Helium, alfahiukkaset ja alfasäteily

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Koska en ole niin perillä näistä asioista, niin päätän kysyä teiltä:

Minä olen lueskellut heliumista, alfahiukkasista ja alfasäteilystä. Onko siis vaaraa saada alfasäteilyä sisällensä hengittämällä heliumia joka on ilmapallon sisällä? Voiko joku selittää ydinhajoamisen minulle, koska alfasäteilyä syntyy ydinhajoamisissa?

Onko heliumista - jolla täytetään ilmapalloja - vaaraa saada syöpää (sillä säteilystä voi saada syövän) vai onko tässä tavallisessa heliumissa ainoastaan se vaara, että se syrjäyttää happea ja voi johtaa tajuttomuudesta kuolemaan?

Kommentit (1)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26840
Liittynyt16.3.2005
Regendos
Koska en ole niin perillä näistä asioista, niin päätän kysyä teiltä:

Minä olen lueskellut heliumista, alfahiukkasista ja alfasäteilystä. Onko siis vaaraa saada alfasäteilyä sisällensä hengittämällä heliumia joka on ilmapallon sisällä? Käytetäänkö ilmapallon täyttämiseen He:tä vai He2+ ?

Ilmapallossa on neutraalia heliumia, joka on vaaratonta. Alfahiukkaset ovat lähes valon nopeudella lentäviä heilumytimiä, joita tulee tiettyjen radioaktiivisten aineiden hajotessa. Ne voivat rikkoa molekyylejä, mutta törmättyään aineeseen ne hidastuvat, sieppaavat puuttuvat elektronit ja muuttuvat vaarattomiksi heliumatomeiksi. Se ilmapalloheliumistakin on peräisin maaperän uraanin hajoamisketjun alfahiukkasista.

Uusimmat

Suosituimmat