Vitamiinimyrkytys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä on vitamiinimyrkytys? Eilen tunsin oloni hieman viluiseksi ja kurkkuni oli kipeä joten otin 3-5 vitamiinia, tänä aamuna 3 kpl ja myöhemmin illalla 3 kpl. Myöhemmin tuli mileeni että saakohan noitakaan noin paljon syödä. Purkissa lukee että yksi pilleri sisältää 100% päivittäisestä annoksesta, joten tulin ottaneeksi 600% päivittäisestä annoksesta a-vitamiinia, ja lisäksi suuret annokset b,c,d ja e vitamiinia. Henkissä olen vielä toistaiseksi. Kuinka suuria määriä a-vitamiinia pitää ottaa että tulee vitamiini-myrkytys? En yritä saada itseäni hengiltä vitamiinin avulla vaan mietin vaan että miten paljon tuota oikein pitää syödä että tulee edes oireita kun 6 kertainen annos ei ainakaan saa edes voimaan pahoin. Tarvitaanko myrkytykseen pitkä-aikaista käyttöä? Vai onko kyseessä vain urbaani legenda?

Kommentit (10)

Vierailija

Ei mitään hätää. Vitamiineista A on myrkyllisintä se tuhoaa maksaa, mutta siihen tarvitaan todella suuria määriä ja pitkäaikaisesti. muutenkin rasvaliukoiset vitamiinit kertyvät elimistöön.

Vierailija

Muutamia tapauksia on, joissa joku on saanut A-vitamiinimyrkytyksen jääkarhun maksan syönnistä, normaalioloissa ei syytä huoleen, tosin raskaana olevat tulee pitäytyä suositusarvoissa. Vitamiinien ja hivenaineiden RDA-arvot ovat antiikkia, niiden avulla suurin osa populaatiosta välttyy puutosoireilta, mutta ne eivät kerro mitään optimaalisesta yksilöllisestä tarpeesta. Esimerkiksi talvisaikaan suurin osa suomalaisista kärsii D-vitamiinin puutoksesta, suositusarvoja olisi syytä ainakin viisinkertaistaa, asiasta on esitetty vetoomus tutkijoiden toimesta EU:n terveysvirastolle (American Journal of Clinical Nutrition 2/07) ja USA:n FDA:lle

Vierailija

Ainakin B-12 vitamiinia tulee otettua melkeen päivittäin 400% päivän saantisuosituksesta. (Keho pyörii kofeiinipitosilla energiajuomilla)

Mitään muita oireita ei ole kuin käsien jatkuva tärinä.

:E

Vierailija

B ja c-vitamiinit ovat vesiliukoisia, joten niitä voi ottaa kerrallaan vaikka purkillisen; ylimääräinen annos liukenee virtsan mukana pois elimistöstä.
Pitkäaikainen käyttö on sitten eri asia. Esim päivittäinen 4 g/vrk (4000 mg) c-vitamiinin syöminen saattaa aiheuttaa munuaisongelmia.
Myös rasvaliukoisten vitamiinien jatkuva päivittäinen yliannostus (= moninkertainen määrä suosituksiin verrattuna) aiheuttaa varmasti erilaisia terveysongelmia.
Itse olen syönyt 15 vuotta C poretabletin (1000 mg) joka aamu, vaikka suositus on vain 60 mg päivässä. Se virkistää ihan oikeasti.

Vierailija
Pinky&Brain
Mikä on vitamiinimyrkytys? Eilen tunsin oloni hieman viluiseksi ja kurkkuni oli kipeä joten otin 3-5 vitamiinia, tänä aamuna 3 kpl ja myöhemmin illalla 3 kpl. Myöhemmin tuli mileeni että saakohan noitakaan noin paljon syödä. Purkissa lukee että yksi pilleri sisältää 100% päivittäisestä annoksesta, joten tulin ottaneeksi 600% päivittäisestä annoksesta a-vitamiinia, ja lisäksi suuret annokset b,c,d ja e vitamiinia. Henkissä olen vielä toistaiseksi. Kuinka suuria määriä a-vitamiinia pitää ottaa että tulee vitamiini-myrkytys? En yritä saada itseäni hengiltä vitamiinin avulla vaan mietin vaan että miten paljon tuota oikein pitää syödä että tulee edes oireita kun 6 kertainen annos ei ainakaan saa edes voimaan pahoin. Tarvitaanko myrkytykseen pitkä-aikaista käyttöä? Vai onko kyseessä vain urbaani legenda?

Lisäravinnevitamiinien syönti ei ole järkevää eikä tarpeellista normaaliruokaa syövillä.
A-vitamiinin saantisuositus on n. 850 mikrogrammaa päivässä.
Kabus jo kertoikin että A-vitamiini on maksatoksista, se lisäksi kerääntyy elimistöön, joten jos haluat maksavaurion, syö usein runsaasti A-vitamiinia.

Vierailija
Ceric
Ainakin B-12 vitamiinia tulee otettua melkeen päivittäin 400% päivän saantisuosituksesta. (Keho pyörii kofeiinipitosilla energiajuomilla)

Mitään muita oireita ei ole kuin käsien jatkuva tärinä.

:E

Tärinä johtuu varmaankin kofeiinista, n. 0,5 g kofeiinia alkaa olemaan yliannostus, joka saadaan esim. 5 kupillisesta vahvaa kahvia.
Kofeiinin puoliintumisaika on 3 tuntia, jos juot 5 kupillista kahvia, 3 tunnin päästä on elimistössä vielä 2,5 kupillista vastaava määrä kofeiinia.
Muita oireita ovat mm. päänsärky ja lihasten jomotus.

Vierailija

Taas tätä samaa mantraa monipuolisesta ruuasta ja sen riittävyydestä, jota yllättävä kyllä toistavat eniten ne ihmiset, jotka pitäisi neuvoa ihmisiä terveellisempään elämään, kuten lääkärit. Ensinnäkin vain n. 20 % suomalaisista syö monipuolisesti, eli ravitsemussuositusten mukaisesti, joten ainakin monivitamiinpillereitä tarvitaan etenkin talvisaikaan, ja luuletko tosiaan, että kesällä saatu D-vitamiini (edellyttää aktiivista auringonottoa keskipäivällä (UVB-valo) 50% kehosta) riittää koko talveksi. Kaivapa minulle tieteellisetä kirjallisuudesta suomalainen tapauskeissi A-vitamiinimyrkytyksestä ja maksavauriosta, tämä on niitä urbaaneja legendoja, joita näköjään riittää.

Vierailija
taipuisa
Taas tätä samaa mantraa monipuolisesta ruuasta ja sen riittävyydestä, jota yllättävä kyllä toistavat eniten ne ihmiset, jotka pitäisi neuvoa ihmisiä terveellisempään elämään, kuten lääkärit. Ensinnäkin vain n. 20 % suomalaisista syö monipuolisesti, eli ravitsemussuositusten mukaisesti, joten ainakin monivitamiinpillereitä tarvitaan etenkin talvisaikaan, ja luuletko tosiaan, että kesällä saatu D-vitamiini (edellyttää aktiivista auringonottoa keskipäivällä (UVB-valo) 50% kehosta) riittää koko talveksi. Kaivapa minulle tieteellisetä kirjallisuudesta suomalainen tapauskeissi A-vitamiinimyrkytyksestä ja maksavauriosta, tämä on niitä urbaaneja legendoja, joita näköjään riittää.

Kaiva itse googlella, hakusana A-vitamiinimyrkytys.
D-vitamiinia saa mm. maidosta, sen saanti kesällä auringonvalon avulla ei todellakaan edellytä auringonottoa.
Ota asioista ensin selvää, jatketaan sitten aiheesta.
Oletko vitamiinipillerikauppias?

Vierailija
jukteri?
Ceric
Ainakin B-12 vitamiinia tulee otettua melkeen päivittäin 400% päivän saantisuosituksesta. (Keho pyörii kofeiinipitosilla energiajuomilla)

Mitään muita oireita ei ole kuin käsien jatkuva tärinä.

:E




Tärinä johtuu varmaankin kofeiinista, n. 0,5 g kofeiinia alkaa olemaan yliannostus, joka saadaan esim. 5 kupillisesta vahvaa kahvia.
Kofeiinin puoliintumisaika on 3 tuntia, jos juot 5 kupillista kahvia, 3 tunnin päästä on elimistössä vielä 2,5 kupillista vastaava määrä kofeiinia.
Muita oireita ovat mm. päänsärky ja lihasten jomotus.

Kofeiiniriippuvuus

Uusimmat

Suosituimmat