Bongasin korvasienen

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Niin että näin sitten ensimmäisen korvasienen. Tumman ruskean ja hyvässä paikassa siten, että siinä tuo kehittynee pannutettavaksi parin viikon aikana.

Mutta kovin on huonosti onnistunut meikän korvasieniprojektit viime vuosina.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kommentit (10)

Vierailija

Sukulaissieluja varmaan ollaan näissä sieniasioissa. Minäkin kävin hakkuuaukealta etsimässä näitä, vaan eipä löytynyt vielä.
Kysymys on ilmeisesti siitä, että toukokuu on korvasienien rihmastojen "biologisen kellon" aikaa, eli vaikka kevät tuli poikkeuksellisen aikaisin, korvasienet nousevat silloin kuin ne "itse päättävät" nousta.

Eli: odotetaan vielä viikko.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Myynnissä näkee paljon lehtokorvasieniä, siis sitten kun on niitten aika. Mehevän oloisia ja kokoisia mutta vetisen mauttomia. Minusta kyseessä on huijaus. Tuskin myyjät kuitenkaan ymmärtävät sitä. Lehtokorvasieni jää kakkoseksi purkitetulle herkkusienelle. Kaiken lisäksi mauton myrkytön sieni pitää varmuuden vuoksi keittää kuten oikea korvasieni. Epätoivoista hommaa.

http://sienet.luontonetti.com/fi/sivut/ ... _gigas.htm

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Viime viikolla jo oli pieniä korvasienen alkuja polun varressa. Useammassakin paikassa. Kyllä ne aikaisessa ovat tänä vuonna, kun vain nämä pakkaset eivät pysäyttäisi niiden kasvua.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija

Tähän voin vain todeta, että on mukana porukkaa, jotka liikkuvat luonnossa ja tekevät havaintoja. Upeaaa..

Syksystä tosin pidän enemmän sienestämisen osalta. Mahtavaa. Viime syksynä tosin sieniä ei juurikaan löytynyt perinteisiltä paikoilta. Kait kuivan kesän syytä

Tänäänkin olisin jommalla kummalla mökeistäni mönkimässä hakkuu-aukeilla, mutta kun en. Täällä vaan mökötän.

Vierailija

Tuo bongaamasi korvasieni lienee jo liki ennätys aikaisuudessaan! Itse olen niitä myös jo tänä keväänä etsinyt vakiintuneilta löytöpaikoiltani, mutta ei vielä vain ole kohdalle sattunut.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Eipä näkyny korvasieniä, paikoin on lunta vielä
70-80 senttiä.
Saattaa se tulla taasen keskilaphin ja Ivalon seuvvuille tulva.
Kylmäsiä pitelee, ei lumi vähene ,ja mitä pitemmälle kevättä lumi säilyy maassa ,sen varmemmaksi sen äkillinen sullaaminen tullee.
Ja taasen vesi lainehtii yli äyrhäittensä.

Hirveä oli hanki kantanu, porot meni niin että hyväku kovhan
hankhen jäi mithän jälkeä.
Karhu mennee niin että varmasti sitä ei niin vain vuotella.

No pikkusulapälviä etelärintheillä on muutamia , sen verran
että linnut saavat menhenkesän puoloja nieleskellä.
Riekkoja on vähän , mikä lie niillekki tullu ?
Hyväkö " siemen " on jäljellä. Ei kannatte syksyllä tulla riekonpyynthin
jos niitä ei venäjältä tänne lentele.

Vierailija

Onpa aikainen korvasienestä havainto. Nuo motot ovat muuten lisänneet korvasienikantaa, koska rikkovat maanpinnan ja siitä "aivot" (sitähän ne enemmän muistuttavat) pitävät. Yksi hyvä vinkki korvasieniajalle on, kun haavan lehdet puhkeavat, pitäisi korvasieniä löytyä. Voi olla, että viime kesän kuivuus vähentää tämän vuoden korvissatoa mutta voip se olla toisinnii, sanoisi savolainen.

Hauskaa Vappua vaan kaikille palstalaisille.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Snaut
Tuo bongaamasi korvasieni lienee jo liki ennätys aikaisuudessaan! Itse olen niitä myös jo tänä keväänä etsinyt vakiintuneilta löytöpaikoiltani, mutta ei vielä vain ole kohdalle sattunut.

"Viljakkalan Siikamonniemessä. Torstaina 22.3.2007 löysimme ensimmäisen korvasienen alun aurinkoiselta ..."

On tuo Viljakkalan havaintokin aika varhainen. Olen muuten nähnyt varsinaisen lumen sulaessa esiin tulevia korvasienien alkuja. Aivan kuin ne olisivat kehittyneet lumen alla. Havainto on omasta pihasta pienestä savisesta painanteesta muutaman vuoden takaa. Ja toinen havainto on lehtokorvasienistä toukokuussa, jotka olivat lahon kannon kolossa sulassa sovussa umpijään kanssa. Vaikutti siltä, että sienet olivat kehittyneet syksyllä ja jatkoivat jään sulaessa kasvuaan.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

Nähtiin tänään muutaman vuoden vanhalta motouralta yksi pieni korvasienen alku, viime keväänä samalta paikalta saatiin ainekset kahteen korvasienikastikkeeseen. Taitaa vielä viikko pari mennä ennenkuin kunnolla esiin tulevat

Uusimmat

Suosituimmat