Tarpeet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ihmisellä on tarve olla rehellinen puheissa/teoissa, rohkea, uskollinen itselle.. jne.

Mutta tarpeita hävetään suuresti?

Ei ole niinkään häpeällistä puhua mitä sattuu, rehelisyyden tarpeensa ohittaen... niinhän muka kuuluu tehdä ja niinhän kaikki muka tekevät.. ja niin muka kuuluukin tehdä.

Emme muka yksinkertaisesti voi oppia elämään rehellisinä?

Eikö jokaisen ole oikeutettua tuoda ilmi esim. väsymyksensä? tai asioihin
kiinnostumattomuutensa? Jne.

Sivut

Kommentit (170)

Vierailija

se on perin inhottavaa nykysuomessa varsinkin. täällä tuomitaan ja pidetään hylkiönä, jos osoitat "heikkouden" merkkejä. Inhimillisyyttä ja rakkautta täällä ei ole, vaikka jokainen sellaista asiallista kohtelua itselleen tahtoo, muttei ole valmis sitä muille myöntämään.

esimerkiksi 7 päivää lehti, kunnon juoruja ihmisistä. ihmiset nauttivat lukea muista moisia juoruja , mutta vaativat silti että oma yksityisyys on suojattu, eivät silti myönnä sitä suojaa muille. ristiriitaista, eikö.

mutta kuinka paljon meillä onkaan ristiriitaista käytöstä, HELVETISTI, muttemme tajua sitä, koska olemme niin sidotut ajattelemaan kaikkea muuta kuin toimiemme ja tapojemme järkevyyttä. on kiire kattomaan jääkiekkopelejä, tietokonepelejä, elokuvia, kirjoja ja kaikkea muuta, muttei sitä, miksi itse teemme mitä teemme, ja onko sellainen järkevää ja mitä haluamme, että meille tehdään, ja teemmekö samoin muille.

Vierailija

Ensinnäkään tarpeita ei ole enää helppo tunnistaa, sillä elämä on kuorutettu muka tarpeilla.

Ihminen on kuin tuote, jota puetaan ulkopuolelta käsin. Täytyy olla sitä ja tätä, ennenkuin voidaan puhua oman itsensä herrasta.
Tätä kutsuisin sosiaaliseksi sekä kulttuurilliseksi paineeksi.

Valtavirrasta poikkeaminen aiheuttaa välittömän uhan. Alkaa painostus - erilaisuus ei ole hyväksyttävää.
Ihminen puristetaan muottiin.

Luovuus, hullukin sellainen on OK, kunhan se on sosiaalisesti hyväksyttävää eli ihmisellä on jo tarpeelliset meriitit saadakseen olla sitä mitä haluaa. Taiteellinen vapaus.

Nykyään ihmiset oppivat mainoksista mitkä ovat heidän "tarpeensa".

Vierailija

"Heikkous" esim. väsymys täytyy salata hinnalla millä hyvänsä, täytyy muka olla tehokas, tai ainakin esittää sellaista, kunnes uupuu... Vain muka heikot uupuvat..

Tarpeensa tiedostava on muka hylkiö..., hänestä voidaan sanoa: mikä se luulee oikein olevansa, eihän me muutkaan itsestä välitetä.

Seiska lehti... niin, mitä se ihmiselle antaa? tai harrastukset, siis viihde ylipäätänsä?

Ihmisellä näyttää olevan kiire yrittää paeta todellisuutta. Ei saa olla ihminen, täytyisi muka olla kuin kone... ja paras kone on muka sellainen, joka kuluttaa mahdollisimman paljon... varsinkin viihdykettä.

Ostan, olen siis olemassa.

-------------------------------------------

Kanelilla jälleen viisaat pohdinnot...

Vierailija
JaskaJuuso
kaneli, aivan totta. harmi vain etteivät ihmiset tiedosta tai edes jaksa ajatella sitä mitä tekevät.

Kyllä ihmiset pohtivat. Lähtökohta pohtimiselle saattaa tosin olla hiukan vinoutunut :"Mitä naapurit/työkaverit/ystävät/puoliso tästä ajattelevat" sen sijaan, että rauhoittuisi pohtimaan asioita itsestä käsin.

Sosiaalisen ja kulttuurillisen paineen lisäksi ihmisen tulee kestää myös perheen sisäisen arvomaailman paine.
Opimme jo lapsena kiertoilmaisut, sillä sen sijaan, että meitä opetettaisiin olemaan rehellisiä ja tunnistamaan tarpeemme, muka hyödyllisempää on tulla sosiaalisesti hyväksytyksi.

Syntyy herkästi sukupolvelta toiselle kestäviä kierteitä, joissa lapsuudessa koetut asiat, niin hyvässä kuin pahassa, jatkavat elämäänsä.
Näistä varsinkin ne asiat, jotka kokee omaa elämää kahlitsevaksi tulisi kyetä kyseenalaistamaan.

Kyseenalaistaakseen, tulee olla rohkea. Ja tietenkin, ehkä tärkeintä kokea tarvetta tähän.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26997
Liittynyt13.5.2005
qaz
"Heikkous" esim. väsymys täytyy salata hinnalla millä hyvänsä, täytyy muka olla tehokas, tai ainakin esittää sellaista, kunnes uupuu... Vain muka heikot uupuvat..
Itse asiassa, on asia näkemykseni mukaan yhtäältä päinvastoin ja toisalta kuten sanoit. Juju on siinä, että universaaleja tunnemäärittelyjä akselilla hyvä tai paha ei ole kovinkaan mielekästä stereotypisoida, jos asiaa yhtään lähemmin tarkastelee. Jollakin stabiililla sosiaalisella kuvalla itsensä huijaaminen on pakenemista alati muutuvasta sosiaalisesta todellisuudesta. Lienee hieman turhaakin tautologiaa mainita, että samaisesta syystä me ihmiset vanhetessamme saatamme jäädä nuorisosta "hieman" jälkeen..?

Tarkoitan, että sosiaaliset vuorovaikutustilanteet ovat aina toistensa suhteen muuttuvia prosesseja. Sen vuoksi tunteemme ilmenevät eri päivinä ja eri yhteyksissä eri tavalla. Varsinkin kun olemme tai olemme olleet nuoria. Tunteemme ilmentävät aina omia yksilöllisiä rajojamme siinä sosiaalisessa virrassa, jossa me itse kukin olemme ja elämme. Jos lakkaamme kiinnostumasta uusista asioista eli oppimasta, uraudumme sosiaalisiin kuoppiimme, minkä välttämiseksi (saattaisi olla) on hyödyllistä oppia rakastamaan oppimista.

Miten tämä liityy väsymykseen, avautuu jos hyväksyy asiat kuten ne ovat!

Eräs itämainen viisaus sanoo, että liike lähtee tasapainosta, musiikissa on sanonta, että ääni lähtee hiljaisuudesta ja yleisesti ottaen on sanonta, että purkka lähtee tukasta, eli vain kuolleet kalat uivat virran mukana.

Omien tunteiden (kuten väsymys) tunnistaminen, tunnustaminen ja suoraan ääneen sanominen on ainoaa positiivista muutosta aiheuttavaa vahvuutta, jota yksittäisellä ihmisellä tulee elämässään koskaan olemaan.

Tarpeensa tiedostava on muka hylkiö..., hänestä voidaan sanoa: mikä se luulee oikein olevansa, eihän me muutkaan itsestä välitetä.
Kateellisuus ei oppimani mukaan kumpua välttämättä kyvyttömyydestä vaan vilpittömästä sokeudesta.

qaz
Ihmisellä näyttää olevan kiire yrittää paeta todellisuutta. Ei saa olla ihminen, täytyisi muka olla kuin kone... ja paras kone on muka sellainen, joka kuluttaa mahdollisimman paljon... varsinkin viihdykettä.
Näkemykseni mukaan kaikilla ihmisillä ei ole todellisuutta - edes sellaista, josta paeta.

EDIT: oikaisu.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Tarpeet on tehtävä, muttei naapurin tontille. Naapurilla on omat tarpeensa, joista on epähienoa puhua julkisesti.

Tuntuu siltä että perusongelma, ja kenties ainoa, on se ikuinen. Missä kulkee maailman ja minun välinen raja?

Vierailija

Perusongelmaksi näen sen, että tarpeista vaietaan, pidetään ns. omat mölyt mahassa.. niistä ei muka sovi puhua.

Ei rohjeta sanoa esim. pomolle, että mun tarttee nyt lähteä kotiin, tänään en voi jäädä ylitöihin, koska ....

"Missä kulkee maailman ja minun välinen raja?"

Minusta se on keinotekoinen.

----------------------------------------

Kaikki elävät todellisuudessa, eli ei sitä voi paeta kuin näennäisesti..

Vierailija

Maailma ja ihminen kyllä kuuluu yhteen.

Aistit reakoivat tähän maailmaan, korva, ja ääniaallot, valo ja silmä, aistielimet ovat tämän vuorovaikutuksen yhteistoimintaa, kaikki liittyy kaikkeen, erilisyyttä ei ole.

Minä on siis maailman luomus, ja maailma on minä. Minä tunne.

Vierailija
Kaneli
Ensinnäkään tarpeita ei ole enää helppo tunnistaa, sillä elämä on kuorutettu muka tarpeilla.

Jos vanhaa ei tunnista sitä ei ole. Ja kyllä vain on ihmisellä 'todellisten' tarpeiden ja arvojen tilalla nykyään täysin päinvastasta.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26997
Liittynyt13.5.2005
qaz
Perusongelmaksi näen sen, että tarpeista vaietaan, pidetään ns. omat mölyt mahassa.. niistä ei muka sovi puhua.

Ei rohjeta sanoa esim. pomolle, että mun tarttee nyt lähteä kotiin, tänään en voi jäädä ylitöihin, koska ....

Sillon kun tarpeet ovat itsestä riippuvia on kattona vain taivas. Mutta silloinkun tarpeet vaativat muita ihmisiä on kattona neuvottelutaito.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija
qaz

Keinotekoiseen kysymykseeni vastataan yleensä kahdella tavalla. Joko "vakavan" filosofisesti (kuvittelen kysymystä sellaiseksi ilman näitä " ") tai kehottamalla hakeutumaan hoitoon. Tiedän että persoonallisuushäiriöt muistuttavat sellaista tilaa, jossa kysytään kuka minä olen ja mitä oikeasti tahdon.

Tässä liikun aina veitsen terällä. Kuitenkaan Leelian lepotuoleista ei ole ollut pysyvää apua. Kuvittelen siis edelleen, että minulla on vapaa tahto ja nautin niin perkeleesti tässä helvetissä.

Vierailija
Sillon kun tarpeet ovat itsestä riippuvia on kattona vain taivas. Mutta silloinkun tarpeet vaativat muita ihmisiä on kattona neuvottelutaito.

Sehän se ihme juttu onkin, ettei tarve VAADI ... itseltä/muilta. On siis tarve olla VAATIMATTA itseltä/muilta mitään...

Neuvottelutaito... hmm... voisi sanoa, että näyttelemisentaito.

Vierailija
Kauko
qaz

Keinotekoiseen kysymykseeni vastataan yleensä kahdella tavalla. Joko "vakavan" filosofisesti (kuvittelen kysymystä sellaiseksi ilman näitä " ") tai kehottamalla hakeutumaan hoitoon. Tiedän että persoonallisuushäiriöt muistuttavat sellaista tilaa, jossa kysytään kuka minä olen ja mitä oikeasti tahdon. Tässä liikun aina veitsen terällä. Kuitenkaan Leelian lepotuoleista ei ole ollut pysyvää apua. Kuvittelen siis edelleen, että minulla on vapaa tahto ja nautin niin perkeleesti tässä helvetissä.

Tahto on vain näennäisesti vapaa. (tahdon voip kyllä vapauttaa). Ihminen on jotain "tarkoitusta" varten syntynyt TÄNNE juuri sellaiseksi kuin on. Olkoompa äiti teresa tai hitler.

Jotenkin noin se menee...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat