Elämän tarkoitus: Ratkaistu!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kyllä, luit oikein: RATKAISTU.

Selitys tässä:

Ovatko kaikki mikä-kysymykset aina järkeviä? Esim. Mikä on abstraktin väri?

Tarkoitus on täysin ihmisen keksimä sana/käsite. Ihmiselle "tarkoituksia" on olemassa.
Esim. Traktorin tarkoitus on kyntää peltoa. Mutta joskus traktori saattaa ajaa naapurin mummon yli. Ja selkeästi traktoria ei ole suunniteltu mummojen metsästykseen. Ihminen voi silti keksiä että mummon oli tarkoitus kuolla traktorin alle.

Eli sana 'tarkoitus' on jo liian häilyvä käsite kysyttäessä elämän tarkoitusta. Joku voi todeta elämän tarkoituksen olevan tehdä lapsia tai uskoa jumalaan ja niin edelleen.
Eli me voimme itse keksiä elämän tarkotuksen itsellemme.

Mitään 'absoluuttista tarkoitusta' ei ole, koska:

Mikä on elämän tarkoitus? Oli vastaus mikä tahansa se kumoutuu heti seuraavaan kysymykseen: Mikä on elämän tarkoituksen tarkoitus? Ja niin aina loputtomiin.

Ratkaisu: Elämän tarkoitusta ei ole olemassa ilman ihmistä ja silloinkin elämän tarkoitus on täysin ihmisen mielikuvituksessa. Kysymys on siis täysin abstraktista kysymyksestä jolloin vastauskin on täyttä mielikuvitusta.

(Tälla samalla logiikalla 'absoluuttista jumalaakaan' ei voi olla olemassa muuten kuin ihmisen keksimänä mielikuvitusolentona)

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Elämän tarkoitus on elämä itse.

- Elämä itse - elää jokaista/kaikkea läpi miten nyt sitten elää... ihminen voi suostua elettäväksi.

Eräs 90 vuotias sanoo: "Monet pitävät minua vähän epärealistisena ihmisenä. Olen onnellinen ja kiitollinen, mutta minulla on ollut vaikea elämä... Uskon, että mitä meille annetaan, se on tarkoitus, olkoon niin tai näin."

Elämä on suuri mysteeri.

Vierailija

mikä hakee vastauksia jotka ovat vain osittumista kokonaisuudesta.

mitä jos oletta täysin ajattlematta sanallisesti, ja vain tarkkailette mieltänne, ilman että alatte pukemaan todellisuutta sanalliseen ja ahtaaseen kuosiin.

katsokaa analysoimatta, ilman mitään kantaa, ilman mitään ennakkoluuloa, ajatusta tai muutakaan kaikkea, ilman että nimeättä mielessänne asiat joksikin, pelkästeen vain katsokaa, ja lakatkaa edes hetkeksi tietämästä, miten asiat ovat. (tehän tiedätte vain sen mitä olette oppineet, ettekä lainkaan enemmän, ja tämän opin/historian kautta te katsotte nykyään kaikkea, eli koette historiasta käsin nykypäivän, joka ei ole elämistä tässä ja nyt, koittakaapa hetken ajan)

Vierailija
Volitans
Ei elämällä ole mitään tarkoitusta. Elämä on seuraus.

Tuo on myös minun näkemykseni tästä asiasta.

Vierailija
Volitans
Ei elämällä ole mitään tarkoitusta. Elämä on seuraus.

Elämä on seuraus. Mistä? Mikä toteamus tämä oli?

Seuraus siitä että joku heittää sinua kivellä päähän on kuhmu!

Mielenkiinnolla luen hyotyjä tästä ajattelumallista että elämä on seuraus?????? Kumpi oli ensin: Muna vai kana?

Syy ja seuraus. Sitähän kaikki on. Kaikella mitä tapahtuu on alenevasti syitä loputtomiin.

Eli minkä seurausta on ensimmäinen seuraus?

Pallo lentää seinään kun sitä potkaisee: Eli syy pallon osumiseen seinään on potku. Potku jonka seurauksesta pallo lentää seinään. Tästä seuraa syy ja seuraus sille että pallo on lentänyt seinää ja kimmonnut siitä kukkapurkkiin. Syy sille että pallo on kukkapurkissa on potku. Ja tästä seuraa että äiti on vihainen. Syy sille että äiti on vihainen on se että pallo on katkaissut kukan. Ja siitä seuraus on se että saat kunnon selkäsaunan.

Eli voisin sanoa että elämällä ei edelleenkään ole tarkoitusta, seurausta tai syytä

Yhtä hyvin elämä on syy kuin seuraus. Eli tässä tapauksessa tämä kaikki on ihan turhaa metafyysistä sanojen pyorittelyä.

Vierailija

Elämän tarkoitusta pohtiessa, on hyvä kysyä, kuka tuota kysyy?

Elämä itse ei tuota kysy, on siis kysymys ihmisestä, joka etsii omaa tarkoitustaan. Tuo kysymys pitää sisällään, kysymyksen ihmisen itsensä olemuksesta, muutenhan se olisi turha. Kuka, tai mikä siis etsii omaa tarkoitustaan?

Koska ihminen itse määrittelee oma tarkoituksensa, ei mitään elämää suurempaa tarkoitusta voi olla, voi siis vai yksinkertaisesti elää elämäänsä, sellaisena kun se vastaan tulee, ymmärtäen oman olemuksensa.
Kaikenlainen pyrkimys, joksikintuleminen, saavuttaminen, totuuden etsiminen on turhaa, sillä totuus on läsnä joka hetki.

Elämän tarkoituksen etsijä on siis ajatus, ja ajatus voi löytää vain uusia ajatuksia.

Vierailija

Luottaisitko yksittäisen aivosolun tuottamaan ratkaisuun elämän tarkoituksesta, jos olisit aivot?

Siinä mielessä kysymys elämän tarkoituksesta on turha, koska olemme liian alkeellisia olentoja siitä keskustelemaan, ikävä kyllä. Jos elämällä ja olemassaololla on jokin tarkoitus, on se varmasti hieman monimutkaisempi juttu kuin mitä ihmismieleen mahtuu. Tarkoitan, että se on kuin muurahainen tutkimassa vaikkapa yllämainitun traktorin teknisiä piirustuksia. Ei näe niistä kuin yhden viivan kerrallaan, ja miettii ovatko ne teitä, vai mitä ihmettä.

Ainoastaan olento, joka ymmärtää todellisuuden olemuksen täysin, voi sanoa, onko sillä jokin tarkoitus vai ei.

Vierailija

Emme varmuudella voine kukaan tietää elämän tarkoitusta.

Minun mielestäni paras arvaus todellakin olisi, että elämä on seuraus.

Elämä jouduttiin luomaan työkaluksi.

Tällä työkalulla jumala saa tietää sielujemme luonteen. Sielu on syntyessään viaton, tietämätön.

Jumala ei huoli paratiisiin "käärmeitä".

Meniköhän vastaukseni liian uskonnolliseksi. Parempaa "tieteellistä" vastaustakaan en osaa antaa.

Vierailija

Elämän tarkoitus= seuraus, Näinkö? mitä tuo tarkoittaa?

Syy ja seuraus kulkevat yhdessä, syystä tulee seuraus, joka tulee uudeksi syyksi, josta taas tulee seuraus, jne.

Minkä seuraus on siis elämän tarkoitus, sen että on elämää, niinkö?

Tuo on vain sanojen pyörittelyä, eikä oikeastaan tarkoita yhtään mitään.

Tai itseasiassa, se tarkoittaa juuri samaa, kuin jos sanotaan, että elämä on oma tarkoituksensa.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005
sepporäty
[nips]
Eli sana 'tarkoitus' on jo liian häilyvä käsite kysyttäessä elämän tarkoitusta. Joku voi todeta elämän tarkoituksen olevan tehdä lapsia tai uskoa jumalaan ja niin edelleen.
Eli me voimme itse keksiä elämän tarkotuksen itsellemme.

[naps]

Ratkaisu: Elämän tarkoitusta ei ole olemassa ilman ihmistä ja silloinkin elämän tarkoitus on täysin ihmisen mielikuvituksessa. Kysymys on siis täysin abstraktista kysymyksestä jolloin vastauskin on täyttä mielikuvitusta.

Ihminen keksi sanat ja antoi niille tarkoituksen. Se, että asettelee sanoja mukavalta kuulostavaan järjestykseen ei tee sanakyhäelmästä asiaa.
Vain ihminen kielensä kanssa voi keksiä mukavalta kuulostavia, mutta päättömiä ajatelmia.

Kokonaisuuden kannalta sinulla tai minulla ei ole mitään tarkoitusta, yksinään. Emme ole syy emmekä seuraus, me vain olemme aikamme ja menemme. Sarja tapahtumia, jotka yksinään eivät vaikuta mitään, mutta yhdessä keskinäisessä vuorovaikutuksessa meidän merkitys muuttuu. Aivan kuten ei yhden murkkusen elämällä ole mitään merkitystä, mutta kun niitä on keollinen ja ne toimivat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa; ne synnyttävät jo rakennelmia ja muokkaavat ympäristöään.

Loppujen lopuksi ihminen on vain puiden tapa tuottaa lisää lannoitusainetta.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
henkka
Elämän tarkoitus= seuraus, Näinkö? mitä tuo tarkoittaa?

Ei. Minun mielestäni:

Elämän syy = paratiisissa ollut "käärme".
Elämä = seuraus.
Elämän tarkoitus = jumalan työkalu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat