Vegaanit ja eläinkoe kieltäymys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli tossa vilkaistua vegaani foorumeita ihan vain tutustuakseni muihin ajatustapoihin ja huomasin, että paikalla keskusteltiin mm. särkylääkkeiden "luonnonmukaisuudesta", koska särkylääkeitähän on testattu eläinkokeilla jne. Myös ehkäisyvälineistä ja kuukautisten helpottamisesta oli puhetta juuri niiden eettisyydestä, koska niitäkin on testattu eläimillä.

Itselleni heräsi kysmyksiä tauteihin liittyen. Monien tautien kartoitukseen käytettäviä menetelmiä on varmastikkin testattu eläimillä. Syöpä hoidot ja HIV hoitoja kehitetään lähes pääasiassa eläinkokeilla. Voiko tosi vegaani hyväksyä HIV ja syöpähoitoja, koska näihin on käytetty, käytetään ja tullaan jatkossakin käyttämään eläin kokeita. Jos itse sairastuisin syöpään en uskoisi , että kieltäytyisin hoidosta, vaikka lääke olisi eläintestattu.

Jos joku itse on vegaani tai tuntee vegaanin ja on ouhunut tämän kanssa tämäntyyppisistä asioista, niin kommentit ovat tervetulleita.

Kommentit (11)

Vierailija

vegaanin on pakko käyttää
tuotteita mitkä on testattu eläimillä..
( ellei ole syntymästä asti tehnyt itse ruokiaan..
juomiaan.. vaatteitaan jne..ja yms..)

vai keksitkös tuotteen mikä on päässyt
kuluttajille asti ilman eläinkokeita...
itse en keksi yhtään..

t: kolmen veKaanin.. normaali perhe.

Vierailija

Olen vegaani ja varmasti kävisin hoidoissa ja popsisin lääkkeitä, jos minulla todettaisiin jokin noin vakava sairaus. Priorisoin oman ja läheisteni hyvinvoinnin ihan säälittä muiden eläinten ja ihmisten ohi tilanteessa, jossa hengenlähtö on lähellä. Ihan toinen kysymys on se, ovatko esim. syöpälääkkeiden eläinkokeet yleisellä tasolla hyväksyttyjä - mielestäni eivät ole.

omena: Ihan totta, ettei 100% vegaania varmaan olekaan, mutta täydellisyyteen pyrkiminen ei ainakaan omissa kulutustottumuksissani olekaan pointtina.

Vierailija

Ei kaikki vegaanit ole noin turhan tarkkoja. Eivät siis ole fanaattisia vegaanisuutensa kanssa. Uskovaiset ne saattaa olla fanaattisia, mutta vegaanit ei ole uskovaisia, jotta se fanaattisuus ei mene niin pitkälle että kieltäytyisivät lääkityksestä, etenkin silloin jos muuta lääkettä ei ole tarjolla.
Tunnen monta vegaania, mutta he ei ainakaan ole uskovaisten tapaan fanaattisia, fanaattisia että mieluummin vahingoittavat itseään, kuin että ottaisivat hoidon/lääkityksen vastaan.

Tietysti, hulluja on monen laisia. Mutta ei vegaanit kovin hulluja taida olla. Tietysti on ne militanta vegaanit, mutta kyllä hekin varmaan lääkityksen mieluummin ottaisi, kuin kuolisi.

Vierailija
omena

vai keksitkös tuotteen mikä on päässyt
kuluttajille asti ilman eläinkokeita...
itse en keksi yhtään..

Jaa, kosmetiikkaa ja lääkkeitä on testattu eläimillä, oikeastaan ei mitään muuta tule mieleen, onko mielestäsi olemassa muita kuluttajille suunnattuja tuotteita?

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005
Ayla
Ei kaikki vegaanit ole noin turhan tarkkoja. Eivät siis ole fanaattisia vegaanisuutensa kanssa.

Itse tunnen ainakin yhden mielestäni fanaattisen vegaanin. Tosin hänen fanaattisuutensa on iän myötä lieventynyt.

Hän ei esimerkiksi suostunut syömään täysin vegaanikelpoista kasvispastaa, koska kuulotin kasvikset pannulla, jolla on joskus paistettu lihaa. Suuri huvini oli syöttää hänelle salaa jotain ei-vegaanista. Esimerkiksi lihaliemessä keitettyjä nuudeleita tai ohuita kalkkunaleikkeen paloja kerrosvoileipään piilotettuna. Hän tosin oksensi ne väkisin, jos sattui huomaamaan niitä syöneensä.

Vierailija

Tunnen tietääkseni vain yhden innokkaan vegaanin. Toivottavasti hän tulee järkiinsä, ainakin ennen kuin aikoo lisääntyä.

Vierailija
fenomenologi

Jaa, kosmetiikkaa ja lääkkeitä on testattu eläimillä, oikeastaan ei mitään muuta tule mieleen, onko mielestäsi olemassa muita kuluttajille suunnattuja tuotteita?

olisi todellinen yllätys
löytää kaupan hyllyltä
tuote mitä ei ole IKINÄ testattu
eläimillä..

se että torino makaroonia
ei ole testattu eläimill'ä ( ehkä )
ei tarkoita etteikö makaroonissa
käytettyjä aineita olisi testattu..
joskus..

jos tiedät tuotteen
mitä ei ole ikinä testattu
eläinkokein niin kerrotkos sen mulle..

kiitos ja kumarrus..

Vierailija
asdf
Ayla
Ei kaikki vegaanit ole noin turhan tarkkoja. Eivät siis ole fanaattisia vegaanisuutensa kanssa.

Itse tunnen ainakin yhden mielestäni fanaattisen vegaanin. Tosin hänen fanaattisuutensa on iän myötä lieventynyt.

Hän ei esimerkiksi suostunut syömään täysin vegaanikelpoista kasvispastaa, koska kuulotin kasvikset pannulla, jolla on joskus paistettu lihaa. Suuri huvini oli syöttää hänelle salaa jotain ei-vegaanista. Esimerkiksi lihaliemessä keitettyjä nuudeleita tai ohuita kalkkunaleikkeen paloja kerrosvoileipään piilotettuna. Hän tosin oksensi ne väkisin, jos sattui huomaamaan niitä syöneensä.

Onhan niitä fanattiikkoja vegaaneissakin muutama. Fanaattikkojen kanssa on vaikeaa. Tunnen muutaman sellaisen mutta he ei ole vegaaneja. He on aivan jotain muuta, vaarallisia fanaattikkoja.

Vierailija

Mitä ei ole testattu eläimin

Siis eihän n.100v. sitten mielestäni eläinkokeita tehty ja on syöty vaikka mitä: hiiva, jauho, vesi, suola=leipä. Onko joskus eläimin testattu?

Samoin puhtaasta puuvillasta tehdyt vaatteet.. tai onko eläinten hyväksikäyttöä, lampaanvillaiset vaatteet (Käyttääkö vegaanit lampaanvilla-vaatteita?)

Vierailija
Fiisas

tai onko eläinten hyväksikäyttöä, lampaanvillaiset vaatteet (Käyttääkö vegaanit lampaanvilla-vaatteita?)

niin nyt lähtee asia sivuraiteelle...

lampaita olen kerinnyt..
ja ei ole kaunista sekään...
vaan ei ole eläinystävällistä jättää
keritsemättäkään lammasta jos on
lämpimät säät..

mutta jos puhutaan niistä
törkeistä lampaan viiltämisistä
niin lampaan villa ei ole kovin
eettinen materiaali..

wikipedia tietä.. : )

"Tärkeimpiä eläimillä testattavia asioita ovat lääkkeet, rokotteet, kodin kemikaalit, tuholaismyrkyt, erilaiset sairauksien hoitomenetelmät sekä leikkaustekniikat. Ruoan lisäaineiden tai ihmisiin mahdollisesti kulkeutuvien kemikaalien vaikutuksia eläviin olioihin tai luontoon testataan myös."

ja siitä että 100 vuotta sitten ei tehty eläinkokeita..
niin wikipedia tietää : )

" Eläinkokeita alettiin tehdä 1800-luvun puolessa välissä. Suomessa testataan joka vuosi 200 000-650 000 selkärankaista eläintä."

juuri nämä vanhemmat eläinkokeet
oli niitä järkyttäviä...

onneksi jo silloin oli joitakin ihmisiä
jotka tajusivat että eläin kokee myös kipua..
ja sillä on muutakin arvoa kuin tieteellinen tai taloudellinen..

Vierailija

En ole vegaani, mutta minusta ihmisellä on oikeus eettisillä perusteilla
elää miten tahansa, joka ei vahingoita toisia ihmisiä. Vegaanien arvot voivat olla ehdottomia, silti heidän epäitsekkyytensä on ihailtavaa. Ihmisellä on oikeus myös kieltäytyä lääketieteellisestä hoidosta, ja jos hänen moraalinsa estää osallistumasta siihen, tehkööt niin.

Uusimmat

Suosituimmat