HYRRÄ

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi Pyörällä on helpompi pysyä pystyssä kun sillä ajetaan?
Ja miksi hyrrä pysyy pystyssä kun sitä pyöritetään?

Kommentit (8)

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Johtuu siitä että pyörän etuhaarukka on suunniteltu niin, että eturenkaan pyöriessä pyörän statiikka muuttuu niin että se muutuu paikallaan seisovan labiilista olomuodostaan likipitäen stabiiliksi käpäläsotkimeksi.

Hyrrävoimilla on itse asiassa renkaiden verraten pienen massan vuoksi melko vähän vaikutusta asiaan.

Myöskin se vaikuttaa asiaan että pyöräilemään oppiminen on itse asiassa pikkuaivojen syvään juurtuneen tasapainoaistin ja motoriikan yhteispelin uudelleenvirittämistä.

Normaali tasapainoreaktio on seuraava: jos kallistuu johonkin suuntaan, täytyy yrittää päästä takaisin keskelle. Polkupyöräillessä tilanne on täysin päinvastainen. Polkupyörän nopeuksissa nimittäin keskeiskiihtyvyys alkaa näytellä jo ratkaisevaa roolia. Kun polkupyörä alkaa kallistua, pyöräilijän on kehitettävä voima joka palauttaa pyörän pystyasentoon, se on selvä juttu. Sivuttaissuuntaista voimaa on kuitenkin vaikea nyhjäistä tyhjästä. Ainoa keino kehittää tämä voima on kaarteessa syntyvä näennäinen ulkokaarteen suuntainen keskipakoinen voima (joka itse asiassa on vain pyöräilijän kokema keskeiskiihtyvyyden manifestaatio).

Keskeiskiihtyvyyttä voi kasvattaa kahdella tapaa: kasvattamalla ympyräliikkeen nopeutta tai pienentämällä sädettä. Molemmat kehittävän kasvaneen keskeiskiihtyvyyden ansiosta momentin joka pyrkii palauttamaan pyörän pystyasentoon, kun renkaat työntävät pyörän alaosaa ympyräliikkeen keskiosaa kohti.

Nopeuden kasvattaminen siis helpottaa tästä syystä. Hitaissa nopeuksissa ainoa konsti on pienentää kääntösädettä, eli kääntää pyörää kaartamaan siihen suuntaan mihin on kaatumassa. Ongelma aloittelevalla pyöräilijällä on juurikin se, että aivot pyrkivät vaistomaisti tekemään juuri päinvastoin eli poispäin kallistuman suunnasta, mikä tietenkin saa aikaan vain ja ainoastaan nopeamman kaatumisen.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
Herra Tohtori
Johtuu siitä että pyörän etuhaarukka on suunniteltu niin, että eturenkaan pyöriessä pyörän statiikka muuttuu niin että se muutuu paikallaan seisovan labiilista olomuodostaan likipitäen stabiiliksi käpäläsotkimeksi.

Hyrrävoimilla on itse asiassa renkaiden verraten pienen massan vuoksi melko vähän vaikutusta asiaan.

Myöskin se vaikuttaa asiaan että pyöräilemään oppiminen on itse asiassa pikkuaivojen syvään juurtuneen tasapainoaistin ja motoriikan yhteispelin uudelleenvirittämistä.

Normaali tasapainoreaktio on seuraava: jos kallistuu johonkin suuntaan, täytyy yrittää päästä takaisin keskelle. Polkupyöräillessä tilanne on täysin päinvastainen. Polkupyörän nopeuksissa nimittäin keskeiskiihtyvyys alkaa näytellä jo ratkaisevaa roolia. Kun polkupyörä alkaa kallistua, pyöräilijän on kehitettävä voima joka palauttaa pyörän pystyasentoon, se on selvä juttu. Sivuttaissuuntaista voimaa on kuitenkin vaikea nyhjäistä tyhjästä. Ainoa keino kehittää tämä voima on kaarteessa syntyvä näennäinen ulkokaarteen suuntainen keskipakoinen voima (joka itse asiassa on vain pyöräilijän kokema keskeiskiihtyvyyden manifestaatio).

Keskeiskiihtyvyyttä voi kasvattaa kahdella tapaa: kasvattamalla ympyräliikkeen nopeutta tai pienentämällä sädettä. Molemmat kehittävän kasvaneen keskeiskiihtyvyyden ansiosta momentin joka pyrkii palauttamaan pyörän pystyasentoon, kun renkaat työntävät pyörän alaosaa ympyräliikkeen keskiosaa kohti.

Nopeuden kasvattaminen siis helpottaa tästä syystä. Hitaissa nopeuksissa ainoa konsti on pienentää kääntösädettä, eli kääntää pyörää kaartamaan siihen suuntaan mihin on kaatumassa. Ongelma aloittelevalla pyöräilijällä on juurikin se, että aivot pyrkivät vaistomaisti tekemään juuri päinvastoin eli poispäin kallistuman suunnasta, mikä tietenkin saa aikaan vain ja ainoastaan nopeamman kaatumisen.

Voisitko vääntää rautalangasta. Aivot on jumissa.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Okei.

Kun pyörä kallistuu, se lähtee liki automaattisesti kaartamaan kaarteen suuntaan koska ohjausgeometria (etuhaarukan muoto) on sillä tavalla väsätty.

Kun kallistunut pyörä alkaa kaartaa, syntyy momentti joka pyrkii kampeamaan pyörän takaisin pystyasentoon ja lopettamaan sekä kallistuman että kaarron. Tämä aiheuttaa sen, että pyörä kulkee nopeasti vakaammin kuin hitaammin ajettaessa - kallistumat korjaavat itsensä koska ne heittävät pyörän pieneen kaarteeseen.

Syntyy stabiili tilanne, jossa pyörä pyrkii sekä pysymään pystyssä että kulkemaan suoraan nopeasti ajettaessa. Tämän tietää kuka tahansa joka on ajanut ilman päätä - pyörää pystyy ohjaamaan pelkästään kallistamallakin.

Negatiivinen takaisinkytkentä siis tavallaan, kallistaminen pyrkii poistamaan kallistuman.

Valaistuitko?

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

hiukan. kiitos
entä jos pyörän tangon hitsaa kiinni niin että ei pysty ohjaamaan, onko tasapainoilu periaatteessa yhtävaikeaa liikkeessä kuin paikoillaan?

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Todennäköisesti tasan yhtä vaikeata. Ei se ainakaan ajamista helpota. En menisi kokeilemaan...

Vähän esimakua voi saada siitä kun kokeilee ajaa mahdollisimman ohuen lankun/tieviivan päällä.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Uusimmat

Suosituimmat