Matosia maan...

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

liikkeellä kolealla asvaltilla - tämän havainnon tein itse äsken, kun sateen jälkeen käppäilin lähiössä. Todennäköisesti satoja erikokoisia kastematoja oli lyhyellä matkalla jalkakaytävällä sitä reunustavan nurmikon ja ajotien välissä. Muutama mato näytti verkkaasti liikkuvan, osa lieni jo siirtynyt lierojen taivaaseen.
Mikähän mahtoi aikaansaada kastareitten joukkoliikehdinnän nimenomaan nurmialueelta poispäin - siltä toiminta ainakin minun mielestäni näytti?

Kommentit (6)

Vierailija

Luulen, että matoset vain näkyvät paremmin asfaltilla kuin ympärillä olevassa maastossa eikä siitä pääse maahan kaivautumaan, kun sade on jo taukoamassa. Tämä ko. kohta oli taasen lähellä matoja suosivaa maata, missä ne mieluiten asustelevat ja siksi niitä oli siinä kohdalla niin paljon...

Vierailija
Piru Naiseksi
liikkeellä kolealla asvaltilla - tämän havainnon tein itse äsken, kun sateen jälkeen käppäilin lähiössä. Todennäköisesti satoja erikokoisia kastematoja oli lyhyellä matkalla jalkakaytävällä sitä reunustavan nurmikon ja ajotien välissä. Muutama mato näytti verkkaasti liikkuvan, osa lieni jo siirtynyt lierojen taivaaseen.
Mikähän mahtoi aikaansaada kastareitten joukkoliikehdinnän nimenomaan nurmialueelta poispäin - siltä toiminta ainakin minun mielestäni näytti?

Kauniisti kirjoitettu.

luxlapis
Seuraa 
Viestejä553
Liittynyt3.4.2007
Piru Naiseksi

Sama juttu; jouduin taluttamaan polkupyörää, etten olisi liiskannut niitä.

Tulevat maan pinnalle silloin, kun maa on niin märkää, että eivät voi hengittää.

Palelelevatko vaihtolämpöiset?

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Ajattelin juuri kirjoittaa tästä Havainnot luonnosta -topikkiin, mutta olittekin aloittaneet uuden.

Minulla on pakkomielle pelastaa asvaltilla luikertavia matoja aina sateen jälkeen, ja tänään tosiaan ensimmäistä kertaa tänä vuonna niitä oli sade ajanut esiin. Poimin niitä ylös ja heittelen nurmikolle. Ihmiset joskus katsovat vähän hitaasti.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Uusimmat

Suosituimmat