläppä suljetaan nopeasti. Tällöin kompressori jatkaa ilman pumppaamista, mutta koska turbon pyörintänopeus alkaa laskea hiljalleen, tippuu ilmanpaine heti ahtimen jälkeen. Samaan aikaan ahdettu ilmamassa joka on ollut ahtimen ja kaasuläpän välissä törmää kaasuläppään aiheuttaen paineen kasvun kaasuläpän edessä. Paine-eroista johtuen ilma alkaa siirtyä taaksepäin takaisin ahtimelle törmäten nopeasti pyöriviin kompressorisiipiin. ääni kuuluu kun ilma ryntää edes takaisin ahtimen siipien ja kaasuläpän välillä. Tätä tapahtuu niin kauan kuin turbo pyörii tai kunnes kaasuläppä taas avataan. Koska turbon pyörintänopeus hidastaa koko ajan, alenee äänen taajuus jatkuvasti. Vaikkakin ääni kuullostaa kivalta, on se itse asiassa vaaraksi turbon laakereille. Tämä kaikki on estettävissä vaihtoilmaventtiilillä.

http://ffp-motorsport.com/tuning/turbo.php

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Ettei tuo nyt kuitenkin kuuluisi ihan vaan paineilmajärjestelmästä? Kun kuorma-autossa painetaan jarrua tai kytkintä, päästetään silloin paineilmaa jarrun / kytkimen toimielimeen (kalvomännällä varustettu lyhytiskuinen toimilaite). Kun jarru/kytkin päästetään ylös, toimilaitteessa ollut paineilma pääsee pikaventtiilin kautta ulos, mikä kuuluu sihauksena. Etenkin vanhoista kuorma-autoista kytkimen käyttö kuuluu sangen selkeästi etenkin liikennevaloista lähtiessä.

pointless
Tai sitten sihinä tulee ylipaineilmajarruista. Jarrut päästää paineet pois.

PÖH

Tuttuni enon kaima on rekkakuskina.

Hän osasi kertoa että ääni lähtee kuskista eikä ajoneuvosta. Ilmiö johtuu siitä että kuskit syövät raskaasti mutta liikkuvat erittän vähän.

Tämä rasvainen ruoka rupeaa sitten käymään suolistossa. Aina välillä paine nousee liian korkeaksi ja sitä joutuu päästämään pihalle.

Tämä on täysin normaali ilmiö eikä lisää rekan CO2 ja hiilivetypäästöjä kuin muutaman 10 prosentin verran.

Veikko
Turbon dump valve on suomeksi hukkaportti. Se laskee ylimääräiset paineet ulos kun kaasupoljin päästetään ylös.

Eipäs ole. Dump valve on suomeksi vaihtoilmaventtiili. Hukkaportti on ihan eri asia.

Dump valve nimitystä käytetään ventiilistä mikä heittää ilmat pihalle ja bypass valve nimitystä käytetään niistä venttiileistä mitkä heittää ilmat takasin turbon imupuolelle.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35442
Norppa

Hän osasi kertoa että ääni lähtee kuskista eikä ajoneuvosta. Ilmiö johtuu siitä että kuskit syövät raskaasti mutta liikkuvat erittän vähän.

Tämä rasvainen ruoka rupeaa sitten käymään suolistossa. Aina välillä paine nousee liian korkeaksi ja sitä joutuu päästämään pihalle.

Tässä puhuttiin sihinästä. Sihinää kuskin kaasunpostojärjestelmän toiminta ei kuitenkaan selitä. Lapsikin tietää, että kun kunnon rekkamies päästelee paineita, kuuluu kunnon pörinää.

Neutroni
Norppa

Hän osasi kertoa että ääni lähtee kuskista eikä ajoneuvosta. Ilmiö johtuu siitä että kuskit syövät raskaasti mutta liikkuvat erittän vähän.

Tämä rasvainen ruoka rupeaa sitten käymään suolistossa. Aina välillä paine nousee liian korkeaksi ja sitä joutuu päästämään pihalle.




Tässä puhuttiin sihinästä. Sihinää kuskin kaasunpostojärjestelmän toiminta ei kuitenkaan selitä. Lapsikin tietää, että kun kunnon rekkamies päästelee paineita, kuuluu kunnon pörinää.

Kunnon pörinää ja lusikallinen biojätettä?

Neutroni
Norppa

Hän osasi kertoa että ääni lähtee kuskista eikä ajoneuvosta. Ilmiö johtuu siitä että kuskit syövät raskaasti mutta liikkuvat erittän vähän.

Tämä rasvainen ruoka rupeaa sitten käymään suolistossa. Aina välillä paine nousee liian korkeaksi ja sitä joutuu päästämään pihalle.




Tässä puhuttiin sihinästä. Sihinää kuskin kaasunpostojärjestelmän toiminta ei kuitenkaan selitä. Lapsikin tietää, että kun kunnon rekkamies päästelee paineita, kuuluu kunnon pörinää.

Et taida olla perilla asioista.

Ammattikuskit asentavat ns. "dump valven" ennen matkan alkua. Tämä poistaa pörinän ja tuottaa tuon tutun "PSHUUUH" äänen.

Usein myös bussikuskit käyttävät venttiiliä. Joskus sellaisen voi myös huomata taksikuskilla.

Seuraavan kerran taksissa voisit ottaa asian puheeksi kuskin kanssa. Taksikuskit ilahtuvat aina jos asiakas on kiinnostunut heidän työstään.

pointless
Veikko
Turbon dump valve on suomeksi hukkaportti. Se laskee ylimääräiset paineet ulos kun kaasupoljin päästetään ylös.
Eipäs ole. Dump valve on suomeksi vaihtoilmaventtiili. Hukkaportti on ihan eri asia.

Dump valve nimitystä käytetään ventiilistä mikä heittää ilmat pihalle ja bypass valve nimitystä käytetään niistä venttiileistä mitkä heittää ilmat takasin turbon imupuolelle.

Hukkaporti = Waste Gate. Se on yleensä turbon turbiinikotelossa, tai sen välittömässä läheisyydessä. Hukkaportin on tarkoitus alentaa ahtopainetta silloin, kun maksimi ahtopaine on saavutettu. Se päästää osan pakokaasuista suoraan pakoputkeen, ilman että ne pyörittäisivät turboa.

Dumppi, eli Dump-Valve on turbon ahdinpuolen ja kaasuläpän välissä. Sen tarkoitus on taas alentaa ahtopuolen painetta silloin, kun kaasuläppä vedetään kiinni (esim. vaihtamisen aikana). Yleensä dumppi päästää ahtopaineen takaisin ilmanottoon, mutta jos haluaa että auto kuullostaa bussilta, voi sen laittaa päästämään suoraan ulkoilmaankin.

David
Seuraa 
Viestejä8877

Tuolta löytyy sekä oikeaa, että väärää tietoa asiasta.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=772992

Pakkohan ne jarrupaineet on johonkin päästää, ei niitä varmaan säiliöön takaisinkaan pumpata. Eli käsijarru toimii jousilla, jos sattuu paineet katoamaan järjestelmästä, eli autosta ei tule jarrutonta. Normaalisti jarrujen toimintaa ohjataan painekellon avulla. Ohjauspaineella, jota säädetään jarrupolkimella ohjataan jarrujen käyttöpainetta. Kun jarrutus lopetetaan, venttiili sulkeutuu ja painetta vähennetään jarruista, kuitenkin vain sen verran ettei jouset paina jarruja lukkoon.

Sikäli kun nyt olen oikein ymmärtänyt....

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Toimivat käyttö- ja käsijarru molemmat paineilmalla. Erona on se, että
käsijarru useissa autoissa vaikuttaa nivelakselilla olevaan
jarrulaippaan. Vauhdissa ei kannata mennä käyttämään käsijarrua.
Nivelakseli on tehty putkesta, ja putki kuroutuu nätisti korkkiruuvia
muistuttavaksi esineeksi ennenkuin pamahtaa poikki.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

David
Seuraa 
Viestejä8877
o_turunen
Toimivat käyttö- ja käsijarru molemmat paineilmalla. Erona on se, että
käsijarru useissa autoissa vaikuttaa nivelakselilla olevaan
jarrulaippaan. Vauhdissa ei kannata mennä käyttämään käsijarrua.
Nivelakseli on tehty putkesta, ja putki kuroutuu nätisti korkkiruuvia
muistuttavaksi esineeksi ennenkuin pamahtaa poikki.

Tuosta en osaa sanoa, mutta käsijarrunhan täytyy toimia vaikka järjestelmä olisi paineeton. Onko kyseessä nyt sitten varsinaisesti käsijarru vai jousivoimalla toimiva varmistus, jolla estetään tahaton liikkeellelähtö / pakkopysäytys, jos tulee vuoto. Käytännöthän saattavat hieman vaihdella, eri toteutuksissa.

Heh.. Nivelakseli.. Kardaani perkele se on..

Jarrut on ja pysyy päällä, kunnes paineilmalla ne irrotetaan. Siis vedetään pois rummun lähettyviltä. Ja kas, pyörä pyörii.

Monesti ajossa kuuluvat tussahdukset tulee siitä, kun kompressori on pumpannut tarpeeksi suuren paineen säiliöön, ja lopettaa pumppaamisen. Kompura ei pysähdy, koska on mekaanisesti kytketty moottoriin, vaan ilma ohjataan toisaalle. Tämä venttiili pitää sen kovan suhauksen auetessaan.

Miettikääpä, miksi henkilöautosta kuuluu sellainen valittava ääni aina, kun joku on lähdössä sillä ajamaan. Joskus sitä ei kuulu, kun on jäänyt valot yöksi päälle. Silloin ei pääse liikkeelle ollenkaan. Talvella valitus on pidempiaikainen. Ihan kuin siellä olisi vessaharjan ja hiirenloukun yhdistelmän tapainen naapurin pikku puudeli, joka ei osaa sanoa kuin väyväyväyväyväy.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat