Työllistymisen kehitysmaa tämä suomi

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mihin perustuu että vaikkapa Yhdysvalloissa vammaiset ja jopa lukutaidottomat pystytään työllistään.

Mutta suomessa ei vaikkapa työttömiä, millä on tuore tai tarvittava ammattitaito kuitenkaan pystytä työllistämään.

Johtuisko siitä että Usassa on huonompi sosiaaliturva, tästä johtuen kansalaiset tuntee suurempaa sosiaalista vastuuta, eikä huono osaisempia ihmisiä nähdä vihollisena, niin kuin täällä suomessa kaikki huono-osaisemmat nähdään pummina ja vihollisena.

Ennen täälläkin oli täystyöllisyys kun oli huono sosiaaliturva, nykyään kun on kohtuullinen turva, niin työttömyyskin on korkea koska ihmisiä ei oteta töihin, koska ne ei kuitenkaan kotonansa nälkään kuole kun saavat valtiolta tukea.

Uskalletaan kääntää työntekijöitä pois, tämähän toki kertoo että valtio itse ylläpitää työttömyyttä, koska päättäjät itse uskovat että kilpailukyky kasvaa kun työttömiä ei työllistetä.

Mitä yhteiskuntatietelilijät sanoo tähän, onko asia näin?

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija
tiäremiäs
Mihin perustuu että vaikkapa Yhdysvalloissa vammaiset ja jopa lukutaidottomat pystytään työllistään.

Mutta suomessa ei vaikkapa työttömiä, millä on tuore tai tarvittava ammattitaito kuitenkaan pystytä työllistämään.

Johtuisko siitä että Usassa on huonompi sosiaaliturva, tästä johtuen kansalaiset tuntee suurempaa sosiaalista vastuuta, eikä huono osaisempia ihmisiä nähdä vihollisena, niin kuin täällä suomessa kaikki huono-osaisemmat nähdään pummina ja vihollisena.

Ennen täälläkin oli täystyöllisyys kun oli huono sosiaaliturva, nykyään kun on kohtuullinen turva, niin työttömyyskin on korkea koska ihmisiä ei oteta töihin, koska ne ei kuitenkaan kotonansa nälkään kuole kun saavat valtiolta tukea.

Uskalletaan kääntää työntekijöitä pois, tämähän toki kertoo että valtio itse ylläpitää työttömyyttä, koska päättäjät itse uskovat että kilpailukyky kasvaa kun työttömiä ei työllistetä.

USA:ssa elinkustannukset on matalammat, eli siellä tulee toimen pienemmillä tuloilla kuin Suomessa.
Toisaalta työttömyysturvajärjestelmien heikkous taas johtaa siihen, että siellä on myös matalampia palkkaluokkia kuin Suomessa, se on myös mahdollista koska sielää elää pienemmällä palkalla.
Esim. Los Anglesin kaupungissa väkeä noin 12 miljoonaa, elää kotiapulaisen nimikkeellä eli verotiedoissa noin 280 000 ihmistä virallisesti, kukaan ei tiedä paljonko niitä on oikeasti laittomana työvoimana maassa.
Mutta Suomessa, mikäli suhteuteaan luvut väkiluvun perusteella, niin pitäisi olla 90 000 kotiapulaista tai piikaa, todellisuudessa ei varmaan ole edes sadasosaa tuosta määrästä.

Eli Suomalainen hyväosainen on niin huonotuloinen, ettei pysty palkkaamaan piikaa, koska Suomessa on niin kalliit elinkustannukset ettei amerikkalaisen piian palkalla täällä pysy hengissä tai kukaan ota työtä vastaan, edes pimeästi.

Vierailija

Ei sosiaaliturvaa-> Tee töitä miten huonoilla ehdoilla(nälkäpalkalla, ilman koulutusta itselle tai lapsille, riittävää terveydenhoitoa, pitkiä päiviä, raskasta/terveydellevaarallista työtä, huonoa alaisten kohtelua ym simputtamista) tahansa tai kuole.

Täystyöllisyys... varmasti. Parasta mitä ikinä voi sattua. Tosiasia on että, automaatio ja tuotannon tehostaminen on johtanut ja tulee jatkossakin johtamaan enemmän ja enemmän siihen ettei kaikkien työpanosta tarvita yhteiskunnan kriittisten osien ylläpitoon, miksi ihmeessä kaikille, lähes täysin työkyvyttömillekin, pitäisi hankkia hengen lähdön uhalla paikka toisten puolipalkattuina kengän nuolijoina?

Vierailija
Nemo
Ei sosiaaliturvaa-> Tee töitä miten huonoilla ehdoilla(nälkäpalkalla, ilman koulutusta itselle tai lapsille, riittävää terveydenhoitoa, pitkiä päiviä, raskasta/terveydellevaarallista työtä, huonoa alaisten kohtelua ym simputtamista) tahansa tai kuole.

Täystyöllisyys... varmasti. Parasta mitä ikinä voi sattua. Tosiasia on että, automaatio ja tuotannon tehostaminen on johtanut ja tulee jatkossakin johtamaan enemmän ja enemmän siihen ettei kaikkien työpanosta tarvita yhteiskunnan kriittisten osien ylläpitoon, miksi ihmeessä kaikille, lähes täysin työkyvyttömillekin, pitäisi hankkia hengen lähdön uhalla paikka toisten puolipalkattuina kengän nuolijoina?

USA:ssa, ei kaikilla ole sosiaaliturvaa, sosiaaliturva on osavaltio kohtainen asia, eli se on eri osavaltioissa erillainen.

Itse en oikein usko, että tämä meidän järjestelmämme, missä "köyhät ei tee töitä" kestää pitemmän päälle, sillä missään muuallahan mailmassa ei ole näinpäin asiat.

Kumminkin osa ihmisistä on työtaidoiltaan ja työkyvyltään sellaisia, ettei ne pärjää työmarkkinoilla ilman pysyviä tukia, miten homma hoidetaan on poliittinen päätös, mutta tämä politiikka, että ne pidetään työelämän ulkopuolella on tulossa tiensä päähän.

Kaikki ei ole USA:ssa hyvin, eikä kaikkia huonoja asoita kannata tänne yrittää kopioida, mutta on meillä omissakin asioissa mätää, joka täytyy jotenkin oikaista.
Puheet paskaduuneista kannattaa kokonaan lopettaa ...

Vierailija
tiäremiäs

Ööö...pieni salaisuus on, että USA:aan on saapunut noin 100-miljoonaa maahanmuutajaa sitten vuoden 1965. Siis, jos laittomat ja lailliset lasketaan mukaan. Se on suunnilleen kolmannes koko alueen väestöstä.

Ne ovat kohta sen verran kusessa, ettei siellä enää lapioida kultaa, vaan VERTA kadut täynnä! Toisaalta, siitähän niillä on kokemusta

http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhdysvalta ... A4llissota

Vierailija
Lapin Mies
Itse en oikein usko, että tämä meidän järjestelmämme, missä "köyhät ei tee töitä" kestää pitemmän päälle, sillä missään muuallahan mailmassa ei ole näinpäin asiat.

Niinkuin sanoin kaikkien työpanosta ei tarvita, kuvitellaan kuvitteellinen tilanne esim näin: 3% tarvitaan hankkimaan ruoka, 10% tekee koneet, työkalut jne 10% hoitaa kaikkien terveyden 77% antaa inttiimiä hierontaa kaikille muille, lankkaa kenkiä, toimii palvelijoina, kerjää, varastaa, kuolee nälkään jne jne. Mikään käytännön syy ei painosta vaan ainoastaan kulttuuri sidonnainen ajatus että kaikkien "tulisi" tehdä työtä, kateus ja sosiaali darvinismi. Tietysti on tämä täyskapitalistinen kilpailu etelän orja- tyrannioiden kanssa.

Lapin Mies
Kumminkin osa ihmisistä on työtaidoiltaan ja työkyvyltään sellaisia, ettei ne pärjää työmarkkinoilla ilman pysyviä tukia, miten homma hoidetaan on poliittinen päätös, mutta tämä politiikka, että ne pidetään työelämän ulkopuolella on tulossa tiensä päähän.

Tienpäistä sen verran että suomalaiset kyllä vielä katuu äänestyksiään. Minun mielestä kaikki jotka haluaa saa tulla työelämään mukaan on sitten aivan eriasia huoliiko työnantaja.

Lapin Mies
Kaikki ei ole USA:ssa hyvin, eikä kaikkia huonoja asoita kannata tänne yrittää kopioida, mutta on meillä omissakin asioissa mätää, joka täytyy jotenkin oikaista.

Hyvinhän tässä on mennyt, meillä ei ehkä ole Norjan resursseja, Ruotsin sodatonta historiaa, Sveitsin sijaintia, Japanin kokonais populaatiota, mutta olosuhteisiin nähden Suomi voitaisiin helposti rankata maailman top 10 valtioiden terävimpään kärkeen.

Lapin Mies

Hittolainen! Epäkohdista PITÄÄ puhua! Puhutaan vain silloinkuin on aihetta ja silloin kuin on aihetta, puhutaan. Aiheeseen kohdistuva perusteltu kritiikki on aina ajankohtaista.

Vierailija
Nemo
Lapin Mies

Niinkuin sanoin kaikkien työpanosta ei tarvita, kuvitellaan kuvitteellinen tilanne esim näin: 3% tarvitaan hankkimaan ruoka, 10% tekee koneet, työkalut jne 10% hoitaa kaikkien terveyden 77% antaa inttiimiä hierontaa kaikille muille, lankkaa kenkiä, toimii palvelijoina, kerjää, varastaa, kuolee nälkään jne jne. Mikään käytännön syy ei painosta vaan ainoastaan kulttuuri sidonnainen ajatus että kaikkien "tulisi" tehdä työtä, kateus ja sosiaali darvinismi. Tietysti on tämä täyskapitalistinen kilpailu etelän orja- tyrannioiden kanssa.

Lapin Mies

Hittolainen! Epäkohdista PITÄÄ puhua! Puhutaan vain silloinkuin on aihetta ja silloin kuin on aihetta, puhutaan. Aiheeseen kohdistuva perusteltu kritiikki on aina ajankohtaista.

Niin, en olettaakkaan, että jonain päivänä "kaikki ovat mukana" työelämässä, mutta kyllä asia on yleisesti niin maailmalla, että köyhät tekee töitä ja ne lorvii joilla on varaa siihen.
Paskaduuneilla tarkoitan näitä prekaritaatin horinoita, paskaduunitkin on jonkun hoidettava ja sille jollekkin ne ihan oikeaa työtä.

Vierailija
tiäremiäs
Paskaduunia on vain semmoinen työ missä tienaa vähempi, kun saisia valtion tukia, eli sosiaaliturvaa.

Eli, jos tuo on paskatyön määritelmä, niin silloin jenkeissä ei sitten taida olla ollenkaan niitä paskatöitä ...

Vierailija
tiäremiäs
Paskaduunia on vain semmoinen työ missä tienaa vähempi, kun saisia valtion tukia, eli sosiaaliturvaa.

Sekin riippuu vähän sosiaalituvasta...

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
TEK123
tiäremiäs

Sekin riippuu vähän sosiaalituvasta...

Jos siivoo vaikkapa 4 tuntia päivässä ja kerran viikossa tienaa alle vähän yli 100 euroo kuukaudessa, tuo on jo aika paskajobbia toki opiskelijoille soveltuu mutta tuskin oikeille työttömille.

Vierailija

Suomessa on todellakin hieno sosiaaliturva systeemi. Jopa niin hieno, että on varaa kieltää lyhytkin itse löydetty koulutus, joka voisi tuoda työpaikan. Ja kaiken lisäksi alalta, joka työtöntä kiinnostaa.

Tämä estäminen tapahtuu yksinkertaisesti ottamalla rahat pois ja/tai huonontamalla työttömän rahatilanne todella huonoksi jos menee itse löytämäänsä mieleiseen koulutukseen vaikkapa 3kk ja työllistyy työhön josta pitää ja haluaakin tehdä.

Ei näin ei saa tehdä. Pitää mennä työvoimapoliittiseen koulutukseen opiskeleman vaikka CV tekoa ja kättelyä tuoksi 3kk ja rahaa tulee.

Jos menisi itse löydettyyn ja ehkä sen mieleisen työpaikan tuovaan koulutukseen 3kk, niin saat luvan tulla sen 3kk toimeen ilman rahaa.
Ja kaikilla itse asiassa aika harvoilla on hankalaa selvitä 3kk ilman rahaa.
Sillä kaikilla ei ole omaisia, jotka voi auttaa ja on varaa auttaa tilanteessa ja vaikka olisikin. Niin ne ei välttämättä auta.

Vierailija
Sädetin
Suomessa on todellakin hieno sosiaaliturva systeemi. Jopa niin hieno, että on varaa kieltää lyhytkin itse löydetty koulutus, joka voisi tuoda työpaikan. Ja kaiken lisäksi alalta, joka työtöntä kiinnostaa.

Tämä estäminen tapahtuu yksinkertaisesti ottamalla rahat pois ja/tai huonontamalla työttömän rahatilanne todella huonoksi jos menee itse löytämäänsä mieleiseen koulutukseen vaikkapa 3kk ja työllistyy työhön josta pitää ja haluaakin tehdä.

Ei näin ei saa tehdä. Pitää mennä työvoimapoliittiseen koulutukseen opiskeleman vaikka CV tekoa ja kättelyä tuoksi 3kk ja rahaa tulee.

Jos menisi itse löydettyyn ja ehkä sen mieleisen työpaikan tuovaan koulutukseen 3kk, niin saat luvan tulla sen 3kk toimeen ilman rahaa.
Ja kaikilla itse asiassa aika harvoilla on hankalaa selvitä 3kk ilman rahaa.
Sillä kaikilla ei ole omaisia, jotka voi auttaa ja on varaa auttaa tilanteessa ja vaikka olisikin. Niin ne ei välttämättä auta.

Tää on juuri tätä, tyypillistä työttömän aseman heikentämistä ja syrjäyttämistä.

Vierailija
Sädetin

Tällä kai tarkoitat sitä ,että mikäli menet opiskelemaan joudut opintotuen piiriin?

Toistaiseksihan mikään suurista puolueista ei ole innostunut mallista jossa työttömyysturvalla saisi opiskella.Tämähän tarkoittaa liikkumista kohti jonkinlaista kansalaispalkkamallia.Kyllä minusta tässä joudutaan hyväksymään se ,että työtön opiskelee tai tienaa lisätuloja menettämättä etuisuuksiaan.

Työvoimatoimistothan tulkitsevat asian niin ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä tuolla ajalla kun olet kokopäiväinen opiskelija.

Mitä USA:han tulee niin monethan siellä tekevät töitä kellon ympäri saadakseen edes jonkinlaisen elannon.Tätähän on dokumentoitu mm.viikonloppuna tulleessa Morgan Spurlockin(se "Super-size-me-mies) dokumentissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat