Kuohuviinit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Löytyykö yhtään kuohuviinin maistelijoita tältä foorumilta? Itse olen tässä viime päivinä nautiskellut Törley Charmant Rougea pullollisen ja nyt on testissä jotain Odessan semikuivaa valkkaria. Mitähän sitä kävisi huomenna tuolta Alkosta hakemassa? Ehkäpä Versus Whitea.

Sivut

Kommentit (32)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Löytyy toki

Erinomainen on mielestäni Luxemburgilainen Bernard-Massard Cuvée de l'Ecusson Brut.

Varmaa perustavaraa on Freixenetin Gordon Negro.

Shampanjoista löytyvät sitten ne parhaimmat; Kokeeksi ostin Blondel Brut Carte d'Or - edullinen, saa nähdä miten toimii. Heti alkuun uskallan suositella ainakin 'R' de Ruinart Brut'a. Keltainen leski Veuve Clicquot Brut on aina hyvää.

Sitten aivan huippuja edustaa Gosset Brut Excellence ja kerran tuli huitaistua pullollinen Moët Chandonin Cuvée Dom Perignon Rosé, Vintage 1988 - kallista oli, mutta jumalaisen hyvää.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Noita Törleyn kuohareita tuli joskus nautittue Unkarissa enemmänkin - eivät oikein vakuuttaneet itseäni - liian makeita lähes kaikki, Sec on ihan ok, mutta en ole sitä yhtä pulloa enempää ostanut.

Kannattaa opettaa makuaan kuivien kuohuviinien suuntaan, niin aromeita ja nautinnollisuutta löytyy huomattavasti enemmän. Sokeri on hyvää, mutta se makaudellaan peittää muita makuja ja myös virheitä, josta syystä aiemmin makeita viinejä pidettiin parempina. Nykyään, kun valmistustekniikka on oleellisesti parantunut, saadaan huonompinakin vuosina hyviä ja virheettömiä viinejä. Huippuvuosina sitten löytyy hyvää makua ja tuoksua enemmän.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Lanson Rose Label Brut, hieno väri ja hilpeä olo.

Nuorena tuli muutaman kerran juotua magnumpullo kuivaa elyseetä ennen vappujuhliin lähtöä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Jep!
Ilmottaudun.
Nautin mieluummin kuoharia, vaikka sitä shamppikseksi kutsunkin.
joku Moët ei vakuuta.. vaikka kuinka kallista tahansa, makeaa-puoli tai kuivaa, niin kyllä kuohari voittaa.

Hmm.. on tässä tullut oltua aika lailla liikenteessä, mutta viimeksi taisin jotain virolaista juopotella.
Ballet on myös ok.
Nautin mielelläni ihan tavallisen väristä, ei mitään pinkkiä...
eikä mitään mansikoitakaan.
Puolikuivana kiitooss...
Varsinaista suosikkia en osaa nimetä.

Vierailija

Lauantaina oli ilo kumota useampi pullo Tattinger-shampanjaa. Aiemmin en ollut sitä maistanut, mutta voi kuinka ihanan hyvää se olikaan. Onneksi on varakkaita ystävättäriä!

Omalla rahalla ostan kuivaa Freixnet(?) -kuohuviiniä, nyt vappujuomaksi.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Mummolle suosittelisin ainakin yhtä pullollista tuota em. Luxemburgilaista - huolellisesti jäähdytettynä tietenkin - vaikka kylmä päivä olisikin tulossa.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Olitko sinä Volitans se nainen tänään/eilen Ruoholahden alkon oven edessä? Se nimittäin suositteli ilmeisesti tuota juomaa juuri.

Vai onko se sulla kylässä juuri?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
salai
Olitko sinä Volitans se nainen tänään/eilen Ruoholahden alkon oven edessä? Se nimittäin suositteli ilmeisesti tuota juomaa juuri.

Vai onko se sulla kylässä juuri?

En ole nainen, mutta on mahdollista, että olen hänelle tuota joskus tarjonnut

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Sitten sun vaimos on tuo konsulentti. Sä juot kuormasta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
salai
Sitten sun vaimos on tuo konsulentti. Sä juot kuormasta.

Ai juu, tämmöinenkin mahdollisuus olisi. Täytyy muistaa kun vaimoa valitsee, että on sitten kunnollisen juoman konsulentti, jos on - muuten tulee avioero ennenkuin alkaakaan;)

Vierailija

"Ryssänvuosina" tuli paljonkin juotua paikallista "samppakaljaa".
Juotiin sitä Suhosta tai Pauli Suhosta, Suhoi tai Pol Suhoi niinku rysäpöksyt tapas sanoo. Päälikkö kerran sit joi omasta lasistaan ja mä omastani, vatkasin ensiks korkin rungosta tehdyllä vispilällä pahimmat kuplat pois. Kysyin Natsalnikilta että mikset sä vatkaa?

Tulee parempi pieru. Vastas Natsalnikki.

Slatkia (makea) ei kande juoda, siitä tuli aina "tahna" suuhu.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Voi voi, ei niitä kuplia pidä vispata pois! Siinähän se koko juoman idea on!

Kuplallinen juoma tuntuu suussa paremmalta. Ja mitä pienemmät kuplat, sen parempi rakenne juomalla on.

Kuplat aikaansaavat myös alkoholin nopeamman imeytymisen, joten hiprakka tulee nopeasti ja myös poistuu nopeammin, kuin tavanomaisia juomia nautittaessa.

Jos joku osaisi selittää,miten ihmeessä kuplien koko jalossa juomassa voi vaihdella niin paljon, niin tarjoan oitis virtuaalisen lasillisen hyvää juomaa!

Jokunenkin vuosi sitten oli Pariisiin lukemani mukaan perustettu shampanjatieteiden professuuri ja professori oli sitten vuosien pähkäilyn tuloksena julkaissut ensimmäisen tieteellisen tutkielmansa, jossa oli loppupäätelmänä, että keskiverto shampanjapullossa on 50 000 000 kuplaa! Itse olen myös yrittänyt noita laskea ja helppoahan se on - aluksi - ennätykseni on 28 kuplaa, jotka olen voinut laskea. Karkealla aproksimoinnilla olen päässyt arvioon 2 198 800 kuplaa / lasillinen. Pullollisessa on tasan 6 lasillista, joten tästä tulee vasta 13 192 800 kuplaa / pullo. Epäilen, että joko proffa tai itse olen naukkaillut jossain välissä näytteistä.

Vierailija
Volitans
Voi voi, ei niitä kuplia pidä vispata pois! Siinähän se koko juoman idea on!

Kuplallinen juoma tuntuu suussa paremmalta. Ja mitä pienemmät kuplat, sen parempi rakenne juomalla on.

Kuplat aikaansaavat myös alkoholin nopeamman imeytymisen, joten hiprakka tulee nopeasti ja myös poistuu nopeammin, kuin tavanomaisia juomia nautittaessa.

Jos joku osaisi selittää,miten ihmeessä kuplien koko jalossa juomassa voi vaihdella niin paljon, niin tarjoan oitis virtuaalisen lasillisen hyvää juomaa!

Jokunenkin vuosi sitten oli Pariisiin lukemani mukaan perustettu shampanjatieteiden professuuri ja professori oli sitten vuosien pähkäilyn tuloksena julkaissut ensimmäisen tieteellisen tutkielmansa, jossa oli loppupäätelmänä, että keskiverto shampanjapullossa on 50 000 000 kuplaa! Itse olen myös yrittänyt noita laskea ja helppoahan se on - aluksi - ennätykseni on 28 kuplaa, jotka olen voinut laskea. Karkealla aproksimoinnilla olen päässyt arvioon 2 198 800 kuplaa / lasillinen. Pullollisessa on tasan 6 lasillista, joten tästä tulee vasta 13 192 800 kuplaa / pullo. Epäilen, että joko proffa tai itse olen naukkaillut jossain välissä näytteistä.

Kyllähän minä tuon kuplimisen idean nyt tiedän, mutta ei sillä silloin reilu parikymppisenä ollu merkitystä. Tokko juuri nyttekään.

Mun luonteelle jotenki sopii muutenki paremmin olut tai punkku.
En oo oikeen koskaa osannu pikkusormi pystyssä litkiä.
Tai sitten vaan olen sika joka ei osaa arvostaa...helmiä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat