Suomalaisten tyypilliset piirteet/erikoisuudet?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Inspiraatio tähän kysymykseen syntyi erään opiskeluihini liittyvän keskustelun pohjalta.

Mitä erikoista suomalaisissa/suomalaisessa kulttuurissa mielestänne on? Tunnetteko ehkä ulkomaalaisia, jotka ovat hämmästelleet joitain suomalaisia tapoja tms.? Mitä?

Perinteisestihän tähän vastataan jotain suomalaisten juomakulttuurista, mutta mitä te oikeasti ajattelette? Pitävätkö stereotypiat esim. juuri tuon juomisen suhteen paikkansa?

Sekä positiivisia , että negatiivisia asioita voi tuoda esille.

Sivut

Kommentit (69)

Vierailija

Kyllä yksi on se, että heti, kun tulee erikoisempia vieraita, laitetaan sauna lämpiämään. Ulkomaalainen saattaa olla hämillään, kun heti pyydetään riisumaan alasti ja mennään saunomaan.

Meillähän moinen on jo äidinmaidosta imetty luonnollinen tapa.

Toinen suomalaisen tyypillinen piirre on sulkeutuneisuus ja se, ettei tervehditä kadulla vastaantulevia silloin, kun on hiljaista ja näkee kilometrin päästä vastaan tulevan.

Kolmantena tulee mieleen on se, että mutistaan ja jupistaan vaikkapa silloin, kun leirintäalueella naapurit mekastaa. Suuri osa ei uskalla mennä edes yöllä kohteliaasti sanomaan, että hei, täällä haluttaisiin jo nukkua.

Vierailija

Hiljaisuus. Suomalaiset puhuvat hiljaa ja vähän. Eron huomaa hyvin jos sattuu samaan bussiin ulkomaalaisen kanssa. Toisaalta sanaista arkkua raotetaan liikaakin humalassa.

Jotain tällaista olen huomannut, että suomalaiselle lahjojen vastaaanottaminen (ja antaminenkin) on hankalaa. Ainakin itse tunnen aina, kun joku antaa lahjan tai vaikka tarjoaa ravintolassa, että olen velkaa hänelle.

Kaippa näitä on, mutten ainakaan itse tähän hätään keksi. Hyvä aihe kylläkin.

Vierailija

Varmimmin suomalaisen tunnistaa ulkomailla vyölaukusta. Tai muuten vain oudosta pukeutumisesta. Voimakas humalatila myös varma merkki. Toisaalta ruotsalainen ja saksalainen voi olla yhtä hyvin käyttäytyvä.
Palvelun vaatiminen hotelleissa suomeksi missä päin maapalloa tahansa kuuluu asiaan.
Kukaan muu kansa ei myöskään kysele jatkuvasti oman maansa sijaintia, tai do you know mika häkkinen.
Ja kun matkustetaan välimerelle niin pitää löytää kylästä suomalainen ravintola missä myydään muusia ja lihapullia, sekä soitetaan jamppatuomista.
Hyvä meininki.

Vierailija

miks muute suomes myydään ovimattoja, siis niitä missä kengät putsataan, jos kuitenkaan ei kengillä sisällä kuljeta?

Vierailija
JaskaJuuso
miks muute suomes myydään ovimattoja, siis niitä missä kengät putsataan, jos kuitenkaan ei kengillä sisällä kuljeta?

No mun ovimatossa lukee: Fuck off!

Ei mitää ristiriitaa

Vierailija
JaskaJuuso

Ettei liata edes eteistä.

Vierailija
jm
Vapaus-x

...Valtaosa Suomalaisista miehistä tosiasiassa suorittaa itsemurhan jossain vaiheessa elämää, mutta yli 60:set vain ovat onnistuneet naamioimaan sen niin hyvin, että se näyttää "onnettomuudelta" tai "sairaudelta" Suomalaiset naiset ovat pitkämielisiä, urhoollisia ja kuuliaisia, vaikka heitä haukutaankin miesten tahoilta itsekkäiksi feministi lutkiksi...

Minulta kysyttiin MIELIPIDETTÄ, ja tätä mieltä nyt vain satun olemaan! Joten älä sinä kaveri yhtään " " siellä

Vierailija

Kesämökit on aika Suomalainen piirre, Sveitsiläinen naapurini appiukko ei ymmärrä koko hommaa, mitä ihmeen hienoa on mennä jonnekkin korpeen mukavuuksia vailla olevaan mökkiin, mies suoraan sanoen ahdistui liian syvällä metsässä.

Miehen mielestä kalaankin pitää mennä viiden tähden hotellista, eikä mistään mökin reuhkasta ...

Vierailija
SAMAEL
Rasisteja, öykkäreitä, pikkusieluja, kateellisia, pahantahtoisia, nöyriä, helposti jymäytettäviä.

Nythän yllättäen aloit arvostelemaan suomalaisia.
Pelkäänpä, että tällä mielipiteelläsi on kauaskantoiset seuraukset, jotka
taas kerran lietsovat nationalistisia mielipiteitä.

Nationalismi on miljoonien kuolemaan johtava ...

Vierailija
SAMAEL
Rasisteja, öykkäreitä, pikkusieluja, kateellisia, pahantahtoisia, nöyriä, helposti jymäytettäviä.

Tuen kaikkea ylläolevaa!

Vierailija
Vapaus-x
jm
Vapaus-x

...Valtaosa Suomalaisista miehistä tosiasiassa suorittaa itsemurhan jossain vaiheessa elämää, mutta yli 60:set vain ovat onnistuneet naamioimaan sen niin hyvin, että se näyttää "onnettomuudelta" tai "sairaudelta" Suomalaiset naiset ovat pitkämielisiä, urhoollisia ja kuuliaisia, vaikka heitä haukutaankin miesten tahoilta itsekkäiksi feministi lutkiksi...

Minulta kysyttiin MIELIPIDETTÄ, ja tätä mieltä nyt vain satun olemaan! Joten älä sinä kaveri yhtään " " siellä

Käsitit ihan väärin, silmäni pullistuivat päästä hämmästyksestä, jonka tämä palstalaisille paljastamasi kosminen totuus aiheutti!

Tuen kaikkea ylläolevaa!

Minäkin.

Vierailija
jm
Hiljaisuus. Suomalaiset puhuvat hiljaa ja vähän. Eron huomaa hyvin jos sattuu samaan bussiin ulkomaalaisen kanssa. Toisaalta sanaista arkkua raotetaan liikaakin humalassa.

Jotain tällaista olen huomannut, että suomalaiselle lahjojen vastaaanottaminen (ja antaminenkin) on hankalaa. Ainakin itse tunnen aina, kun joku antaa lahjan tai vaikka tarjoaa ravintolassa, että olen velkaa hänelle.

Johtuisikohan siitä, että seinät ovat kummallisen ohuet. Jos haluaa pitää oman elämänsä muitten ulkopuolella, on parasta puhua hiljaa.

Vierailija
liis@
jm

Johtuisikohan siitä, että seinät ovat kummallisen ohuet. Jos haluaa pitää oman elämänsä muitten ulkopuolella, on parasta puhua hiljaa.

Tätähän on tutkittu, Suomalaisilla on erillainen kohteliaisuus viive puheiden välissä kuin Eurooppalaisilla.
Suomalainen odottaa, että vastapuoli sanoo asiansa ennenkuin alkaa itse puhua, Etelä-eurooppalaiset puhuvat aina päälle, koska siellä ihminen joka ei puhu yhtäaikaa katsotaan tylyksi.
Myös japanilaisilla on samanlainen puherytmi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat