"Käteville" lapsille sattuu onnettomuuksia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tässä noin 6-kk sitten törmäsin lehdissä samanlaiseen kuolintapaukseen. Alle 12-vuotias lapsi oli murskannut itsensä mönkijän alle.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1360622

Itse nuorempana ajattelin, että kyllähän nyt lasten kannattaa antaa ajella mönkijöillä ja "minimopoilla" niin totuttelevat siten helpolla tavalla moottoriajoneuhoin, mutta nykyään en enää tiedä. Tosiasiassa 7-vuotias poika(kypärällä tai ilman on) on tuollaiseen aivan liian nuori! Aikuiset pelaavat Venäläistä rulettia myöntäen "käteville" lapsille luvan hilllua pellolla ja metissä yksin tuollaisilla menopeleillä. Miksei tätä ole jo kielletty laissa?

Kommentit (8)

Vierailija

Olen ollut siinä uskossa, että mönkijään tarvitaan jonkin sortin lupa, mutta eipä näköjään tarvitse. Ainakin 15 vuotias täytyisi mielestäni olla, joten mopokortti voisi olla hyvä, joka oikeuttaisi ajamaan myös mönkijää.

Vierailija
Falconia
Olen ollut siinä uskossa, että mönkijään tarvitaan jonkin sortin lupa, mutta eipä näköjään tarvitse. Ainakin 15 vuotias täytyisi mielestäni olla, joten mopokortti voisi olla hyvä, joka oikeuttaisi ajamaan myös mönkijää.

Mitä HELVETIN järkeä tuossa oikein on? Tuon ikäinen lapsi painaa suunnilleen 30-50 kiloa. Jos ajaa tiellä, niin ei käy kuinkaan, mutta siellä ei saa ajaa, koska siihen tarvittaisiin ajokortti, niin mitä tehdä? Isi käskee sitten menemään metsään. Ja poikahan tekee työtä käskettyä! Jo minimopon kolahdus väärällä tavalla voi sattua aika paljon, mutta entäs TÄMÄ?

Kun tämä jostain syystä(ja se muuten käy painopisteen takia TODELLA helposti)kolahtaa syliin, niin siinä ei paljoa kännykkään soitella, kun luut meni murskaksi, ja käsi ei edes ulotu taskuun. Eikä kyllä hirveästi huudella apuakaan, kun jaksaa hädin tuskin hengittää. Noi "mönkijät" eivät kyllä alunperinkään kuuluneet Suomalaiseen kulttuuriin, vaan ne tuotiin tänne jenkeistä. Aikuisellekin nuo ovat HENGENVAARALLISIA vempeleitä metsässä tai kuoppaisilla alueilla, LAPSISTA nyt puhumattakaan! Alaikäisten menopelit voisi mielestäni kylmän tyynesti kieltää kokonaan, vaikka kauppiaita se ehkä bähän kirpaisikin. Mopo on monta kertaa turvallisempi ajoneuvo!

Vierailija

Painotan sanaa _ainakin_. Itse olen sitä mieltä, että 15 vuotias on aivan liian nuori käsittelemaan mopoa/skootteriakin, puhumattakaan 16 vuotiaana saatavasta kevytmoottoripyöräkortista. Se vasta käsittämätöntä onkin, että mönkijään ei tarvita lupia. Itse olen kerran ajanut mönkijällä, ehkä 10 vuotiaana, Puuhamaassa eikä se niin ihmeellistä ollut, enkä halua kuvitella mönkijää päälläni.

Vierailija
Falconia
Painotan sanaa _ainakin_. Itse olen sitä mieltä, että 15 vuotias on aivan liian nuori käsittelemaan mopoa/skootteriakin, puhumattakaan 16 vuotiaana saatavasta kevytmoottoripyöräkortista. Se vasta käsittämätöntä onkin, että mönkijään ei tarvita lupia. Itse olen kerran ajanut mönkijällä, ehkä 10 vuotiaana, Puuhamaassa eikä se niin ihmeellistä ollut, enkä halua kuvitella mönkijää päälläni.

Kyse ei mielestäni ole vain siitä, saako tuollaiseen lupaa vai ei? Verrattuna esim moottorikelkkaan mönkijä on HENGENVAARALLINEN! Tuon laitteen tasapaino on ERITTÄIN EPÄVAKAA kun ottaa huomioon ne olosuhteet, joissa se liikkuu! Ei tarvita kuin HYVIN pieni virhearvio, ja pian ole selalläsi noin 100-kiloinen motorinen "ystäväsi" kirjaimellisesti niskan päällä! Kyse ei ole siitä, pitäisikö alle 16-vuotiaalle olla tuollaiseen lupa vai ei? Kyse on siitä, pitäisikö noita myydä ollenkaan? Niille ei ole mitään käytännön tarvetta, koska metsäsisessä, kivikkoisessa, tai esim petolloisen pehmeässä maastossa ne ovat SUURI turvallisuusriski, joka tarjoaa vain hyvin vähän etua suhteudessa nopeuteen. Ainakin nämä ns" lastenversiot" pitäisi kieltää kokonaan! Olen jo vuosia havainnut, kuinka maalaisia RAH$TETAAN noilla laitteilla! Ennen lapset menivät KÄVELEMÄÄN metsään eikä mitään sattunut, mutta nyt täytyy isin pulittaa mahdollisesti jopa tuhat euroa jostain hiton epävakaasta tappokoneesta, jolla kuulemma voi "ajella" metsässä. Jopa pellolla tuollainen voi olla HENGENVAARALLINEN jos on arvioinut maan koostumuksen väärin, ja yhtä-äkkiä tuleekin "löllö" kohta vastaan, ja tuo rysähtää kyljelleen. Vaikkei murskaisikaan, niin yksi terävä kohta riittää vaikka lävistämään vastasasi, sydämmen tai munuaisen, tai sitten ihan vaan murskaamaan keuhot! Tuo on jenkkien RAHA$TUSKEKSINTÖ, eikä niille pitäisi täällä myöntää edes myyntilupaa!

Vierailija

"Poliisin tietojen mukaan poika oli ollut ajelemassa kotinsa lähellä sijaitsevalla hiekkakuopalla. Toistaiseksi tuntemattomasta syystä mönkijä kaatui, ja poika jäi osittain sen alle.

Pojan käytössä ollut mönkijä on tieliikenteeseen soveltuva eli melko raskasrakenteinen. Pojalla oli kypärä päässä."

7-vuotias on yksinkertaisesti LIIAN NUORI tajutakseen, missä tuollaisella vempeleellä saa ajaa, ja missä ei? Jo kevyempi olisi ollut HENGENVAARALLINEN ja sitten tuo RASKAS vempele oli aivan erikseen suunniteltu tielle, ja mitä hän oikein tekee;menee TIETENKIN ajamaan sillä sorakuoppaan! Tässä tapauksessa vanhemmat mokasivat! 7-vuotias on vielä lapsi, ja pitäisi olla vanhempien tiiviin valvonnan alla. Kun on mittarissa 12-16, voi noita asioita harkita uudestaan, mutta jos 7-vuotiaan on annettu ajella yksikseen yli 100-kiloisella peltihirmulla, on kontrolli käytännössä PAHASTI pettänyt! Tässä tapauksessa valitettavasti edes huostaanotto ei auttanut

Vierailija
Vapaus-x
Falconia

Mitä HELVETIN järkeä tuossa oikein on? Tuon ikäinen lapsi painaa suunnilleen 30-50 kiloa. Jos ajaa tiellä, niin ei käy kuinkaan, mutta siellä ei saa ajaa, koska siihen tarvittaisiin ajokortti, niin mitä tehdä? Isi käskee sitten menemään metsään. Ja poikahan tekee työtä käskettyä! Jo minimopon kolahdus väärällä tavalla voi sattua aika paljon, mutta entäs TÄMÄ?

Kun tämä jostain syystä(ja se muuten käy painopisteen takia TODELLA helposti)kolahtaa syliin, niin siinä ei paljoa kännykkään soitella, kun luut meni murskaksi, ja käsi ei edes ulotu taskuun. Eikä kyllä hirveästi huudella apuakaan, kun jaksaa hädin tuskin hengittää. Noi "mönkijät" eivät kyllä alunperinkään kuuluneet Suomalaiseen kulttuuriin, vaan ne tuotiin tänne jenkeistä. Aikuisellekin nuo ovat HENGENVAARALLISIA vempeleitä metsässä tai kuoppaisilla alueilla, LAPSISTA nyt puhumattakaan! Alaikäisten menopelit voisi mielestäni kylmän tyynesti kieltää kokonaan, vaikka kauppiaita se ehkä bähän kirpaisikin. Mopo on monta kertaa turvallisempi ajoneuvo!

Ei siinä kyllä luut mene mihinkään. Itekki kaatunu kersana ympäri tollasella pariki kertaa, yleensä siinei tapahdu yhtää mitää. Tosson ollu kaverilla helevetin paska säkä eikä mitää muuta. Shit happens

Uusimmat

Suosituimmat