Europositron-akut

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli satuin tälläiseen törmäämään tuolla netissä, jossa luvataan jos rahotus selviää, niin noin vuodelle 2010 aika kivoja akkuja ajatellen sähköautoja. Enkä aiheesta löytänyt hakutoiminnolla yhtään osumaa.

seuraava lainaus suoraa yhtiön sivuilta.
"Europositronin teknologialla n. 60 kg voimanlähteellä tilavuudeltaan n. 40 litraa saavutetaan 80 kWh:n energiakapasiteetti. Asennettuna 816 kg painavaan EV 1:een sillä saavutettaisiin kertalatauksella maantiellä 870 km ja kaupunkiajossa 690 km toimintasäde." (kyseisessä EV 1:setä oltiin vähennetty vakio akkujen paino eli n. puolet autonpainosta)

ja energiatiheys on kyllä aika kiva verrattuna lilon akkuihinki. Tuolle luvataan 1330Wh/kg, 2100Wh/litra ja muista ominaisuuksista puhumattakaa (selatkaa lähteen alas, niin siellä on noi taulukot). Mikä parasta niin viellä olisi kierrätettävistä materiaaleista ja helposti saatavilla ja suomalainen keksintö.

Lähde: http://www.europositron.com/fi/background.html

Joten mitä mieltä olette tai oletteko kuulleet/lukeneet jotain aiheesta jo ? Onko tässä bensan tappaja ? Kovat on ainakin lupaukset.

Sivut

Kommentit (29)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
w00x

Joten mitä mieltä olette tai oletteko kuulleet/lukeneet jotain aiheesta jo ? Onko tässä bensan tappaja ? Kovat on ainakin lupaukset.

Puheet ovat rajuja, mutta siihen se jää. Jos tuollaisella firmalla olisi jotain muutakin näyttöä kuin suuret puheet, todennäköisesti joku iso akku- tai elektroniikkapulju ostaisi sen pois sellaisella hinnalla että omistaja löhöäisi loppuikänsä etelän auringossa rikkaana joutomiehenä, ja kehittäisi tuotteen markkinoille.

Aina kun kerjätään rahaa puhetta vastaan, pitäisi hälytyskellojen soida. Toki, jos hallitsee riskisijoittamisen vaikean taidon, sen yhden onnistujan haistaminen tuhannen yrittäjän joukosta on nopea tie rikkauteen.

Vierailija

googlella satuin löytämään ettiessäni aiheesta, niin linkin tänne joka oli kirjoitettu jo vuonna 2005, mutta siinäkin kyllä kovasti epäiltiin koko juttua huijaukseksi (otsikolla: "alumiiniakku?"). Itsekkin kyllä epäilen kun noin kovia lupauksia on pöytään lyöty, mutta mitään ei ole aikaiseksi saatu ja juuri luin että rahaakin olisi jo kerätty parin miljoonan edestä, mutta nyt sitä tarvittaisiin lisää.

Vierailija
w00x
Eli satuin tälläiseen törmäämään tuolla netissä, jossa luvataan jos rahotus selviää, niin noin vuodelle 2010 aika kivoja akkuja ajatellen sähköautoja. Enkä aiheesta löytänyt hakutoiminnolla yhtään osumaa.

seuraava lainaus suoraa yhtiön sivuilta.
"Europositronin teknologialla n. 60 kg voimanlähteellä tilavuudeltaan n. 40 litraa saavutetaan 80 kWh:n energiakapasiteetti. Asennettuna 816 kg painavaan EV 1:een sillä saavutettaisiin kertalatauksella maantiellä 870 km ja kaupunkiajossa 690 km toimintasäde." (kyseisessä EV 1:setä oltiin vähennetty vakio akkujen paino eli n. puolet autonpainosta)

ja energiatiheys on kyllä aika kiva verrattuna lilon akkuihinki. Tuolle luvataan 1330Wh/kg, 2100Wh/litra ja muista ominaisuuksista puhumattakaa (selatkaa lähteen alas, niin siellä on noi taulukot). Mikä parasta niin viellä olisi kierrätettävistä materiaaleista ja helposti saatavilla ja suomalainen keksintö.

Lähde: http://www.europositron.com/fi/background.html

Joten mitä mieltä olette tai oletteko kuulleet/lukeneet jotain aiheesta jo ? Onko tässä bensan tappaja ? Kovat on ainakin lupaukset.

Aika naurettava huijausyritys tai sitten tyyppi oikeasti luulee vekottimensa toimivan.
Ainakin hän luulee alumiinia alkalimetalliksi.
En ostaisi 10 eurolla 90% yrityksen osakkeista.

Vierailija

Sikäli kun tavanomaisen perheauton ajo- ja aerodynaamisilla ominaisuuksilla keskimääräinen maantiekulutus tulee olemaan noin 17 kWh/100 km niin 80 kWh:lla pääsee noin 470 kilometrin päähän.

Että sinänsä hieman liioiteltu muutenkin.

Vierailija

Muutama vuosi sitten noista alumiiniakuista oli juttua ja jo silloin väittivät, että tekniikka olisi valmis kaupallistamiseen kolmen vuoden päästä. Jäätiin innolla odottamaan sensaatiouutisia ja uudenlaisia sähköautoja, mutta..

Vierailija

"Europositronin teknologialla n. 60 kg voimanlähteellä tilavuudeltaan n. 40 litraa saavutetaan 80 kWh:n energiakapasiteetti. Asennettuna 816 kg painavaan EV 1:een sillä saavutettaisiin kertalatauksella maantiellä 870 km ja kaupunkiajossa 690 km toimintasäde."

Hmm.. luulin, että sähköautolla pääsee kaupungissa pidemmälle kuin maantiellä, johtuen pienemmän nopeuden aihettamasta vähäisemmästä ilmanvastuksesta, akun latautuminen jarrutuksissa ja olematon virrankulutus risteyksissä/liikennevaloissa seisoskelussa. Ero ei ainakaan voi olla noin huomattava maantiejon hyväksi.

Vierailija
MalcomX
Hmm.. luulin, että sähköautolla pääsee kaupungissa pidemmälle kuin maantiellä, johtuen pienemmän nopeuden aihettamasta vähäisemmästä ilmanvastuksesta, akun latautuminen jarrutuksissa
Mitään arviota heittää, kuinka suurella hyötysuhteella kineettinen energia muutetaan akkuun potentiaalienergiaksi? 25%?
MalcomX
ja olematon virrankulutus risteyksissä/liikennevaloissa seisoskelussa. Ero ei ainakaan voi olla noin huomattava maantiejon hyväksi.
Kun seisoo liikennevaloissa paikallaan, ei ajomoottori vie virtaa, mutta toisaalta ei matkakaan taitu. Sensijaan kaikki sähköiset apulaitteet kyllä vievät virtaa.

Jos ajatellaan ideaalinen maantie, jolla ei ole suurempia mäkiä, eikä muuttuvia nopeuksia, risteyksiä sun muuta, pääsee samalla energiamäärällä paljon pidemmälle, kuin kaupungissa, missä pitää kokoajan kiihdytellä ja jarrutella.

Pahoittelen lausehirviötä.

Vierailija
ilesoft
MalcomX
Hmm.. luulin, että sähköautolla pääsee kaupungissa pidemmälle kuin maantiellä, johtuen pienemmän nopeuden aihettamasta vähäisemmästä ilmanvastuksesta, akun latautuminen jarrutuksissa
Mitään arviota heittää, kuinka suurella hyötysuhteella kineettinen energia muutetaan akkuun potentiaalienergiaksi? 25%?
MalcomX
ja olematon virrankulutus risteyksissä/liikennevaloissa seisoskelussa. Ero ei ainakaan voi olla noin huomattava maantiejon hyväksi.
Kun seisoo liikennevaloissa paikallaan, ei ajomoottori vie virtaa, mutta toisaalta ei matkakaan taitu. Sensijaan kaikki sähköiset apulaitteet kyllä vievät virtaa.

Jos ajatellaan ideaalinen maantie, jolla ei ole suurempia mäkiä, eikä muuttuvia nopeuksia, risteyksiä sun muuta, pääsee samalla energiamäärällä paljon pidemmälle, kuin kaupungissa, missä pitää kokoajan kiihdytellä ja jarrutella.

Pahoittelen lausehirviötä.

Jos oikosulkumoottoria käytetään moottorijarrutuksessa energian keräimeä, niin nimellisteholtaa 1.5kw moottori pystyy tuottamaan 700w yksvaihe sähköä ulos, että ihan kohtuudella. Muuta keinoa äkkiseltäni en keksi tuon talteen ottamiseen.
http://www.saunalahti.fi/elepal/moottori/generator.html

sähkömoottori viel hitaammilla kierroksilla enemmän sähköä, mutta antaa kyllä vääntöäkin kivasti. sähköautolla olisi aika kannattavaa ajaa jotain monta kilometriä pitkää alamäkeä alas

Vierailija

Eipä siitä valtavasti iloa olisi.

1000 kilon painoinen auto saa 100 metriä korkean mäen huipulta alas rullatessaan 1000 * 9.81 * 100 = 981000 Joulea, joka on 0,27 kWh. Mäen pituudella ei ole merkitystä saatuun energiamäärään.

Vierailija
w00x
Muuta keinoa äkkiseltäni en keksi tuon talteen ottamiseen.

Aika paljon energiaa ja vitutusta säästyisi (tosin toinen on uusiutuva luonnonvara), jos vaan pantais risteysalueille 30kmh nopeusrajoitus, ja heitettäis liikennevalot sulattamoon.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
w00x

Jos oikosulkumoottoria käytetään moottorijarrutuksessa energian keräimeä, niin nimellisteholtaa 1.5kw moottori pystyy tuottamaan 700w yksvaihe sähköä ulos, että ihan kohtuudella. Muuta keinoa äkkiseltäni en keksi tuon talteen ottamiseen.

Otetaan kolmivaiheisena, niin saadaan hetkellisesti 2-3 kertainen nimellisteho. Käytännössä ei kaikkea liike-energiaa voi muuttaa sähköksi, kovissa jarrutuksissa ja pienillä nopeuksilla täytyy käyttää mekaanista jarrua.

Hyötysuhteen tuossa määrää lähinnä akun lataus/purkuhyötysuhde. Moottorilla ja ohajuselektroniikalla se on hyvä. Käsittääkseni se on normaaleilla akuilla selvästi puolikkaan paremmalla puolella.

Vierailija

Epäilen edelleen noin suurta eroa maantien hyväksi sähköautolla. Onkohan olemassa olevista sähköautoista kulutustietoja? Polttomoottorihan kuluttaa kaupungissa tyhjäkäynnilläkin vaikkei matka taitu ja polttoaineesta otetaan myös sähkölaitteille energia. Maantiellä suurempi nopeus vaatii tehoa ilmanvastuksen voittamiseen. Ja energian palauttamista akkuihin jarrutuksissa ei voi väheksyä, koska jos se olisi vähäistä ei sitä tekniikkaa varmaankaan käytettäisi.

Vierailija

Sähkömoottorisen auton taajuusmuunnin voi toimia huomattavasti huonommalla hyötysuhteella hitaassa ajossa. Polttomoottori myös toimii kaupunkiajossa paremmilla hyötysuhteilla kuin maatieajossa. Tyhjäkäynnin merkitys kulutuksessa on aika vähäinen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat