Levitän kristinuskon vastaista materiaalia. Laillisuus?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajattelin laittaa lukion ilmoitustaululle eroakirkosta.fi plakaatin. Voivatko nämä Jeesuksen lapset jotenkin aiheuttaa minulle juridisia ongelmia? Mielestäni se on täysin laillista ja hyväksyttävää tai jopa vaadittavaa. Tapauskovaisuudesta on luovuttava ja uskonnollisuudesta yleensäkin.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija
katalakala
Ajattelin laittaa lukion ilmoitustaululle eroakirkosta.fi plakaatin.

Kannattaa laittaa myös ilmoitus, että uskonnonkursseja ei ole kenenkään pakko suorittaa, jos ei niin halua. Odottaa vain kunnes täyttää 18 ja suorittaa elämänkatsomustiedon kurssit. Tämä voi tosin olla paskamainen juttu ainakin loppuvuodesta syntyneille, jolloin he eivät mahdollisesti ehdi suorittaa niitä kursseja kolmen lukiovuoden aikana. Tosin tätä voi käyttää kiristysaseena vanhempia vastaan, jotka tuskin toivovat pitkittävän lapsensa valmistumista.

Laita vaikka tämä ilmoitus, tai linkki: http://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2 ... sesta.html

Vierailija

itse levittelin eroakirkosta lappusia lukiollani eikä valituksia tullut. levittelin tosin salaa

olisinpa tiennyt tuosta kieltäytymis mahdollisuudesta. yritin kyllä kieltäytyä uskonnonopetuksesta, mutta se ei käynyt päinsä. taisi johtua siitä, että olin jo käynyt muutaman UE kurssin . ärsyttää vietävästi, mutta ainakin pääsin lukion läpi 3 vuodessa.

Vierailija
katalakala
Ajattelin laittaa lukion ilmoitustaululle eroakirkosta.fi plakaatin. Voivatko nämä Jeesuksen lapset jotenkin aiheuttaa minulle juridisia ongelmia? Mielestäni se on täysin laillista ja hyväksyttävää tai jopa vaadittavaa. Tapauskovaisuudesta on luovuttava ja uskonnollisuudesta yleensäkin.

Jos joku tosissaan selittää ihmisille että punahilkkasatu on totta, onko laitonta kertoa hänen olevan väärässä.
Uskonnot eivät eroa millään tavalla muista saduista, ainoa ero on että myös jotkut aikuiset (lapsen tasolle jääneet) uskovat niihin.
Liimaa plakaatti seinään, ettei sitä pysty poistamaan.

Vierailija
SiamSkull
olisinpa tiennyt tuosta kieltäytymis mahdollisuudesta. yritin kyllä kieltäytyä uskonnonopetuksesta, mutta se ei käynyt päinsä. taisi johtua siitä, että olin jo käynyt muutaman UE kurssin . ärsyttää vietävästi, mutta ainakin pääsin lukion läpi 3 vuodessa.

Ei kai ne uskonnonkurssit nyt niin kamalia ole?

Itse kävin kaikki paitsi yhden uskonnon kurssin, yhteensä siis jotain 5 kurssia. Puuttuva oli raamattutieto tms, kuulosti liian tylsältä. Muut kurssit kuitenkin olivat mielenkiintoisia. En kyllä noita kursseja olisi ottanut, ellei uskonnonopettajamme olisi ollut niin hyvä (antoi oppilaiden ajatella itse eikä tuputtanut koskaan mitään). Kävimme jopa jollain kurssilla Uskon ja tiedon messuilla hihhuleille naureskelemassa. Sama opettaja opetti myös psykologiaa, filosofiaa ja elämänkatsomustietoa, joten varmaankaan ei kovin paljoa eroa ollut ET:n ja uskonnon opiskelussa lukiossamme, paitsi joissain tilanteissa esiinpulpahtava raamattukeskeisyys uskonnontunneilla.

Riippuu varmaankin todella paljon opettajasta kuinka paljon nuo uskonnontunnit kiinnostavat niitä, jotka eivät kyseiseen uskontoon usko. Olen kuullut kauhutarinoita eräältä kaveriltani helluntailaisesta kiihkoilevasta opettajasta, joka ei mm. suvaitse bändipaitoja tunnilla

Mutta tietääpä nuo kurssit käytyään ainakin sitten mitä vastustaa

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Ajattelin repäistä ja laittaa työpaikkani ruokalan ilmoitustaululle itse tekemäni lapun, jossa kerrotaan kahvissa olevan kofeiinia ja sen piristävästä vaikutuksesta. Aion toteuttaa tehtäväni huppu päässä

Vierailija
EcoR1

Kannattaa laittaa myös ilmoitus, että uskonnonkursseja ei ole kenenkään pakko suorittaa, jos ei niin halua. Odottaa vain kunnes täyttää 18 ja suorittaa elämänkatsomustiedon kurssit.

Mitäh!? Ei kait sitä nyt täydy olla 18 ennen kuin voi ET:seen vaihtaa!? Tosin pakanana se taitaa olla helpompaa, itse vaihdoin jo kolmannella, siis ala-asteella. Mutta mitä helvettiä. Paras tähän mennessä tänään. Kirkon lampaat eivät saa ajatella ennen täysi-ikäisyyttä itse mitä oppivat maailmankatsomuksellisesti. Hurjaa... en tiennyt että ollaan niin keskiajalla...

Vierailija

Voisiko joku minua viisaampi valistaa siitä miten ET:llä ja uskonnonopetuksella on eroa lukiossa KÄYTÄNNÖSSÄ?

Itse kävin uskonnonkurssit normaalisti, puoliskoni taas ET:tä. Minulla sattui onneksi ihan hyviäkin opettajia (toki minulla oli lukiossa uskontoa 3 eri opettajalla, kun oli isompi lukio), joten niitä tunteja olisi voinut käydä ateistipakanakin loukkaantumatta. Siis aiheet olivat kirkkohistoriaa ja eri uskontojen sisältöjen läpikäymistä "yleissivistävästi". Puolisolleni taas sattui ET:seen opettaja, jolla sanoma oli "tuo uskonto sanoo niin mutta kristinuskon kanta on KUITENKIN tuo". End of conversation.

Eli en oikeasti "jymmärrä" että mikä iso meteli aiheesta nostetaan. Pitäisi enemmän panostaa siihen että uskonto on enemmän sitä mitä minulla oli onni niillä muutamalla kurssilla saada.

Vierailija
oge
Yksikään teistä ei uskalla levittää mitään islamin vastaista. Eikä ole koskaan uskaltanutkaan.
Miksi pitää olla toista vastaan.

Sovuissahan täällä on eleilty vuosmiljoonia mitä nyt muutama jenkkiläisten uhot. Heidän onnekseen on todettava on siellä niin suljettu yhteiskunta, että eivät edes tiedä, miten muu maailma heille nauraa.

Vierailija
oge
Yksikään teistä ei uskalla levittää mitään islamin vastaista. Eikä ole koskaan uskaltanutkaan.

Uskoakseni muslimit ovat hyvin hyvin pieni vähemmistö Suomen lukioissa. Yhtä hyvin voisi kehottaa ihmisiä eroamaan hare krishnasta.

Vierailija
oge

Eiköhän noi laput ole ennemminkin valtion uskontoa, eikä niinkään mitään yksittäistä uskontoa kohtaan.
Suomalaisten ei tarvitse vastentahtoisesti rahoittaa muita seurakuntia kuin kirkkoa ja kirkko vain sattuu olemaan kristillinen. Eiköhän noita kehoituksia erota valtion uskonnosta olisi siinäkin tapauksessa, jos meillä olisi islam tai juutalaisuus valtionuskontona.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat