Miksi ei ole energiansäästöteollisuutta ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Koko sen 19 vuoden ajan, mitä olen aktiivisesti seurannut ympäristöpolitiikkaa, on puhuttu energian säästöstä. Puhuttu, puhuttu ja puhuttu, muuta ei poliitikot osaa tehdäkään kuin puhua ja ryypätä (tiedän sen koska olin ennen itse mukana).

Tänä aikana energia on kallistunut moninkertaiseksi. Luulisi että säästöjen myyminen olisi helppoa.

Silti yksikään noista puhujista ei ole perustanut alan yritystä tai mennyt osakkaaksi. Tämähän on aina sen merkki että "kunhan vaan yritän vedota äänestäjiin. Olen oikeasti täysi jurpo".

Esim. itse tuhlaan valtavasti. Vanha puutalo jossa on 2-kertaiset ikivanhat ikkunat ja öljylämmitys jota täydennetään suoralla sähkölämmityksellä.
Varaava takka olis, mutten käytä, kun ei ole puita, vetokoukkua tai peräkärryä, ja piippukin vaatisi pienen huollon.

Voisin mielelläni ulkoistaa taloni lämmityksen. Tehkää tarjouksia, halvin voittaa. Lähtöhinta on nykymenot eli olisko jotain 1200 eur / vuosi (120m2 vanha okt, kaukolämpöputkikin menisi ihan talon vieressä).

Voittaja saa hoitaa homman lisäeristämisellä, lämpöpumpulla, lisälaseilla, kaukolämmöllä, takan korjauksella, pelleteillä tai ihan miten itse haluaa.

Suosittelen maalämpöputkea kiepille kaukolämpöputken viereen. Mitä laittoivat sen niin lähelle tontin rajaa.

Kommentit (12)

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006
oge
Tehkää tarjouksia, halvin voittaa.

Oma tarjoukseni on 100 €.

Suosittelen maalämpöputkea kiepille kaukolämpöputken viereen. Mitä laittoivat sen niin lähelle tontin rajaa.

Liity kaukolämpöverkkoon.

Koskas maksat ?

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Vierailija
oge

Voisin mielelläni ulkoistaa taloni lämmityksen. Tehkää tarjouksia, halvin voittaa. Lähtöhinta on nykymenot eli olisko jotain 1200 eur / vuosi (120m2 vanha okt, kaukolämpöputkikin menisi ihan talon vieressä).

Halvin on monasti niin huono, ettei siihen ole varaa. Tai halpuus sisältää elämää haittaavaa toimintaa. Monopolit, kartellit ja sitovat sopimukset tuovat nykyään rahaa kehnoillakin tuotteilla. Mutta vapaassa kilpailussa niillä ei pärjäisi.

Vierailija

Laitoin tarjouspyynnön myös noihin enespaan ja inescoon.

Pseudohippi voi soittaa energialaitoksille ja tarkistaa liittymisen sekä lämmönvaraajaan kustannukset. Veikkaan ettei tarjouksesi 100.- riitä edes korkokuluihisi, saati sitten itse käyttöön.

Kerron täällä sitten että mitä nuo firmat vastaavat. Oletan että he ovat tavallisia suunnittelukonsultteja, joita ei kiinnosta ulkoistettu lämmitys eli vastuu omasta fiksuudesta. Saapa nähdä.

Vierailija
rmac
oge
Oletan että he ovat tavallisia suunnittelukonsultteja, joita ei kiinnosta ulkoistettu lämmitys eli vastuu omasta fiksuudesta. Saapa nähdä.

Tuota noin. Et ole ilmeisesti kuullut ESCO -toiminnasta?

http://www.motiva.fi/fi/toiminta/esco-toiminta/[/quote]

Huomasin termin tänään eka kerran, mutta en lukenut mitä se tarkoittaa. Oletan ettei pienkiinteisöille ole kuitenkaan mitään negawatteja, ja alkuperäinen asiani oli, ettei yksikään poliitikko ole alkanut yrittäjäksi tai osakkaaksi, koska eivät välitä. Mitä on joku 2 firmaa, joissa on muutama konsultti ? Markkinaa olisi nykyenergian hinnoilla sadalle tuhannelle, jos aletaan ostamaan esim naapurimaiden lämmitysulkoistuksia.

Vierailija
oge
alkuperäinen asiani oli, ettei yksikään poliitikko ole alkanut yrittäjäksi tai osakkaaksi, koska eivät välitä.

Minusta on pelkästään hyvä etteivät poliitikot ole yrittäjiä tai osakkaita tällaisissa firmoissa. Poliitikoilla jotka tekevät edustajantoimensa ohessa bisneksiä on ollut paha tapa jossain vaiheessa sekoittaa kahden eri toimen intressit ja lopulta yhdessä tapauksessa päädyttiin valtakunnanoikeuteen.

Kannattaa siis miettiä mitä jonkin ilmiön kuvittelee merkitsevän.

Vierailija

Eihän kukaan ehdi tehdä kahta työtä. Tietenkin heidän pitäisi luopua politiikasta, ja lopettaa eläkeviran kyttäys.

Mitä joku Tenniläkin on saanut aikaan 17 vuoden kansanedustajavuoden aikana ? Mitä annettavaa hänellä vielä voisi olla ? Miksei menisi töihin jollekin alalle tai alueelle, jossa on työvoimapulaa. Se olisi arvokasta.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
oge
Koko sen 19 vuoden ajan, mitä olen aktiivisesti seurannut ympäristöpolitiikkaa, on puhuttu energian säästöstä. Puhuttu, puhuttu ja puhuttu, muuta ei poliitikot osaa tehdäkään kuin puhua ja ryypätä (tiedän sen koska olin ennen itse mukana).

En minä tosin haluaisikaan poliitikkoa konsultoimaan oman yritykseni energiatehokkuusinvestointeja.

oge
Tänä aikana energia on kallistunut moninkertaiseksi. Luulisi että säästöjen myyminen olisi helppoa.

Onhan se lyhyillä takaisinmaksuajoilla, muutoin energiatehokkuus ei ole millään tavalla etusijalla verrattuna esim. tuotannon kasvattamisen ja/tai laiteinvestointien tuomiin säästöihin/lisätuloihin.

oge
Silti yksikään noista puhujista ei ole perustanut alan yritystä tai mennyt osakkaaksi. Tämähän on aina sen merkki että "kunhan vaan yritän vedota äänestäjiin. Olen oikeasti täysi jurpo".

En usko väitettä, etteikö yhdelläkään poliitikolla olisi mitään tekemistä energiatehokkuustoimintaa harjoittavien yritysten kanssa.

oge
Esim. itse tuhlaan valtavasti. Vanha puutalo jossa on 2-kertaiset ikivanhat ikkunat ja öljylämmitys jota täydennetään suoralla sähkölämmityksellä.
Varaava takka olis, mutten käytä, kun ei ole puita, vetokoukkua tai peräkärryä, ja piippukin vaatisi pienen huollon.

Vaan kun oma tuhlauksesi on täysin mitätön teollisen Suomen mittakaavassa. Mihin tapauksessasi edes konsulttia tarvitsee, kun osasit jo itse mainita ongelmat? Tarvitko poliitikon nuohoamaan piippusi? Ja onko tämän tultava energiatehokkuusyrityksen osakkaan ominaisuudessa, perinteinen nuohooja ei tehtävään kelpaa?

oge

Hurjaa. 100 euroa kuukaudessa ulkoistetusta lämmityspalvelusta. Eipä taida moinen yritys kauaa pysyä pystyssä.

oge
Voittaja saa hoitaa homman lisäeristämisellä, lämpöpumpulla, lisälaseilla, kaukolämmöllä, takan korjauksella, pelleteillä tai ihan miten itse haluaa.

10-kertaista palvelun hinta niin joku saattaa innostua.

oge

Ideologisella tasolla kuulostaa tosiaan ihan hyvältä. Totuus kuitenkin on, että energiainvestoinnit ovat usein hyvin kalliita eivätkä läheskään aina takaa alle vuoden takaisinmaksuaikoja. Tällaisten investointien tekemättä jättäminen kannattavuuslaskentaa harrastavalle teollisuudelle ei ole mitenkään tavatonta.

Mitä tulee ihmettelyysi energiatehokkuutta tarjoavista firmoista, niin muutama esimerkki jo tulikin. Lisäksi se on monien muiden firmojen, kuten laitetoimittajien, lisäpalvelu, jolla pystytään neuvomaan omaa teknologiaa koskevassa energiatehokkuustoiminnassa. Puhun siis edelleen teollisuudesta, joka kuluttaa n. 50 % kaikesta Suomen sähköstä.

Syy, miksi yksityisille ei ole juurikaan tarjolla ulkoistuspalveluita, on nimenomaan energian halpuus. Ei ole yksinkertaisesti kannattavaa alkaa hoitaa esim. kotitalouksien lämmityspalveluita.

Vierailija
Ei ole yksinkertaisesti kannattavaa alkaa hoitaa esim. kotitalouksien lämmityspalveluita.

Niinpä. Ongelma on myös siinä, että nuo kahden vuoden takaisinmaksuajat ovat saavutettavissa lähinnä hyvin tehottomasti toimivia prosesseja uusimalla. Kotitaloudet eivät tällaisiin saavutuksiin yksinkertaisesti pysty. Olin itse rakennuttamassa yhtä matalaenergiataloa jo vuosikymmen sitten. Kyseiseen kohteeseen asennettiin silloin teknologisesti parhaat ikkunat: takaisinmaksuaika 12-14 vuotta. Serverihuoneeseen laitettiin lämmöntalteenotto jotta koneiden tuottama hukkalämpö saataisiin talteen. Takaisinmaksuaika yli 10 vuotta.

Vaikka tuossakin puhuttiin 'itsestäänselvyyksistä', takaisinmaksuajat olivat melkoisia. Täytyy myös muistaa että mitä pidempi on takaisinmaksuaika, sitä suuremmaksi kasautuu myös virhemarginaali. Tarpeettomien investointien tekeminen ei ole energiansäästöä, sillä esimerkiksi ikkunalasien valmistamiseen sitoutuu melkoinen määrä energiaa. Kerrostaloissakin tehdään isoja ikkunaremontteja hyvin hataralla pohjalla. Ihmiset valittavat vetoa kun ovat unohtaneet sellaisen yksinkertaisen kansalaistaidon kuin ikkunoiden tiivistämisen. Hyväkuntoinen kaksilasinen ikkuna voi olla ihan taloudellinen ratkaisu jos asukas viitsii nähdä sen verran vaivaa, että uusii muutaman vuoden välein tuuletusikkunoiden tiivisteet.

Mitä kotitalouksien säästömahdollisuuksiin tulee, apua on saatavissa monelta eri suunnalta. Motivan lisäksi käytännön vinkkejä löytyy paikallisesta sähkölaitoksesta. Myös 4H -yhdistykset ja Marttaliitto jakavat infoa siitä miten kotitalous selviytyy askareistaan energiataloudellisesti.

Ei siihen oikeasti mitään konsultteja tarvita.

Vierailija

En ole koskaan pyytänytkään mitään konsultointia, vaan tekijän sekä investoinnin lainoittajan.

Suurin osa maailman rahasta tyytyy tuommoiseen 6% korkoon, esim eläkerahastot. Se on takaisinmaksuaikana n. 12 vuotta.

Suomessa on jotain 100 000 keskenään samanlaista rintamamiestaloa siinä iässä, että jokaisen pitää erikseen miettiä että miten kannattaa investointiraha jakaa eristyksen, lämmön talteenoton ja lämmityksen kesken. Uskoisin että aika moni olisi valmis itseni tavoin ulkoistamaan koko pas*an.

Tämmöinen firma voisi jo harkita omia korttelin kokoisia kaukolämpöputkia. Esim. korttelin biodieselgeneraattori tekisi myös sähköt samalla. Investointituki voi olla mitä lienee, 75%. Mutta kotitalous ei semmoisia tukia saa, vaan yritys. Alkaako joku perustamaan alan pisnestä ? Kiinasta saa generaattoreita taskurahalla, esim pakettiauton tai traktorin dieselmoottori voisi olla hyvä.

Uusimmat

Suosituimmat