Milloin rekka sanoo "pssshh"?

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Kaikki lienevät kuulleet ohiajavan rekan tai bussin päästelevän noita sihauksia. Sen verran olen saanut selville että rekoissa ja busseissa on kaasupaineella toimivat jousikuormitetut jarrut, ja jos paine karkaa, jarrut menevät automaattisesti päälle. Näin estetään tilanne että rekka rullaisi vapaasti eivätkä jarrut toimisi.

Kiinnostaisi vain tietää, että missä tilanteissa tarkalleen noita sihahduksia kuuluu? Tuleeko niitä silloin kun jarruttaminen aloitetaan? Vaiko silloin kun se lopetetaan? Vai jossain ihan muussa tilanteessa? Joskus noita sihauksia tutuu kuuluvan silloinkin kun rekka/bussi kiihdyttää. Mistä se silloin johtuu?

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Silloin kun rekassa pistetään käsijarru päälle, niin se päästää paineet pihalle. Vanhoissa rekoissa taas käsijarrut toimi paineen päällä ollessa, jolloin vuodot olivat vaarallisia.

Vierailija

Turbo päästää turhat paineet pois. Jotkut tuuning harrastajat laittavat myös omiin autoihinsa tällaisen ns. dumpin (en tiedä miten se kirjoitetaan) ja sitte se pihisee. Käsittääkseni tämä dumppi toimii niin että kun antaa koneelle tarpeeksi kierroksia ja päästää kaasun niin silloin se pihisee.

EDIT:dumppi = dump valve

Vierailija
Ääni syntyy kun kompressori pyörii suurella nopeudella ja kaasuläppä suljetaan nopeasti. Tällöin kompressori jatkaa ilman pumppaamista, mutta koska turbon pyörintänopeus alkaa laskea hiljalleen, tippuu ilmanpaine heti ahtimen jälkeen. Samaan aikaan ahdettu ilmamassa joka on ollut ahtimen ja kaasuläpän välissä törmää kaasuläppään aiheuttaen paineen kasvun kaasuläpän edessä. Paine-eroista johtuen ilma alkaa siirtyä taaksepäin takaisin ahtimelle törmäten nopeasti pyöriviin kompressorisiipiin. ääni kuuluu kun ilma ryntää edes takaisin ahtimen siipien ja kaasuläpän välillä. Tätä tapahtuu niin kauan kuin turbo pyörii tai kunnes kaasuläppä taas avataan. Koska turbon pyörintänopeus hidastaa koko ajan, alenee äänen taajuus jatkuvasti. Vaikkakin ääni kuullostaa kivalta, on se itse asiassa vaaraksi turbon laakereille. Tämä kaikki on estettävissä vaihtoilmaventtiilillä.

http://ffp-motorsport.com/tuning/turbo.php

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Ettei tuo nyt kuitenkin kuuluisi ihan vaan paineilmajärjestelmästä? Kun kuorma-autossa painetaan jarrua tai kytkintä, päästetään silloin paineilmaa jarrun / kytkimen toimielimeen (kalvomännällä varustettu lyhytiskuinen toimilaite). Kun jarru/kytkin päästetään ylös, toimilaitteessa ollut paineilma pääsee pikaventtiilin kautta ulos, mikä kuuluu sihauksena. Etenkin vanhoista kuorma-autoista kytkimen käyttö kuuluu sangen selkeästi etenkin liikennevaloista lähtiessä.

Vierailija
Heksu
Ettei tuo nyt kuitenkin kuuluisi ihan vaan paineilmajärjestelmästä?

Teillä siellä Lahdessa on ilmeisesti vain huonot kuorma-autot?

Vierailija

Turbon dump valve on suomeksi hukkaportti. Se laskee ylimääräiset paineet ulos kun kaasupoljin päästetään ylös.

Vierailija
pointless
Tai sitten sihinä tulee ylipaineilmajarruista. Jarrut päästää paineet pois.

PÖH

Tuttuni enon kaima on rekkakuskina.

Hän osasi kertoa että ääni lähtee kuskista eikä ajoneuvosta. Ilmiö johtuu siitä että kuskit syövät raskaasti mutta liikkuvat erittän vähän.

Tämä rasvainen ruoka rupeaa sitten käymään suolistossa. Aina välillä paine nousee liian korkeaksi ja sitä joutuu päästämään pihalle.

Tämä on täysin normaali ilmiö eikä lisää rekan CO2 ja hiilivetypäästöjä kuin muutaman 10 prosentin verran.

Vierailija
Veikko
Turbon dump valve on suomeksi hukkaportti. Se laskee ylimääräiset paineet ulos kun kaasupoljin päästetään ylös.

Eipäs ole. Dump valve on suomeksi vaihtoilmaventtiili. Hukkaportti on ihan eri asia.

Dump valve nimitystä käytetään ventiilistä mikä heittää ilmat pihalle ja bypass valve nimitystä käytetään niistä venttiileistä mitkä heittää ilmat takasin turbon imupuolelle.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Norppa

Hän osasi kertoa että ääni lähtee kuskista eikä ajoneuvosta. Ilmiö johtuu siitä että kuskit syövät raskaasti mutta liikkuvat erittän vähän.

Tämä rasvainen ruoka rupeaa sitten käymään suolistossa. Aina välillä paine nousee liian korkeaksi ja sitä joutuu päästämään pihalle.

Tässä puhuttiin sihinästä. Sihinää kuskin kaasunpostojärjestelmän toiminta ei kuitenkaan selitä. Lapsikin tietää, että kun kunnon rekkamies päästelee paineita, kuuluu kunnon pörinää.

Vierailija
Neutroni
Norppa

Hän osasi kertoa että ääni lähtee kuskista eikä ajoneuvosta. Ilmiö johtuu siitä että kuskit syövät raskaasti mutta liikkuvat erittän vähän.

Tämä rasvainen ruoka rupeaa sitten käymään suolistossa. Aina välillä paine nousee liian korkeaksi ja sitä joutuu päästämään pihalle.




Tässä puhuttiin sihinästä. Sihinää kuskin kaasunpostojärjestelmän toiminta ei kuitenkaan selitä. Lapsikin tietää, että kun kunnon rekkamies päästelee paineita, kuuluu kunnon pörinää.

Kunnon pörinää ja lusikallinen biojätettä?

Vierailija
Neutroni
Norppa

Hän osasi kertoa että ääni lähtee kuskista eikä ajoneuvosta. Ilmiö johtuu siitä että kuskit syövät raskaasti mutta liikkuvat erittän vähän.

Tämä rasvainen ruoka rupeaa sitten käymään suolistossa. Aina välillä paine nousee liian korkeaksi ja sitä joutuu päästämään pihalle.




Tässä puhuttiin sihinästä. Sihinää kuskin kaasunpostojärjestelmän toiminta ei kuitenkaan selitä. Lapsikin tietää, että kun kunnon rekkamies päästelee paineita, kuuluu kunnon pörinää.

Et taida olla perilla asioista.

Ammattikuskit asentavat ns. "dump valven" ennen matkan alkua. Tämä poistaa pörinän ja tuottaa tuon tutun "PSHUUUH" äänen.

Usein myös bussikuskit käyttävät venttiiliä. Joskus sellaisen voi myös huomata taksikuskilla.

Seuraavan kerran taksissa voisit ottaa asian puheeksi kuskin kanssa. Taksikuskit ilahtuvat aina jos asiakas on kiinnostunut heidän työstään.

Vierailija
pointless
Veikko
Turbon dump valve on suomeksi hukkaportti. Se laskee ylimääräiset paineet ulos kun kaasupoljin päästetään ylös.
Eipäs ole. Dump valve on suomeksi vaihtoilmaventtiili. Hukkaportti on ihan eri asia.

Dump valve nimitystä käytetään ventiilistä mikä heittää ilmat pihalle ja bypass valve nimitystä käytetään niistä venttiileistä mitkä heittää ilmat takasin turbon imupuolelle.

Hukkaporti = Waste Gate. Se on yleensä turbon turbiinikotelossa, tai sen välittömässä läheisyydessä. Hukkaportin on tarkoitus alentaa ahtopainetta silloin, kun maksimi ahtopaine on saavutettu. Se päästää osan pakokaasuista suoraan pakoputkeen, ilman että ne pyörittäisivät turboa.

Dumppi, eli Dump-Valve on turbon ahdinpuolen ja kaasuläpän välissä. Sen tarkoitus on taas alentaa ahtopuolen painetta silloin, kun kaasuläppä vedetään kiinni (esim. vaihtamisen aikana). Yleensä dumppi päästää ahtopaineen takaisin ilmanottoon, mutta jos haluaa että auto kuullostaa bussilta, voi sen laittaa päästämään suoraan ulkoilmaankin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat